Start problemen na vervanging koelpasta

Pagina: 1
Acties:
  • 474 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwolf_1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 23:53
*** OPGELOST! ***

Beste luitjes,

Ik heb de volgende (jinxed) PC:

- Coolermaster Real Power 550W
- Asus P5B met Core 2 Duo E6600
- 2 x 1 GB OCZ Titanium geheugen @ 800 Mhz
- GeForce 8800 GTX
- X-FI Xtreme music PCI card
- PC kast ZONDER PC speakertje

Voorgeschiedenis:
Ik had de BIOS een update gegeven toen deze in elkaar zat en draaide.
Dit resulteerde in een systeem die niks anders gaf dan het blazen van de CPU fan.
Keyboard reageerde niet.
Geen beeld verders, niks.
Het was opgelost d.m.v alles even los te trekken (dankzij wat tips die ik hier tegen kwam in bestaande topics) en dan de machine aan te zetten.
Dit werkte en heb nooit meer issues gehad.

Huidige situatie:
Ik was van plan om voor de lan party nog (dit weekend) even wat Arctic Silver 5 op de proc te doen.
Met full load zit de proc toch dik aan de 60 graden.
Dus ik heb de CPU koeler schoon gemaakt met watjes en alcohol.
Dit heb ik afgewerkt met een brillendoekje zodat er geen alcohol en pluisjes achterbleef.
Hetzelfde voor de proc.
Daarna een heel klein beetje spul op de proc gedaan in het midden, en de boel weer (goed!) vast gezet op het mobo.
Vervolgens gebeurt er volgens mijn grote schrik precies hetzelfde als toen met die bios update.
Geen beeld, en na een paar tellen gaat de fan opeens op max draaien en verder niks meer.

Dit deed ik gister avond en had niet heel veel tijd om te trouble shooten.
Het enige wat ik heb probeerd is om de proc en cooler wederom te cleanen en het opnieuw te proberen daar ik dacht dat het aan de hoeveelheid koel pasta had kunnen liggen of whatever.
Wederom geen effect en de kabels los trekken (SATA, USB, ect.) had dit keer dus ook geen nut.
Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is de memory eruit te halen (en er weer in).
Volgens mijn collega's kan het in iedergeval niet komen door teveel of te weinig koel pasta.
Dat ding had hoe dan ook moeten opstarten.

Mijn PC gaat "Jinx" heten. Echt waar.
Updaten BIOS, vervangen koelpasta... het maakt niet uit... het gaat en wil gewoon allemaal niet zo makkelijk.
(En ja, de BIOS is met succes geflashed want zoals ik al zei heeft het prima gedraaid tot die actie van gisteren met de koelpasta actie.)
Ik word hier zo verschikkelijk moedeloos van, ik dacht dat PC's bouwen leuk was.
Had ik nou maar gewacht tot na de lan party.
De eerste keer was het al stress om het voor de lan party gefixed te krijgen.
Was het eindelijk gefixed, is het nu weer een en al trouble precies een dag voor de lan party.

Wie oh wie heeft suggesties?
Is het uberhaupt verklaarbaar waarom dit allemaal zo moeizaam moet gaan dat hij er mee kapt door een simpele actie als de BIOS updaten (successvolle flash) en het vervangen van de koelpasta(volgens de regels en zonder gekkigheden)???
Vanavond heb ik nog even de tijd om wat dingen uit te vissen voordat ik opgehaald word voor de lan party.
Tevens ga ik hem meenemen mocht ik er vanavond zelf nog even thuis er niet uit kom.
Misschien weten ze daar ook nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phreak
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online

Phreak

KTM SuperDuke

Probeer eens de batterij uit je moederbord te halen, deze na 30 sec weer terug plaatsen en het dan nog eens te proberen.
Misschien dat je moederbord even de weg kwijt is.

