Toon posts:

Combinatie geluidskaart & Headset

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment gebruik ik het on-board geluid van mijn Nforce 4 chipset in combinatie met een paar oude stereo boxen. Aangezien dit niet de ideale sound-setup is voor het spelen van games wil ik hier graag een paar euro's aan spenderen.

Ik ben dus op zoek naar een leuke combinatie van geluidskaart en headset enkel voor het spelen van games. Het hoeft echt niet het duurste van het duurste met het allerbeste geluid te zijn, uiteraard wil ik wel aanzienlijk vooruit gaan op het gebied van geluidservaring tijdens het gamen.

Headset
Ik heb mij oog laten vallen op de volgende headset: Speedlink Medusa 5.1 Pro-gamer edition.
Link 1 / Link 2
Gezien de goede reviews en een erg acceptabele prijs lijkt deze headset mij een prima keuze. Heeft iemand ervaringen met deze headset? Misschien andere aan te raden headsets?
Over deze headset keuze ben ik al vrij zeker, het gaat mij met name om de keuze voor een geluidskaart.

Geluidskaart
Nu het gedeelte met mijn eigenlijk belangrijkste vragen.
Ik heb op dit moment nog een Creative Soundblaster Live! 5.1 geluidskaart liggen van ongeveer 5 á 6 jaar oud. Ook al is deze al aardig wat jaartjes oud deed hij in mijn vorige pc zijn werk nog uitstekend. (Link)

Nu wil ik graag weten: Is het aan te raden ook een nieuwe geluidskaart bij deze nieuwe headset te kopen, of zal de Soundblaster Live! 5.1 nog steeds voldoen? Zal ik veel verschil merken tussen bijvoorbeeld een X-Fi van +/- 70 á 80 euro en deze huidige geluidskaart? Waarin zit hem dat verschil dan?

Alle inbreng is uiteraard welkom, ervaringen met een dergelijke keuze of combinatie is natuurlijk helemaal top :)

Alvast hartelijk dank voor de hulp :*)

Edit: Mocht ik besluiten er toch een geluidskaartje bij te kopen wordt het waarschijnlijk deze: Een 'Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer' (82,-) Goede keuze of niet echt?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2006 17:09 ]

Verwijderd

Ik heb een x-fi xtrememusic.
Deze kaart is echt geweldig en vooral icm mijn Teufel 5.1 set.

Een paar weken voordat ik de x-fi binnenkreeg heb ik een medusa pro gamer gekocht,die ik op mijn onboard geluid aansloot met geluid dat me enigszins tegenviel en dus ben ik maar voor de x-fi gegaan in de hoop dat het beter zou worden... NIET DUS. De achterspeakers en de centers worden niet door de bas ondersteund waardor zich een zeer flets geluid voordoet als bijvoorbeeld een granaat vlak achter je ontploft.Dit merkt je echt in CSS en COD 2.

Ik wist niet dat de Medusa compatibiliteitsproblemen heeft met de x-fi, alsook met de audigy 2 serie, waar de problemen zich ook bij voordoen.(De creative forums staan vol met dit probleem en er is nog geen oplossing gevonden.)
Uiteindelijk heb ik mijn headset afgelopen week verkocht.

Dus nu geef ik je een advies: KOOP GEEN X-FI samen met een medusa!! Ik waarschuw je hiervoor maar gelukkig ben je nog tevreden met je huidige kaart.

Als je toch voor de medusa wilt gaan, koop dan een goede terratec geluidskaart of als je nog steeds tevreden bent of je huidige kaart zou ik hem zeker houden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2006 11:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, zeer goed om te weten!

Ik zal dus toch voor een andere combo moeten kijken...
Op dit moment zit mijn oude geluidskaart niet in mijn pc maar zal hem dit weekend nog eens testen.
Die Medusa krijgt wel erg positieve reviews en heeft op zich best een aardige prijs dus ik ga eerst even naar een alternatieve geluidskaart (of eventueel de oude behouden natuurlijk)

Heb je zelf trouwens nog geen andere headset aangeschaft?

In ieder geval bedankt voor de enorm nuttige info, anders had ik straks met niet compatibel spul gezeten :o

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 13:51:

Heb je zelf trouwens nog geen andere headset aangeschaft?
Ik ben nu al stilaan aan het kijken voor een goede stereo headset zodat ik hem kan aansluiten op mijn audio-plugs aan de voorkant van mijn kast. (Kan ik de audio-plugs van mijn 5.1 speakers ook gewoon laten zitten in de geluidskaart, dan altijd achter de kast te kruipen als ik wilde switchen).
Tot zover bevalt de PC150 van Sennheiser me wel, met als enig minpunt dat hij ''op'' je oren zit ipv eromheen (zoals bij de medusa).

