• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-12 11:45

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Topicstarter
Ik weet even geen handige titel en ook niet direct een topic, maar is het niet zo dat er langzaamaan een verschuiving zou moeten plaatsvinden van de manier waarop wij dagelijks dingen regelen. Dit eigenlijk naar aanleiding van een artikel op nu.nl. Dat jongere mensen steeds meer online kopen. Dat lijkt me op zich een goeie ontwikkeling, want het scheelt op zich heel wat verkeer (nu rijdt er een busje rond met allemaal bestelde artikelen en deze levert het af bij alle adressen) - dit in tegenstelling tot wanneer iedereen het zelf zou gaan kopen.

Bij boodschappen bijvoorbeeld gebeurt het nog weinig dat mensen online het kopen, maar het zou helemaal niet gek zijn als veel meer mensen online bijvoorbeeld boodschappen zouden doen en dat deze af worden geleverd.

Wat ik hier mee eigenlijk wil zeggen:
- het is volgens mij een goeie trend dat steeds meer dingen vanuit je luie stoel kunnen worden geregeld
- het is makkelijker voor jezelf, het is tijdbesparend
- het is uiteindelijk beter voor het milieu (ok er zal meer dienstverlening, busjes rondrijden, maar dat weegt denk ik wel op tegen als mensen het zelf zouden moeten halen/kopen)

Wordt de economie efficienter? Even een botte stelling, benieuwd wat mensen er over denken hier.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:48

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kleine note, ik zie het eerder als 'onze economie'.
Toevallig had ik hier een aardig gesprek over paar weken terug toen ik in Singapore was, daar koopt echt bijna niemand iets online. Iedereen gaat daar gewoon naar de winkel/supermarkt, zelfs telefoonzaken hebben daar echt wachtrijen (tot een 30 man) die nog in de winkel een telefoon(abbo) willen hebben.

Ik zie het toch iets negatiever, ik vind het meer een 'luiheids' gevoel. Het sociale aspect van winkelen raak je hiermee kwijt. Daarbij als je beetje de verpakkingen ziet waarmee online artikelen verpakt zijn (HP is daar _het_ voorbeeld van), hoeveelheden plastic en papier (wat dan ook niet gescheiden wordt weggegooit) zal niet zoveel beters doen voor het milieu.

Zo zie ik ook niet opeens mijn ouders online gaan shoppen, laat staan het internet te betreden. Zelf vind ik het wel makkelijk, nadeel blijft dan wel dat het nog bezorgt moet worden. Soms wil je gewoon iets direct hebben, moet je als nog de stad in ;)

kocht wel eens iets is natuurlijk wel een extreem breed iets. Online beltegoedje, gamecard of een CD is nog niet 'alles online kopen'.

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 14-12-2006 18:11 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Dat ligt er natuurlijk geheel aan hoe je efficient definieert. Zoals jij het beschrijft denk ik dat je slechts op 'consumenten-level' blijft hangen en je efficient gelijk stelt aan een gevarieerdere, meer behoeftevervullendere economie.

Ik zou stellen dat een economie efficienter wordt wanneer de instituties zo wrijvingsloos alsmogelijk werken. Ook zaken als een politiek klimaat, consensus en andere abstracte begrippen spelen een grote rol.

Wat jij schetst is een soort van nieuwe grote ontwikkeling (GPT), dat eens in de zoveel jaar voorkomt. De geschiedenis leert ons dat dit de economie danig op zijn kop zet, later de situatie kalmeert, maar de wezenlijke trendlijn van bijvoorbeeld het BNP stijgt er niet sterker door.
Wel zou deze nieuwe internet-driven economie een grote bijdrage kunnen leveren aan landen die nu nog wat achterop liggen. Boeren in Nigeria die mobiel beltegoed opwaarderen, koffieboeren die via internet in contact staan met econometristen, chinezen die massaal alibaba ontdekken en niet meer een westerse merchandiser hoeven te benaderen.

Efficienter, neen, verder geevolueerd, Ja.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Het kan wel degelijk efficiënter, zeker in dit geval:

Bij het afsluiten van een ziekteperiode van een familielid bleek dat er voor duizenden euro's aan medicijnen over waren omdat vaak op recept een voorraad voor een aantal weken werd voorgeschreven, maar dat door het snel wisselende ziektebeeld regelmatig pakjes half leeg of onaangebroken bleven liggen. Dit overschot wordt in principe niet hergebruikt maar vernietigd.