[ Voor 11% gewijzigd door Phreak op 15-12-2006 11:53 ]

Noobmeter WoT: Froekie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 11:56

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

NC_Phreak schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 11:52:
Probeer eens de batterij uit je moederbord te halen, deze na 30 sec weer terug plaatsen en het dan nog eens te proberen.
Misschien dat je moederbord even de weg kwijt is.
Zo'n bios reset lijkt me inderdaad wel handig. Als je er standaard ook wel warmpjes bij zit.
Dan weet je in ieder geval zeker dat ie goed gekoeld is en dat je het probleem niet bij de koelpasta hoeft te zoeken. (Wat me overigens ook geen probleem lijkt, want dat is zo makkelijk)

Verder zou je nog kunnen kijken als je dat nog niet gedaan hebt, of alles kaarten / modules in het moederbord goed vast zitten. Dat het geheugen of videokaart er niet half in zitten.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwolf_1982
Dat van die videokaart en geheugen ect. snap ik wel.
Echter zou ik niet weten waarom het mobo de weg kwijt zou moeten zijn omdat de proc er even in en uit is geweest.
Er heeft geen stroom opgezeten met het eruit halen en erin zetten.
Hoe kan het moederbord technisch gezien dan de weg kwijt zijn?
Uiteraard ga ik dit natuurlijk wel meenemen op mijn checklist, maar ben gewoon benieuwd naar de rede en vooral functie van zo'n BIOS reset.
(Tevens had dit niet geholpen toendertijd na het BIOS flash verhaal.)

Mijn ergste vrees (je gaat rare dingen denken als je het zweet uitbreekt) is dat de proc dood is door deze actie van eruit en erin zetten.
In handleidingen kunnen ze maar niet genoeg aanduiden hoe gevoellig het allemaal is.
Maar daar zit toch ook wel een grens aan?
Zou bijna mijn PC met elke handeling naar een stofvrije ruimte willen brengen en met een speciaal pak aan eraan sleutelen als ik het zo lees.
(Zoals in een chip fabriek ofzo.)

[ Voor 30% gewijzigd door Darkwolf_1982 op 15-12-2006 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 06:47

silitek

Tubes Only

Waarom haal je de proc eruit??..Is toch niet nodig voor een laagje Artic silver5. Heb jezelf ontladen??
Zo niet, en je zit met je tengels aan de proc kan dat al funest zijn...

edit: Weet je zeker dat je de proc goed terug gezet heb!!

[ Voor 14% gewijzigd door silitek op 15-12-2006 12:44 ]

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

waarom ben je uberhaupt begonnen met flashen van je bios ?

if it isnt broken dont try to fix it

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Darkwolf_1982 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 12:32:
Mijn ergste vrees (je gaat rare dingen denken als je het zweet uitbreekt) is dat de proc dood is door deze actie van eruit en erin zetten.
In handleidingen kunnen ze maar niet genoeg aanduiden hoe gevoellig het allemaal is.
Zou bijna mijn PC met elke handeling naar een stofvrije ruimte willen brengen en met een speciaal pak aan eraan sleutelen als ik het zo lees.
Hahah, grapjas :P

Je processor kan op zich wel wat hebben hoor. Het is niet zo dat hij al kapot is wanneer je hem op een normale manier eruit haalt en er weer in zet. Je moet er alleen niet mee gaan gooien of met je hond ermee gaan spelen.
Ik zou de hoop in ieder geval nog maar niet opgeven als ik jou was. Het kan best zijn dat het iets heel simpels is wat je misschien over het hoofd had gezien.
En anders kan het misschien best zijn dat je processor / moederbord al brak was, en dat dit gewoon de druppel was geweest. Hoe netjes je ook geweest bent.

En over dat de weg kwijt zijn: misschien dat je moederbord denkt dat er een nieuwe processor in zit doordat je hem er even uit gehad hebt, en dat hij die nu wil detecteren maar dat dat niet lukt omdat het bijvoorbeeld dezelfde is.
Hier weet ik het precieze echter niet van, maar dat zou misschien een reden kunnen zijn waarom je moederbord de weg kwijt zou kunnen zijn.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 12:46:

Dat zeggen ze bij de moederbord fabrikanten ook ja. Is de bios trouwens met diskette geflasht? Daar heb ik nog weleens wat gekloot mee gehad, omdat die diskettes dan brak waren enzo :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 06:47

silitek

Tubes Only

classpc schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 12:52:
[...]

