[Testcase] Scholieren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Voor het eerst heb ik een 'opdracht' gehad. Het ging om een opdracht op mijn oude school. Voor de voorlichtingsdagen wilde een leraar een DVD maken met foto's. Foto's om nieuwelingen dus een indruk te geven wat de school voorstelt. Hij had al genoeg foto's van de school, maar wat hij graag wilde was een reeks foto's waarbij je zag hoe leerlingen bezig zijn. De nadruk moest liggen op bepaalde 'details', dingen waaraan je kon zien hoe en waarmee ze bezig zijn.

Ik vond de opdracht nogal vaag, zelf heb ik veel portretten geschoten en geprobeerd vast te leggen hoe en waarmee de leerlingen bezig waren. God, dat is moeilijk, 90% van die kinders schieten namelijk meteen weg/schieten in de lach/gaan gek doen. Moeilijk dus om iemand echt 'bezig' op de foto te zetten.

Uiteindelijk heb ik met mijn gebrekkige lens veel mislukte foto's gehad, het was namelijk nog niet licht buiten en er was alleen TL-licht waarvan de belichting in elk lokaal verschilde. Elke keer gekloot met witbalans en belichting dus. Heb bijna alles moeten schieten op ISO1600 omdat mijn kitlens nou eenmaal niet zo lichtsterk is. Morgen ben ik echter in het bezit van een 50mm F/1.8 en daarmee hoop ik wat betere platen te kunnen schieten onder barre lichtomstandigheden.

Het probleem is dus dat de leraar niet tevreden was met de foto's. Ik moet ook wel zeggen dat ik me voor sommige platen echt schaam, ik heb slecht gepresteerd die ochtend maar ik weet niet waardoor dat komt. Het heeft ook even geduurd voor ik deze foto's hier durfde te posten want ze zijn eigenlijk wel erg onder de maat. Soms ietswat scheef, vaak afgehakte armen/benen/krappe compositie en de belichting natuurlijk. Toch wil ik graag jullie commentaar omdat ik simpelweg niet begrijp wat die leraar slecht vond aan de foto's. Hij wil meer 'detail', nogal vaag dus. Bovendien vertelde hij dat hij echt honderden foto's wilde, niet 'slechts' 140 die ik nu had gemaakt (het waren er 263 maar de helft was dus te slecht). Hoe maak je onderden foto's van zoiets? Dan wordt het snapshotten denk ik, als er honderden foto's nodig zijn om in beeld te brengen hoe leerlingen werken dan doe je toch iets fout als fotograaf?

Iemand tips om volgende week een reeks betere foto's te schieten?

Afbeeldingslocatie: http://www.tgroen.nl/upload/files/collage_small.jpg
Dit is de collage zoals ik hem aan de leraar heb laten zien (groot uitgeprint). Dertien foto's, ga er maar even vanuit dat het genummerd is van links naar rechts, van boven naar beneden. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Josh op 14-12-2006 21:43 ]

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Wat ik hier zo zie staan kan ik voor een enorm vage opdracht als degene die jij kreeg helemaal niet slecht vinden. Juist niet zelfs. Je hebt vastgelegd wat ze aan het doen zijn. En dat was je opdracht. Snap het commentaar niet zo. Technisch en ruis daar even gelaten, dat is zo niet echt te beoordelen. Ik vind hier geen slechte foto's tussen zitten. Sommige zijn creatiever dan anderen, maar dat hou je altijd.

En honderden foto's, hoeveel jaar heb je er de tijd voor?!?!?! Vind t al met al een erg vage en erg slecht opdracht van hun kant. Jij doet dan niet meer dan je best lijkt me.

Succes met de rest iig, en ben benieuwd!

(Vergeet die 50/1.8 niet een stapje te knijpen voor beter resultaat he...)

Gruwelijk gejatte Icoon!

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 09:14
Vind het zeker geen slechte foto's. Deze foto's kunnen zo in de brochure van die school, als het aan mij zou liggen.

Ik zie technisch geen slechte foto's, aan de scherpte ligt het ook niet. Foto's van dat woordenboek, en de scheikundige proef(bovenste), doen het uhm voor mij. Snap niet waarom dit slecht gevonden wordt.

Succes verder! Ben benieuwd hoe het uitpakt.

Work hard & be brave.

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:32
Hallo,

De foto's opzich zien er wel goed uit. School is lastig te fotograferen.

Maar meer detail denk ik wel te begrijpen. Bijvoorbeeld het verven kan je dichterbij door kwast/hand/stukje doek erop te paken of kwast/hand/palet erop. Dit kan je ook voor andere dingen doen, maar met taalles niet echt. Wordenboeken van dichtbij met hoofd lijkt niet makkelijk vasttelegen op een leuke manier.

Hier ga je echt wel een flinke tijd mee bezig zijn. Succes ermee.