Verder heb ik de Medusa (pro gamer) voordat ik hem kocht bij een vriend beluisterd en die gebruikte nog een (oude) soundblaster en daar kwam verdomd goed geluid uit!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 14:33:
[...]
Tot zover bevalt de PC150 van Sennheiser me wel, met als enig minpunt dat hij ''op'' je oren zit ipv eromheen (zoals bij de medusa).
Dat is misschien ook wel een goede optie: een X-fi met zo'n sennheiser PCXXX

Aan de andere kant:
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 14:33:
Verder heb ik de Medusa (pro gamer) voordat ik hem kocht bij een vriend beluisterd en die gebruikte nog een (oude) soundblaster en daar kwam verdomd goed geluid uit!
Dit zou dus ongeveer ook mijn set-up zijn wanneer ik enkel de Medusa zou kopen: Een oude soundblaster met een nieuwe 5.1 headset.

Moeilijk zeg, ik moet zeggen dat ik het aanbod geluidskaarten maar vrij beperkt vind... Buiten Creative zijn er bij veel webshops maar weinig alternatieven (Ja, Club3D, Sweex en dat soort spul... maar daar zal ik maar niet aan beginnen ;) )
Hier en daar wat Terratec kaarten, maar ook hier erg weinig keuze en meestal met absurt hoge of juist lage prijzen (tussen 20,- en 120,- is er dan helemaal niets beschikbaar zal ik maar zeggen)

Ik slaap er nog een nachtje over maar denk dat ik gewoon een Medusa 5.1 headset bestel. Mocht het door de oude geluidskaart dan niet aan de verwachtingen voldoen kan ik altijd nog een geluidskaartje erbij halen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 16:12:

Ik slaap er nog een nachtje over maar denk dat ik gewoon een Medusa 5.1 headset bestel. Mocht het door de oude geluidskaart dan niet aan de verwachtingen voldoen kan ik altijd nog een geluidskaartje erbij halen :)
precies ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb er nog een nachtje over geslapen (2 zelfs ;) ) en heb nu toch een ander plan. Voornamelijk doordat ik toch een aantal iets minder positieve geluiden heb gehoord m.b.t. 5.1 headsets (met name in een aantal topics hier op GoT). Daarnaast wil ik toch graag een Creative geluidskaartje erbij halen, maar helaas gaat deze dus niet samen met bv. een Medusa :/

Waar ik erg goede dingen over heb gelezen is het CMSS 3D op de verschillende Creative kaarten. Dit zou volgens sommigen zelfs een beter surround gevoel geven dan een 5.1 headset (uiteraard volgens sommigen weer niet, maar goed) Dit lijkt mij in ieder geval meer dan voldoende voor het spelen van games.

Nu zit ik te denken aan het volgende:
Headset: Sennheiser pc 150
Geluidskaart: Soundblaster X-Fi XtremeMusic

Ik kies trouwens voor een XtremeMusic i.p.v. een XtremeGamer omdat deze zo goed als hetzelfde schijnen te zijn. Daarnaast is de XtremeMusic beter leverbaar en goedkoper.

Pok!ahface: Jij hebt toch precies deze combo? Hoe bevalt dit tijdens games? Kun je goed horen waar er vandaan geschoten wordt? Hoe staat het met de geluidskwaliteit? Zijn de te kleine 'oorverwarmers' van de pc150 echt lastig of heb je er eigenlijk niet zo veel last van? etc.

Uiteraard is iedere opmerking o.i.d. over één van deze 2 producten zeer welkom!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:48
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 18:14:
Ok, ik heb er nog een nachtje over geslapen (2 zelfs ;) ) en heb nu toch een ander plan. Voornamelijk doordat ik toch een aantal iets minder positieve geluiden heb gehoord m.b.t. 5.1 headsets (met name in een aantal topics hier op GoT). Daarnaast wil ik toch graag een Creative geluidskaartje erbij halen, maar helaas gaat deze dus niet samen met bv. een Medusa :/

Waar ik erg goede dingen over heb gelezen is het CMSS 3D op de verschillende Creative kaarten. Dit zou volgens sommigen zelfs een beter surround gevoel geven dan een 5.1 headset (uiteraard volgens sommigen weer niet, maar goed) Dit lijkt mij in ieder geval meer dan voldoende voor het spelen van games.

