[CentOS 4.4] Custom installation kernel

Pagina: 1
Acties:

• Bhai615
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-11-2022
hey allemaal,

ik zit hier met hetvolgende probleem, bij de installatie word mijn netwerk kaart niet ondersteunt door de installatie kernel.

Ik moet dus een custom installatie kernel bouwen met een aantal drivers die hij aanstuurt zodat het wel werkt... alleen hoe?

Ik heb op google al gezocht over hoe en wat,
http://www.google.nl/sear...&meta=&btnG=Google+zoeken

Alleen vind je overal hoe je een custom kernel moet compilen voor een systeem dat al geinstalleerd is en niet voor de installatie zelf...

Het gaat hier om het MCP51G chipset dat niet word ondersteund.

Meer informatie:
Nvidia C51G + MCP51G Chipset Based
K8NGM-V

Type netwerk kaart: RTL8201CL

Ik heb wel een forcedeth.c gevonden die het probleem zou moeten verhelpen... alleen is het probleem dus dat ik deze niet in de installatie kernel kan krijgen...

hier is de url ervan: http://www.nvidia.com/object/linux_nforce_1.11.html

Ik hoop echt dat jullie mij op weg kunnen helpen! _/-\o_

Verwijderd

Waarom installeer je niet gewoon zonder netwerkkaart, compile je de nieuwe kernel klaar is kees?

• Bhai615
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 17:48:
Waarom installeer je niet gewoon zonder netwerkkaart, compile je de nieuwe kernel klaar is kees?
nee dat kan niet, het zijn netinstalls via pxe.

En dus moet ik die module forcedeth.c/ko/so in de initrd.img laden en dat de vmlinuz deze aanstuurt.

Verwijderd

Bhai615 schreef op donderdag 14 december 2006 @ 17:53:
[...]

nee dat kan niet, het zijn netinstalls via pxe.

En dus moet ik die module forcedeth.c/ko/so in de initrd.img laden en dat de vmlinuz deze aanstuurt.
Dan doe je toch een netwerkloze installatie op 1 pc, en maak je daar vervolgens de kernel met forcedeth support op om die vervolgens voor je PXE installs te gebruiken?

Wat bedoel je met een installatiekernel?

Een kernel is totaal uitwisselbaar met de rest van het systeem, een installatie is niks meer en minder dan gewoonweg kopieren van een bestandsstructuur (denk /bin /sbin /usr etc), het configgen van fstab, resolv.conf, netconfig en misschien timezone en /etc/passwd etc. Verder doet een installer niets. Misschien nog het autoloaden van bepaalde modules, maar dat kan je beter zelf met de hand instellen, maak je ook geen fouten.

Ik heb geen CentOS machines, anders had ik wel een forcedeth.ko voor je kunnen compilen.
Wat voor kernel gebruik je?

Je bent je er trouwens van bewust dat die forcedeth drivers niet echt goed zijn ofzo he?
(denk 60% cpu usage bij 10 mbit/s transfers)

Forcedeth zit trouwens in de meeste moderne 2.6 kernels, onder
code:
1
2
3
4
5
Device Drivers  --->
 Networking support  --->
  Ethernet (10 or 100Mbit)  --->
   [*] EISA, VLB, PCI and on board controllers
     <*>   Reverse Engineered nForce Ethernet support (EXPERIMENTAL)

Leg sowieso effe uit wat je nou precies doet, want hoe kom je aan de kernel en initrd die je nu gebruikt? Die moet je toch ook ergens gemaakt hebben?
Mount je de CentOS installcd of wat? CentOS 4.4 zou namelijk gewoon ondersteuning moeten hebben voor Nforce4 rotzooi.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2006 18:12 ]

• Bhai615
Hmm ok klinkt goed.

Maar als ik een kernel compile in een bestaande install dan compile ik toch geen installatie kernel waarmee ik een installatie kan runnen?

Ik neem aan dat die dan ook alle andere opties mee neemt om de /root te mounten wat als gevolg een kernel panic zou hebben...

Verwijderd

Bhai615 schreef op donderdag 14 december 2006 @ 18:09:
Hmm ok klinkt goed.

Maar als ik een kernel compile in een bestaande install dan compile ik toch geen installatie kernel waarmee ik een installatie kan runnen?

Ik neem aan dat die dan ook alle andere opties mee neemt om de /root te mounten wat als gevolg een kernel panic zou hebben...
Als al jouw machines hetzelfde zijn, kan je volstaan met 1 installatie en die gewoon overkopieren naar al je andere machines. Via DHCP/TFTP met behulp van PXE.
Lees eens wat ik in mijn eerdere post heb toegevoegd.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2006 18:13 ]

• Bhai615
Hey,

nou het is dus de bedoeling dat er meerdere systemen van verschillende configuraties geinstalleerd kunnen worden via PXE. Anders kan ik ook images overpompen ;)

Ik moet dus echt een kernel compilen voor een installatie... met die forcedeth.ko module erin...

Verwijderd

Bhai615 schreef op donderdag 14 december 2006 @ 18:46:
Hey,

nou het is dus de bedoeling dat er meerdere systemen van verschillende configuraties geinstalleerd kunnen worden via PXE. Anders kan ik ook images overpompen ;)

Ik moet dus echt een kernel compilen voor een installatie... met die forcedeth.ko module erin...
Wat bedoel je met configuratie?
Andere hardware, zelfde software?
Je bent je er van bewust dat je bij een kernel zoveel modules kan compilen als je zelf wil?
1 kernel image kan praktisch alle bestaande hardware ondersteunen, mits goed geconfigureerd.

• Bhai615
Nou het is nu zo dat ik elke keer moet installeren over het netwerk. Nu bij de installatie pakt die dus niet de juiste netwerk drivers.

Nu heb ik deze link gevonden waar die zegt dat ik een installatie kernel kan maken:
http://linuxgazette.net/issue73/mwaikambo.html

Ik moet dus die config file die daar staat inladen in de menuconfig en dan zou het moeten werken.. Maar dan moet die forcedeth.ko wel in de initrd worden gezet...

• Bhai615
Eigenlijk is dus mijn vraag is er een custom CentOS installatie met de forcedeth.ko module erin?

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik kan het mij bijna niet voorstellen dat forcedeth niet beschikbaar is in de CentOS installatiekernel, deze module wordt zodanig veel gebruikt en bestaat al zo lang. Misschien is de netwerkkaart gewoon iets te nieuw dat de CentOS installer niet weet dat hij daarvoor de forcedeth-module moet inladen? Probeer eens via Ctrl-Alt F[123456] ofzo een shell te pakken te krijgen, en voer daar handmatig een modprobe forcedeth.

Een andere mogelijkheid is dat je een nieuwere versie van de forcedeth-module nodig hebt voor die nietwerkkaart. In dat geval wordt het inderdaad moeilijker. Moet je per se CentOS gebruiken? Anders is Debian Etch ofzo misschien een optie...
Pagina: 1