En over dat de weg kwijt zijn: misschien dat je moederbord denkt dat er een nieuwe processor in zit doordat je hem er even uit gehad hebt, en dat hij die nu wil detecteren maar dat dat niet lukt omdat het bijvoorbeeld dezelfde is.
Hier weet ik het precieze echter niet van, maar dat zou misschien een reden kunnen zijn waarom je moederbord de weg kwijt zou kunnen zijn.
Onzin, een mobo kan niet zien of de proc een nieuwe c.q betaande is 8)7 ..Dat zou wat moois zijn. Proc kapot en je koopt een nieuwe met de zelfde waardes en je mobo gaat ineens niet meer en is de weg kwijt :+
;)

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

silitek schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 13:02:
[...]

Onzin, een mobo kan niet zien of de proc een nieuwe c.q betaande is 8)7 ..Dat zou wat moois zijn. Proc kapot en je koopt een nieuwe met de zelfde waardes en je mobo gaat ineens niet meer en is de weg kwijt :+
;)
Hij controleert hem wel elke keer, en daar ging het me om. Als het daar dan mis gaat, wat de reden ook mag zijn, kan het best zijn dat het niet werkt of dat hij de verkeerde processor detecteert.
Heeft niks met deze computer te maken, maar volgens mij is je reactie niet helemaal juist ;)

[ Voor 8% gewijzigd door NaoPb op 15-12-2006 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwolf_1982
;)
My point exactly.
Maar ga het toch meenemen.
Wie weet zou zomaar het tegendeel bewezen kunnen worden.
Een collega zei ook namelijk:
"deels true.... maar er zijn wel dingen losgekomen zeg maar...
soms werkt t ... garantie is het niet... maar op die manier ga je wel even goed terug naar een basis bios"
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 12:46:
Omdat Asus daar van hartelust mee aan kwam zetten in de quick start / install manual en ik mijn hele leven er nooit last van gehad heb.
De flash was zowiezo gelukt zoals ik al zei, en heeft met het huidige probleem niks te maken.
classpc schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 12:54:
Dat zeggen ze bij de moederbord fabrikanten ook ja. Is de bios trouwens met diskette geflasht? Daar heb ik nog weleens wat gekloot mee gehad, omdat die diskettes dan brak waren enzo :|
Maar moederbord fabrikant Asus dus niet! ;)
En nee... niet met een diskette.
Gewoon in Windows XP met de software van Asus.
En ja je hoort mensen zeggen: "nee man nooit in Windows XP doen!"
Doch heb ik daar nooit issues mee gehad.
Plus de software doet een verify en anders flashed deze het meteen nog een keer.
De verify was ok, dus swa.
Maar zoals ik al zei: het huidige probleem heeft niks met het flashen te maken daar dit meer dan een week terug was en het systeem meer dan een week uiteindelijk weer prima heeft gedraaid zonder enige problemen!
classpc schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 12:52:
Je processor kan op zich wel wat hebben hoor. Het is niet zo dat hij al kapot is wanneer je hem op een normale manier eruit haalt en er weer in zet. Je moet er alleen niet mee gaan gooien of met je hond ermee gaan spelen.
Precies.
Dat is dus ook meer mijn denkbeeld als ik even logisch ga nadenken.
Behalve waarschuwingen zijn het ook meer disclaimers naar mijn idee.
Het is nu ook weer niet van plastic en de daadwerkelijke CPU zit diep verpakt wat dat betreft.
Ik zou de hoop in ieder geval nog maar niet opgeven als ik jou was. Het kan best zijn dat het iets heel simpels is wat je misschien over het hoofd had gezien.
Je zou zeggen dat dit bijna onmogelijk was daar het alleen om een beetje pasta vervanging gaat.
En anders kan het misschien best zijn dat je processor / moederbord al brak was, en dat dit gewoon de druppel was geweest. Hoe netjes je ook geweest bent.
Daar zat ik dus ook aan te denken maar dat doe ik liever toch niet.
silitek schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 12:43:
Waarom haal je de proc eruit??..Is toch niet nodig voor een laagje Artic silver5. Heb jezelf ontladen??
Zo niet, en je zit met je tengels aan de proc kan dat al funest zijn...

