Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RGB-verlichting op lightbus

Pagina: 1
Acties:

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:49
Hallo, ik wil op een sunbeam lightbus RGB LEDS aansluiten zonder extra electronica (hoogstens wat weerstandjes). En ik had een paar vraagjes hierover:
- ik heb volgens mij vierpolige RGB-LEDS nodig, waar zijn die te koop? (bij conrad hadden ze alleen driepolige)
- hoeveel kunnen erop RGBLEDS die lightbus? (er staat geen Wattage/Amperage bij, alleen dat het 12v is.)
- hoe moeten ze geschakeld worden? (serie/ parallel)
- heb ik dan nog weerstanden nodig?

Verwijderd

de output is 0 tot 12volt.
een ledje blaas je op met 12 volt, dus je moet een voorschakelweerstand gebruiken.
je kunt maar 1 ledje in serie gebruiken(denk ik, omdat je meerdere pootjes hebt)
(1 kleurledjes kun je meerdere in serie zetten)

Het voltage van ledjes schommelt tussen 1,7 en 3,5 volt, dit moet je weten om de weerstand te berekenen.
amperage is meestal 20mA(kan verschillen)

je weerstand kun je zo berekenen => Rvoorschakelweerstand= 12-3,5/0,02,
Waarbij je 12 vermindert met de voltage van je led, en het resultaat deelt door 20mA.

vermogen is mij ook onbekend, maar als je ze mailt kom je dit wel te weten.
hoeveel leds dit is kun je bereken door het vermogen te delen door de 12 volt, de uitkomst is dan het totale amperage, dit gedeeld door het amperage per ledje krijg je het aantal ledjes dat je parallel kunt zetten.(per kleur van een ledje een weerstand toepassen, deze overbrugt kleine spanningsverschillen)

vraagje, is het een optie om per kaneel een rood geel of blauw ledje toe te passen, je kunt dan 3 of 4 ledjes in serie zetten ipv 1 3kleurenled, is dus meer licht, deze strengen kun je dan ook weer parallel zetten. je moet dan alleen 12 keer zoveel ledjes toepassen.

Als je nog vragen hebt, mail me dan.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2006 22:11 ]

• Tha Ra
Ik heb ff naar Sunbeam gemaild en die zijden dat hij 1.8Watt per kanaal is.

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

is het niet mogelijk om meerdere losse leds te pakken en zo de RGB kanalen te scheiden, dan kan je nml wel serie gaan schakelen...

het maximaal aantal leds wat je kan gebruiken per kanaal ligt maar net aan het type led, zoek hier de datasheet van op en deel de 1.8 Watt door het vermogen wat de led opneemt.
Let wel op dat de voorschakel weerdtand ook vermogen opneemt, haal dit dus eerst van je 1.8W af.

[ Voor 51% gewijzigd door Bastiaan V op 19-12-2006 20:47 ]

• Tha Ra
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 22:01:
vraagje, is het een optie om per kaneel een rood geel of blauw ledje toe te passen, je kunt dan 3 of 4 ledjes in serie zetten ipv 1 3kleurenled, is dus meer licht, deze strengen kun je dan ook weer parallel zetten. je moet dan alleen 12 keer zoveel ledjes toepassen.
Ik heb is nagedacht en voor mijn mod is alleen blauw een groen voldoende. Oftwel, hoeveel heldere LEDS kunnen er op 1.8Watt, 12 Volt?

Verwijderd

I=P/U

1,8/12=0,15=150miliampere

een ledje neemt ongeveer 20 Miliampere op, je kunt dus 7 strengen ledjes parallel zetten per kanaal(halve strengen tellen niet mee)

http://nl.wikipedia.org/w...g:Ledkarakteristieken.jpg
(als de link niet werkt zoek dan op led in wikipedia, ledkarakteristieken.

Welke kleur led je gebruikt, bepaalt hoeveel volt hij nodig is.
de blauwe is 3,3 volt nodig,
12volt/3,3 is maximaal 3 led's in serie.

3 led maal 3,3volt is 9,9,
12v(bus) - 9,9=2,1volt wat er dan over blijft voor de weerstand.
R=U/I
2,1/0,020=105ohm, een weerstand van 105 ohm is duur.
bij de meeste electronicahandels/hifiwinkels verkopen ze wel E6 of E12 weerstanden.
per streng blauwe ledjes ben jij dus 1 weerstand nodig die weinig groter is dan 105 ohm, E6=>150ohm(vind ik te groot)
E12=>120 ohm(kan nog)

een groene led neemt 2,2 volt bij 20miliampere.
12volt/2,2=maximaal 5 led's in serie per streng.
12-(5*2,2)=1volt voor de weerstand.
R=U/I=1/0,020=50ohm
E6=>68 ohm
E12=>56 ohm

Neem de voorschakelwerstand groter dan de berekende waarde, dan dimmen de ledjes iets meer dan ze zouden kunnen branden, maar anders blaas je ze op als je de bus voluit zet.
En waar je ze ook koopt geef ze mijn(of jouw) berekende waarde, niet wat je verwacht (E6/E12) dat ze hebben, vaak ligt er nog iets antieks in de magazijnen en krijg je een waarde die dichterbij de berekende waarde ligt.

het maakt niet uit waar je de weerstand in de streng plaatst, deze mag je mee beginnen, eindigen, zelfs in het midden, als je maar tenminste 1 weerstand hebt per streng.

en let op de verschillende lengtes van pootjes van de ledjes, de plus (12v) aan het langste pootje, en het korte pootje van diezelfde aan de lange van de volgende led, enzovoorts, tot de korste poot van de laatste led aan de min(0v) word gesoldeerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2006 21:14 ]

• Tha Ra
Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 21:10:
een groene led neemt 2,2 volt bij 20miliampere.
12volt/2,2=maximaal 5 led's in serie per streng.
12-(5*2,2)=1volt voor de weerstand.
R=U/I=1/0,020=50ohm
E6=>68 ohm
E12=>56 ohm
hier wordt waarschijnlijk een zwakke groene led bedoeld (zo een die van de buitenkant groen is) ik denk dat ik een felle groene led (die net als blauwe een doorzichtige buitenkant heeft) nodig heb.
Pagina: 1