E6300 wordt te warm in HFX C30

Pagina: 1
Acties:

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:44
Mijn cpu temp (met TAT en Speedfan gemeten) wordt idle 45C. Dit is natuurlijk best hoog als je normale koeling gebruikt maar dat gebruik ik dus niet :P
Mijn kast de HFX C30 bied namelijk de mogelijkheid om de cpu passief te koelen dmv Borg hpc koeler.
Deze koeler kan 125watt verplaatsen dmv 4 heatpipes. Nou is er over deze config niet veel info te vinden op internet maar bij tomshardware is deze wel een keer gereviewed.
Hier onder een plaatje van wat Tom gemaakt had na 1uur het systeem te stressen.
Afbeeldingslocatie: http://img342.imageshack.us/img342/7971/hfxkuehl258820fdsj6.jpg
dit is dan wel met een centrino mobile 2.13Ghz cpu, 53C is de plaats van de cpu

Kijk met de idle temp kan ik goed lever hoor maar wanneer ik hem stress met orthos om ook echt beide cores te gebruiken dan gaat de temp na 3.5 minuut toch boven de 60C en dat is natuurlijk behoorlijk aan de warme kant lijkt mij. Zeker bij een omgevingstemperatuur van 20 - 23 C.
Het volgende heb ik zelf al gecheckt:
koeler goed geplaatst, zit goed
Koelpasta gebruikt tussen cpu en koper gedeelte van cpu koeler, JA
Pasta gebruikt tussen koper en heatpipe adapter, Ja
Pasta gebruikt tussen de pipes en de adapter, Ja
Alle pasta natuurlijk met mate gebruikt maar ik heb hier ook foto van welke onder aan de post komen ;), verder is alle pasta Artic Silver 3 en niet de meegeleverde (waarschijnlijk) rommel.

Wanneer de Cpu de 60 graden bereikt dan kan ik nog steeds zonder dat het echt warm aanvoelt de heatpipe adapter aanraken. Ik zou dan gaan denken dat het blok er niet goed opzit maar dit alles is gecheckt en lijkt gewoon in orde :?. Als de cpu weer idle wordt dan zat de temperatuur redelijk snel weer naar de idle temp en dat zou wel weer duiden op goede warmte geleiding.
Ik denk dat ik iets over het hoofd zie en vandaar dus dit topic ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.triep.eu/pc/t2.jpg
pasta tussen blok en adapter

Afbeeldingslocatie: http://www.triep.eu/pc/t3.jpg
Pasta in adapter voor heatpipes

Afbeeldingslocatie: http://www.triep.eu/pc/t4.jpg
Eind resultaat

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

klaasbram schreef op donderdag 14 december 2006 @ 19:40:
Mijn cpu temp (met TAT en Speedfan gemeten) wordt idle 45C.
Wat raar... Speedfan geeft bij mijn ongeveer 10graden meer aan dan TAT. Evenzo geeft AI-siute van mijn asus moederbord 10 graden meer aan. Core temp daarentegen geeft wel dezelfde temp als TAT.

Gestresed geeft Core Temp en Tat zo'n 55 graden. Speedfan en ai-suite geeft zo'n 65 graden aan.
(ik stress trouwens met superPi, maar dan tweemaal tegelijk, dan staan beide cores ook voluit te draaien)

Maar de temp mag toch maximaal 65 graden worden voor de E6300?

[ Voor 5% gewijzigd door Ejorne op 14-12-2006 19:47 ]

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Verwijderd

dit is een htpc kast?
Zit je jouw htpc kast in een kast? waardoor de warmte van de koelribben niet voldoende is?

Probeer eens deze test ::
Pak een 8cm fan en zet die achter op de kast vast (plakband\tyrip schijf je dat zo??)
En kijk dan even wat koeler doet.

Het kan ook zijn dat de heatpipes niet goed contact maken met de koelribben.

• The-Source
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 19:50:
dit is een htpc kast?
Zit je jouw htpc kast in een kast? waardoor de warmte van de koelribben niet voldoende is?

Probeer eens deze test ::
Pak een 8cm fan en zet die achter op de kast vast (plakband\tyrip schijf je dat zo??)
En kijk dan even wat koeler doet.

Het kan ook zijn dat de heatpipes niet goed contact maken met de koelribben.
Hij staat nog niet in een kast en heeft de bovenkant er ook nog niet op omdat ik alles nog aan het testen ben. En me Silverstone SST ST30NF zit ook nog niet in de behuizing maar die zou overigens via een andere heatsing zijn warmte kwijt kunnen.

