Router achter een Router

Pagina: 1
Acties:
  • 1.404 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Spacespider
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-03 14:00
Omdat ik gister een laptop heb gekocht er ook maar voor gekozen om een draadloos router'tje aan te schaffen. Dus heb ik een Linksys WRT54GL gekocht. :)

Nu heb ik thuis een netwerk via een Ovislink router/modem die ook het internet regelt. Op de ovislink zitten 3 computers aangesloten en op de laatste aansluiting wil ik dus de WRT54GL hangen.

Nu lukt het me dus niet om de WRT54GL achter die andere router te hangen, het netwerk werkt wel (tussen de computers op de Linksys niet met de rest van het netwerk) maar ik kan geen verbinding maken met het internet op de computers die (bedraad of onbedraad maakt niet uit) op deze router hangen. De 3 computers die aan de Ovislink hangen kunnen wel op internet.

Ik denk dat het iets te maken heeft met de DHCP instellingen van beiden routers maar omdat ik een echte netwerk noob ben kom ik er niet uit.

Nu is mijn vraag dus eigelijk hoe moet ik dit instellen?

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:02

TommyGun

Stik er maar in!

Sluit de 3 pc's direct op de WLAN router aan en gooi die Ovislink eruit?

Of is die Ovislink echt een modem? (M.a.w daar komt direct je WAN binnen vanaf buiten)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-02 20:06
Gateway overnemen van je andere router. Gateway is het adres waar de router/modem gebruik van maakt.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-03 08:56
Linksys een vast ip geven in de range van de andere router zijn dhcp. (wel reserveren). DHCP op de linksys uitzetten. Een van de poorten van de gewone router verbind je met een normale poort van de linksys (niet de wan). en je bent klaar.

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-02 20:06
Je kan trouwens beter de 3 computers aansluiten op de Linksys + de kabel vanaf je router/modem naar de Linksys. De 4 gewone aansluitingen fungeren dan als Switch.

[ Voor 18% gewijzigd door robvanderaart op 15-12-2006 09:24 ]

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je moet de WRT54GL instellen als bridge. In de linksys handleiding (google is your friend) staat een summiere handleiding hoe je dit voor elkaar moet krijgen.

Het idee is globaal:
1) ip adres fixeren....gebruik hiervoor de range die je router afgeeft. Let op dat de dhcp van je router hoger begint dan je linksys ipadres. Dus als je router in de range 192.168.100.xxx zit, geef je linksys 192.168.100.2 en laat dhcp vanaf 192.168.100.10 lopen.

2) dhcp uitzetten
3) Heel belangrijk, maar staat helaas niet in de handleiding: kabel in het goede gat stoppen. Als je je linksys als bridge gebruikt, dien je je kabel vanaf je router in 1 van de 4 reguliere poorten te stoppen, en niet in je wan poort.

te laat: zie m3gA

When life gives you lemons, start a battery factory

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:15
Sowieso niet de setup draaien die bij de router geleverd wordt. Deze gaat uit van het idee dat je de WRT54GL altijd als router wil gebruiken.

Dus via de webinterface DHCP uitzetten en de kabel in 1 van de 4 switch poorten steken.

• Spacespider
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-03 14:00
Bedankt allemaal voor de (snelle) reacties. Ga het zo gelijk proberen! :)

Edit:
Gelukt! Het stekertje in een van de 4 poorten doen en de DHCP van de nieuwe router uitzetten werkte! Nogmaals Bedankt!

[ Voor 47% gewijzigd door Spacespider op 15-12-2006 14:30 ]

Verwijderd

speedtouch546-------->linksys------->Laptop (via wifi)
--------->PC

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb gisteren de linksys wrt54gl op een speedtouch 546 aangesloten (zie boven voor de configuratie). DHCP server op de linksys uitgeschakeld. Ik krijg wel verbinding met internet, maar dit gaat heel erg traag (enkele kB) of ik krijg plotseling wel een burst met data binnen. Firewall inmiddels ook al uitgezet. (by the way de verbinding is alleen slecht op mijn laptop, die dus als enige op de linksys is aangesloten)

Gisteren nergens last van gehad. Ik haalde op mijn laptop gewoon de volledige bandbreedte van mijn internetverbinding.