Als de verzekeringsmaatschappijen gezamenlijk een contract zouden afsluiten met de medicijnen-groothandels en een postdienst zoals de TNT, waarin wordt afgesproken op basis van een actuele recepten-database de medicijnen voor enkele dagen of een week gegarandeerd op tijd aan huis zouden worden bezorgd, is dat voor de patiënt een welkome service. Zeker bij de 'dure klanten' worden de kosten waarschijnlijk ruim gecompenseerd door de besparingen op medicijnen-inkoop.

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Toch rijden er (in Nederland) elk jaar weer meer auto's rond, gaat men steeds verder weg op vakantie met het vliegtuig, enz.

Omdat jongeren (de internet-generatie) een steeds groter budget hebben en daardoor eerder een auto bezitten, denk ik dat het totale brandstofverbruik niet echt snel zal dalen door het bestellen op internet.

Ik zie de pluspunten van automatisering en internet wel: meer overzicht -> efficiëntere planning -> betere inkoop, kopen op afstand. Maar als je je geld beter gaat besteden hou je meer geld over en kan je weer meer spullen kopen (die ook weer geproduceerd moeten worden). Je bent dan misschien wel efficiënter bezig, maar er verandert niet veel met je energieconsumptie.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12 12:35

LauPro

Prof Mierenneuke®

Klassiek beeld is dat je als consument naar een winkel moet om daar iets te 'kopen'. Op basis van dit principe leeft de middenstand in Nederland kan je denk ik wel stellen.

Toch zie ik wel een trend. En ik denk ook wel dat de aanschaf van primaire levensbehoeftes steeds meer via internet zal gaan. Het is toch onzinnig dat je welke week uren bezig bent in de supermarkt? Praktischer is dat je eens per week aan geeft wat je wil hebben.

Persoonlijk bestel ik denk ik 90% van wat ik 'consumeer' via internet. Heeft veel te maken metd at ik specifieke dingen zoek, of gewoon geen zin heb om naar een winkel te gaan.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Offtopic, maar ik vraag me af hoe die andere kwart dan bankiert. Overschrijvingsformulieren, hoe werkt da :? Ik vind drie kwart echt laag, volgens mij bankieren die mensen gewoon überhaupt niet.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12 12:35

LauPro

Prof Mierenneuke®

Kwestie van accept giro's invullen en op de post doen en voor incidentele overboekingen of even langs de bank of anders een overschrijvingskaart. Daarnaast hebben sommige banken ook een telefoonnummer.

Een overschrijvingskaart is gewoon hetzelfde formuliertje dat je bij internetbankieren hebt maar dan analoog ;) . En de submit button is vervangen door handtekening zetten + op de post doen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Efficiente leid tot verschraling.

Het is in het belang van de verkoper om de koper de winkel in te lokken en producten aanbieden waar hij eigenlijk geen zin in heeft. Via internet worden reclames steeds efficienter geblokt, de mogelijkheid om via dat kanaal bepaalde producten op te dringen is daardoor klein.
Daarnaast is aangetoond dat mensen die internetten minder televisie kijken waardoor ze ook nog eens een hoop duurbetaalde televisiereclame missen.

Je kunt een link maken met het ALDI principe,
efficient, maar de beleving is er totaal niet.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-12 21:11
Er zijn vele definities van efficientie m.b.t economie. In het boek mircoeconomics (Krugman en Wells, 2005) is er zelfs een heel hoofdstuk (13) aan gewijd. In hun definitie komt het er eigenlijk op neer dat een markt efficient werkt wanneer de prijs waarvoor een product wordt aangeboden zo dicht mogelijk op de productie prijs zit. Bedrijven die zich aan deze positie willen onttrekken (en dat willen ze, omdat ze dan eindelijk echt winst maken) zullen innoveren naar een efficientere werkwijze en zo hun kostprijs omlaag trekken. Uiteraard zal de concurrentie spoedig volgen.

Ik zie handel over internet als een innovatie binnen een toch al efficiente markt. Concurrentie is daar een duidelijke indicator voor. Het blijft een relatief begrip omdat er altijd wel punten zijn die in economische zin efficienter kunnen.

