Wie is er donor

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008

• NS_5
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Wie is hier donor?

In dit topic mag iedereen zijn mening kwijt over doneren.
En dan bedoel ik orgaan & bloed donaties.
Ik ben namelijk benieuwd hoeveel mensen er nou donor zijn.
En waarom je gekozen hebt om het wel/niet te worden.

Zet in je post als eerste of je donor bent of niet.
En onderbouw dat dan ook.

Ik ben zelf orgaan donor. (nog) niet bloed donor i.v.m. mijn leeftijd.
Ik ben donor omdat ik na mijn dood mijn organen niet meer nodig heb en een ander misschien wel.
Ook vind ik dat iedereen gewoon donor moet zijn. Ik zie simpelweg geen reden om het niet te zijn.

Keuze 1: U Stelt uw organen beschikbaar voor transplantatie.
Keuze 2: U stelt uw organen na het overleiden niet beschikbaar voor plansplantatie.
Keuze 3: U laat de beslissing over aan uw nabestaanden.
Keuze 4: U laat de beslissing over aan een specifiek persoon[/i]

Poll: Ik ben donor
Ja, orgaandonor (keuze 1)
Ja, orgaandonor (keuze 2)
Ja, orgaandonor (keuze 3)
Ja, orgaandonor (keuze 4)
Ja, Maar alleen bloed
Nee, Doe ik niet aan
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=156156&layout=6&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 57% gewijzigd door NS_5 op 14-12-2006 20:50 . Reden: ff kliere met de poll ]

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 19:03

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Poll? ;)

Ik ben donor, van mij mogen ze alles recyclen :) Heb er zelf niets meer aan, en als ik iemands leven kan verlengen/redden dan is het helemaal mooi :)

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Verwijderd

nee,

ik zou er ook geen bezwaar tegen hebben, maar heb geen zin in die papieren enzo.

wat mij betreft had die wet best door mogen gaan (zwijgen is toestemmen)

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Ik.
Mijn vrouw is gemachtigd.
Er is wel een maar...............
Coma -> na 7 jaar mag de stekker eruit. Daarvoor niet!
Ben een langzame sloeber die voor alles de tijd neemt! Als ik na 7 jaar niet wakker ben, dan mogen ze hun gang gaan!

• Angeloonie
  • Laatst online: 24-01 19:03

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 20:21:
nee,

ik zou er ook geen bezwaar tegen hebben, maar heb geen zin in die papieren enzo.

wat mij betreft had die wet best door mogen gaan (zwijgen is toestemmen)
Al die papieren?

Ik heb welgeteld 1 formulier in moeten vullen en opsturen, that's it.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen donor.

Waarom niet? Er is meer leed in de wereld dan ik kan verzachten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• TommyGun
  • Laatst online: 11:48

TommyGun

Stik er maar in!

Ik vul niks in, ze mogen van mij gebruiken wat ze willen. Lekker boeiend als je toch dood bent.

Ze jatten maar raak :P

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 14 december 2006 @ 20:24:
Geen donor.

Da;s een rare redenering? Elk persoon dat je kan helpen is er toch een?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:51

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik ben geen donor, wat in mijn lijf zit blijft daar maar mooi zitten. ;)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:12
Poll: Ik doneer bloed:
Ja
Ik zou wel willen, maar mag niet doneren
Nee
Anders (gelieve te verduidelijken in een aparte post)
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=156148&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:09
Geen donor.

'Een betere wereld begint bij jezelf'?

Ik ben zelf nog geen donor maar krijg binnenkort ongetwijfeld een formuliertje bij m'n paspoort, wat ik zeker ga invullen, recyclen die hap ;)

• Konstantine
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-01 15:35
Ik laat het over aan mijn directe nabestaanden. Mij maakt het niks uit, maar wie weet wie mijn naasten zijn als ik dood ga, en ik wil niemand voor zijn/haar hoofd stoten...

Rare argumentatie om géén donor te worden, omdat er meer leed is dan je alleen kan verzachten... :?

Je ne sais pas ce que cela signifie, mais ça va être intelligent sur Français. - Jean-Paul Sartre

• MAX3400

MAX3400

anandus schreef op donderdag 14 december 2006 @ 20:28:
[...]
Da;s een rare redenering? Elk persoon dat je kan helpen is er toch een?
No offence maar als je een gemiddeld reclame-blok bekijkt op de non-commercielen zo rond kerst, doet men mij geloven dat er vanwege elk wissewasje er dus tijdens die reclame 91 kinderen door gaan en 568 mensen aids oplopen.