Klaas

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Nou ik vind het al erg goed, aangezien je op de middelbare school 90% van de tijd stil op een stoel zit te luisteren naar een leraar die zichzelf heel interessant vind, wat nou niet echt spannende plaatjes oplevert.

Dan ook het idee om een DVD met honderden foto's te maken vind ik een beetje raar, hoe meer foto's hoe lager de gemiddelde kwaliteit, en DVD's zijn helemaal geen goed medium om foto's te laten zien, of als promotiemateriaal te verspreiden. Als je toekomstige leerlingen een indruk wilt geven tijdens een open dag kun je beter de foto's aan de muur hangen, en anders is de schoolwebsite een veel toegankelijkere plaats om ze te zien.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

GsJosh schreef op donderdag 14 december 2006 @ 21:35:
Ik vond de opdracht nogal vaag, zelf heb ik veel portretten geschoten en geprobeerd vast te leggen hoe en waarmee de leerlingen bezig waren. God, dat is moeilijk, 90% van die kinders schieten namelijk meteen weg/schieten in de lach/gaan gek doen. Moeilijk dus om iemand echt 'bezig' op de foto te zetten.
Tip 1:
Zodra ze de camera zien is het vaak al foute boel. Zorg dat ze de camera niet zien
Tip 2:
Helaas gaat tip 1 lang niet altijd zoals gepland en zien ze je camera toch (tja... semi-profi camera met grip en huge flitser zie je niet zo snel over het hoofd :+ ). Volgende stap is dan om een onderwerp te kiezen die je niet interesseert. Ga zogenaamd 'actief' aan de gang als afleidingsmanoeuvre. Blijf vanuit je ooghoeken je werkelijke onderwerp in de gaten houden. De aandacht verslapt al snel als ze werkelijk iets moeten bereiken. Een vlotte camera (scherpstellen en schieten) is dan wel zo prettig. Leerling let niet op? Bijdraaien, richten, schieten en als de bliksem weer wegdraaien om de ontstane argwaan direct weer teniet te doen; leerling hoort klik, kijkt naar camera maar camera wijst in een totaal andere richting (leuk om achteraf te vertellen dat je op dat moment tóch de foto geschoten hebt :+ )
Tip 3:
Indien de ruimte groter is, neem een fikse zoomlens. Met een 300mm (op mijn Canon 20D komt dat geloof ik uit op 380mm na één of andere correctiefactor) kom je een flink eind (letterlijk). Ik schiet close-ups van leerlingen op een meter of 10 afstand. Als ze de camera al zien dan hebben ze vaak weinig argwaan. Ellende is wel dat de flitser dan duidelijk minder effect heeft én dat de kans op mensen die er tussendoor lopen groter wordt.
Tip 4:
Kies een object die er géén problemen mee heeft dat er foto's geschoten worden. Geloof het of niet, ze bestaan écht, óók onder pubers van 13-17 jaar.
Tip 5:
Het kan ook verdraaid handig zijn om te weten waar ze precies mee bezig zijn. Ik zie wat herkenbare dingen uit m'n vakgebied. Als je kan voorspellen wat er gaat gebeuren, dan kan je daar op voorhand al rekening mee houden en schieten op het juiste moment. Ik denk bijvoorbeeld aan duidelijke reactieverschijnselen bij scheikunde (denk aan rook en vuur).
Het probleem is dus dat de leraar niet tevreden was met de foto's. Ik moet ook wel zeggen dat ik me voor sommige platen echt schaam, ik heb slecht gepresteerd die ochtend maar ik weet niet waardoor dat komt. Het heeft ook even geduurd voor ik deze foto's hier durfde te posten want ze zijn eigenlijk wel erg onder de maat. Soms ietswat scheef, vaak afgehakte armen/benen/krappe compositie en de belichting natuurlijk. Toch wil ik graag jullie commentaar omdat ik simpelweg niet begrijp wat die leraar slecht vond aan de foto's. Hij wil meer 'detail', nogal vaag dus. Bovendien vertelde hij dat hij echt honderden foto's wilde, niet 'slechts' 140 die ik nu had gemaakt (het waren er 263 maar de helft was dus te slecht). Hoe maak je onderden foto's van zoiets? Dan wordt het snapshotten denk ik, als er honderden foto's nodig zijn om in beeld te brengen hoe leerlingen werken dan doe je toch iets fout als fotograaf?