Vanuit milieu oogpunt is het twijfel achtig. Aangezien het internet product goedkoper is kan je er redelijker wijs van uitgaan dat het het totaalpakket minder primaire energie gekost heeft. Vanwege het element arbeidsuren is deze vergelijking misschien een beetje kort door de bocht. In deze berekening zou je als je heel eerlijk bent het gebruik en de productie van je computer ook mee moeten nemen. Je gebruikt dat ding tenslotte bij je aankoop. Net als de verwarming die aan staat. Het licht wat brand. De senseo die je aan hebt om de zoek uurtjes door te komen....
Iblies schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 18:00:
Efficiente leid tot verschraling.

Het is in het belang van de verkoper om de koper de winkel in te lokken en producten aanbieden waar hij eigenlijk geen zin in heeft. Via internet worden reclames steeds efficienter geblokt, de mogelijkheid om via dat kanaal bepaalde producten op te dringen is daardoor klein.
Daarnaast is aangetoond dat mensen die internetten minder televisie kijken waardoor ze ook nog eens een hoop duurbetaalde televisiereclame missen.

Je kunt een link maken met het ALDI principe,
efficient, maar de beleving is er totaal niet.
IK denk dat efficientie niks met verschraling te maken heeft. Het blijft een kwestie van vraag en aanbod. Als mensen door die duur betaalde reclame geen interesse meer in een product hebben gaan ze vast en zeker iets anders kopen, waar ze een gevoel van voldoening van krijgen.

Overigens sta ik zelf in een elektronicawinkel. Als een verkoper producten aanbied waar hij geen zin in heeft dan moet ie ander werk gaan zoeken. Elke klant heeft een budget en wensen en als verkoper is het jou taak om dat te matchen. Heeft verders niks met mijn gevoel bij een bepaald product te maken. Tuurlijk probeer ik te sturen naar dat hoge marge product, maar wel binnen de randvoorwaarden van budget en wensen van de klant.

[ Voor 45% gewijzigd door Terror op 18-12-2006 00:09 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Terror schreef op zondag 17 december 2006 @ 22:27:
...IK denk dat efficientie niks met verschraling te maken heeft. Het blijft een kwestie van vraag en aanbod. Als mensen door die duur betaalde reclame geen interesse meer in een product hebben gaan ze vast en zeker iets anders kopen, waar ze een gevoel van voldoening van krijgen.

Overigens sta ik zelf in een elektronicawinkel. Als een verkoper producten aanbied waar hij geen zin in heeft dan moet ie ander werk gaan zoeken. Elke klant heeft een budget en wensen en als verkoper is het jou taak om dat te matchen. Heeft verders niks met mijn gevoel bij een bepaald product te maken. Tuurlijk probeer ik te sturen naar dat hoge marge product, maar wel binnen de randvoorwaarden van budget en wensen van de klant.
Hoe zit het dan precies met vraag en aanbod,

een persoon heeft een televisie nodig met een rijtje eisen,
en philips, samsung of sony heeft die ongetwijfeld wel in zijn rijtje zitten. Wat is het meest efficient voor de verkoper, een lijn opnemen in zijn winkel. Qua kwaliteit zullen ze onderling weinig verschillen,
maar met behulp van marketing proberen ze je te overtuigen om toch merk x te kopen.
Hetzelfde geld voor Coca Cola,
tig flessen, en ik kan me niet voorstellen dat bij een blinde steekproef Coca als ultieme winnaar uit de bus komt terwijl het wel de grootste producent van cola is. Een nog extremer voorbeeld is kleding. De marges die daar (moeten worden) gehaald zijn bijna absurd. Het aanbod wordt daar met opzet klein gehouden, terwijl er aan de andere kant wel voortdurend de vraag word gestimuleerd.

Welkom in de wondere wereld van marketing ;)

Bij een efficientere economie wordt er niet meer naar merk gekeken maar alleen naar de eisen van de consument. Consument streeft naar een product waarbij de prijs-kwaliteit verhouding goed is.