Ik heb de linksys in router mode staan, want ik krijg hem niet juist ingesteld in gateway mode.

Hoe kom ik aan de volgende gegevens:

- destination lan ip
- subnet mask
- default gateway (dit is toch een ander adres dan mijn destination ip????)

Evenals krijg ik mijn router niet gefixeerd op 1 statisch adres. De router geeft dat ik een van de waarde verkeerd heb ingevoerd voor het subnet mask. Bij het instellen hiervan moet ik ook nog mijn internet ip adres en subnet mask invoeren. Hoe kom ik aan de waarde van dit subnet mask?

Ik denk dat het probleem verholpen is als ik mijn router instel in gateway mode en hem een statisch ip adres geef.

Wie kan mij helpen?

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-12-2025

Phalox

Solar Powerrrd

Nog ff een te late reactie, en misschien wat hulp op de vorige post..

Ik had net hetzelfde probleem, na een dagje knoeien was ik der toch uit !
- Sluit je 2de router aan via een lanpoort op het netwerk (niet via de wan)
- Zet DHCP server uit (is wel ietsje moeilijker om dan het ip achteraf terug te vinden, een mogelijkheid is een vast ip, maar dat is niet noodzakelijk (ik gebruik eventjes look@lan en dan vind ik het ip ook wel)

Ik denk dat jou draadloos probleem eerder iets is met storing op het draadloze netwerk(objecten die ertussen zitten, zendmasten..) probeer hem eens vast in een poort te steken, en kijk dan eens.

Om een paar zaken teweten te komen: start - uitvoeren - cmd - "ipconfig"

Verwijderd

Ik denk niet dat het iets te maken heeft met storing op het draadloze netwerk. Ik heb net met network stumbler bekeken op welke kanalen de accesspoints van de buren zitten en die zitten op andere kanalen als de mijne.

ipconfig en look@lan ken ik ook wel, maar met deze tools kom ik niet uit.

Mijn pc (dus niet de laptop) heb ik net via een ethernet kabel op de linksys aangesloten en ook hier wordt dan de snelheid heel traag.

Iemand een idee waar het in kan zitten?

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:46

-Stef-

Slainthe!

KabouterSuper schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 09:22:
Je moet de WRT54GL instellen als bridge. In de linksys handleiding (google is your friend) staat een summiere handleiding hoe je dit voor elkaar moet krijgen.

Het idee is globaal:
1) ip adres fixeren....gebruik hiervoor de range die je router afgeeft. Let op dat de dhcp van je router hoger begint dan je linksys ipadres. Dus als je router in de range 192.168.100.xxx zit, geef je linksys 192.168.100.2 en laat dhcp vanaf 192.168.100.10 lopen.

2) dhcp uitzetten
3) Heel belangrijk, maar staat helaas niet in de handleiding: kabel in het goede gat stoppen. Als je je linksys als bridge gebruikt, dien je je kabel vanaf je router in 1 van de 4 reguliere poorten te stoppen, en niet in je wan poort.
Hierover heb ik 3 punten te vragen.

Ik heb dit weekend mijn WRT54GL achter mijn Speedtouch Home (hacked dus nu met router) gehangen.

DHCP van Linksys uitgezet, static ip gegeven: 10.0.0.139 (speedtouch dhcp deelt ip's uit vanaf 10.0.0.50) en aangesloten op de WAN poort: internet werkt. Maar als ik de kabel uit de speedtouch in de LAN poort aansluit heb ik geen internetverbinding meer, dus hier is het net andersom. Iemand hiervoor een verklaring?

Overigens heb ik met een static-ip van de Linksys op 10.0.0.151 ook nog steeds internetverbinding, ik zie dus niet in waarom de ip lager moet zijn dan de uitgedeelde ip's van de modem/router?