Ik zie dus op geen enkel moment verbetering in de wereld en ik voel me geen wereldverbeteraar.

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-01 14:50

Tys

Geen donor hier; De reden hoe het de laatste tijd 'gevraagt' wordt is er een om het gewoonweg niet te doen ...

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

Verwijderd

klopt, maar je kan wel een beetje leed verzachten. Als je kijkt hoeveel potentiele transplant-organen er verloren gaan vind ik het bijna een misdaad om je niet als donor in te schrijven.

Stel ik val dood en met een "onderdeel" van me kunnen ze iemand anders er weer bovenop helpen, dan is dat waarschijnlijk de beste daad die ik ooit van mijn leven gedaan zal hebben (terwijl het totaal geen moeite kost, en een ander er blij mee is).

Ik ben dus ook bloeddonor, alleen voor orgaan-donatie weet ik niet precies waar ik dat kan aanvragen, zal dat volgende keer wel doen als ik langs ga om bloed te geven.

edit; wordt daar in nederland dan naar gevraagd? hier in België amper, althans, ik heb nog nooit een tvspotje gezien waarin achter organen/bloed gevraagd werd.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2006 20:35 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 14 december 2006 @ 20:29:
[...]
Ik zie dus op geen enkel moment verbetering in de wereld en ik voel me geen wereldverbeteraar.
Daar heeft het niets mee te maken. Het gaat erom om iemand, een vader van een gezin, iemand's dochter, een jongen die al 7 jaar in een bed ligt, van een nieuw leven te voorzien. Of op z'n minst proberen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik heb er een paar keer over nagedacht, maar ik ben op dit moment geen donor. Het geen wat me voorlopig toch weerhoud om zo'n ding te hebben, is het idee dat er minder hard voor je gevochten gaat worden als artsen een diagnose maken van: Dit slachtoffer heeft een kleine kans van slagen, als we de stekker er nu uittrekken, kunnen we in iedergeval 15 anderen blij maken met wat onderdelen.
Geen donor.

Misschien een rare vraag, maar wat ze je doen als je morgen te horen krijgt: Uw hart gaat nog ongeveer 2 weken mee, er ligt een hart voor je klaar, overmorgen een transplantatie.

Ik ben van mening dat mensen die geen donor zijn, per definitie geen organen van anderen mogen ontvangen. Zou heel erg egoistisch zijn wel te ontvangen, maar niet om af te staan.

De vraag die ik aan MAX3400 stel kan ik overigens niet beantwoorden. Aan de ene kant zeg ik, ja pak alles maar van me, want ik als persoon heb er dus niets aan, dus haal maar leeg dat lichaam. Maar aan de andere kant betwijfel ik of er dan wel 'gevochten' gaat worden als dat nodig is.

Bij voorbaat zou ik het absoluut niet willen dat mijn organen gaan naar mensen met een strafblad. Maar die keus kan je volgensmij niet maken.

* RaZ nogsteeds in dubio

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Ik heb me eigenlijk nog helemaal niet mee bezig gehouden...

Ik denk er nu zo ongeveer over dat ik het best beide zou willen, als ik dood ben boeit het me toch niet meer, als ik er iemand anders goed mee kan helpen doe ik dat graag.

Ik weet ook helemaal niet waar ik die informatie vandaan kan halen, of krijg je dit pas op latere leeftijd>?

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-01 11:00
Ik ga een beetje mee in de redenering van RaZ. Ik zou zeker donor willen zijn, als er pas achteraf, na mijn overlijden dus, pas kenbaar aan de arts gemaakt wordt of ik al dan niet donor ben.

Mensen die geen organen willen afstaan, moeten er van mij ook geen krijgen of toch op de laatste plaats komen en andere die wel organen zouden afstaan voor laten gaan.

@MAX3400:

NOFI: Als je tegen de mensheid t.o.v. de aarde aankijkt als "de rotte appel in de mand", dan zou ik je reactie begrijpen. Nu lijkt het alleen zo associaal, wss omdat ik je visie niet geheel begrijp? Waarom zou je niet iemand willen helpen. Je hebt er zelf toch niks meer aan.

[ Voor 28% gewijzigd door FragileM64 op 14-12-2006 20:46 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Veel "Ik wil wel maar mag niet"-mensen hiero?