Ik ben ook wel even benieuwd welk detail die leraar nou precies bedoelt.
[afbeelding]
Dit is de collage zoals ik hem aan de leraar heb laten zien (groot uitgeprint). Dertien foto's, ga er maar even vanuit dat het genummerd is van links naar rechts, van boven naar beneden. :)
Persoonlijke mening over de foto's (zéér persoonsgebonden, houd dat in gedachten). Van links naar rechts, van boven naar onderen.
Linksboven:
los van dat hij wat scheef is, zegt de foto mij totaal niets. Ik herken wat het is, een meisje met scheikunde-uitrusting aan in een lokaal. Waarom ze de veiligheidsmaatregelen genomen heeft is me totáál onduidelijk.
Verder naar rechts:
Meisje met pritstift. Stel mutsen op de achtergrond die achterom loeren gewoon wegknippen. Maar terug naar het onderwerp. Het meisje is íets aan het besmeren. Stukje papier maar die valt nagenoeg niet te zien omdat het papier in de lengterichting van de lens zit; je zit tegen de 'zijkant' aan te kijken. Wellicht is het stukje ook aan de kleine kant maar dat valt niet eens te zien.
Daarnaast:
Mooi snoetje, best aardige foto maar het zegt me niets over een schoolsituatie
Foto met leerling achter pc. Niet helemaal horizontaal maar dit vind ik persoonlijk best een aardige shot. Ik zie een gezichtsuitdrukking waarop toch wel te zien is dat hij gefocusd is op z'n werk.
Regel 2:
Meisje met potlood: Vind ik gewoon een leuke foto. Ze heeft wel zichtbaar door dat de foto geschoten wordt maar niet problematisch.
Prismaboekje:
Ik ben een 'mensenliefhebber'; voorwerpen doen mij totaal niets. Deze foto vind ik om die reden dan ook totaal niet interessant (nogmaals: persoonlijke smaak)
2 jongens:
Ik vind het hier een bezwaar dat het gezicht van het knulletje in het groen niet scherp is. Een arm/hand mag van mij best onscherp zijn door een schrijfbeweging maar gezichten zie ik toch echt graag scherp. Verder had deze foto wel meer gericht mogen zijn op de 2 jongens en niet op de jongen in het groen.
Meisje met ammoniumdichromaat:
De plek laat helaas niet toe dat je het meisje meer van de voorkant schiet. Ook jammer dat je de 'vulkaanuitbarsting' er niet sterker op hebt staan. De achtergrond (muur) vind ik storend lelijk. Geen gelukkige plek om een foto te schieten als je het mij vraagt. (ik merk zelf dat ik dat vaak achteraf pas zie en níet op het moment van het schieten zelf |:( )
Laatste regel:
Eerste foto is scheef genomen. Die leerling op de achtergrond zou ik er liever niet zien. Het meisje met penseel zou ik liever gewoon midden op de foto zien. Verder is het shot best aardig vind ik.
Geodriehoek. Tja, geen mens als onderwerp.... smaakkwestie dus. Maar er stoort mij meer: als je dan toch die geo schiet, dan zou ik liever zien dat de scherptediepte nog kleiner was geweest, véél kleiner.
Dan een achterhoofd.... Bar weinig interessant. Ik vind het wel leuk om een leerling aan de achterkant te herkennen maar verder zie ik echt veel liever een gezicht. Bij mij zou deze regelrecht de prullenbak in gaan (vermoedelijk al in de camera)
Meisje met magnesium:
Ook hier zou ik liever zien dat je haar wat meer van de voorkant schiet. Foto is wat scheef maar verder zou het dan een leuk plaatje opleveren. Het idee vind ik in ieder geval fraai. Het moment van schieten vind ik ook geschikt; veel licht en rook zichtbaar van de proef (het detail waar je docent over praat? wellicht wil hij net als ik ook meer van het gezicht zien)
Laatste foto vind ik prut. Reden is dat het meisje aan het schilderen is en toch ook niet. Grof gezegd: het lijkt wel of ik een blinde zie schilderen oftewel: een foto die gewoon niet klopt in mijn beleving. Soms kan het best een aardig plaatje opleveren als iemand ineens de aandacht ergens anders bij heeft maar dan is een close-up van het gezicht juist van belang in verband met de gezichtsuitdrukking.

Als het gaat om afgehakte hoofden/armen/benen etc., daar kan ik je weinig over vertellen; op dat vlak moet ik zelf ook nog aan het zoeken gaan. Met name bij het schieten van gezichten (gelaatsuitdrukkingen) is het voor mij nog even zoeken wanneer een 'gescalpeerd' hoofd wel/niet mooi is.\
Johnny schreef op donderdag 14 december 2006 @ 22:23:
Nou ik vind het al erg goed, aangezien je op de middelbare school 90% van de tijd stil op een stoel zit te luisteren naar een leraar die zichzelf heel interessant vind, wat nou niet echt spannende plaatjes oplevert.
Als het verhaal boeiend is kan je érg mooie plaatjes schieten. Zelfde geldt voor stil zittende leerlingen die intensief aan het werk zijn (ja, ze bestaan)

[ Voor 4% gewijzigd door WFvN op 15-12-2006 08:16 ]

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:25
Luke foto's. Alleen 2 en 9 zijn ietsje minder. 2 omdat de twee meisjes op de ahtergrond net omkijken en foto 9 omdat de jongen achter in beeld er nogal labiel opstaat. Maar voor de rest zien ze er prima uit!