Ten slotte nog even dit. Ik lees overal dat de DHCP van de 2e router moet worden uitgezet. Dat klinkt mij ook logisch in de oren maar als ik deze (ook) aanzet heb ik ook nog steeds een internetverbinding. Waarom moet DHCP dan toch uit op de 2e router?

Opgemerkt bij dit alles is wel dat er momenteel nog maar 1 computer aan mijn Linksys hangt aangezien ik eerst de configuratie op orde wil hebben voordat ik mijn laptop er aan hang.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Intussen heb ik diverse malen geprobeerd om de modem/router via de LAN poort op de Linksys aan te sluiten maar zonder resultaat.

Aangezien ik via de WLAN adapter op mijn computer geen verbinding kreeg (deze kreeg geen ip adres toegewezen) en ik het volgende vond over modem/router aansluiten op de WAN poort van router 2:
Als je router 2 naar router 1 verbindt via de WAN-poort moet je op beide DHCP aanzetten (DHCP van router 1 werkt niet via de WAN-poort van router 2 op de apparaten die daarop zijn aangesloten, al dan niet draadloos)
en
Je zegt dat DHCP op beide aanstaan, maar dat staat uit op router 2. Als je via de WAN-poort aansluit moet hij aan op nr 2 om wireless je IP te krijgen.
Ik heb nu DHCP op zowel modem/router 1 als op router 2 aangezet en nu krijg ik wel verbinding. Router 2 heeft nu dus geen statisch ip adres meer.

Ik vraag mij echter nog steeds af waarom het aansluiten van router 2 via zijn LAN poort niet werkt.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:48

job

Naar mijn idee is er maar 1 correcte aansluiting:
Een kabel tussen de lan poort van de router, en de wan poort van de linksys.
dhcp raad ik je echt aan uit te zetten, en stel een vast ip in voor je router.

Ik heb het idee dat als je de kabel in een lan poort van de router stopt, je het hele router gebeuren omzeild, en alleen het switch gedeelte gebruikt. met een draad zou het dan probleemloos moeten werken. Maar of draadloze verbinding dan gaat werken vraag ik me af.

Ik zou zeggen, als het nu werkt, dan werkt het.
Zolang je de linksys een vast ip geeft kan je eenvoudig zien welk apparaat je een ip adres uitdeelt en of je de boel dus nu goed ingesteld hebt.

[ Voor 115% gewijzigd door job op 30-01-2007 11:59 ]

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

job schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 11:48:
Naar mijn idee is er maar 1 correcte aansluiting:
Een kabel tussen de lan poort van de router, en de wan poort van de linksys.
dhcp raad ik je echt aan uit te zetten, en stel een vast ip in voor je router.

Maarja, als het werkt dan werkt het toch :)
Zolang je de linksys een vast ip geeft kan je eenvoudig zien welk apparaat je een ip adres uitdeelt en of je de boel dus nu goed ingesteld hebt.
Maar met een statisch ip op router 2 en dhcp uit ontvangt mijn WLAN adapter geen ip adres (van router 1 neem ik dan aan).

• job

job

Als het goed is wel, de linksys zorgt voor een draadloze verbinding.. router 1 zorgt voor een ip adres.

Mocht het je niet lukken op die manier, schakel dhcp op de linksys in, maar zorg ervoor dat de ip's die uitgedeeld worden niet overeen komen met de range van je andere router.

[ Voor 46% gewijzigd door job op 30-01-2007 12:08 ]

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

job schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 11:59:
Als het goed is wel, de linksys zorgt voor een draadloze verbinding.. router 1 zorgt voor een ip adres.
Met draad heeft mijn computer wel internettoegang maar draadloos heeft hij dit niet. Als ik in de interface van de router nu statisch ip uitzet en er dhcp van maak (bij internet connection) en dhcp server aanzet dkrijgt de WLAN wel een ip-adres toegewezen.

• job

job

Het werkt nu wel, maar echt ideaal is het niet.

Heb je de router trouwens wel in AP modus ingesteld? Dat moet met de linksys firmware volgens mij nog wel kunnen. (staat volgens mij ook wat over in de handleiding hoe je het ding moet instellen als je al een andere router gebruikt).
edit: even gezocht.. blz 40

[ Voor 17% gewijzigd door job op 30-01-2007 12:22 ]

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

job schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 12:15:
Het werkt nu wel, maar echt ideaal is het niet.