edit: Weet je zeker dat je de proc goed terug gezet heb!!
Het is wel nodig als de proc eerst heel goed schoon gemaakt moet worden.
Dit omdat er nog de oude stock koelpasta op zat.
Tevens had ik deze niet vervangen toen ik het bord uit elkaar had gehaald toen ik dacht dat ik deze moest gaan opsturen voor een hot flash toen met mijn bios.
Dus die stock pasta was niet echt lekker meer na een tweede terug plaatsing.
En ja... de Core 2 Duo is 100 procent idiot proof en is zeker weten op de juiste manier terug geplaatst.
Ik heb geen statische kleding en schoenen met goede zolen.
Uiteraard heb ik mij eerst geaard aan een metaal object.
Mijn vingers hebben ook niet de contact punten geraakt van de proc, alleen de zijkanten.

Een detailtje: toen met het bouwen van mijn PC helemaal in het begin is dat ding wel een paar keer goed heet geworden en mikte zichzelf keurig uit.
Wat bleek?
Die stomme koeler zat er niet goed op gemonteerd.
Maar daar kan de proc toch niet door beschadigen?
Het is zo'n 3x gebeurt daar ik niet door had wat er aan de hand was door de misleidende error kreet van de bios: "CPU over voltage!"
("Oh shit! Toch niet die A.I NOS functie van het mobo die hem nu al over zijn toeren zit te overclocken?" dacht ik toen ook al eerste.)

Edit:
@ classpc: Daar heb je opzich wel een heel goed punt! En om dit soort redenen blijf ik daarom open voor suggesties en ga ik ook zeker even een reset proberen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Nou nee hoor, ik ben best lomp , en rag systemen in elkaar
dat spul kan echt wel wat hebben
enigste wat ik doe voor ik een onderdeel vastpak is me ontladen aan de kast
maar verder let ik ook nergens echt goed op en prop het binnen 5 min in elkaar
en tot nu toe (+100 systemen) nog nooit fout gegaan.

Wil je echter het zekere voor het onzekere, moet je je een polsband cq heelstrap halen en alles heel voorzichtig op zn plaats zetten.

maar naar mijn mening gaan menig onderdelen juist kapot door het TE voorzichtig doen
Darkwolf_1982 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 13:21:
[...]

Omdat Asus daar van hartelust mee aan kwam zetten in de quick start / install manual en ik mijn hele leven er nooit last van gehad heb.
De flash was zowiezo gelukt zoals ik al zei, en heeft met het huidige probleem niks te maken.
en dat kan je dus niet weten

NIET FLASHEN als het niet nodig is

en daarbij kan het dus wel aan die flash liggen want je verklaart zelf dat het DAARNA begon
dat de flash gelukt is wil niet zeggen dat het allemaal daarna correct MOET werken, volg je me nu wel ?

[ Voor 24% gewijzigd door CrankyGamerOG op 15-12-2006 15:18 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RamsesII
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 22:40
[...]

;)
uhh hij heeft wel gelijk...heb het afgelopen week nog gehad, nieuwe cooler voor client, had de cpu ook uit de socket gehaald om ff alle oude koel pasta te verwijderen.

Bij het overnieuw opstarten gaf hij aan dat er een nieuwe cpu inzat (was dus echt wel zelfde)

AKA hij detecteerd het dus wel, dus zie niet waarom de bios daar niet op zou kunnen hangen als zijn bios upgrade brak is, is natuurlijk niet de meest voorkomende maja.

waarop heb je hem schoongemaakt? je kan je zelf wel ontladen maar waar je heb oplegt kan wel nog geladen zijn geweest

Ik zou gewoon alles eruit trekken, ff kijken op mem beepjes, dan 1 latje, loopt ie, dan langzaam rest toevoegen. Heb al vaker zoiets gehad, blijkt er niks aan de hand. Als het niet werkt andere cpu proberen, kan toch zijn dat ie net iets heeft aangeraakt wat staties was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwolf_1982
RamsesII schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:20:
uhh hij heeft wel gelijk...heb het afgelopen week nog gehad, nieuwe cooler voor client, had de cpu ook uit de socket gehaald om ff alle oude koel pasta te verwijderen.

