Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zelf maken van een olietemperatuurmeter

Pagina: 1
Acties:
  • 719 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Hello,

Ik zit met het plan om voor mijn auto een soort van olie-temperatuurmeter te knutselen, aangezien je aan de watertemperatuur niet zo heel veel hebt mbt de slijtage van je blok. Maar heb niet zo'n goed idee waar ik moet beginnen...

Het plan is om het oranje lampje van mijn economy-meter (Toyota ja ;) ) te laten branden zolang de olie niet op temperatuur is. Maar ik zit met wat problemen...

Ik zie temperatuursensoren en temperatuurafhankelijke weerstanden als ik bij conrad kijk, maar van de datasheets daarvan word ik niet veel wijzer.

Mijn idee was om met een temperatuurafhankelijke weerstand en een comperator het ledje te laten branden. Vraag is dus; lukt dat?

meer concreet:

- Waar maak ik de sensor/tempweerstand vast? (Onderaan carterpan?)
- Hoe zou ik de sensor vast kunnen maken (lijmen?/Schroeven, waarvoor dan natuurlijk geboord moet worden?)
- Gaat het inderdaad lukken met een temperatuurafhankelijke weerstand? Ik neem aan dat ik dan een PTC moet hebben?
- Zou het handig zijn om meerdere sensoren te plaatsen op het motorblok?
- Hoe heet moet het blok/de olie zijn voordat het volledig opgewarmd is? Dacht zelf rond de 80 graden...

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Kun je niet beter een losse olie temperatuur meter kopen?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Nee, want ik wil dus geen losse meter, ik wil het op dat ledje in het oririnele tellerhuis hebben...

Niet zo'n zin om zo'n lelijk ding in m'n dash te frotten...

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Hoogstwaarschijnlijk zit er in je blok wel een afdichtbout in de buurt van je oliefilter waar je een sensor in kan draaien.
Zoek even een technische handleiding van je specifieke motorblok of informeer ff bij je servicepunt.

Ik heb 't in m'n Chevy precies andersom als wat jij wilt, naarmate de olie op temperatuur komt (lagere weerstand sensor) begint er een lampje steeds harder te branden.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Hydraulik-Phunk schreef op donderdag 14 december 2006 @ 22:06:
Hoogstwaarschijnlijk zit er in je blok wel een afdichtbout in de buurt van je oliefilter waar je een sensor in kan draaien.
Zoek even een technische handleiding van je specifieke motorblok of informeer ff bij je servicepunt.

Ik heb 't in m'n Chevy precies andersom als wat jij wilt, naarmate de olie op temperatuur komt (lagere weerstand sensor) begint er een lampje steeds harder te branden.
En dat is niet de carterplug?

Waarom zou je juist een lampje aan willen hebben? Lijkt me irritanter dan een lampje wat uit gaat ;)

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Nee niet de carterplug, een motorblok is vaak wel voorbereid op extra sensoren, maar ze worden lang niet altijd gebruikt.
Vaak zit er dus in de buurt van het oliefilter of ander oliekanaal een gat waar je een druk/temp sensor in kan prikken. Sensoren op je blok plakken zal geen realistische waarden geven, je wilt de sensor in een oliekanaal hebben.

En dat lampje, het was al zo toen ik 'm kocht, maar ik vind het niet storend.
Als m'n blok klaar is komt er wel een unit in met metertjes, maar die wil ik ook nog even ergens verdekt opstellen.. :X

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Hydraulik-Phunk schreef op donderdag 14 december 2006 @ 22:23:
Nee niet de carterplug, een motorblok is vaak wel voorbereid op extra sensoren, maar ze worden lang niet altijd gebruikt.
Vaak zit er dus in de buurt van het oliefilter of ander oliekanaal een gat waar je een druk/temp sensor in kan prikken. Sensoren op je blok plakken zal geen realistische waarden geven, je wilt de sensor in een oliekanaal hebben.

En dat lampje, het was al zo toen ik 'm kocht, maar ik vind het niet storend.
Als m'n blok klaar is komt er wel een unit in met metertjes, maar die wil ik ook nog even ergens verdekt opstellen.. :X
Goed, ga ik daar even achteraan... Bedankt voor de info zover...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Hoe heet wordt een motorblok eigenlijk? zie bij conrad van die inschroef-sensoren, tot 250 graden... Moet genoeg zijn, lijkt me, of kan het ook warmer worden?