Allemaal "hoerenlopers" cq. homoseksuele "anaalridders" ofzo? :o Zoveel verontrustende dingen vragen ze namelijk ook weer niet hoor :P Alleen over drugs spuiten/snuiven, betalen voor of worden voor seks etc...

Nou ja, boeiend ook.. Ik geef iig wel 1x per 3 maanden een halve liter :) Waarom? Ik vraag me liever af: waarom niet? :? Die naald? Kom nou, je bent toch geen kleuter. Ik heb (meestal) een prima Hb en merk zelfs vlak na de donatie weinig tot niets, conditie daalt ietjes, maar dat heb ik toch al niet :P
RaZ schreef op donderdag 14 december 2006 @ 20:34:
Ik heb er een paar keer over nagedacht, maar ik ben op dit moment geen donor. Het geen wat me voorlopig toch weerhoud om zo'n ding te hebben, is het idee dat er minder hard voor je gevochten gaat worden als artsen een diagnose maken van: Dit slachtoffer heeft een kleine kans van slagen, als we de stekker er nu uittrekken, kunnen we in iedergeval 15 anderen blij maken met wat onderdelen.
Nou nou, wat een vertrouwen toch ook weer. De kans dat jij als donor in aanmerking komt is überhaupt al enorm klein. Donoren staan op een wachtlijst. De meesten gaan niet meteen dood als ze geen donor-orgaan krijgen. Jij op dat moment wel. Dus ik zie het eerlijk gezegd als belediging jegens m'n toekomstig collegae dat je zo over ze durft te praten... :/

[ Voor 43% gewijzigd door Osiris op 14-12-2006 20:45 ]

• Saturnus
  • Niet online
Weet er niets vanaf...zal dus wel nee zijn...of moet je weer 18 zijn? :P

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-01 17:52

feej

giraffemeisje

Osiris schreef op donderdag 14 december 2006 @ 20:43:
Veel "Ik wil wel maar mag niet"-mensen hiero?

Allemaal "hoerenlopers" cq. homoseksuele "anaalridders" ofzo? :o Zoveel verontrustende dingen vragen ze namelijk ook weer niet hoor :P Alleen over drugs spuiten/snuiven, betalen voor of worden voor seks etc...
Een bloedtransfusie gehad hebben, een te laag Hb hebben, het doen met een hemofiel of een Zuid-Afrikaan, het regelmatig bezoeken van een malarialand, het gebruiken van Roaccutane, flauw vallen van de naald/na transfusie etc...

Zijn zat redenen te bedenken waarom iemand geen bloed mag geven, en dat is niet alleen hoereren en coke/heroïne.

Owja: en 18- zijn is ook wel een reden :+.

[ Voor 3% gewijzigd door feej op 14-12-2006 20:48 ]

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

Verwijderd

FragileM64 schreef op donderdag 14 december 2006 @ 20:40:
Ik ga een beetje mee in de redenering van RaZ. Ik zou zeker donor willen zijn, als er pas achteraf, na mijn overlijden dus, pas kenbaar aan de arts gemaakt wordt of ik al dan niet donor ben.
Voor mij mogen ze dat weten, als ze nog 10% kans hebben om mij erdoor te krijgen in een "nietnormale toestand" (en daar reken ik zelfs half verlamd, maar geestelijk perfect in orde, wat dus op zich nog goed te leven is), of ze kunnen iemand anders ermee helpen, zou ik zelf beslissen om het zo te laten. Ik ben namelijk te veel gesteld op mijn lichamelijke vrijheid om zoiets ooit te kunnen aanvaarden, dus dan heb ik het gevoel van "ik heb een leuk leven gehad, veel kunnen doen (meer dan anderen in een langer leven), voor mij mag het gedaan zijn." Voor mij zou 1 jaar coma al genoeg zijn om de stekker er te laten uittrekken en een ander iemand met mijn organen te helpen.

• MAX3400

MAX3400

Onder andere als antwoord op RaZ:

je hebt geen controle over welk lichaamsdeel na overlijden wordt weggenomen. Je weet niet waar het heen gaat; of die persoon gedeeltelijk gezond is of een transplantatie aan zijn eigen levensstijl te danken heeft, of die persoon godsdienstX belijdt, crimineel is, (voorbeeld) SP stemt etc.

