[VOIP] bellen via router/wlan?

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Hi all,
Gezien mijn beperkte kennis over voip en weinig resultaat tijdens het zoeken, raadpleeg ik jullie eens.
Ik vroeg me af of het mogelijk is om te VOIP'en met een stand alone 'telefoon'toestel, dat direct in de router geplugd zit of gebruik kan maken van WiFi.
Situatieschets: vriendin die kosten wil drukken->niet alsmaar achter de pc wil kruipen in 't koude computerkamertje. Een set die via de pc werkt is dus niet gewenst, evenals een abbo voor een vast nummer/VOIP.
Ze heeft kabelinternet bij @Home met een Netgear WGR614 router ertussen.
Weet iemand of dit kan? Met welk product en welk type?
Thanks in advance.

[ Voor 3% gewijzigd door I Am Weasel op 14-12-2006 20:00 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Er zijn heel veel apparaten die kunnen babbelen met SIP.

Waar jij als vriend voor moet zorgen is een Account bij een SIP provider. Of je eigen trixbox ( asterisk) server installeren. http://www.trixbox.org/

Wat je kan gebruiken als SIP apparaat:

- Linksys PAP2
- Nokia E60
- Cisco ATA188/ATA186
- Speedtouch 716/780

En zo zijn er nog een paar

[ Voor 3% gewijzigd door raymonvdm op 14-12-2006 20:05 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-03 16:19
raymonvdm schreef op donderdag 14 december 2006 @ 20:04:
Er zijn heel veel apparaten die kunnen babbelen met SIP.

Waar jij als vriend voor moet zorgen is een Account bij een SIP provider. Of je eigen trixbox ( asterisk) server installeren. http://www.trixbox.org/

Wat je kan gebruiken als SIP apparaat:

- Linksys PAP2
- Nokia E60
- Cisco ATA188/ATA186
- Speedtouch 716/780

En zo zijn er nog een paar
En daar sluit je dan je bestaande telefoon op aan.

Je kan ook een alles-in-1 toestel kopen, Philips heeft er 1 die icm MSN werkt.

Lidl heeft een normale voip draadloze telefoon, 89 eur momenteel, die had je (voor zover ik de specs ff snel zie) direct aan een poortje van je router.
Edit: ff handleiding bekeken, dat ding is dus idd gewoon ethernet in, en normaal sipcompatible.

Beide dezelfde SIPprovider nemen en je kan gratis onderling bellen, eventueel ook naar vaste toestellen enz.

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 14-12-2006 20:14 ]

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Wat is dan een SIP provider? En moet je daarvoor dokken?
Ik dacht eik dat het zo zou werken.. sluit toestel aan op router.. toestel krijgt IP.. wellicht een portje forwarden in de router voor inkomende gesprekken.. en vervolgens kan je bellen naar een IP adres.
Maar dus niet?

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

I Am Weasel schreef op donderdag 14 december 2006 @ 20:45:
Wat is dan een SIP provider? En moet je daarvoor dokken?
Ik dacht eik dat het zo zou werken.. sluit toestel aan op router.. toestel krijgt IP.. wellicht een portje forwarden in de router voor inkomende gesprekken.. en vervolgens kan je bellen naar een IP adres.
Maar dus niet?
In het kort:

Om goedkoop (gratis) te kunnen bellen heb je een aantal dingen nodig waaronder bijvoorbeeld het hierboven al genoemde msn telefoontje, echter moet je dan gaan betalen voor bellen via internet.

Mijn oplossing:

Ik heb de hierboven genooemde PAP2 gekocht van Linksys.
een extra telefoontoestel (DEC toestel van philips 29,95 bij de Mediamarkt)
Ik heb een account aagemaakt bij VOIP buster (www.voipbuster.nl).Dit is dus je SIP provider
Op deze account heb ik een bedrag gestort van 10 EURO (mag ook 1 euro nogwat zijn maar dan moet je na een week gaan betalen voor je gespreken en dat willen we niet of zo goedkoop mogelijk)

Sluit je PAP2 aan op je modem van je kabelboer, sluit je telefoon aan op je PAP2, vul de nodig instellingen in, in je PAP2 en klaar ben je, bellen naar alle vaste nummers in Nederland, en een aantal europese landen is gratis zolang als er geld op je account staat. Na 3 maanden is je gratisbellen periode over tenzij je tussentijds even 5 euro verbeld naar mobiele nummers, je kan beneden de 5 euro weer opwaarderen waardoor je weer 3 maanden gratis kan bellen. na deze periode ga je 1 cent er minuut verbellen, wat als je alle belminuten van de afgelopen 6 maanden plus de nog te bellen minuten a 1 cent per minuut bij elkaar telt gewoon 3 keer niks is.

LET OP bellen naar een ander is simpel, gebeld worden op je voipaccount is bijna niet mogelijk en lukt het wel dan betaald de ander meer per minuut als het standaard tarief, dus je hebt altijd een abbo nodig bij KPN of je kabelboer. Je zal dus de afweging moeten maken wat goedkoper is, alles via je kabelboer of een kpnbudgetabbo a 9,67 per maand en bellen naar een mobiel of een service nummer via je kpnabbo of je mobieltje. bellen naar vast kan je dan doen via je PAP2 wat dus eigenlijk geen drol kost.

Met google kan je de nodige instellingen terug vinden voor je PAP2 en hier op het forum is zelfs een aparte topic over voipbuster.

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met de Lidl telefoon, Targa DIP450 VOIP en gewone lijn gecombineerd?

Ik heb deze gekocht en probeer hem te installeren maar krijg de SIp niet werkend met een Zyxel 2602 waarin ik al diverse poorten heb geforward.
Ik heb ook begrepen dat je met meerder toestellen op 1 account kan aanmelden dus mijn geintegreerde ATA in het modem is nog actief

Zou hem graag werkend willen krijgen, heb ook al gekeken nar de Siemens 450IP welke dezelfde is.

SIP zou makkelij in te stellen moeten zijn
Pagina: 1