Heb je de router trouwens wel in AP modus ingesteld? Dat moet met de linksys firmware volgens mij nog wel kunnen. (staat volgens mij ook wat over in de handleiding hoe je het ding moet instellen als je al een andere router gebruikt).
edit: even gezocht.. blz 40
De operating mode staat nu op "gateway". Verder zie ik in de handleiding alleen iets over wanneer je op een 2e router aansluit, dat je de ip ranges aanpast zodat ze niet samenvallen. Op pagina 40 zie ik alleen iets over de "basic wireless settings".

Argh.

Ik heb nu de 1e router op de LAN poort van de linksys aangesloten en heb de Linksys een statisch adres gegeven: 10.0.0.139. Mijn WLAN krijgt nu ineens wel een ip-adres toegewezen en internet draait op mijn computer echter kan ik nu niet meer naar de GUI van mijn router op 192.168.1.1!

Alles werkt nu dus behalve de toegang naar mijn routerinstellingen.

[ Voor 21% gewijzigd door -Stef- op 30-01-2007 13:37 ]

• job

job

Als je hier kijkt: handleiding wrt54gl blz 40 (48 van de pdf).

Edit: logisch toch. De twee routers bevinden zich allebei in een compleet andere ip range.
De ene in 192.168.1.x, de ander in 10.0.0.x. Je kan niet zomaar van de ene range in de ander komen.
Daarom moet je de boel dus goed instellen.
Stel router 1 heeft ip 192.168.1.1.. met een dhcp range van 192.168.1.100 - 192.168.1.149
Dan stel je router 2 in op bijvoorbeeld 192.168.1.2 (met een ip range van 192.168.1.200 - 192.168.1.249 of dhcp zelfs uit).

En lees van de handleiding (zie hierboven) blz 40 even door.

[ Voor 88% gewijzigd door job op 30-01-2007 14:08 ]

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

job schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 13:39:
Als je hier kijkt: handleiding wrt54gl blz 40 (48 van de pdf).

Edit: logisch toch. De twee routers bevinden zich allebei in een compleet andere ip range.
De ene in 192.168.1.x, de ander in 10.0.0.x. Je kan niet zomaar van de ene range in de ander komen.
Daarom moet je de boel dus goed instellen.
Stel router 1 heeft ip 192.168.1.1.. met een dhcp range van 192.168.1.100 - 192.168.1.1.49
Dan stel je router 2 in op bijvoorbeeld 192.168.1.2 (met een ip range van 192.168.1.200 - 192.168.1.249 of dhcp zelfs uit).

En lees van de handleiding (zie hierboven) blz 40 even door.
Ok, dus ik moet de router als gateway instellen en vervolgens een statische route instellen: destination LAN ip is het ip-adres van mijn modem/router (10.0.0.138)?. En uiteindelijk de interface: LAN@wireless of WAN?

Ondanks dat ik de handleiding erbij heb begrijp ik de bedoeling niet goed namelijk.

• job

job

Op blz 40 staat dat je kan kiezen tussen gateway en router modus.
(lees duidelijk wat er staat... gateway modus als hij rechtstreeks aan internet hangt, router modus als er een andere router voor hangt)
Conclusie: Zet hem daar op router modus...
laat dat dynamic/static routing gebeuren lekker zitten en zorg ervoor dat je je routers in de zelfde range zet (zoals het voorbeeldje dat ik je gaf).

ipv 192.168.1.x kan je natuurlijk ook 10.0.0.x gebruiken (afhankelijk van jouw situatie)
Lukt dat je niet, dan kan je nog met dynamic routing aan de slag gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door job op 30-01-2007 14:28 ]

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Modem/router (Speedtouch) ip is 10.0.0.138 en DHCP staat aan.

Router 2: statisch ip adres 10.0.0.139 (default gateway op 10.0.0.138) maar local ip adres is 192.168.1.1. Verder staat de DHCP op disabled. Operating mode is "router".