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:59
Er zijn adaptorplaten die je tussen het oliefilter zet waar je dan een sensor in kan draaien, daar zou ik naar zoeken .

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Goede tip...
Ga gelijk op zoek...

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

250 graden is wel een beetje overdreven.

Een normale bedrijfstemperatuur ligt afhankelijk van de (weers)omstandigheden en toerental en zelfs olie tussen de 80 en 120 graden. Reken zo'n 100 graden bij normaal gebruik.
Ik heb overigens ook eens een sensor gezien die aan of zelfs ipv de dipstick zit, op zich ook een aardige methode als je toch geen extra gaten blijkt te hebben.
Een adapter tussen 't oliefilter zou ik niet zo happig op zijn, grotere kans op kleine lekkage.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Heb uitgevonden dat het mogelijk moet zijn een t-stuk tussen de oliedruksensor te zetten... Met een sensor erop voor temperatuur... Denk dat ik daarvoor ga...

Dan het electro-gedeelte nog... ;)

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:29

Meneer aard

Porsche rulez!

MikeyMan schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 00:29:
Heb uitgevonden dat het mogelijk moet zijn een t-stuk tussen de oliedruksensor te zetten... Met een sensor erop voor temperatuur... Denk dat ik daarvoor ga...

Dan het electro-gedeelte nog... ;)
Dat is ook mogelijk, maar dicht alles goed af anders heb je kans op lekkage!
Hydraulik-Phunk schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 00:26:
250 graden is wel een beetje overdreven.

Een normale bedrijfstemperatuur ligt afhankelijk van de (weers)omstandigheden en toerental en zelfs olie tussen de 80 en 120 graden. Reken zo'n 100 graden bij normaal gebruik.
Ik heb overigens ook eens een sensor gezien die aan of zelfs ipv de dipstick zit, op zich ook een aardige methode als je toch geen extra gaten blijkt te hebben.
Een adapter tussen 't oliefilter zou ik niet zo happig op zijn, grotere kans op kleine lekkage.
Een adapter bij het olie filter is leuk als je een olie cooler nodig moet hebben, maar voor temp uitlezing niet echt slim.

Zelf ik heb een olie temp sensor in de carterplug, gewoon VDO sensor tot 170 graden. Werkt perfect.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Verwijderd

Even snel een idee neerplompen:

Een LM35 sensor. Deze geeft 10mV per graad celsius. Bij 120 graden is dat dus 1.2V. Met het knutselen met een LM78xx en de juiste weerstandjes kan je een spanningsval creeren (stabiele 1.2V) dewelke je als referentie gebruikt om de uitgespuugde spanning van de LM35 mee te vergelijken en hiermee een op-amp aan te sturen dewelke je ledje doet branden.

Verwijderd

je koelvloeistof houdt je motor koel en dus ook de olie. Dus die kun je echt wel vertrouwen, Je zou eerder een meter willen die test hoe erg het olie al vervuild is. Of je nu de olie temp of koeltemp meet, groot verschil zal er niet zijn.

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

mja opzich wordt koelvloeistof wel veeeel sneller warm dan motorolie.

.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 10:43:
je koelvloeistof houdt je motor koel en dus ook de olie. Dus die kun je echt wel vertrouwen, Je zou eerder een meter willen die test hoe erg het olie al vervuild is. Of je nu de olie temp of koeltemp meet, groot verschil zal er niet zijn.
Ik heb in mijn Ibiza Cupra een aparte olie- en koelvloeistoftemperatuurmeter zitten. Wanneer de koelvloeistoftemperatuurmeter (scrabble! :P) in het midden (dus standje 'goed') staat, is de olietemperatuur nog niet eens 50 graden. Dat duurt minstens een minuut of 10-15, voor deze op 90 graden staat. Zit dus erg veel verschil in.
Conclusie: wanneer de koelvloeistof op bedrijfstemperatuur is, is de olie dat nog lang niet :).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 13:05:
[...]

Conclusie: wanneer de koelvloeistof op bedrijfstemperatuur is, is de olie dat nog lang niet :).
Daarom wil ik dus ook een soort van "Warning-light" maken... ;)

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-11 14:17

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 10:43:
very nice of you... BUT IT'S WRONG!!!

;)

¯\_(ツ)_/¯

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
beschuitfluiter schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 14:39:
very nice of you... BUT IT'S WRONG!!!

;)
Nee hoor :) Hij heeft het goed (als je het wilt slopen :P )

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 15-12-2006 15:21 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Pagina: 1