UMTS: Wanneer als een echt alternatief voor GPRS te zien?

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142652

Topicstarter
Ik heb een vraagje over UMTS.

Ik heb een leuke telefoon gezien (HTC s620) maar deze heeft geen UMTS. Nu is dit op dit moment geen probleem aangezien ik dat toch niet gebruik. Aangezien UMTS wel veel sneller is dan GRPS wil ik op ten duur wel overstappen hierop.

Het probleem is alleen dat UMTS (volgens mij) erg duur is, bij t-mobile betaal je voor onbeperkt internet (Wat ik wel wil) 9,50, alleen dit is een GRPS verbinding, en dus traag. Nu is mijn vraag wanneer dit goedkoper wordt, of is dit er al aangezien ik in een andere topic op GoT zag dat iemand 9,50 betaald voor UMTS. Ik weet alleen niet of dit onbeperkt is...

Verder weet ik dat de dekking verreweg van optimaal is, zeker omdat een hoop gemeenten weigeren masten te plaatsen. Komt hier verbetering in en wanneer is deze dan te verwachten?

Kortom gaat UMTS binnenkort (binnen 2 jaar) echt een volwaardige alternatief worden voor GPRS, met in ieder geval de zelfde ligging en prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76468

UMTS is al vervangen voor HSDPA, een soort van verbeterde versie van UMTS, met veel hogere snelheden.
Zie Google, bijvoorbeeld:
http://www.umtsworld.com/technology/hsdpa.htm
http://www.kpn.com/kpn/show/id=1600465
http://news.zdnet.co.uk/c...000000085,39276458,00.htm
etc.

Momenteel rollen een aantal providers al HSDPA netwerken uit, verwachting is dat die toch wel binnen een jaar operationeel en landelijk dekkend zijn.

Verder biedt T-Mobile wel degelijk UMTS alleen, gecapped op een snelheid waarbij het net iets sneller is dan GPRS. Dus eigenlijk heb je dan niet echt voordeel van UMTS.

UMTS zal nooit een alternatief voor GPRS worden, omdat het simpelweg sneller is, en dus altijd meer zal kosten.
Het is hele andere standaard.

Als het je puur om de data dienst gaat kan je ook beter een UMTS/HSDPA/GPRS abo bij 1 van de providers nemen, dat is goedkoper dan de combi met een normaal bel en sms abo.

Over 2-5 jaar hebben we waarschijnlijk de hele GSM technologie in de sloot gedumpt en bellen we allemaal via WiMax of iets vergelijkbaars, GSM heeft geen toekomst, WiFi wel.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 76468 op 15-12-2006 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anoniem: 76468 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 12:04:
Over 2-5 jaar hebben we waarschijnlijk de hele GSM technologie in de sloot gedumpt en bellen we allemaal via WiMax of iets vergelijkbaars, GSM heeft geen toekomst, WiFi wel.
In GSM zit idd geen toekomst, maar UMTS (W-CDMA) is dan ook de opvolger van GSM.

2-5 jaar is wel heel erg optimistisch. Denk even terug aan UMTS: in 2001 kondigden de telecom bedrijven aan dat het uitgerold ging worden, anno 2007 is het eindelijk een "massaprodukt". Op het moment zijn de WiMax frequenties nog niet eens vrijgegeven en geen enkele telco heeft aangekondigd het te gaan uitrollen. Ongetwijfeld zal UMTS vroeg of laat worden opgevolgd (door WiMax of iets anders), maar reken er maar op dat dit echt niet binnen 7 jaar als "massaprodukt" aangeboden wordt. Tot 2015 kan je er m.i. wel vanuit gaan dat UMTS/HSDPA de dominante mobiele internetverbinding is.

Qua goedkoop "onbeperkt" mobiel internet voor ong. 10 euro p/m zijn er nu 3 mogelijkheden:
- Telfort (GPRS of EDGE bij dekking, kunstmatig beperkt op 6.4 KB/s, in de toekomst UMTS/HSDPA, met ws beperkte snelheid)
- Orange (GPRS of UMTS bij dekking, beperkt op ? KB/s)
- T-Mobile (GPRS, max 5 KB/s, in de toekomst UMTS/HSDPA, met ws beperkte snelheid)

KPN en Vodafone zijn ofwel duurder, ofwel hebben ze een heel lage datalimiet.

[ Voor 23% gewijzigd door Dreamvoid op 15-12-2006 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

Maar jullie zeggen dat 2 -5 jaar al erg optimistisch is... uitgaande van het feit dat ik een telefoon misschien 1,5 - 2 jaar gebruik, zou het dus geen probleem moeten zijn dat ik geen UMTS heb?

Verder heeft de telefoon wel EDGE, hoe duur zit ik dan op een onbeperkt abbonement en bij welke provider is dat?