Ik heb en krijg op dit moment geen enkel inzicht in welke mensen of groepen een bepaald orgaan nodig hebben en wat er dus met mijn orgaan gebeurt. Alleen al op basis daarvan zeg ik: nee. Het is geen discriminatie maar ik weet gewoon niet wie het het hardst nodig heeft; het gaat over een wachtlijst met nummertjes en dat is te onpersoonlijk.

Verder is het zo dat ik er bewust voor kies om mijn huidige (ente stichten) familie, mij op mijn uitvaart te herinneren zoals ik ben en niet in het achterhoofd dat er in die kist iemand ligt opgevuld met watten of andere middelen om mij "heel" te laten lijken. Ja, misschien sterf ik een natuurlijke dood. Ja, misschien doet mijn parachute het niet. Maar ik geef de nabestaanden in ieder geval de kans afscheid te nemen van de persoon die ze gekend hebben en niet van "een omhulsel wat volledig anoniem is leeggehaald en weggegeven".

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 14-12-2006 20:50 ]

• Osiris
  • Niet online
fee-tje schreef op donderdag 14 december 2006 @ 20:48:
[...]

Een bloedtransfusie gehad hebben, een te laag Hb hebben, het doen met een hemofiel of een Zuid-Afrikaan, het regelmatig bezoeken van een malarialand, het gebruiken van Roaccutane, flauw vallen van de naald/na transfusie etc...

Zijn zat redenen te bedenken waarom iemand geen bloed mag geven, en dat is niet alleen hoereren en coke/heroïne.
Jij weet ook best dat ik dat wel weet, maar ik nam altijd aan dat 't slechts een klein percentage was vergeleken met de rest van NL ;)

Hmm, wacht, 9 stemmen nu, anders kijk ik eerst ff naar de absolute getallen ipv meteen conclusies te trekken uit de relatieve balkjes :P

• NS_5
  • Laatst online: 18-12-2024
Iedereen ff opnieuw stemmen in de poll a.u.b..
Nu is hij wel goed

• Osiris
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 14 december 2006 @ 20:49:
je hebt geen controle over welk lichaamsdeel na overlijden wordt weggenomen.
Dat heb je wel ;)

• Osiris
  • Niet online
NS_5 schreef op donderdag 14 december 2006 @ 20:51:
Iedereen ff opnieuw stemmen in de poll a.u.b..
Nu is hij wel goed
Euhm, ik zie nergens onderscheid tussen bloed- en orgaandonors? 8)7 Ik ben orgaandonor én bloed-donor, moet ik nu simpelweg op 't orgaandonor-knoppie klikken, ondanks dat alle niet-bloed-donoren daar óók moeten klikken? :+

• MAX3400

MAX3400

Ow ja? Hoe ga ik dat duidelijk maken als ik morgen onder een vrachtwagen kom?

Verwijderd

MAX3400 schreef op donderdag 14 december 2006 @ 20:49:
Onder andere als antwoord op RaZ:

je hebt geen controle over welk lichaamsdeel na overlijden wordt weggenomen. Je weet niet waar het heen gaat; of die persoon gedeeltelijk gezond is of een transplantatie aan zijn eigen levensstijl te danken heeft, of die persoon godsdienstX belijdt, crimineel is, (voorbeeld) SP stemt etc.
Ik weet zeker dat mensen die het harder nodig hebben voorgaan, een 75 jarige man die heel zijn leven gerookt heeft kan er zeker van zijn NOOIT meer voor een longtransplantatie in aanmerking te komen, een 18 jarige jongen/meisje die niet rookt wél.

Organen schenken aan bepaalde godsdienstaanhangers / al dan niet criminelen / SP-stemmers kan je nooit beïnvloeden, iedereen heeft recht op medische hulp en dat zal altijd zo blijven (misschien beter ook, anders krijgen alle rijken hun transplantorganen, en je wil niet weten welke bedragen er betaald worden voor "zwarte" organen. Dat halen jouw ouders samen hun hele leven niet binnen; mijne ook niet.)

• Osiris
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 14 december 2006 @ 20:53:
[...]

Ow ja? Hoe ga ik dat duidelijk maken als ik morgen onder een vrachtwagen kom?
Door van te voren bij je orgaan-donatie-registratie aan te geven welke organen ze wel en niet weg mogen halen ;)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Enquetes zijn op GoT niet gewenst, tenzij vooraf toestemming is gevraagd en, in het geval van W&L, er nog iets wetenschappelijks of levensbeschouwelijks aan de enquete is. Beiden lijken me hier niet het geval.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.