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:40

Garyu

WW

Honderden foto's in één ochtend?

Wil je dat die kinders zich minder van je aantrekken, dan zul je daar iets regelmatiger over de vloer moeten komen, dan raken ze vanzelf aan je gewend.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:48

YellowCube

Wait...what?

erg leuke serie. Lekker afwisselend. Niet alleen maar de leerlingen, maar af en toe ook een stukje schoolmateriaal e.d. (zoals dat prisma woordenboek en die geodriehoek).
top hoor.

[ Voor 16% gewijzigd door YellowCube op 15-12-2006 10:02 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:24
Ik vind jouw foto's helemaal nog niet zo slecht hoor.

Ik geloof dat ik zo'n opdracht (honderden foto's :/) maar zou laten schieten (tenzij je er echt goed aan kan verdienen). Volgens mij kan die leraar beter een x-aantal van de leerlingen een wegwerpcamera geven en op die manier aan snapshots komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ik begrijp alleen foto 3 niet helemaal?

Luistert ze naar iemand, heeft ze 'n mondeling, heeft ze straf?
Bij de andere foto's heb je er woordenboeken/ verf opstaan enzo maar deze is zo 'kaal' ??

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:40

Garyu

WW

CLB schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 10:40:
Ik begrijp alleen foto 3 niet helemaal?

Luistert ze naar iemand, heeft ze 'n mondeling, heeft ze straf?
Bij de andere foto's heb je er woordenboeken/ verf opstaan enzo maar deze is zo 'kaal' ??
Daar ben ik het eigenlijk helemaal mee eens. Deze past niet zozeer in de "school" context, omdat er geen context te zien is. De andere foto's zijn eigenlijk gewoon prima! Snap nie tzo wat de odprachtgever te zeuren heeft ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Twee opmerkingen:
Toch wil ik graag jullie commentaar omdat ik simpelweg niet begrijp wat die leraar slecht vond aan de foto's. Hij wil meer 'detail', nogal vaag dus.
Het lijkt mij dat je dat aan hem moet vragen. Sterker nog: doorvragen totdat je precies weet wat hij van je wil. Stukje verwachtingsmanagement is erg belangrijk bij dit soort opdrachten.

Mijn tweede punt betreft je compo's. Je hebt overal de nadruk gelegd op het portret en het valt mij op dat bijna alle foto's vanaf buro hoogte zijn geschoten. Hierdoor leg je meer de nadruk op de persoon dan op de dingen die ze aan het doen zijn. Probeer wat meer te variëren in je standpunt.
Zo denk ik dat bijvoorbeeld dat een standpunt 'over de schouder meekijken' al meer nadruk legt op de werkzaamheden en misschien is dat wat er bedoeld wordt met details (al zul je hier nogmaals alleen achter komen als je dit vraagt aan die leraar).

Slecht vind ik het trouwens zeker niet al zijn het in verhouding wat veel dames die niet echt op hun gemak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Ik vind het leuke portretten. :) Ik denk dat daar de kneep ook een beetje zit, je hebt portretten gemaakt. Zoals de voorgangers ook al gemeld hebben.

Probeer eens "een over de schouder" shot. Dus bv keukentrapje mee slepen :)

En als de leraar meer detailshots wil, zal je af een toe een macro-tje er tussen door kunnen schieten van bv een stapel schriften of wat dan ook.

Maar als jij en de leraar blijkbaar een ander beeld hebben van de inhoud van de opdracht zal je eerst daar overeenstemming in moeten krijgen. Anders zal het voor beide niet tot een bevredigend gevoel leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 22:13

Karel V

Een simpele ziel

Om één goede foto te schieten kun je al een uur bezig zijn. Als de beste man honderden foto's wil, moet hij niet verwachten dat er veel goede foto's tussen zitten binnen een tijdsbestek van één ochtend. Mijn insziens vertellen vijf goede foto's het schoolverhaal beter dan honderden aardige foto's. En trouwens ieder normaal mens heeft wel genoeg gezien na 15 foto's.
Weet de beste man wel wat hij wil?