Ik neem aan dat voicedailing e.d. niet mogelijk is met een GPRS verbinding (van 5KBPS)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76468

Anoniem: 142652 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 17:05:

Maar jullie zeggen dat 2 -5 jaar al erg optimistisch is... uitgaande van het feit dat ik een telefoon misschien 1,5 - 2 jaar gebruik, zou het dus geen probleem moeten zijn dat ik geen UMTS heb?

Verder heeft de telefoon wel EDGE, hoe duur zit ik dan op een onbeperkt abbonement en bij welke provider is dat?

Ik neem aan dat voicedailing e.d. niet mogelijk is met een GPRS verbinding (van 5KBPS)?
Je bedoelt VoIP? Een VoIP verbinding met het SIP protocol kost met Speex als spraakcodec ongeveer 25 kbit/s op de hoogste kwaliteit, das een kwaliteit die vele malen hoger ligt dan GSM.
GSM kwaliteit haal je al met 9.8 kbit/s.

Dus reken maar om, 25 kbit/s = 5 Kbyte/s.
Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Speex

2-5 jaar is inderdaad wel erg optimistisch, aan de andere kant, de huidige GSM/UMTS infrastructuur trekt het echt niet als wij opeens allemaal met 1 Mbit/s via HSDPA op onze telefoontjes gaan spelen, de gemiddelde GSM antenne heeft al moeite met meer dan 25 simultane gesprekken.

WiFi daarentegen is veel makkelijker uit te rollen, en vele malen goedkoper.
Denk ook aan VoIP, nu is het nog zo dat elk gesprek een eigen kanaal bezet houdt, met IP protocollen kan je alles in pakketjes versturen.

Ik zie het nog wel gebeuren dat we over 5 jaar al rondlopen met WiFi telefoons, zeker als daarmee de belkosten drastisch dalen.
Ik zou in ieder geval meteen zo'n ding aanschaffen als ik daarmee bijvoorbeeld voor 1 cent per minuut kan bellen. En met mij velen.
Aan de andere kant, de operators denken ook, nu hebben we onze melkkoe nog, iedereen heeft al een GSM, laten we dat zo lang mogelijk rekken. De meeste staan voorlopig nog in de rode cijfers na de UMTS veilingen. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 76468 op 15-12-2006 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:04
Anoniem: 142652 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 17:05:

2-5 jaar gaat over WiMax.

Ik gebruik nu al UMTS en ik vind het lekkerder functioneren dan GPRS, het is gewoon sneller. Bij Orange 6 euro per maand en dan kan je onbeperkt data binnenhalen zolang je het via de Orange proxy doet en daar zit nou juist de crux, want er is een hoop geblocked. De dingen die ik gebruik werken overigens prima, dus ik heb er geen last van (Gmail, google maps, email). Als je een site tegenkomt die wel geblocked is dan kan je internetten buiten de proxy om en daarvoor heb je 25 mb/maand gratis, maar dat is niet heel veel.
Zie anders ook het Orange world topic, het einde gaat over UMTS.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert-630
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij rabomobiel (netwerk Orange) krijg je onbeperkt internet (dat houdt in: FUP 750MB en een onbekende UMTS snelheid) voor 10,-.

Ik zou geen EDGE nemen als je telefoon alleen dit ondersteund, want in de komende paar maanden gaan EDGE down (telfort is de enige NL aanbieder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

- Telfort (GPRS of EDGE bij dekking, kunstmatig beperkt op 6.4 KB/s, in de toekomst UMTS/HSDPA, met ws beperkte snelheid)
EDGE bij Telfort is niet kunstmatig beperkt? :?

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rabomobiel is toch GPRS?
Althans dat las ik op hun site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert-630
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Stereotomy schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 01:46:
[...]

EDGE bij Telfort is niet kunstmatig beperkt? :?
Voor zover ik weet niet. Maar de theoretische max. snelheid ligt ver onder de theoretische max. UMTS snelheid. In de praktijk is het zowieze langszamer dan een uncapped UMTS verbinding, en weer sneller dan GPRS.
Anoniem: 142652 schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 14:34:
Rabomobiel is toch GPRS?
Althans dat las ik op hun site?
Denk dat ik je gelijk moet geven. Het staat idd niet op de site. Ik heb lang gezocht, naar waar ik het gelezen heb. Want ik verkeerde toch echt in de veronderstelling dat je UMTS kreeg, met een onbekende snelheid. Ik had het hier gelezen. Maar de vraag is of het juist is, dus dat zal je e.v.t moeten controleren. (in de A.V. van rabomobiel staat er niks over).
De content zal aangeleverd worden door Talpa en het GSM, GPRS en toekomstige UMTS netwerk van Orange zal als ondergrond dienen voor diensten achter Rabo Mobiel. Orange zal vanaf eind dit jaar UMTS gaan aanbieden op het netwerk en heeft verklaard dat men het netwerk zal introduceren met een dekking die een minimaal de tweede positie in Nederland zal nemen.
Pagina: 1