Toon posts:

Orange Family 20Mbit in combo met welke router?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.048 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit in een dilemma en tegelijk uiteraard een uitdaging. Ik draai op dit moment met een Casema Cable Premium abbo 8Mbit en ga vanaf 14 december 2006 (vandaag dus) over op Orange Family 20Mbit. Deze snelheidsverhoging heeft tot gevolg dat de WLAN poort van mijn USR8003 router het niet trekt, of te wel knijpt.

En dat is dus iets wat we niet willen.

De thuissituatie is als volgt:

3 kamers hebben een desktop staan met allemaal een UTP verbinding naar de meterkast. Dus daar komen 3 UTP kabels uit voor op een router. Nu was de USR Router niet draadloos en is er een USR8054 bijgekomen voor de 4 laptops in huis. Nadeel van de 8054 is net als de 8004 dat de WLAN poort niet die snelheid aan kan.

Het mooiste is om toch nu een totaaloplossing te zoeken die zowel bedraad als wireless aan kan en gekoppeld kan worden aan een Wanadoo Livebox. En natuurlijk niet te vergeten ook de snelheid haalt zodat die 20Mbit ook echt doorgegeven wordt.

Even nog wat wensen:

- Wireless en LAN in 1
- VPN mogelijkheid
- Ingebouwde Firewall
- Uitgebreide instelmogelijkheden

Overigens heb ik al een selectie gemaakt van wat routers:

Draytek Vigor 2910G

LAN: Maximaal 4 poorts switch 10/100Mbps Base TX
WAN: Maximaal 2 poorten 10/100Mbps Base TX
WLAN: 108Mbps
Printserver: Ja, USB
Firewall: Ja, Incl. DOS Attacks
TYPES: • Static IP Address
• Dynamic IP Address (DHCP Client)
• PPP over Ethernet
• PPTP
• L2TP"
Security: WEP, WPA, WPA2
VPN: Ja, 32 VPN verbindingen mogelijke
QOS: Ja
Event- Logging, Ja
Total Bandwith Control: Ja

Linksys WRT54GL

LAN: Maximaal 4 poorts switch 10/100Mbps Base TX
WAN: Maximaal 1 poorten 10/100Mbps Base TX
WLAN: 54Mbps
Printserver: Nee
Firewall: Nee
• PPP over Ethernet
• PPTP
• L2TP"
Security: WEP, WPA en WPA2
VPN: Alleen Passthrough
QOS: Nee
Event- Logging, Nee
Total Bandwith Control: Nee

SMC SMCWBR14-GM

LAN: 4 x RJ45, 10/100 Mbps with Auto-MDI/MDIX
WAN: 1 x RJ45, 10/100 Mbps with Auto MDI/MDIX
Firewall: Ja
• PPP over Ethernet
• PPTP
• L2TP"
Security: WEP en WPA
VPN: Ja
Event- Logging, Ja

D-Link DI-634

• PPP over Ethernet
• PPTP
• L2TP"
Event- Logging: Nee

Netgear WNR834B

WLAN: 270Mbps
Firewall: Ja, Incl. DOS Attacks
• PPP over Ethernet
• PPTP
• L2TP"
Security: WEP, WPA en WPA2
Event- Logging, Ja

Overigens kan aan dit rijtje ook de volgende router nog in meegenomen worden, al is het een wat vreemde eend in de bijt

Asus WL-700Ge

Printserver: Ja, USB
• PPP over Ethernet
• PPTP
• L2TP"
Event- Logging: Ja

Fileserver: 160GB

Ik ben benieuwd welke routers zijn aan te raden. Andere oplossingen mogen ook aangedragen worden mits het in de meterkast past. Dus geen linuxbakken of dergelijke aangezien daarvoor totaal geen ruimte voor is.

Verwijderd

Ik mis Belkin in je verhaal, daar ben ik zelf nogal tevreden over:

• PPP over Ethernet
• PPTP
• L2TP
QOS: ?
Event- Logging: ?
Total Bandwith Control: ?

Overigens niet onbelangrijk: Mocht je een abbo met telefonie hebben, dan kan je het best gewoon de bijgeleverde Livebox gebruiken als router. Telefonie schijnt niet te werken met andere routers (van horen zeggen, zelf geen ervaring mee).

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2006 19:50 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hoe bedoel je dat de WLAN poort dit niet aankan? Een goed werkende WLAN 54g moet 20 Mbit echt wel aan kunnen.

Probleem gaat echter met P2P zijn dat je Livebox al routert, en je poorten vaak niet in 2 routers in serie krijgt geforward. Je hebt meer aan een Accesspoint.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

edit

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2007 18:21 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bedraad zal deze toch wel de standaard 100 Mbit minus overhead halen? Dus 54 lijkt me echt te weinig.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Ik weet er nog 1 namelijk de speedtouch 585 met wireless mogelijkheid en ingebouwde firewall

Verwijderd

Nou ik heb hier een usr 8054 en met de 20 mbit van wanadoo/orange haal ik hier gewoon 1,8 mb/s en dat haal ik op de dell xps en met de ibm t40p.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:37
Zoals gezegd zou een goed 54mbit AP wel de 20Mbit kunnen halen.