Moet het zo werken als ik de modem/router op de LAN poort van router 2 aansluit?

• job

job

Volgens mij moet het via de WAN poort, ik krijg het idee dat je het perse via de lan poort wilt hebben (klopt dit?).
Als je het zo hebt staan gaat het natuurlijk niet werken. je dchp server is je modem (10.0.0.38) en zal nooit een ip adres uitdelen aan iets wat achter je 2e router zit zodat het gaat werken.
Je moet duidelijk lezen wat voor voorbeelden ik geef...
Dus beide routers in de 10.0.0.x range instellen. Dan kan dhcp op de 2e router uit.

Zoals je het nu hebt staan moet het anders, dan moet je de dhcp op de 2e router weer instellen.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 30-01-2007 14:35 ]

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

job schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 14:31:
Volgens mij moet het via de WAN poort, ik krijg het idee dat je het perse via de lan poort wilt hebben (klopt dit?).
Als je het zo hebt staan gaat het natuurlijk niet werken. je dchp server is je modem (10.0.0.38) en zal nooit een ip adres uitdelen aan iets wat achter je 2e router zit zodat het gaat werken.
Je moet duidelijk lezen wat voor voorbeelden ik geef...
Dus beide routers in de 10.0.0.x range instellen. Dan kan dhcp op de 2e router uit.

Zoals je het nu hebt staan moet het anders, dan moet je de dhcp op de 2e router weer instellen.
Nee hoor router 1 mag best op LAN poort maar het werkte alleen via de WAN poort vandaar.

[quote]Dus beide routers in de 10.0.0.x range instellen. Dan kan dhcp op de 2e router uit.{/quote]

Ok dus niet alleen het statische adres van router 2 op 10.0.0.139 (zoals nu al het geval is) maar ook de local ip op 10.0.0.139?

Heel bizar dat het me niet lukt aangezien ik overal lees dat het simpel is om een WRT54GL achter een Speedtouch modem/router te hangen.

Ik laat de volgende instellingen dan maar staan:

Speedtouch (met DHCP) via WAN op de WRT54GL router aangesloten. De WRT54 ook als DHCP server ingesteld. Deze geeft ip's vanaf 192.168.1.100. MIjn ethernetkaart heeft dit adres dan ook gekregen. De WRT staat als gateway ingesteld.

Dit zal niet de voorgeschreven wijze zijn maar op deze manier krijg ik via de WLAN een ip toebedeeld en heb internettoegang.

Nadelen of risico's zie ik niet.

[ Voor 23% gewijzigd door -Stef- op 30-01-2007 15:16 ]

• job

job

Het is zeker niet heel moeilijk om aan de praat te krijgen, dan zet je je router terug naar standaard instellingen en laat je beide apparaten routen.
Het nadeel van de makkelijke manier (zoals jij het nu dus eigenlijk nog steeds hebt) is dat je twee apparaten achter elkaar hebt die beide nat toepassen. Wil je nou bijvoorbeeld een server draaien, of azureus draaien, dan moet je op beide apparaten de poorten gaan doormappen.
En dat dubbel doormappen wil niet helemaal lekker werken.

En met de makkelijkee manier van instellen is het volgens mij voor je laptop (die draadloos verbonden is met router 2) lastig/onmogelijk om contact te maken met de pc's die via draad zijn aangesloten op router 1. Voor wie bestanden en/of printers willen delen niet handig.

[ Voor 21% gewijzigd door job op 30-01-2007 18:22 ]

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:23

bloody

0.000 KB!!

Toevallig heb ik net ongeveer dezelfde opstelling aan de praat gekregen:
- internet toegang wordt verzorgt door een zyxel ding (met voip, dus die zyxel doe ik niet weg :P )
- aan de zyxel hangen 2 pc's en nu ook een linksys WRT54GL router
- laptop moet wireless verbinding hebben met de linksys router.