@ EJorne
60C stressed is al na 3.5 minuut en toen had ik hem afgebroken omdat ik het te hoog vond worden.

edit:
Temps in Asus Probe en speedfan zijn gelijk. Verschil tussen speedfan en TAT is 1 tot 3 graden warmer (1 per core verschillend).
foto

[ Voor 11% gewijzigd door The-Source op 14-12-2006 20:10 ]

Verwijderd

tja kan het ook niet weten dat je alles nog op test had staan.

Maar goed kijk eens of die heatpipes goed contact maken met alles.
Trouwens ik gebruikte ook pasta rond om de heatpipes bij de bevestegings delen .
Zoals waar de heatpipes aan elkaar worden vast gezet (zie onderste foto)(die zwarte blokken)

• The-Source
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 20:35:
tja kan het ook niet weten dat je alles nog op test had staan.

Maar goed kijk eens of die heatpipes goed contact maken met alles.
Trouwens ik gebruikte ook pasta rond om de heatpipes bij de bevestegings delen .
Zoals waar de heatpipes aan elkaar worden vast gezet (zie onderste foto)(die zwarte blokken)
Zit bij beide bevestigings adapters pasta tussen de heatpipes en de adapter en ook nog eens een klein beetje tussen de adapter en het koel element.
Maar zelf denk ik dat het gedeelte wat problematisch is meer te zoeken is bij het blok wat op de cpu zit . Het is volledig koper dus warmte moet goed te geleiden zijn, Maar de heatpipes worden nooit bijzonder warm. cpu @ 60C heatpipe adapter voel lichtjes verwarmd aan, koelribben waar het naar toe gaat ook

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Het onderste blok wordt wel warm ? Volgens mij gaat het daar mis, de overdracht naar de heatpipes.

• The-Source
KillerAce_NL schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 07:46:
Het onderste blok wordt wel warm ? Volgens mij gaat het daar mis, de overdracht naar de heatpipes.
Daar kan ik dus weer net niet bij me voelen, dat komt ook mede doordat ik mezelf niet wil ontladen/ geladen worden door, aan het moederbord.
Ik probeer vanmiddag en anders morgen nog een speciale termometer te bemachtigen welke lang en dun genoeg is om er wel bij te kunnen.

• Slitch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-12-2025
Zoals al in meerdere topics staat:
Probeer everest of Core Temp
(google vind dat wel voor je)

• The-Source
Slitch schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:01:
Zoals al in meerdere topics staat:
Probeer everest of Core Temp
(google vind dat wel voor je)
Beide geven dezelfde temperatuur aan, asus probe geeft het gemiddelde van de 2 cores aan. (core1 41c, core2 43C, asus probe en speedfan: 42C)
Denk zelf niet dat het aan de monitors ligt.
Bij Core Temp staat Tjuntion 85C -> is dit de maximale temperatuur die die mag hebben of betekend dat wat anders

• yassine
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-02 18:52

yassine

Nothing to it but to do it!

klaasbram schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:16:
[...]

Beide geven dezelfde temperatuur aan, asus probe geeft het gemiddelde van de 2 cores aan. (core1 41c, core2 43C, asus probe en speedfan: 42C)
Denk zelf niet dat het aan de monitors ligt.
Bij Core Temp staat Tjuntion 85C -> is dit de maximale temperatuur die die mag hebben of betekend dat wat anders
Dat is idd de max temp.

• SuB-ZeuZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-01 15:33
TAT geeft ook aan dat mijn E6600 45°c idle is hoor (55°c onder load 3,2Ghz), terwijl de bios of een ander programma gewoon 25°c (idle) aangeven. TAT of Coretemp of whatever die de temps van de cores meten geven nou eenmaal een veel hogere waarde aan, je hebt namelijk ook nog een temp sensor ergens anders zitten waar het veel minder warm wordt.

Rond de 60°c in TAT of Coretemp is goed hoor, niks mis mee.

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

SuB-ZeuZ schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:25:
TAT geeft ook aan dat mijn E6600 45°c idle is hoor (55°c onder load 3,2Ghz), terwijl de bios of een ander programma gewoon 25°c (idle) aangeven. TAT of Coretemp of whatever die de temps van de cores meten geven nou eenmaal een veel hogere waarde aan, je hebt namelijk ook nog een temp sensor ergens anders zitten waar het veel minder warm wordt.