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Inderdaad wat Karel V zegt. Ik schiet foto's op school voor allerhande dingen. Website en ook voor folders als 'promotiemateriaal'. Op een activiteit schiet ik ook rustig 300 foto's vol waarvan er misschien 100 overblijven voor op de website. Het gros daarvan zijn geposeerd 'Meneer, mogen wij op de foto?' Zelden komen daar écht interessante foto's uit (ook niet interessant om te schieten overigens). De mooiste foto's kan ik schieten als ze de camera hélemaal niet doorhebben. Ik leg dan ook een archief aan en schiet met enige regelmaat wat foto's. Ook buiten op het plein bijvoorbeeld. Lekker op grote afstand van 20 meter en meer foto's schieten zodat ze te laat door hebben dat ze gefotografeerd worden. Daar haal ik vaak ook mooie foto's vandaan. Tijdens mijn eigen lessen doe ik het ook wel eens; schieten op een moment dat ze druk bezig zijn. Tijdens prakticum kan ik ook wel mooie foto's schieten van sommige klassen; inmiddels weet ik wel zo'n beetje waar ik gewoon lekker natuurlijke foto's kan schieten omdat ze er totaal geen problemen mee hebben dat ik met de camera rondloop, zelfs niet als ze met zo'n lelijke labbril op de neus zitten. Andere klassen hoef ik het niet te proberen om gewoon zichtbaar met de camera rond te lopen; die duiken letterlijk weg als ik richt met de dop nog op de lens :+

Maar 100 echt goede foto's schieten op één ochtend? Denk het niet..... zeker niet met kinderen.
Afgelopen week heb ik trouwens wél flink gelegenheid gehad om veel mooie foto's te schieten. Een sponsoractie in de vorm van een groot dictee. Leerlingen en ouders zitten dan in een grote ruimte ingespannen voorovergebogen te schrijven. Alleen heb ik dan een groter aandeel interessante foto's alleen wel allemaal 'dezelfde' (allemaal ingespannen schrijvend) dus alsnog weinig boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Gentlemen, ten eerste bedankt voor alle lovende complimenten. Het doet me goed om te zien dat jullie (als semi-pro's) vinden dat mijn foto's nog 'zo slecht nog niet' zijn. Ik was eigenlijk bang voor snoeihard commentaar. Want zelf was ik niet echt echt tevreden over het resultaat, maargoed ik vond in ieder geval wel dat ik aan de opdracht voldeed. Bovendien, als ik naar het referentiemateriaal kijk van vorig jaar dan zit ik daar ruimschoots boven.

Over de tips van het onopvallend fotograferen kan ik kort zijn, die heb ik niet nodig. Ik kan heel sneaky zijn en ik kreeg ook vaak te horen vroeger dat mensen niet eens gemerkt hadden dat ze gefotografeerd werden. Het probleem met deze opdracht is dat je het lokaal in moet en dat kan niet zomaar onopvallend. Dertig leerlingen in een klein lokaaltje met een saaie leraar, tsja, dan grijp je ieder kans van afleiding en dan ben ik met mijn camera de perfecte afleiding, dertig paar ogen houden mij op dat moment in de gaten ;). De leraren waren van tevoren wel ingelicht hierover en ik heb ook iedere leraar even gezegd dat ik foto's kom nemen voor promotiemateriaal en dat hij/zij gewoon de les voort moest zetten. Ach, het blijft gewoon moeilijk. Misschien dat ze iets losser zijn als ik een tweede keer kom.

Honderden foto's maken op een ochtend, ja dat kan. Ik heb er 300 geschoten, maar zoals er al gezegd wordt, daarvan kunnen 200 de prullenbak in en vooral als je slechts een kitlens hebt en rotbelichting. Ik vind het net als jullie zeer onredelijk van de opdrachtgever om mij drie tot vierhonderd foto's te vragen. "Ja, je moet wel begrijpen hè? Zo'n foto, die komt maar 2 seconden in beeld en dan komt de volgende weer!" vertelde die leraar mij. Ik sprong bijna uit mijn vel want het is eigenlijk een belediging als mensen gedwongen worden maar 2 seconden naar mijn foto's te kijken. Een mooie foto kan je minutenlang naar staren!
Ik ga even spreken met de directeur en ik ga hem overtuigen van het feit dat het veel leuker is om een aantal foto's 75x50 op te hangen en de rest op DVD te zetten.

Ik wil eigenlijk nog wel een poging wagen, gewoon omdat ik het leuk vond. En het is natuurlijk een mooi moment om mijn nieuwe lens (50mm F/1.8) te testen. Donderdag ga ik denk ik weer, ik zal even verslag uitbrengen!

Bedankt voor de tips van de compositie en perspectief. Zoals jullie kunnen zien ben ik gek van het kikvorsperspectief maar soms moet je ook iets anders proberen natuurlijk. Qua compositie is het voor mij heel erg moeilijk, er zitten vaak dingen in de weg, het is druk in zo'n lokaal en het staat vol met rotzooi. To be continued...

