Inleiding
Ik zal me eerst maar eens voorstellen. Ik ben Arno en momenteel zit ik VWO 6. Samen met 5 anderen ben ik bezig om een hovercraft te ontwerpen en daarna te bouwen. Ik ben erg enthousiast over het project en ik wil het dus graag tot een goed einde brengen. Daarom ook dit topic. Ik zal als het project verder vordert foto’s posten van de resultaten en ik zal de TS updaten als er het ontwerp verandert.
Inhoud
• Waarom een hovercraft?
• Het ontwerp
• Lijst met gegevens van de hovercraft
• Het chassis
• Het liftsysteem
• De voorstuwing
• Besturing
• De skirt
• Wat is nu eigenlijk het probleem
Onze hele groep wilde graag een praktisch profielwerkstuk. Onze docent heeft ons toen dit project aangeboden en dit leek ons erg leuk. Vandaar dat wij nu dus een werkende 1 persoons hovercraft gaan ontwerpen en bouwen. Dit is nogal een omvangrijk project en daarom heb ik dit topic ook gemaakt. Grotendeels omdat ik hulp nodig heb, maar ook omdat het misschien leuk en leerzaam is voor anderen die ook een dergelijk project uitvoeren.
Wij zijn al sinds september bezig met dit project en we hebben met Solid Edge een 3d ontwerp gemaakt. Zo zal de hovercraft er dus waarschijnlijk uit gaan zien. Er zitten nog een paar foutjes in het ontwerp. Die zullen echter binnen enkele dagen eruit gehaald worden.
Verder hebben wij de volgende dingen besloten. We gaan voor een ontwerp met 2 ventilatoren en dus ook 2 motoren. Er zal gebruik gemaakt worden van een fingerskirt.
Een foto van een fingerskirt. Je kunt duidelijk de vingers zien waaraan de skirt zijn naam ontleent.
Het chassis zal gemaakt worden van Carbon Fibre (of een andere composiet met dezelfde eigenschappen)
We willen graag dat de hovercraft aan de volgende eisen voldoet:
De gewenste snelheid is 50Km/h
Hij moet een kleine heuvel kunnen nemen (10 graden)
Hij moet over kleine obstakels heen kunnen varen
Hij moet veilig zijn. (bescherming om de fan e.d.)
Chassis
Lengte: 3,0 M
Breedte: 1,5 M
Hoogte chassis: 0,3 M
Oppervlakte (dit is niet 4,5 M2 door de afgeronde hoeken) : 4,22 M2
Omtrek (niet 9,0 M door afgeronde hoeken): 8,10 M
Gewicht(geschat, met bestuurder en brandstof e.d.): 400 kg
Rok en liftsysteem
Hoogte rok: 0,2 M
Hover Gap (de ruimte tussen de rok en de grond): 0,005 M
Diameter liftfan (dit is nog niet zeker): 0,6 M
Toerental liftfan (dit is nog niet zeker): 3000RPM
Type liftfan (dit is nog niet zeker): 600 / 7-7 / P6Z / 25 / PAG

Tip clearance (ruimte tussen de duct en de fan in % v/d diameter): 1%
Geschatte druk (geen rekening gehouden met weerstand): 929 Pa
Geschat luchtverlies (geen rekening gehouden met weerstand): 1,53 M3/s
Voorstuwing
Gewenste snelheid: 50 Km/h
Frontaaloppervlak (geschat): 1,53 M2
Luchtweerstand (Geschat): 115 N
Motoren
Liftmotor: 18Pk Honda motor met verticale as (15 Pk bij 3000RPM)
Drooggewicht liftmotor: 42 kg
Aandrijving Liftfan: Snaar/riem aandrijving
Het chassis zal opgebouwd worden uit 2 delen. Er zal een soort van badkuip gemaakt worden met verstevigingribben en daarop zullen de onderdelen gemonteerd worden. Deze bak zal 3 x 1,5M worden. In die badkuip zal ook een gat gemaakt worden voor de ventilator. Aan deze onderste bak zal de rok gemonteerd worden en de onderste bak zal dus ook voornamelijk het dragende gedeelte zijn. De bovenste helft is eigenlijk voornamelijk voor het uiterlijk. Het zal natuurlijk ook de aërodynamica en algehele sterkte verbeteren. De bedoeling is ook dat de hovercraft kan drijven mochten de motoren uitvallen. Met de wet van Archimedes kun je mooi berekenen hoeveel water je moet verplaatsen om te blijven drijven. Dan is het dus ook van belang dat de naad tussen de onderste en de bovenste bak goed waterdicht is.