Rond de 60°c in TAT of Coretemp is goed hoor, niks mis mee.
Vreemd... Bij mij geeft coretemp evenals tat juist ruimsschoots minder aan dan het moederbord en de daarbij behorende asus probe / ai-suite...

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

klaasbram schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 13:23:
[...]

Daar kan ik dus weer net niet bij me voelen, dat komt ook mede doordat ik mezelf niet wil ontladen/ geladen worden door, aan het moederbord.
Ik probeer vanmiddag en anders morgen nog een speciale termometer te bemachtigen welke lang en dun genoeg is om er wel bij te kunnen.
Dat valt wel mee hoor. FF de pc stressen, uitschakelen, jezelf ontladen (blank stukje radiatorbuis b.v.) en met je vinger voelen.

• The-Source
Hieronder nog even een klein temperatuur logje gemaakt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
Intel® Thermal Analysis Tool: v 2.05.2006.0420
Processor: Pentium® M Processor (6FXh)
Microsoft Windows XP Professional Service Pack 2 
OS version: 5.1.2600 (Build 2600)
On Demand Clock Modulation [Processor 0] : Chipset: 0-4  Processor: 0-1
On Demand Clock Modulation [Processor 1] : Chipset: 0-4  Processor: 0-1
Driver Version: v1.0
Power Source: AC
Workload library returns Context: 0x1
Polling Period: 2000 mSec.
On Demand Clock Modulation [Processor 0] : Chipset: 0-4  Processor: 0-1
On Demand Clock Modulation [Processor 1] : Chipset: 0-4  Processor: 0-1
15:50:32:  ** Monitor Started **
15:50:32:  No temperature reading
15:50:32: Processor 0 : DIGITAL TMP[ 44°C ]
15:50:32: Processor 1 : DIGITAL TMP[ 45°C ]
15:50:34: Processor 0 : DIGITAL TMP[ 43°C ]
Logging to file:
 - C:\Program Files\Intel Corporation\Thermal Analysis Tool\TatLog.csv
15:50:36: Processor 0 : DIGITAL TMP[ 44°C ]
15:50:38: Processor 0 : DIGITAL TMP[ 43°C ]
15:50:39:  Workload power level: 100%
15:50:39:  ** Workload Started (Processor 0) **
15:50:40:  Frequency [Processor 0]: 1600MHz -> 1868MHz
15:50:40:  Frequency [Processor 1]: 1600MHz -> 1868MHz
15:50:40: Processor 0 : DIGITAL TMP[ 52°C ]
15:50:40: Processor 1 : DIGITAL TMP[ 47°C ]
15:50:42:  Workload power level: 100%
15:50:42:  ** Workload Started (Processor 1) **
15:50:42: Processor 0 : DIGITAL TMP[ 53°C ]
15:50:42: Processor 1 : DIGITAL TMP[ 53°C ]
15:50:44: Processor 0 : DIGITAL TMP[ 54°C ]
15:50:44: Processor 1 : DIGITAL TMP[ 55°C ]
15:50:46: Processor 0 : DIGITAL TMP[ 55°C ]
15:50:48: Processor 1 : DIGITAL TMP[ 56°C ]
15:50:52: Processor 0 : DIGITAL TMP[ 56°C ]
15:50:54: Processor 1 : DIGITAL TMP[ 57°C ]
15:51:00: Processor 0 : DIGITAL TMP[ 57°C ]
15:51:06: Processor 1 : DIGITAL TMP[ 58°C ]
15:51:10: Processor 0 : DIGITAL TMP[ 58°C ]
15:51:18: Processor 1 : DIGITAL TMP[ 59°C ]
15:51:24: Processor 0 : DIGITAL TMP[ 59°C ]
15:51:30: Processor 1 : DIGITAL TMP[ 60°C ]
15:51:37:  ** Workload Stopped (Processor 1) **
15:51:38:  ** Workload Stopped (Processor 0) **
15:51:38:  Frequency [Processor 0]: 1868MHz -> 1600MHz
15:51:38:  Frequency [Processor 1]: 1868MHz -> 1600MHz
15:51:38: Processor 0 : DIGITAL TMP[ 52°C ]
15:51:38: Processor 1 : DIGITAL TMP[ 53°C ]
15:51:40: Processor 0 : DIGITAL TMP[ 51°C ]
15:51:40: Processor 1 : DIGITAL TMP[ 51°C ]
15:51:44: Processor 0 : DIGITAL TMP[ 50°C ]
15:51:50: Processor 1 : DIGITAL TMP[ 50°C ]
15:51:56: Processor 0 : DIGITAL TMP[ 48°C ]
Closing Log
15:52:02: Processor 1 : DIGITAL TMP[ 48°C ]