[ Voor 4% gewijzigd door Josh op 15-12-2006 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennartkocken
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:35
Zeker niet slecht, maar beetje raar dat bij sommige foto's de meisjes lachen, terwijl ze eigenlijk serieus hadden moeten zijn, kan me voorstellen dat zo'n foto meteen 'slecht' werd genoemd. Bijv:
1e, 1e van rij2, 3e rij jongen/meisje (wat is 't?) met dat zwart/grijs gestreepte shirt, eennalaatste scheikunde proef waar dat meisje lacht, en de allerlaatste kan net wel / net niet

Niet dat ik er verstand van heb, maar hopelijk heb je er toch iets aan

Goedkoopste hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

GsJosh schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 17:30:
Dertig leerlingen in een klein lokaaltje met een saaie leraar, tsja, dan grijp je ieder kans van afleiding en dan ben ik met mijn camera de perfecte afleiding, dertig paar ogen houden mij op dat moment in de gaten ;). De leraren waren van tevoren wel ingelicht hierover en ik heb ook iedere leraar even gezegd dat ik foto's kom nemen voor promotiemateriaal en dat hij/zij gewoon de les voort moest zetten. Ach, het blijft gewoon moeilijk. Misschien dat ze iets losser zijn als ik een tweede keer kom.
Tja, wat dat betreft heb ik het makkelijker:
1) Ik kan het doen tijdens m'n eigen lessen (en ik ben nóóóit saai :+ ;) )
2) Bij andere lessen ik de leerlingen gemakkelijk met één knikje of met één handbeweging duidelijk maken dat ze bij de les moeten blijven; voordeel van het werken op een kleine school van nog geen 350 leerlingen en ook zelf docent zijn; ze kennen me.
Honderden foto's maken op een ochtend, ja dat kan. Ik heb er 300 geschoten, maar zoals er al gezegd wordt, daarvan kunnen 200 de prullenbak in en vooral als je slechts een kitlens hebt en rotbelichting. Ik vind het net als jullie zeer onredelijk van de opdrachtgever om mij drie tot vierhonderd foto's te vragen. "Ja, je moet wel begrijpen hè? Zo'n foto, die komt maar 2 seconden in beeld en dan komt de volgende weer!"
WTF..... hij wil er 400? En die malloot wil ze maar 2 seconden in beeld hebben? Het is geen TV-reclame-commercial! Om een foto nét goed genoeg te kunnen bekijken en de sfeer te 'proeven' zou ik liever gaan voor 3 seconden. Scheelt weer 133 foto's op de 400 maar dan nog..... een presentatie met 50 foto's is al heel wat. 3secondenX50foto's=150 seconden = 2,5 minuten presentatie. Mensen zullen van z'n langzalzeleven niet een presentatie van 400*2 = 800 seconden = 13 minuten presentatie. Doe dat met Powerpoint (Dat zal vast gebeuren) en een overgang van bijvoorbeeld 0,5 seconden en je hebt een presentatie van ruim 16 minuten!!!!! Die gast is niet helemaal lekker óf heeft gewoon niet goed nagedacht. Ik vind het compleet onlogisch in ieder geval (nog los van het feit dat je in één ochtend zoveel 'goede' foto's moet aanleveren)
Ik ga even spreken met de directeur en ik ga hem overtuigen van het feit dat het veel leuker is om een aantal foto's 75x50 op te hangen en de rest op DVD te zetten.
Indeed
Ik wil eigenlijk nog wel een poging wagen, gewoon omdat ik het leuk vond. En het is natuurlijk een mooi moment om mijn nieuwe lens (50mm F/1.8) te testen. Donderdag ga ik denk ik weer, ik zal even verslag uitbrengen!
Vraag vantevoren ook nog eens zéér goed wat hij nou bedoelt met 'detailfoto's' want daar ben ik wel rázend benieuwd naar!
Bedankt voor de tips van de compositie en perspectief. Zoals jullie kunnen zien ben ik gek van het kikvorsperspectief maar soms moet je ook iets anders proberen natuurlijk. Qua compositie is het voor mij heel erg moeilijk, er zitten vaak dingen in de weg, het is druk in zo'n lokaal en het staat vol met rotzooi. To be continued...
Keep us informed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Tja, slecht zijn ze niet, maar goed? Ik vind het geen wat ik hier zee rommelig, snapshooterig, maar niet slecht. Er zijn een paar dingen die ik 't met WFvN niet eens ben. Neem niet téveel tele mee, dat maakt mensen bang. Je hebt erg veel negatieve ruimte die je niet goed plaatst, boven, rechts of links, laat je soms veel ruimte over die geen functie heeft. Verder moet je meer isoleren, minder meta informatie, dat zal hij wel met details bedoelen. Maar goed, wat ik hier zie is niet slecht, maar je moet beter kunnen, je moet best close bij mensen kunnen komen, dat kan ook bij 12-18 jarigen, oefen er gewoon mee, je werkt wel in opdracht hoor. Na een tijdje houden ze zich toch met de les bezig (flits daarom niet teveel), en meren ze je minder.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om te beginnen vind ik de foto's niet slecht.