Uiteraard moet je AP niet terugvallen naar bv 36mbit, dan haal je het idd niet. Maar met een uitstekende verbinding op 54mbit moet je effectief toch wel zo'n 20mbit kunnen halen. Ik haal hier met een 54mbit AP zo'n 2Mb/sec, dat is iets boven de 20mbit.

Grotere probleem is zoals gezegd al de routeringskracht. 20mbit wil nog wel bij de iets betere routers, maar veel gelijktijdige connecties enz is een ander verhaal.

Kun je niet een goedkope Epia plank oid gebruiken? Die routert een stuk sneller, is (afhankelijk van wat je gebruikt) een stuk flexibeler en je kan m tevens andere server-gerelateerde taken laten doen. Je AP zet je hier gewoon achter als draadloos zendertje, al het routen enz laat je de epia doen. (ipcop/monowall oid)

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 21:47:
Hoe bedoel je dat de WLAN poort dit niet aankan? Een goed werkende WLAN 54g moet 20 Mbit echt wel aan kunnen.

Probleem gaat echter met P2P zijn dat je Livebox al routert, en je poorten vaak niet in 2 routers in serie krijgt geforward. Je hebt meer aan een Accesspoint.
Bedoelde de WAN poort excuus ;) Maar goed lees net dat de 8054 het wel ondersteunt die snelheid. Voor de time dan maar de 8054 erop zetten. Overigens heb ik met beide USR producten wel verschrikkelijk veel uitval dat die spontaan vast loopt. Dus die 8054 moet toch wel het veld een keer gaan ruimen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DJSmiley schreef op zondag 17 december 2006 @ 18:44:
Zoals gezegd zou een goed 54mbit AP wel de 20Mbit kunnen halen.

Uiteraard moet je AP niet terugvallen naar bv 36mbit, dan haal je het idd niet. Maar met een uitstekende verbinding op 54mbit moet je effectief toch wel zo'n 20mbit kunnen halen. Ik haal hier met een 54mbit AP zo'n 2Mb/sec, dat is iets boven de 20mbit.

Grotere probleem is zoals gezegd al de routeringskracht. 20mbit wil nog wel bij de iets betere routers, maar veel gelijktijdige connecties enz is een ander verhaal.

Kun je niet een goedkope Epia plank oid gebruiken? Die routert een stuk sneller, is (afhankelijk van wat je gebruikt) een stuk flexibeler en je kan m tevens andere server-gerelateerde taken laten doen. Je AP zet je hier gewoon achter als draadloos zendertje, al het routen enz laat je de epia doen. (ipcop/monowall oid)
neem aan dat je 2MB bedoelt? dat is trouwens 16Mbit, dus nog onder de 20

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-03 13:08

SambalBij

We're all MAD here

Zit je perse aan de livebox vast? (dwz, ga je ook bellen via Orange?)
Ik gebruik zelf naar volle tevredenheid een Linksys WAG354 wireless router/modem; de livebox staat in de doos stof te vangen :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Topicstarter
Operations schreef op maandag 18 december 2006 @ 14:50:
Zit je perse aan de livebox vast? (dwz, ga je ook bellen via Orange?)
Ik gebruik zelf naar volle tevredenheid een Linksys WAG354 wireless router/modem; de livebox staat in de doos stof te vangen :)
Ja het is inclusief bellen, dus zit helaas aan de Livebox vast.

Verwijderd

Ik heb sinds kort ook Orange Family en Telefonie, en ik had ook een router nodig ivm meerdere pc's. Ik heb nu een Belkin Draadloze G+ Mimo router (de belkin F5D9230-4) en hij bevalt me erg goed. Ik plaatste hem gewoon tussen de livebox en de computers en hij deed meteen zijn werk naar behoren.

Verwijderd

Topicstarter
hmm maar de gestelde lijst in me eerste post wordt niet echt aangehaald merk ik. Ik krijg een beetje het gevoel dat er niet echt slechte routers zijn, want iedereen heeft zo wel zijn of haar voorkeur. Ik ga overigens toch maar voor een 108MBPS WLAN dus er vallen van het lijstje er zowiezo een aantal routers af.

Ik neig zelf heel erg naar de Draytek Vigor 2910, alleen heb ik nog weinig ervaringen gehoord over deze router.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een stomme vraag, maar zou een draytek 2800 (die eigenlijk ook modem is) het zelfde kunnen doen als de 2910?

Want de 2800 is toch iets goedkoper als de 2910. En ook al gebruik ik de modem functie niet, zou die op het router gebeuren hetzelfde functioneren?

Hoop dat iemand hier concreet iets over kan zeggen. Andere inbreng is overigens ook nog steeds gewenst want ben er nog niet geheel uit.