Wat ik gedaan heb is:
  • Blauwe kabel die bij de linksys geleverd is, gewoon in een lan poort van de linksys prikken (1 van de 4), en ook in de switch van de zyxel. Blijkbaar heeft een van de routers een auto config poortje, omdat die blauwe kabel _geen_ crosscable is :/
  • Config linksys: Setup / Basic setup / Internet setup / Internet connection type: dhcp (hangt toch nix aan de WAN poort)
  • Config linksys: Setup / Basic setup / Netwerk setup / router ip (192.168.1.1 / 255.255.255.0)
  • Config linksys: Setup / Basic setup / Netwerk setup / DHCP disable
  • Config linksys: Setup / Advanced routing / Operation mode / Router
that's all folks... :)

Mijn zyxel heeft zelf als ip: 192.168.1.254. Hij geeft via dhcp adressen uit vanaf 192.168.1.30 tot 192.168.1.60

De laptop krijgt nu een adres via dhcp van de zyxel en niet van de linksys (domme forwarder geworden).

nope

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

bloody schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 19:33:
Toevallig heb ik net ongeveer dezelfde opstelling aan de praat gekregen:
- internet toegang wordt verzorgt door een zyxel ding (met voip, dus die zyxel doe ik niet weg :P )
- aan de zyxel hangen 2 pc's en nu ook een linksys WRT54GL router
- laptop moet wireless verbinding hebben met de linksys router.

Wat ik gedaan heb is:
  • Blauwe kabel die bij de linksys geleverd is, gewoon in een lan poort van de linksys prikken (1 van de 4), en ook in de switch van de zyxel. Blijkbaar heeft een van de routers een auto config poortje, omdat die blauwe kabel _geen_ crosscable is :/
  • Config linksys: Setup / Basic setup / Internet setup / Internet connection type: dhcp (hangt toch nix aan de WAN poort)
  • Config linksys: Setup / Basic setup / Netwerk setup / router ip (192.168.1.1 / 255.255.255.0)
  • Config linksys: Setup / Basic setup / Netwerk setup / DHCP disable
  • Config linksys: Setup / Advanced routing / Operation mode / Router
that's all folks... :)

Mijn zyxel heeft zelf als ip: 192.168.1.254. Hij geeft via dhcp adressen uit vanaf 192.168.1.30 tot 192.168.1.60

De laptop krijgt nu een adres via dhcp van de zyxel en niet van de linksys (domme forwarder geworden).
Als ik het zoals jij het beschreven doe werkt alles maar heb ik geen toegang meer tot mijn router interface op 192.168.1.1

Internet connection type: dhcp
Network setup: local ip 192.168.1.1/255.255.255.0
DHCP server: disable
Operating mode: router

Mijn modem/router is echter een Speedtouch (ip: 10.0.0.138) die ingesteld staat op DHCP server aan.

Waar staat mijn instellingen nu verkeerd?

[ Voor 18% gewijzigd door -Stef- op 31-01-2007 19:25 ]

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Als er aangeraden wordt om je router een vast ip-adres te geven (in mijn geval 10.0.0.139), moet ik dan in de router interface dit onder setup/basis setup/internet setup instellen door "static IP" te selecteren en dan de adressen invullen of moet ik dit nu juist bij network setup/router ip/local ip address invullen? Die laatste staat bij mij standaard op 192.168.1.1 maar als ik deze aanpas is mijn router GUI niet meer te bereiken heb meen ik.

Ik lees nu echter ergens:
Zet je Linksys aan de LAN kant vast op 10.0.0.139, subnetmask 255.255.255.0. Eronder, DHCP Server uit, kabel van SpeedTouch naar een van de LAN-poorten, en voila, je WRT54G is een 3 port switch (je hebt er 3 over, WAN buiten gebruik) + WLAN AP. Wat er verder bij de Internetkant staat maakt dan niet zoveel meer uit.
Wordt met de LAN kant dan toch de network setup uit mijn verhaal bedoeld?