Dat gezegd hebbende denk ik wel dat je ze boeiender zou kunnen maken door een groter diafragma te gebruiken waardoor het detailpunt scherp is en de rest wat onscherper wordt. (zoals die foto met geodriehoek)
Ik denk dat het erg belangrijk is dat de opdrachtgever duidelijk is in wat hij graag wil. Als je moet gissen over wat hij bedoeld kun je in mijn ogen onmogelijk een goed product afleveren. Zorg dus dat je precies weet wat hij bedoeld. Laat hem bijvoorbeeld uit je foto's die je nu gemaakt heb de beste 5 foto's uitzoeken en zeggen waarom hij die goed vind. (niet de slechtste 5 vragen, want dan krijg je ongefundeerde kritiek waar je je alleen maar zorgen om gaat maken, als ik je foto's zie zou dat onterecht zijn)

Succes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Simon schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 13:04:
Neem niet téveel tele mee, dat maakt mensen bang.
Heb ik met m'n leerlingen nog nooit last van gehad. Achteraf krijgen ze wel te zien dat ze op de foto gezet zijn maar meestal betreft het dan gewoon lekker natuurlijke foto's in plaats van wegduikende leerlingen of leerlingen die een wat vreemde smoel trekken (al dan niet bewust) in verband met de aanwezigheid van de camera. Bovendien moet je er ook de ruimte voor hebben wil je een telelens goed kunnen benutten. In een lokaal van 8m bij 8m heb je er niet echt veel aan. Een gewone zoomlens van ongeveer 200mm is dan vaak al meer dan zat.
Wellicht maakt het wel behoorlijk uit wíe er met een telelens rondsjouwt; een bekende of een onbekende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lennartkocken schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 17:38:
Zeker niet slecht, maar beetje raar dat bij sommige foto's de meisjes lachen, terwijl ze eigenlijk serieus hadden moeten zijn, kan me voorstellen dat zo'n foto meteen 'slecht' werd genoemd. Bijv:
1e, 1e van rij2, 3e rij jongen/meisje (wat is 't?) met dat zwart/grijs gestreepte shirt, eennalaatste scheikunde proef waar dat meisje lacht, en de allerlaatste kan net wel / net niet

Niet dat ik er verstand van heb, maar hopelijk heb je er toch iets aan
Ik wil toch heel even zeggen dat ik, ondanks dat ik in de 4e van het Gym zit toch best vaak aan het lachen ben in de les. Ik zou het heel vreemd vinden als een leraar geen lachende, vrolijke mensen wil lesgeven. Het is toch mooi dat als je foto's laat zien van een school, dat dan veel mensen er vrolijk uitzien?
Of klopt er iets niet in mijn ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik heb niet veel toe te voegen aan mijn voorgangers. Enige dat nog het proberen waard is hiernaast is eens met een huge groothoeklens te fotograferen. Misschien levert dat ook wel leuke resultaten op.

Ik zou trouwens niet meteen aankomen met "ik heb de fotos op een publiek forum gezet en daar vonden ze ze wel goed". Kun je gezeur krijgen met rechten, publiekelijk, bla, bla

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 08:47:
Ik wil toch heel even zeggen dat ik, ondanks dat ik in de 4e van het Gym zit toch best vaak aan het lachen ben in de les. Ik zou het heel vreemd vinden als een leraar geen lachende, vrolijke mensen wil lesgeven.
Zolang het niet té lang té lollig is uiteraard :+ Maar inderdaad, ik ken geen enkele collega die graag lesgeeft aan een stel sikkeneurige pubers.
Het is toch mooi dat als je foto's laat zien van een school, dat dan veel mensen er vrolijk uitzien?
Of klopt er iets niet in mijn ideeen?
Ik weet het zo net nog niet. Ik word persoonlijk echt kotsmisselijk van sommige reclames waarin mensen zo ge-wel-dig happy zijn. Om te kunnen zien of iemand zich prettig voelt en het naar de zin heeft, hoeft die persoon echt niet te lachen. Aan de gezichtsuitdrukking kan je vaak ook al veel opmaken. Een kleine glimlach is al voldoende. Veel meer dan bijvoorbeeld het meisje links of de 2 jongens in het midden zou ik wat teveel vinden voor op de foto. Ook dat zal misschien persoonsgebonden zijn; ik zie graag werkelijkheid en geen overdreven dingen. Het meisje rechts onderin heeft wel een oprechte (geen gemaakte) lach maar dat vind ik persoonlijk niet echt geschikt, zéker niet bij alle foto's. Er mag best een stel foto's bij zitten waarop echt gelachen wordt maar is wat mij betreft geen must en zéker niet als het om gemaakt lachen gaat. Doe dan liever een stel foto's met een gezicht waaraan af te lezen is dat er geconcentreerd gewerkt wordt en als het even kan ook geïnteresseerd. Dat zie ik helaas op de foto's niet terug. Het meisje met de pritstift is duidelijk bezig met haar werk maar kijkt niet echt geboeid.