Verwijderd

...de consument van tegenwoordig is ook bereid meer te betalen voor gemak en service, wat onder het kopje "kwaliteit" hoort

Verwijderd

Hmm... Ik vraag me toch wel af of het handig is een bestelbusje met boodschappen langs alle huizen te laten gaan. Denk eens in wat voor systeem dit moet zijn! Ok, de bestelling komt binnen via internet, maar dan begint de ellende. Een medewerker moet alle bestellingen op orde maken en orderlijk verpakken. Vervolgens moet de tas/zak/doos met spullen in het juiste busje met de juiste persoon terechtkomen en dan de bottlenek: het busje moet rond rijden, overal aanbellen, bijhouden als er niemand thuis is, de niet afgeleverde spullen weer terug brengen. Dit kost nogal wat administratie. Is het echt niet handiger als een grote groep "moeders" (of andere mensen die boodschappen doen ;)) op de fiets de spullen bij het distributiecentrum ophaalt en die 500m. naar het huis zelf regelt, administreert etc.?

Verwijderd

je kunt bij albert.nl en voorheen via de AH Thuisservice toch al tien jaar je boodschappen thuis laten bezorgen. Uiteraard opgezet voor de zielige bejaarden maar natuurlijk alleen maar gebruikt door yuppen.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:10
In dit boek stelt de schrijver dat het bezorgen van boodschappen en andere aankopen een zeer goede methode is om energie efficiënter in te zetten. Het boek geeft nog wel meer tips om zaken efficiënter te doen :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Nestor schreef op donderdag 14 december 2006 @ 18:02:
Bij boodschappen bijvoorbeeld gebeurt het nog weinig dat mensen online het kopen, maar het zou helemaal niet gek zijn als veel meer mensen online bijvoorbeeld boodschappen zouden doen en dat deze af worden geleverd.
Dit gaat niet 100% werken denk ik (voorlopig), want voor je gevoel zijn er gewoon dingen die je voor je wilt hebben en wilt kunnen aanraken voordat je het koopt. Dit geldt natuurlijk heel erg voor dingen als vlees, groente en fruit. Je wilt het vlees gewoon zien in het echt en niet van een produktplaatje op internet. Groente wil je ook zien, fruit wil je voelen.
Daarnaast is het soms gewoon echt handiger om voor een schap met allemaal van dezelfde produkten te staan ipv dat je zo'n lijstje ziet op internet. Als je voor zo'n schap staat heb je veel sneller overzicht dan als je op internet zo'n overzichtje hebt met thumbnails en die je dan weer moet gaan vergroten enzo.
Verder zijn er mensen (doe ik vaak) die gewoon de winkel doorlopen door de verschillende paden en de schappen scannen om te zien of ze eventueel dingen tegenkomen die ze nodig hebben of zouden willen hebben. Ook dit doe je veel makkelijker en sneller als je er gewoon kan lopen. Op internet moet je dan 200 pagina's doorscrollen bij wijze van spreken.

En als je nu één product in het echt wilt zien en je daarom maar naar de winkel gaat dan kan je de rest van je boodschappen ook wel meteen meenemen.

• benoni
  • Niet online
zimbab schreef op woensdag 20 december 2006 @ 11:33:
Dit gaat niet 100% werken denk ik (voorlopig), want voor je gevoel zijn er gewoon dingen die je voor je wilt hebben en wilt kunnen aanraken voordat je het koopt. Dit geldt natuurlijk heel erg voor dingen als vlees, groente en fruit. Je wilt het vlees gewoon zien in het echt en niet van een produktplaatje op internet. Groente wil je ook zien, fruit wil je voelen.
Toch zie je ook het tegenovergestelde. Er is een gestaag groeiende markt voor vlees-, groente- en fruitpakketten (o.a. 'De Groene Weg' en 'Odin Groentepakket'). Veel consumenten zijn best tevreden met deze formule, temeer omdat er ook recepten bijzitten.

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

benoni schreef op woensdag 20 december 2006 @ 11:55:
[...]