Kort samenvatting: de temp waarbij die start is geen idle want hij was nog met cooling down bezig.
Binnen 1 minuut de temp 12C hoger maar ook binnen een minuut na stoppen van stressen weer 12C lager.
Koperenblok waarbij ik na wat omwege ook bij kan wordt niet 60C warm of ik moet wel heel erg vuurvaste vingers hebben ;)
PS: thermometer welke ik op het oog had is een beetje spoorloos :P

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-01 14:07
heb je nog de boxed cooler?
doe die er ff op en kijk of je het voltage primestabiel kunt verlagen.
Anders zou ik toch eens naar een T7200 en geschikt mainboardje kijken ;)

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
De temperaturen die je krijgt zijn normaal, je koeling lijkt goed te werken.

Ik heb zelf een e6600 op 2,7 Ghz passief gekoeld dmv een Scythe Ninja en een casefan op 500 rpm. Daarmee krijg ik een idle temp van 38 en een stressed temp van rond 57 ofzo bij dual prime. MAAR! dit zijn temperaturen van de aparte CPU sensor die bij everest staat. De cores die apart gemeten worden komen een stuk hoger uit.

De max temp van de cores is ongeveer 85 graden, de max temp van de CPU sensor is ongeveer 60 graden, maar tot 65-70 kan ook nog wel. Ik heb namelijk getest wat er in een worst case scenerio zal gebeuren en met de casefans uit dual prime gedraaid. Temp liep wel op tot 65 graden ofzo maar de cpu klokte nog niet terug en bleef stabiel. Jouw temperaturen zijn dus nog binnen het limiet. Gewoon eens orthos draaien en dan kijken naar de temperaturen bij CPU en de cores. Als dat binnen de waardes blijft en de CPU niet terug klokt (TAT) dan is er nog niks aan de hand. En btw die temperaturen haal ik normaal nooit. Met gamen is rond 50 graden de bovengrens.

Verwijderd

klaasbram schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 13:23:
[...]

Als je pc aan laat staan kan je gewoon voelen.
Je ontladen of geladen worden is dan niet erg omdat de pc beschermt is door de aarde van de buitenmantel van je kast (die weer verbonden staat met de aarde van je stekker)

Ik heb het eens getest.
Een leuke cpu over mijn halflange hare kat gehaalt (ook nog over de bekleding van mijn auto)
Hoop spetters maar de cpu was niet verrot ook geprobeert met geheugen en diverse kaarten

Die onzin geloof ik ook niet meer in

Verwijderd

HES (Heatpipe Extension Set): http://www.mcubed-store.c...=21_38_46&products_id=101

Ik heb sterk overwogen een HFX Classic aan te schaffen, maar praktische bezwaren hebben mij er van af doen zien. Naar mijn mening is het ontwerp gewoon te ambitieus om met moderne, krachtige hardware te werken. Low power energy efficient (mobile on desktop, zoals die Pentium-M in de THG review) spul zal ongetwijfeld geen probleem zijn, maar om b.v. een syteem met een E6600 en een 7600GT te bouwen zal behoorlijk wat problemen opleveren.

Het totale gebrek aan airflow (convectie is beperkt omdat de luchtgaten aan de bovenkant te klein zijn) heeft gewoon een negatief effect op de levensduur van je hardware. Het passief koelen van je CPU, GPU en northbridge zal nog wel gaan, maar de HDDs worden onvoldoende gekoeld (ook al heb ik op SPCR.com een post gelezen van iemand die heatpipes gebruikte om zijn HDD enclosure te koelen) en ook het videokaart geheugen heeft geen enkele koeling... Je kan er wel Zalman heatsinkjes op plakken, maar dat lijkt me ook onvoldoende. Om over de PSU nog maar niet te spreken, want die schijnt het het vaakst te begeven (Silverstone ST30NF).