De foto rechtsbovenin, die jongen vind ik er wat dat betreft beter op staan. Erg jammer dat het meisje daarachter niet op dat moment op de foto gezet is; check die blik, ik zie daar een combinatie van een lach, interesse en aandacht bij hetgeen ze bezig is. Dat zou voor mij een geweldig mooi plaatje opleveren.

Btw..... de mooiste foto van het hele stel vind ik de foto links, 2e rij. Die zou voor mij qua compositie goed bruikbaar zijn voor een 'promotiefolder'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hassanjassan
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Voor het eerst heb ik een 'opdracht' gehad. Het ging om een opdracht op mijn oude school. Voor de voorlichtingsdagen wilde een leraar een DVD maken met foto's. Foto's om nieuwelingen dus een indruk te geven wat de school voorstelt. Hij had al genoeg foto's van de school, maar wat hij graag wilde was een reeks foto's waarbij je zag hoe leerlingen bezig zijn. De nadruk moest liggen op bepaalde 'details', dingen waaraan je kon zien hoe en waarmee ze bezig zijn..

Nee man, zo'n opdracht is juist heel leuk en relatief makkelijk, omdat je dan helemaal los kan gaan met je creativiteit. Die leraar geeft je al een leidraad van wat in zijn verwachtingen ligt...leerlingen die de dingen doen die ze daar opschool altijd, elke dag of in ieder geval regelmatig doen.

Daarvoor kan je op verschillende manieren gestructureerd te werk gaan. Dat is een sessie maken van elke soort les, handvaardigheid, maatschppijleer, geschiedenis, scheikunde, etc..Dus wel elke keer andere leerlingen, maar wel dezelfde soort les.

OF je volgt 1 klas door hun dagelijkse beslommeringen. Een reportage van een doorsnee klas, die de school en al haar activiteiten goed weergeeft.

OF je schiet gewoon maar in de rondte....dat zou vooral leuk zijn als het om een echt vrije of eigen werk opdracht zou gaan.

Als men een beetje creativiteit mist, kiest men al snel voor optie 1, Als men slim is, kiest men voor optie 2 en als men ECHT top wil zijn kiest met een combi van optie 1 en 2. Want optie 1 is leuk voor de school zelf, ze zien bekende dingen en kunnen ook beoordelen of ze goed zijn weergegeven.

Optie 2 is wat de nieuwelingen meer zal aanspreken, want dan zien ze de school vanuit een oogpunt zoals zij het zelf zouden meemaken.

De combi van optie 1 en 2 geeft een weergave die voor beide partijen aanspreek en dan bedoel ik dus, de opdrachtgever (de school) en de klant (de ouders vd nieuwelingen).

Punt wat ik wil maken, is dus dat jij als specialist het beste kan beoordelen wat het beste is voor de school en wat diens klanten het fijnst vinden om naar te kijken, anders zou de school jou niet vragen, toch?
Uiteindelijk heb ik met mijn gebrekkige lens veel mislukte foto's gehad, het was namelijk nog niet licht buiten en er was alleen TL-licht waarvan de belichting in elk lokaal verschilde. Elke keer gekloot met witbalans en belichting dus. Heb bijna alles moeten schieten op ISO1600 omdat mijn kitlens nou eenmaal niet zo lichtsterk is. Morgen ben ik echter in het bezit van een 50mm F/1.8 en daarmee hoop ik wat betere platen te kunnen schieten onder barre lichtomstandigheden.

hardware is niet relevant bij veel opdrachten, het maakt je werk makkelijker, maar HW zal nooit de opdracht goed voor je kunnen maken, dat moet je toch echt zelf doen.

vwb het commentaaer dat je op je foto;s hebt gekregen...meer detail....wat denk je van de "tools of the trade" in gebruik fotograferen? Gezichten en giechelbekjes zijn niet echt relevant want nieuwlingen kennen die mensen toch niet. Een paar is niet erg, zeker niet de lahcebekjes, want een lach op een foto komth eel goed over bij mensen, maar gebruik dat spaarzaam.

Ik zou dus bij scheikunde vooral de goed ingerichte zuurbak bunsenbrander, etc...fotograferen, en zo met alle andere vakken. Als ze maar gebruikt worden en dat ook in de foto weergeven.
Veligheid en faciliteiten is ook een hot item tegenwoordig. Dus de concierge, fietsenrek, etc....

[afbeelding]
Ikm denk dat je voorlopig wel effe vooruit kan..
Pagina: 1