[(K)Ubuntu 6.06.1 LTS] Beginner met probleempjes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben wel zo ontzettend kwaad op het beleid van Microsoft dat ik heel serieus al een tijdje van plan ben om Linux te gaan gebruiken. Ik zou XP dan alleen nog maar behouden voor de games.

Het installeren van Ubuntu 6.06.1 Dapper drake is met succes gelukt. Ik heb een dual boot en Linux start in ieder geval op. Mooi, stap 1 geslaagd.

Stap 2 is het aan de praat krijgen van mijn internet verbinding, mijn geluid en mijn grafische kaart. De netwerkkaart wordt gewoon goed gevonden en ik heb de correcte host (CPnummer-A) ingevoerd zoals nodig bij @home. Geen internet. Hoe kan dat?

Stap 3 is het aan de praat krijgen van mijn geluidskaart. Ubuntu vindt hem keurig en vanaf de CD heb ik wel geluid (blijft hangen) en na een install heb ik helemaal geen geluid terwijl mijn geluidskaart herkent wordt.

Stap 4: Mijn videokaart wordt niet herkent en ik zit vast op 1024x768, daarom weet ik dat.

Het betreft de volgende setup:

Harddisk: WD800JB 80GB (Win 54 GB en Linux swap 400 MB en JFS 20 GB)
Moederbord: Asus A8V (non deluxe), ik gebruik alleen P-ATA
Netwerkkaart: USB2LAN converter AMDtek ADM8511. Onboard: Marvell Yukon Gigabit LAN
Geluidskaart: On-board AC'97 van Realtek
Videokaart: ATi X850XT van Powercolor

PS: Wat zijn nu écht goede linux-sites? In Google wordt ik overdonderd van hier tot Tokyo met vanalles waar het woord Linux in voorkomt :/
Wat kan de NLLGG voor mij betekenen en ik voor hun?

Ik hoor het graag van een ervaren Linux gebruiker dan van sites zelf ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2006 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 13:03:
Stap 2 is het aan de praat krijgen van mijn internet verbinding, mijn geluid en mijn grafische kaart. De netwerkkaart wordt gewoon goed gevonden en ik heb de correcte host (CPnummer-A) ingevoerd zoals nodig bij @home. Geen internet. Hoe kan dat?
Krijg je wel een IP adres van de DHCP server van @Home? (ifconfig eth0)
Stap 3 is het aan de praat krijgen van mijn geluidskaart. Ubuntu vindt hem keurig en vanaf de CD heb ik wel geluid (blijft hangen) en na een install heb ik helemaal geen geluid terwijl mijn geluidskaart herkent wordt.
Kijk eens in je volume control. Misschien moet je ff PCM enablen/omhoog gooien.
Stap 4: Mijn videokaart wordt niet herkent en ik zit vast op 1024x768, daarom weet ik dat.
Je gebruikt zeker de ati of vesa driver? Probeer even een nieuwe driver te pakken te krijgen en die op te geven in xorg.conf. Let ook even op de horizontal en vertical frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
volgens mij kon je ati drivers ook via apt meepakken

sudo apt-cache search ati

tik dat eens in in de console en kijk wat de output is?

(wel eerst sudo apt-get update )

dan hoef je ook niet in xorg.conf te kloten volgens mij ;) word automagisch gedaan.

[ Voor 30% gewijzigd door RedHat op 15-12-2006 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wiki.ubuntu.com is DE site voor tutorials, ook voor je videokaart, zoek op fglrx.

Anders op IRC server freenode: #ubuntu
Hier zitten een hoop geeks die je kunnen helpen met problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2006 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanx, ik heb vanavond weer iets te doen :)

Als ik nog vragen heb dan meld ik het wel. kijken wat ik tegen ga komen. Voor het eerst dieper Linux in. Ik zal jullie vragen beantwoorden en ik neem aan dat de commandline commando's vanuit BASH moeten.

Ik ben verder een zeer ervaren Windows gebruiker en ik denk dat Linux net zo goed tre leren is. Alle opgegeven sites zal ik zeker lezen.

Iemand die ook Linux gebruikte zei tegen mij.

Linux is niet zoals Windows. Het is een manier van efficiënt en veilig werken en het is een oplossing voor de dingen die Windows niet kan. UT2004 liep volgens mij wel onder Linux en dat vind ik al heel wat want ik ben verknocht aan het spel. De uiteindelijke bedoeling is dat ik uit de WIndows hype stap en dat weloverdacht doe en niet uit een impuls. Daarom melde ik ook dat ik al langer eraan stond te denken en ik heb vroeger wel eens het voormalige Mandrake 8 geproeft.

PS: Ik heb dit topic even als bron opgeslagen zodat ik hem in Ubuntu er even bij kan pakken. Ubuntu kan wel NTFS lezen want dat is me al gelukt :)

EDIT: Ik heb besloten om mijn vaste schijf anders in te delen en te formatteren omdat het resizen voor een test met GTpart niet ging. Hiervoor moest even Windows XP er opnieuw op en Linux moet ook even opnieuw, en nu wil ik het goed doen. Linux stond eerst op een trage harddisk en nu wil ik hem op mijn snelle eerste schijf. Linux verdient beter ;)

Waarom kan ik met Kubuntu de Windows partitie niet resizen? Linux meldt dat resizen door een boundairy-fout niet mogelijk was. Nu heb ik mijn harddisk geformatteerd met Paragon Partition Manager 8 (uitlijning op sector 64). Nu heb ik ruimte vrijgehouden voor Linux dus hoeft er niets meer geresized worden.