Verwijderd

Ik heb sinds kort een Draytek 2910VG. Sinds vandaag heb ik ook 2 internetlijnen (SpeedXS 10Mbit en Orange Family 20Mbit) en via de vigor werkt Load-balancing erg goed en stabiel.

Alle andere functies van de 2910VG werkt ook prima. 2 vaste VPN lan 2 lan verbinding gaat goed. Wifi en Voip werkt ook erg goed.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 10:20:
Ik heb sinds kort een Draytek 2910VG. Sinds vandaag heb ik ook 2 internetlijnen (SpeedXS 10Mbit en Orange Family 20Mbit) en via de vigor werkt Load-balancing erg goed en stabiel.

Alle andere functies van de 2910VG werkt ook prima. 2 vaste VPN lan 2 lan verbinding gaat goed. Wifi en Voip werkt ook erg goed.
Heb je die 20Mbit lijn gekoppeld op de WAN? Want ik heb begrepen als de livebox er tussen zit de Draytek (en ook andere routers) op een LAN poort moeten komen te staan en de Livebox moet fungeren als accesspoint.

Tenzij je geen telefonie hebt uiteraard ;)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:37
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 16:33:
Ik ga overigens toch maar voor een 108MBPS WLAN dus er vallen van het lijstje er zowiezo een aantal routers af.
Als je 108Mbps wilt dan moet je WLAN kaart aan de andere kant dat ook aankunnen. Is namelijk geen standaard.

Verwijderd

Topicstarter
jongentje schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 14:32:
[...]

Als je 108Mbps wilt dan moet je WLAN kaart aan de andere kant dat ook aankunnen. Is namelijk geen standaard.
Is mij bekend, en heb toevalligerwijs 2 kaarten die het kunnen. Dus vandaar de beweegreden.

Verwijderd

kijk eens op smallnetbuilder.com
ook al eens gekeken naar de Dlink dgl4300
dit is een gigabit router die een hoge througput heeft dacht iets van ergens 90mbit door firewall heen
had dit probleem ook met mijn chello extreme
veel fabrikanten geven ook nergens aan wat de werkelijke doorvoer snelheid is
op http://www.smallnetbuilder.com/ onder revieuws staat een mooi lijstje met resultaten uit reviews
die daar ook te vinden zijn

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 18:06:
kijk eens op smallnetbuilder.com
ook al eens gekeken naar de Dlink dgl4300
dit is een gigabit router die een hoge througput heeft dacht iets van ergens 90mbit door firewall heen
had dit probleem ook met mijn chello extreme
veel fabrikanten geven ook nergens aan wat de werkelijke doorvoer snelheid is
op http://www.smallnetbuilder.com/ onder revieuws staat een mooi lijstje met resultaten uit reviews
die daar ook te vinden zijn
Erg interessante site en heb er wel wat van opgestoken. D-Link gamerouter blijkt idd ook wel een interessante keus. Ook al doet het "game" gebeuren vermoeden dat het alleen voor gamers echt nut heeft.

Het maakt alleen de keus niet gemakkelijker want dat is type nummero zoveel die aan de lijst wordt toegevoegd. Een voordeel heb iets langer de tijd voor de keus aangezien Orange een fout bij de aansluiting heeft gemaakt en ik zelfs een dag zonder KPN heb gezeten. KPN heeft dit hersteld maar nu moet Orange een her-aansluiting uitvoeren. Die staat nu gepland op 5 januari...

Als we toch even terug komen op de lijst routers, welke zouden jullie dan kiezen ZONDER een nieuwe router op te proppen komen graag. En liefst een kleine motivatie erbij voor bijvoorbeeld wireless bereik etc.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand suggesties?

Verwijderd

Topicstarter
Deze week ga ik er 1 aanschaffen dat staat vast. Selectie is na vel overwegen toch wat anders geworden en heb het tot 4 routers beperkt:

- Linksys WRT300N
- ASUS WL500
- Belkin N1
- Draytek Vigor 2910 (Al is deze in prijs waarschijnlijk de directe afvaller)

Van deze routers welke is het best te prefereren. Ik neig namelijk zelf wat naar de Linksys, maar wil graag toch van jullie weten welke jullie zouden aanraden en waarom?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 10:30:
Deze week ga ik er 1 aanschaffen dat staat vast. Selectie is na vel overwegen toch wat anders geworden en heb het tot 4 routers beperkt:

- Linksys WRT300N
- ASUS WL500
- Belkin N1
- Draytek Vigor 2910 (Al is deze in prijs waarschijnlijk de directe afvaller)

Van deze routers welke is het best te prefereren. Ik neig namelijk zelf wat naar de Linksys, maar wil graag toch van jullie weten welke jullie zouden aanraden en waarom?
Niemand???

Verwijderd

wrt300N draait gewoon goed in combinatie met de laatste firmware(2.00.17 www.linksys.nl)

wrt300N haalt rond de 70/80mbit wired en wireless

je kan ook even wachten op de wrt330n of de 350n zijn gigabit

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2007 10:07 ]

Pagina: 1