Bij het overnieuw opstarten gaf hij aan dat er een nieuwe cpu inzat (was dus echt wel zelfde)

AKA hij detecteerd het dus wel, dus zie niet waarom de bios daar niet op zou kunnen hangen als zijn bios upgrade brak is, is natuurlijk niet de meest voorkomende maja.
Het was ook inderdaad niet de bios, was ik achter...
Ik zou gewoon alles eruit trekken, ff kijken op mem beepjes, dan 1 latje, loopt ie, dan langzaam rest toevoegen. Heb al vaker zoiets gehad, blijkt er niks aan de hand. Als het niet werkt andere cpu proberen, kan toch zijn dat ie net iets heeft aangeraakt wat staties was
....het was even een kwestie van een geheugen DIMMetje eruit slopen (dit keer).
God knows why.
Maar dat was een van de eerste dingen die ik wilde gaan proberen als ik thuis was en voila!
Blijkbaar nog niet genoeg koelpasta of verkeerd erop gedaan, want hij loopt nu nog heter aan.
Namelijk 64 graden als ik Prime95 een torture test laat doen (running as we speak).
(En piepjes gingen niet zoals ik in mijn OP al zei, want ik heb geen PC speaker! ;))
waarop heb je hem schoongemaakt? je kan je zelf wel ontladen maar waar je heb oplegt kan wel nog geladen zijn geweest
Je moet hem wel schoonmaken!
Eerst de oude koelpasta meuk eraf, en dan pas de Arctic Silver (5, in mijn geval) erop.
Dat schoonmaken is nogal tricky als je dat ding in z'n socket laat zitten natuurlijk! :)
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 14:42:
Nou nee hoor, ik ben best lomp , en rag systemen in elkaar
dat spul kan echt wel wat hebben
enigste wat ik doe voor ik een onderdeel vastpak is me ontladen aan de kast
maar verder let ik ook nergens echt goed op en prop het binnen 5 min in elkaar
en tot nu toe (+100 systemen) nog nooit fout gegaan.
En dat blijkt maar weer!
Zoiets had ik ook.
Want nu draait het gewoon weer en er is niks kapot.

Ik weet niet bij hoeveel graden de Core 2 Duo onstabiel word of als op hoeveel graden deze gaat down clocken, maar ik denk dat 64 op full load een beetje overdreven is.
Als ik namelijk 3DMark06 uitvoer kom ik niet verder dan 6 FPS met de Canyon Flight.
Ouch.

Edit: Een van de stroomkabels van videokaart was heel klein beetje los geraakt. Ongeloofelijk. 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Darkwolf_1982 op 15-12-2006 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwolf_1982
;)
Confirmed: En toch is het waar!
Vraag mij ook niet hoe de mobo dat in godsnaam kan weten, maar nu heb ik het met eigen ogen gezien.!
Sinds mijn laatste BIOS upgrade moet ik telkens -als de proc eruit is geweest- een DIMM eruit halen en dan krijg ik pas weer beeld met booten.
Ik zag dus ook staan: "New CPU detected! Press F1 to enter Setup!"
Dat gedaan, DIMM terug, en draaien maar!
Ben heel benieuwd naar dit technische paradox... dit is zo goed als onmogelijk zou je zeggen.
Stroom was er volledig af immers, dus weet dat ding veel! (Zou je zeggen...) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-04 22:03
stroom is er nooit volledig af.....
Waarom denk je dat een bios draait op een batterij....?

En dat als die batterij op is (wat ook echt kan) je de bios niet meer iets kunt laten onthouden?

Had het toevallig een weekje geleden.

De Bios batterij leeg!? wtf dacht ik. maar jah het is een gewone batterij (niet herlaadbaar) dus eigenlijk best logisch dat zo'n kreng op gaat.

Was wel een bak eigenlijk hele pc open gehad alle kabels opnieuw opgebouwd etc, paar daagjes beetje druk over zitten maken, blijkt het een kutbatterij 2032 knoopcel te zijn! 10 sec werk en voila.

[ Voor 4% gewijzigd door hoeretoeter op 17-12-2006 15:10 ]

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

Pagina: 1