Als ik niet meer in de GUI terecht kan doordat een instelling verkeerd is gezet kan ik alleen nog maar de installatie CDRom opnieuw draaien om de modem weer toegankelijk te maken. Kies ik voor "static ip" ipv dhcp. Tijdens het installatieproces van de router controleert de computer of er internettoegang mogelijk is. Met de utp in de LAN poort krijgt de router geen toegang, in de WAN poort wel. Ik krijg het dus al van begin van de installatie niet voor elkaar om via de LAN poort te werken.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:23

bloody

0.000 KB!!

-Stef- schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 19:05:
[...]

Als ik het zoals jij het beschreven doe werkt alles maar heb ik geen toegang meer tot mijn router interface op 192.168.1.1

Internet connection type: dhcp
Network setup: local ip 192.168.1.1/255.255.255.0
DHCP server: disable
Operating mode: router

Mijn modem/router is echter een Speedtouch (ip: 10.0.0.138) die ingesteld staat op DHCP server aan.

Waar staat mijn instellingen nu verkeerd?
In de IP ranges: vraag van de speedtouch het subnetmask op (bv op je eigen pc ipconfig /all te doen) en vul deze SAMEN met een geldig 10.0.0.0 adres in de linksys in.
Het in te vullen 10 adres moet wel onder de start van de dhcp range van de speedtouch liggen (of boven de bovenkant :P).
-Stef- schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 23:24:
Als er aangeraden wordt om je router een vast ip-adres te geven (in mijn geval 10.0.0.139), moet ik dan in de router interface dit onder setup/basis setup/internet setup instellen door "static IP" te selecteren en dan de adressen invullen of moet ik dit nu juist bij network setup/router ip/local ip address invullen? Die laatste staat bij mij standaard op 192.168.1.1 maar als ik deze aanpas is mijn router GUI niet meer te bereiken heb meen ik.
Laat setup/basis setup/internet setup gewoon op dhcp staan. (sterker nog, zit er maar niet aan :))
De hierboven door me beschreven stappen moet je alleen op network setup/router ip/local ip toepassen. Dan zou je webbased admin pagina ook te bereiken moeten blijven (omdat je zo in het zelfde netwerk zit als de speedtouch)
Ik lees nu echter ergens:

[...]

Wordt met de LAN kant dan toch de network setup uit mijn verhaal bedoeld?
Yep.
Als ik niet meer in de GUI terecht kan doordat een instelling verkeerd is gezet kan ik alleen nog maar de installatie CDRom opnieuw draaien om de modem weer toegankelijk te maken. Kies ik voor "static ip" ipv dhcp. Tijdens het installatieproces van de router controleert de computer of er internettoegang mogelijk is. Met de utp in de LAN poort krijgt de router geen toegang, in de WAN poort wel. Ik krijg het dus al van begin van de installatie niet voor elkaar om via de LAN poort te werken.
je kunt ook ff met een balpen de reset aan de achterkant van de router ingedrukt houden

nope

• job

job

-Stef- schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 19:05:
Dat is dus omdat de linksys router te bereiken is via 192.168.1.1, maar jouw ip adres is uitgedeeld door je modem/router combi.. die adressen uitdeelt in een hele andere range (10.0.0.x). Je kan daardoor niet je linksys bereiken.

Opzich geen ramp.. laptop statisch ip instellen op je pc (in de 192.168.1.1 range) linksys instellen naar behoefte.. en je laptop weer instellen op een automatisch ip adres.
Of wat hierboven gezegd wordt.. het ip van je router (aan de lan kant) veranderen in een 10.0.0.x adres.

[ Voor 23% gewijzigd door job op 01-02-2007 22:19 ]

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Ik heb nu de local ip van mijn router ingesteld op 10.0.0.139 wat buiten de DHCP ip's valt die mijn modem/router uitdeelt (namelijk vanaf 10.0.0.150). DHCP server uitgezet op de linksys-router (wat het een WAP maakt dus) en de Speedtouch modem/router via de LAN poort aangesloten op de Linksys-router.

Na al mijn lees en probeerwerk zou dit moeten werken..... en het werkt! De Linksys router is te benaderen via 10.0.0.139, mijn ethernetkaart en mijn WLAN kaart krijgen keurig een ip vanuit mijn Speedtouch dus in de 10.0.0.150+ range.