Dit schijnt eigenlijk wel nodig te zijn: http://www.mcubed-store.c...=21_38_47&products_id=113

Als je geen al te ambitieuze plannen hebt wat betreft de videokaart (kan ook onboard gebruiken natuurlijk), en je 2.5" harddisks gebruikt heb je wel een perfect geruisloos systeem natuurlijk.

Misschien dat het handig is als je ook hier http://www.mcubed-tech.com/forum/forumdisplay.php?fid=5 even je probleem voorlegt. Zijn wel meer mensen die hetzelfde ervaren.

Je hebt in ieder geval meer moed dan ik, want ik durfde het niet aan. :) In ieder geval veel succes!

• The-Source
Verwijderd schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 17:45:
HES (Heatpipe Extension Set): http://www.mcubed-store.c...=21_38_46&products_id=101

Ik heb sterk overwogen een HFX Classic aan te schaffen, maar praktische bezwaren hebben mij er van af doen zien. Naar mijn mening is het ontwerp gewoon te ambitieus om met moderne, krachtige hardware te werken. Low power energy efficient (mobile on desktop, zoals die Pentium-M in de THG review) spul zal ongetwijfeld geen probleem zijn, maar om b.v. een syteem met een E6600 en een 7600GT te bouwen zal behoorlijk wat problemen opleveren.

Het totale gebrek aan airflow (convectie is beperkt omdat de luchtgaten aan de bovenkant te klein zijn) heeft gewoon een negatief effect op de levensduur van je hardware. Het passief koelen van je CPU, GPU en northbridge zal nog wel gaan, maar de HDDs worden onvoldoende gekoeld (ook al heb ik op SPCR.com een post gelezen van iemand die heatpipes gebruikte om zijn HDD enclosure te koelen) en ook het videokaart geheugen heeft geen enkele koeling... Je kan er wel Zalman heatsinkjes op plakken, maar dat lijkt me ook onvoldoende. Om over de PSU nog maar niet te spreken, want die schijnt het het vaakst te begeven (Silverstone ST30NF).

Dit schijnt eigenlijk wel nodig te zijn: http://www.mcubed-store.c...=21_38_47&products_id=113

Als je geen al te ambitieuze plannen hebt wat betreft de videokaart (kan ook onboard gebruiken natuurlijk), en je 2.5" harddisks gebruikt heb je wel een perfect geruisloos systeem natuurlijk.

Misschien dat het handig is als je ook hier http://www.mcubed-tech.com/forum/forumdisplay.php?fid=5 even je probleem voorlegt. Zijn wel meer mensen die hetzelfde ervaren.

Je hebt in ieder geval meer moed dan ik, want ik durfde het niet aan. :) In ieder geval veel succes!
Ik heb er daarom ook een E6300 erin zitten ;) En zit me harddisk in een koelende silencer :)
Maar me nu fabrieks af passief gekoelde 7600GT wordt met de case dicht gewoon wat te warm :( dus waarschijnlijk komt er een GPU setje bij maar ik kijk eerst naar andere oplossingen.
Verder heb ik na wat testen en losmaken en weer testen een iets betere koelprut verhouding gevonden :D
Nu is me core niet bij 100% load binnen 3min 63C maar pas na 11minuten wat toch redelijke verbetering is.
Verder koelt hij ook stukke beter af wanneer de load weg is:
Afbeeldingslocatie: http://www.triep.eu/pc/speedfan.jpg

Al me al is het een best prijzig geheel :o

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-01 10:40

Henning

Hoogvlieger...

De onderste 2 heat-pipe @ koelblok, zitten die hoger of lager dan het punt waar ze op de CPU beveztigd zitten, als ze lager zitten kan de vloeistof niet terug stromen en is de werking minder effiecient...

Zou je evt kunnen testen door de kast op de zijkant te kunnen zetten...

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

• The-Source
Henning schreef op woensdag 27 december 2006 @ 14:27:
De onderste 2 heat-pipe @ koelblok, zitten die hoger of lager dan het punt waar ze op de CPU beveztigd zitten, als ze lager zitten kan de vloeistof niet terug stromen en is de werking minder effiecient...

Zou je evt kunnen testen door de kast op de zijkant te kunnen zetten...
Dan zouden er wel meer heatpipe koelers zijn die niet meer werken omdat ze niet horonzitaal geplaatst zijn. ;)
Verder ontkom ik er ook niet aan want ze moeten toch vanuit horonzitaal naast elkaar naar verticaal en ja dan gaan er 2 omhoog en 2 omlaag ;)

Pagina: 1