Om de hovercraft van de grond te krijgen is er een bepaalde druk nodig. Wij hebben berekend dat deze 929 Pa zal zijn in optimale omstandigheden. Dus waar geen rekening gehouden wordt met weerstand. Dat is nu ook eigenlijk het grootste probleem. Ik heb weinig ideeën over hoe ik dit het beste kan schatten. We hebben als groep besloten dat wij een druk van minimaal 1000Pa bij een luchtopbrengst van 2.5 M3/s willen. Wij denken dat we hier voldoende aan hebben en dat we zelfs kleine obstakels kunnen nemen met een dergelijke opbrengst.
De fan die wij nu gekozen hebben kan dit makkelijk leveren. Hij levert zelfs een iets hogere druk (1049Pa) bij de gewenste luchtstroom.
Vervolgens komt de lucht dus onder de hovercraft terecht. We hebben aangenomen dat wij de fan gewoon rechtstreeks omlaag laten blazen en dat wij de lucht niet eerst de rok op laten blazen en dan pas een overdruk onder de hovercraft. We weten niet of dit de juiste keuze is. Dit is een punt waar wij nog te weinig over gesproken hebben. (dit staat voor volgende week op de agenda dus binnenkort volgt er meer info)
De snelheid van de fan zal waarschijnlijk geregeld worden met een gashendel die je ook in motorboten kunt vinden. Dan is het makkelijk te varieren en terwijl je niet steeds iets in hoeft te drukken zoals bij een voetpedaal. De motor zal ook voorzien worden van een dodemansknop. Dus mocht je van de hovercraft afvallen dan vallen de motoren uit.
Een volgende belangrijk punt van de hovercraft is de voorstuwing. Ik ben er nog niet uit hoeveel stuwkracht er nodig is om de gewenste snelheid van 50 Km/h te halen. Ik het wel de luchtweerstand geschat op 115N met behulp van de formule: Fr=Cw*(Rho/2)*A*v2
Fr= weerstand
Cw= Luchtweerstandscoefficiënt (0,6 geschat)
Rho= dichtheid lucht (1,293 Kg/M3
A = frontaaloppervlak
V = snelheid in m/s
Ik ben er nog niet uit hoe ik nu het beste verder kan gaan met het schatten van de benodigde stuwkracht. Misschien met de wet van stoot en impuls. Alhoewel ik niet weet of deze bruikbaar is bij het schatten van de benodigde stuwkracht.
Tips hierover zullen erg van pas komen.
De snelheid van deze fan zal geregeld worden met een voetpedaal of met een gashendel van een brommer. De voorkeur gaat uit naar een de brommergashendel. Dan kun je meer je gewicht gebruiken om te sturen terwijl je bij een voetpedaal daar enigszins in gelimiteerd bent. De motor zal ook voorzien worden van een dodemansknop. Dus mocht je van de hovercraft afvallen dan vallen de motoren uit.
De besturing bij een hovercraft is erg belangrijk. Doordat er nauwelijks wrijving is met de ondergrond heeft is een hovercraft erg moeilijk te besturen. We gaan hem besturen door middel van roeren achter de fan. De roeren zullen waarschijnlijk doormiddel van kabels gedraaid worden en met een fiets of brommerstuur bediend worden.
Verder zal de hovercraft bestuurd worden door je gewicht te verplaatsen en door de snelheid van de fan te veranderen.
Wij hebben gekozen voor een finger skirt. Deze soort skirt is handiger bij het nemen van obstakels en hoewel het maken van deze rok arbeidsintensiever is wegen de voordelen op tegen de nadelen. Als er ergens iets kapot gaat kan een enkele vinger vervangen worden terwijl bij een bagskirt je niet een apart segment kunt vervangen. (die bestaan maar uit 1 segment)
Ook is de fingerskirt makkelijker bij de ronde hoeken te monteren. De rok zal waarschijnlijk eerst van een goedkoop materiaal gemaakt worden. (oranje bouwzeilen ofzo) Dit is nog niet zeker. Misschien gaan we wel een kwalitatief beter plastic gebruiken. Aan de rok wordt nog volop ontworpen dus kan ik hier nog niet veel zinnigs over zeggen.
Ik heb als opdracht om het het lift en voorstuwingssysteem te ontwerpen. Ik ben vastgelopen doordat ik veel moeite heb met het schatten van de weerstanden die er in dit systeem aanwezig zullen zijn. Ook weet ik bij het liftsysteem nog niet of er gebruik gemaakt moet worden van een soort diffuser die de rok opblaast en dan pas een overdruk creëert onder de hovercraft.
Als jullie nog op of aanmerkingen hebben zijn die natuurlijk altijd welkom. Dit is een erg moeilijk project wat onze groep toch graag tot een goed einde wil brengen.
[ Voor 6% gewijzigd door Ernie op 14-12-2006 23:43 ]