Toch zie je ook het tegenovergestelde. Er is een gestaag groeiende markt voor vlees-, groente- en fruitpakketten (o.a. 'De Groene Weg' en 'Odin Groentepakket'). Veel consumenten zijn best tevreden met deze formule, temeer omdat er ook recepten bijzitten.
Wat is een gestage groei? Heb je daar cijfers van? Om een voorbeeld te geven.....een winkel met 1 klant die het jaar er op 2 klanten heeft ondervindt een groei van 100% in één jaar.
Ik zie op de site van De Groene Weg dat ze al sinds 1981 bestaan en dat ze nu al 14 winkels hebben in Nederland. En persoonlijk had ik er nog nooit van gehoord.
Van Odin ook niet trouwens, maar ik zie dat zij met afhaalpunten werken waar er overigens best wel veel van zijn. Alleen zegt dat nog niet zoveel over welk aandeel het nu heeft in de consumentenmarkt. Vergeet overigens ook niet dat het aanbod van Biologisch voedsel gewoon minder is dan van het overige voedsel. Dit kan de wens naar een groter aanbod (b.v. onlline) aanwakkeren. Met de "gewone" produkten bestaat die behoefte niet, want dat kan je overal in overvloede kopen.

• benoni
  • Niet online
zimbab schreef op woensdag 20 december 2006 @ 12:10:
Wat is een gestage groei? Heb je daar cijfers van?
Voor wat betreft de hele biologische voedingsmarkt: Biologica.nl: Verkoop biologisch stijgt sneller dan totale voedingsmarkt (9 oktober 2006). Zie ook een rapport van LEI, uit 2005:
Rapport (PDF): Zicht op de plantaardige biologische keten
5.5 Groenteabonnementen
In het segment groenteabonnementen is Odin reeds vele jaren actief en heeft zo'n 20.000 abonnementen. Daarnaast is Udea ook actief met 4.500 Vita-tassen. Odin heeft maar liefst 68% van de groentepakketten in handen. Udea volgt daarop met 19% (EKO-monitor, 2002). Deze tassen worden wekelijks gevuld met groenten en opgehaald vanaf een vast afzetpunt. Ook (50) biologische boerderijen werken met dit concept. Het assortiment van de 'Odin-tas' is in de loop van de jaren veranderd. Waar vroeger de tas bestond uit 'groenten van het seizoen' (en in de winter 'kolenzak' werd genoemd) bevat de tas nu een gevarieerd assortiment van binnenlandse en buitenlandse bodem. Ook de tas is 'wat hipper' geworden en de inhoud klantgerichter. Odin zelf meent dat de aankoopargumenten van de consument ook zijn verschoven. Odin is onlangs ook gestart met vleespakketten (AGF, 2004).
Maar eigenlijk bedoel ik niet zozeer de biologische markt, maar pakte ik het er als voorbeeld bij dat een abonnement of bestelsysteem wel kan werken als de consument een leverancier kan kiezen die het vertrouwen waard is :)

Overigens levert een bedrijf als Odin niet zelf aan huis. In een aantal plaatsen zijn er 'rijdende groenteboeren' die deze of andere abonnementpaketten aan huis (of bedrijfskantines) afleveren.

[ Voor 40% gewijzigd door benoni op 20-12-2006 15:04 ]

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

benoni schreef op woensdag 20 december 2006 @ 14:30:
Maar eigenlijk bedoel ik niet zozeer de biologische markt, maar pakte ik het er als voorbeeld bij dat een abonnement of bestelsysteem wel kan werken als de consument een leverancier kan kiezen die het vertrouwen waard is :)
Ok....bedoelde je het zo. :) Maar toen ik eerder zei dat ik dacht dat dat niet 100% gaat werken bedoelde ik niet dat het helemaal niet zou kunnen werken. Er wordt immers eerder ook al gewezen op de bezorgservice van AH en daar maken ook (weinig) mensen gebruik van.
Wat ik aan wil geven is dat ik denk dat het naar mijn mening niet een groot aandeel zal gaan vertegenwoordigen in de verkopen. Niet in de nabije toekomst in ieder geval.....dan spreek je denk ik over tientallen jaren verder. Maar dat is mijn gevoel zeg maar.

Verwijderd

Internet is vele malen efficiënter, maar ik denk tot op zekere hoogte
offtopic:
De economie wordt ook efficiënter als minder mensen de hele dag maar een beetje in hun bed blijven liggen stinken.

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 december 2006 @ 19:15:
De economie wordt ook efficiënter als minder mensen de hele dag maar een beetje in hun bed blijven liggen stinken.
Eerder andersom denk ik, in een welvaartsstaat zoals de onze 8)7

Kijk maar eens hoe leeuwen op de savanne met hun economie omspringen, super efficiënt... ;)
Pagina: 1