Nu zit ik te denken aan het volgende:
Headset: Sennheiser pc 150
Geluidskaart: Soundblaster X-Fi XtremeMusic

Ik kies trouwens voor een XtremeMusic i.p.v. een XtremeGamer omdat deze zo goed als hetzelfde schijnen te zijn. Daarnaast is de XtremeMusic beter leverbaar en goedkoper.

Pok!ahface: Jij hebt toch precies deze combo? Hoe bevalt dit tijdens games? Kun je goed horen waar er vandaan geschoten wordt? Hoe staat het met de geluidskwaliteit? Zijn de te kleine 'oorverwarmers' van de pc150 echt lastig of heb je er eigenlijk niet zo veel last van? etc.

Uiteraard is iedere opmerking o.i.d. over één van deze 2 producten zeer welkom!
Wat ik je adviseer! :)

Die sennheiser zo laten, is een leuk dingetje
maar als je snel last krijgt van je oren moet je deze toch niet hebben. Zoek er dan 1 met iets grotere schelpen. Dan drukt het minder. Je krijgt toch redelijk beurse oren..

Verder denk ik dat je ruim tevreden bent met een Audigy 4. Lekker EAX en alles aan kunnen zetten :)

Verwijderd

Topicstarter
Dus die Sennheiser is dus toch niet echt super comfortabel...
Dit is de reden waarom ik in eerste instantie ook door heb gezocht naar anderen, ik vind het alleen vrij lastig de echt goede headsets van de a la Trust troep te onderscheiden. Er staan bijvoorbeeld bij Azerty echt veel headsets aangeboden maar veel komen niet boven de 20,- uit. Dan ben ik toch wat sceptisch m.b.t. de prijs.

Ik heb overigens geen idee of ik snel last krijg van mijn oren, tot nu toe in ieder geval nooit iets van gemerkt :*)

Heeft iemand misschien nog goede alternatieven voor de Sennheiser pc 150 headset?
Ik heb zelf al gekeken naar de volgende:
- Plantronics audio 90
- Logitech precision gaming headset
- Diverse 5.1 headsets

Over de geluidskaart ben ik overigens vrij zeker, ik kan bij Azerty een OEM versie krijgen voor maar 68,-! Daarnaast hebben de positieve reacties me toch wel lekker gemaakt voor het CMSS 3D gebeuren :)

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:48
Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 19:07:
Dus die Sennheiser is dus toch niet echt super comfortabel...
Dit is de reden waarom ik in eerste instantie ook door heb gezocht naar anderen, ik vind het alleen vrij lastig de echt goede headsets van de a la Trust troep te onderscheiden. Er staan bijvoorbeeld bij Azerty echt veel headsets aangeboden maar veel komen niet boven de 20,- uit. Dan ben ik toch wat sceptisch m.b.t. de prijs.

Ik heb overigens geen idee of ik snel last krijg van mijn oren, tot nu toe in ieder geval nooit iets van gemerkt :*)

Heeft iemand misschien nog goede alternatieven voor de Sennheiser pc 150 headset?
Ik heb zelf al gekeken naar de volgende:
- Plantronics audio 90
- Logitech precision gaming headset
- Diverse 5.1 headsets

Over de geluidskaart ben ik overigens vrij zeker, ik kan bij Azerty een OEM versie krijgen voor maar 68,-! Daarnaast hebben de positieve reacties me toch wel lekker gemaakt voor het CMSS 3D gebeuren :)
68 euries is dan toch wel te doen.

Audigu 4 is toch nog 40 euro, dan geef ik je met die Xfi toch een goedkeuring ;)

verder heb ik geen ervaring met andere modellen, daar kan ik je niet mee helpen!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 december 2006 @ 18:14:

Ik heb gezegd dat ik was aan het kijken voor een nieuwe headset (Sennheiser) maar ik denk dat ik de koop nog eventjes uitstel aangezien ik de komende maand(en) hoofdzakelijk single-player games ga spelen (moet company of heroes en oblivion nog doorspitten :9 ). En dat gaat uitstekend op mijn speakers. Wat ik je wel zeg is dat je van de X-fi xtrememusic ZEKER geen spijt zult krijgen (ik heb namelijk ook die OEM versie van Azerty) en zeker niet voor die prijs!
Wel vind ik dat Azerty te weinig High-end headsets in het assortiment heeft.
Bij perfect-systems heb ik gekeken en daar hebben ze ook de xtrememusic OEM (weliswaar ietsje duurder), maar wel veel betere (stereo) headsets zoals de Icemat Siberia en de Steelsound 5H, beide zijn toppers (zoek maar eens een slechte review, vind je niet) en ze ZITTEN OM JE OOR dus comfort gegarandeerd. _/-\o_
Toch zou ik graag je mening willen horen mocht je een van deze headsets uiteindelijk gekocht hebben. :*)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2006 21:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
ow, ik dacht gelezen te heben dat je al een pc150 had... Verkeerd gedacht :)

Goed om te horen dat de X-Fi XtremeMusic goed bevalt, kan ik daar in ieder geval niet mee de mist in gaan!

Daarnaast erg goede tips zeg, die headsets die je noemde! Dit zijn precies de types die ik zoek :)
Ik denk dat mijn besluit al zo goed als vast staat: Het wordt de 'Icemat Siberia'. Ik heb een aantal razend enthousiaste reviews gelezen en deze hebben me aardig overtuigd! Daarnaast lijkt de losse mic me erg gemakkelijk aangezien ik die toch lang niet altijd zal gebruiken. Dat naast het schijnbaar enorme comfort en superieure geluidskwaliteit geeft de uiteindelijke doorslag om deze te nemen!

Het totaal komt dan uit op +/- 137,- Lijkt me een erg mooie prijs voor een beetje fatsoenlijk geluid tijdens het gamen :)

Ik bestel vanavond, wanneer ik hem binnen heb zal ik mijn bevindingen hier direct even posten!

Dat perfect-systems is trouwens best een aardige webshop! Hij krijgt in ieder geval goede beoordelingen in de Shopsurvey en ze hebben best een aardig assortiment!

In ieder geval alvast 1000x dank voor de goede hulp _/-\o_ Ik ben echt goed geholpen!!

PS: Sorry voor de late reactie maar ik was gisterenavond en vandaag helaas niet thuis :/

Verwijderd

Ik heb exact de Xtreme Music in combinatie met de PC150.

Fantastisch. Heb de configuratie van de geluidskaart standaard op entertainment modus staan, merk zeer veer verschil t.o.v. mijn Live!5.1 die ik in mijn ouderlijk huis heb. Veel meer sprankelend, open, schoon en helder. Niet perfect om The Beatles oid op te luisteren (dan geniet ik altijd wel van die treble), maar wel perfect voor nieuwere opnamens.

Bij de instellingen van je koptelefoon in de bijgeleverde software van de geluidskaart zijn ook erg interessant. Je kan onder andere "CMSS-3D" inschakelen, wat naar mijn mening ook erg mooi klinkt, alleen voor het gamen iets te onrustig.

Plaatsen van nme's in games is erg goed te doen met de combinatie; heb lange tijd cs gespeelt (wie niet) en kan echt geen slecht woord over de combinatie zeggen.

Ook erg vet is bij Titan Quest (of Oblivion), wanneer je een skelet echt in stuk schiet, je nog net niet achterom kijkt om te zien of er niet toevallig echt een paar botten achter je vielen.

Aanrader.

Edit:

Ohja, en ik heb helemaal geen last van beurse oren, went vanzelf. Hooguit krijg je er warme oren van, maar ik krijg het toch al warm als ik game.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2006 20:15 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 20:14:

Fantastisch. Heb de configuratie van de geluidskaart standaard op entertainment modus staan, merk zeer veer verschil t.o.v. mijn Live!5.1 die ik in mijn ouderlijk huis heb.
battlefield in entertainment mode...lol 8)7 |:(

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2006 21:24 ]

Verwijderd

Ik speel geen BF :z.

Daarnaast staat iedereen vrij om de modus te kiezen die hij/zij het liefst heeft. Zo snel ik weer tijd heb om actief met een game bezig te zijn ga ik weer kijken naar de game modus, alhoewel ik die toch minder vind klinken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2006 @ 14:18:
Ik speel geen BF :z.

Daarnaast staat iedereen vrij om de modus te kiezen die hij/zij het liefst heeft.
aber natürlich...respekt mein Freund! ;)

@modjes: Ik denk dat de TS gevonden heeft wat hij zocht dus ik denk dat deze dicht kan O+

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2006 08:40 ]

Pagina: 1