Toch heb ik de operating mode van mijn Linksys nog op "gateway" staan maar zolang het werkt kom ik daar maar niet aan.

Ik moet nu nog kijken of ik mijn laptop draadloos in het netwerk kan voegen maar dan moet ik eerst mijn Windows XP CD vinden en Kubuntu eraf gooien. De Linksys WPC54GR heb ik inmiddels ontvangen.

Tot nu toe bedankt iedereen voor de geduldige hulp en assistentie. Ik houd alles echter goed in de gaten en sluit niet uit dat ik me weer meld wanneer het mis gaat. :)

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-02 19:23
bij Linksys routers kan je zowiezo aanvinken: "accesspoint" ipv router. Alles opgelost.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

blup schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 00:15:
bij Linksys routers kan je zowiezo aanvinken: "accesspoint" ipv router. Alles opgelost.
Waar zou ik dat dan moeten aanvinken? Die mogelijkheid ben ik namelijk niet tegengekomen op mijn WRT54GL.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-03 08:56
-Stef- schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 12:20:
[...]

Waar zou ik dat dan moeten aanvinken? Die mogelijkheid ben ik namelijk niet tegengekomen op mijn WRT54GL.
volgens mij in het hoofdscherm (bovenin ) is een pulldown menu

[ Voor 3% gewijzigd door m3gA op 02-02-2007 15:07 ]

• Frixel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-03 10:49
Ik zit met hetzelfde probleem.

Ik heb internet wel aan de gang, bedraad maar ik krijg mijn site niet online.
Die staat hier intern op een pc en ik heb de poort 80 en 8080 doorgemapt in de linksys.
Ik heb in de alcatel modem/router een default server ingesteld van de linksys 192.168.1.1 dan is daar toch ook het router gedeelte van uit?

• job

job

Hoe heb je het nu aan de gang?
De linksys in dezelfde range als de speedtouch? (dus je kan ze beiden bereiken vanaf je pc?).
Dan moet je niet in de linksys de poorten doormappen, maar in de speedtouch.

Heb je nu nog lomp 2 routers achterelkaar in hun eigen range..
Dan is in je speedtouch doormappen naar 192.168.1.1 een beetje nutteloos. De linksys heeft aan jou kant wel het 192.168.1.1 als ip adres, maar aan de speedtouch kant zal dat waarschijnlijk 10.0.0.150 zijn.

• Frixel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-03 10:49
Met 192.168.1.1. bereik ik de linksys en met 10.0.0.138 de alcatel.

Ik heb nu in de alcatel modem/router DHCP uit staan en in de alcatel als default server 192.168.1.1 ingesteld.
De kabel van de Alcatel zit in de WAN poort van de linksys (WRT54GL).
In de linksys bij Basic setup heb ik bij internet setuo Static IP gekozen en als IP 10.0.0.150 en de gateway die van de Alcatel n.l 10.0.138
En bij Netwerk setup staat de local ip op 192.168.1.1 en heb ik de DHCP uitgezet.
De pc`s in het netwerk hebben nu een IP als bijv. 192.168.1.2 etc.

Dit alles werkt alleen krijg ik dus mijn site niet on-line ikzelf heb het gevoel dat het zit in het doormappen.
Dat heb ik gedaan in Applicatie en gaming bij port Range Forward en daar bijv poort 80 t/m 80 both (tcp en udp) doorgemapt naar 192.168.1.11 (pc waar de site op staat)

Ik wil iig graag zelf de IP adressen uitdelen aan de PC`s omdat zoonlief wel aan het gamen is en er dan poorten open gezet moeten worden.
Ook wil ik straks als alles goed draait bepaalde PC`s iets kunnen knijpen in hun data verkeer! O-)

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest _/-\o_

• MJVR
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-03 13:03

MJVR

This rent is for space!

Ik ben een aantal dagen bezig geweest om de boel aan de gang te krijgen maar dat is nu eindelijk gelukt dankzij een aantal replies in dit topic.

Dank hiervoor!

_/-\o_

2 x de helft

Pagina: 1