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2006 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 13:10:
[...]

Krijg je wel een IP adres van de DHCP server van @Home? (ifconfig eth0)

Nee, ik zie met dit commando geen IP staan. Kan het zijn dat ik de gateway en de DNS server zelf moet opgeven?
Ik heb rustig alles nagelopen en ik krijg internet niet aan de praat. Ik zal wel iets over het hoofd zien. Met Windows zou dit paniek betekenen, maar ik weet dat je met Linux meer kanten opkunt.
Qua Linux ben ik een redelijke beginner.

[...]

Kijk eens in je volume control. Misschien moet je ff PCM enablen/omhoog gooien.

Weer iets verder. Eerst had ik helemaal geen geluid en nu heb ik geluid wat blijft hangen (als een CD die overslaat). Als ik een mediafile in Amarok open blijft hij hangen en amarok hangt dan ook. Linux zelf blijft gewoon keurig doordraaien.

[...]

Je gebruikt zeker de ati of vesa driver? Probeer even een nieuwe driver te pakken te krijgen en die op te geven in xorg.conf. Let ook even op de horizontal en vertical frequenties.

Ik ga in dezer dagen achter de driver aan ;)
Nee, ik geef het zeker niet op. Volgens de NLLGG gebruikershandleiding werkt de ene distro beter met bepaalde hardware als de andere distro. Ik heb met HDhack keurig een back-up gemaakt van het MBR en de BPB dus als er ooit een andere distro opgaat lijdt Windows XP niets. Ik heb de back-up gemaakt vóór de installatie van Grub en daarna nog een.
Dus als de MBR verandert waardoor Grub het niet meer zou doen is dat binnen 20 seconden opgelost.

PS: Ik heb mijn 74,5 GB harddisk als volgt ingedeeld en ik heb de swappartitie achterwege gelaten omdat ik bulk van het geheugen ;)

HDA1 Primaire P. 1: 53,7 GB Windows en games: NTFS
HDA2 Primaire P. 2: 2 GB Persoonlijke data, muziek en communicatie en /home (1111 MB vrij FAT16)
HDA3 Primaire P. 3: 20 GB Linux EXT3

Misschien het vrmelden waard, maar ik heb ACPI in het BIOS uitgezet. Ik weet niet in hoeverre dit invloed heeft op Linux, maar mijn on-board geluid zit nu in Windows op IRQ 5 en met ACPI aan op IRQ 9.

VGA en USB zitten op IRQ 11. Pri IDE op 15 en sec IDE op 14.

Hier. Ik hoop dat het wat bijdraagt ;)

Ik zou graag een volledig werkende Linux zien :Y

Afbeeldingslocatie: http://img453.imageshack.us/img453/7206/boneeu3.png

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2006 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakod3x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:57
Ik zou je pc hostnaam (@home) even weg editen uit je plaatje...

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tweakod3x schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 10:35:
Ik zou je pc hostnaam (@home) even weg editen uit je plaatje...
Ik heb net even een Freespire image gedownload en gebrand en hier krijg ik wel mijn hardware aan de praat. Gewoon internet en geluid.
Iemand meer ervaringen met Freespire?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook al eens problemen met m'n internet in Ubuntu. Bij mij blijken het altijd m'n DNS-instellingen te zijn die Ubuntu om een of andere reden telkens vergeet.
Surf eens naar het ip-adres van een website ipv naar het domein (vb: http://209.85.135.147/ ipv www.google.com). Als je google te zien krijgt, zal je manueel de DNS-servers van je provider moeten invoeren. Dit kan bij netwerken of rechtstreeks in /etc/resolv.conf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 13:28:
Ik heb ook al eens problemen met m'n internet in Ubuntu. Bij mij blijken het altijd m'n DNS-instellingen te zijn die Ubuntu om een of andere reden telkens vergeet.
Surf eens naar het ip-adres van een website ipv naar het domein (vb: http://209.85.135.147/ ipv www.google.com). Als je google te zien krijgt, zal je manueel de DNS-servers van je provider moeten invoeren. Dit kan bij netwerken of rechtstreeks in /etc/resolv.conf
Ubuntu is eraf en ik heb nu de FreeSpire CD gereed liggen. Met HDhacker is het met succes gelukt om grub de das om te doen door zoals de bootsector als het MBR terug te zetten.
(ps: kijk uitzonderlijk erg uit met hdhacker. Even niet opletten en je machine boot niet meer. Ik kon nog net voor de bevestiging zien dat ik bij het restoren de beide sectors omgedraaid had omdat ik vergeten was de input te refreshen en ik kon de fout corrigeren zodat mijn systeem nu even met alleen XP in de lucht is.)
Vanavond of morgen gfa ik beginnen met FreeSpire. De LiveCD beviel namelijk erg goed en hup, ik kon zo het www op mét geluid en op 1280x1024.

Ik las op de NLLGG site dat je beter meerder distrobuties kon testen met de LiveCD van deze distrobuties. De tweede was meteen raak.

Ach, ik begin er maar aan ook ;)
Pagina: 1