Gebruik van reflectors

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Via via kwam ik hier terrecht:
http://www.bythom.com/bag.htm waarin te lezen staat wat Thom Hogan zoal in z'n tas heeft. Beetje googlen en ik zie dat er inderdaad reflectors worden gemaakt die je, net als die auto zonneschermpjes, gewoon kan opvouwen en dat ze nog niet eens zo gek duur zijn.

Nou vraag ik me af, zijn die dingen alleen nuttig in studio setups? Of kan je er daarbuiten ook wat mee? En wie gebruikt ze wel 's?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik gebruik ze vooral buiten de studio, in de studio gebruik ik eerder grote witte schermen of plakken piepschuim.
Natuurlijk zijn ze nuttig, licht is licht en reflectie blijft reflectie, ook buiten de studio :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:42

Zoefff

❤ 

Move naar Foto Workflow. Heb je zelf al eens rondgespiekt naar de toepassingsmogelijkheden? Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt, maar kan me zo voorstellen dat het ook buiten prima bruikbaar is om natuurlijk licht op plekken te krijgen waar het anders niet komt :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:47
In de studio kan je het gebruiken, maar het grote voordeel van die dingen is wel dat ze opvouwbaar zijn, en dus makkelijk mee te nemen zijn, relatief weinig plaats innemen, en dat is natuurlijk een voordeel om ze buiten de studio te gebruiken.
Zoals reeds gezegd: ook buiten kan (moet je soms) je reflecteren.

Heb zelfs al genoeg reportages gezien waar dat daadwerkelijk op locatie gebruikt wordt.

https://fgheysels.github.io/

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Maar voor onnatuurlijk licht kan het natuurlijk ook. Dat is juist de grap van zo'n ding, fotograferen gaat voor een groot deel om licht en met een schermpje kun je licht sturen en van kleur laten veranderen.

De vraag is dus niet wat je allemaal kan bereiken met een schermpje, want dan kan je wel dingen blijven noemen. Vraag je eerder af wat voor foto je wil maken en kijk dan welke materialen je daarvoor nodig hebt (en dat kunnen dus reflectieschermen zijn).

[ Voor 38% gewijzigd door Gizz op 14-12-2006 15:13 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Sabbi
  • Nu online

Sabbi

je denkt aan mij.

Het is juist fijn voor buiten waar je niet even de tijd/ruimte/vrachtwagen hebt om je model met een paar softboxen te omringen...

Felle zon? Hop, reflectortje erbij en alle harde schaduwen zijn weg!
Afbeeldingslocatie: http://www.warehouseexpress.com/Images/lastolite/wedding_reflector.jpg
(foto zegt meer dan 1000 woorden)
Afbeeldingslocatie: http://digitalliving.cnet.co.uk/i/c/fea/e/pf/camcorder/use_reflector.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Sabbi op 14-12-2006 15:21 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sabbi schreef op donderdag 14 december 2006 @ 15:19:

Felle zon? Hop, reflectortje erbij en alle harde schaduwen zijn weg!
En je model ziet niks meer omdat iemand met een grote spiegel de zon in haar gezicht staat te schijnen -> dichtgeknepen oogjes, moeilijke blikken.

Dan kun je beter de hoes van je scherm afhalen (kan bij veel schermen) en het scherm zelf als diffuser gebruiken. Dus de zon door je halfdoorzichtige scherm laten schijnen voor een mooie egaal licht en ook minder zon in de ogen van je model.

• Sabbi
  • Nu online

Sabbi

je denkt aan mij.

Gizz schreef op donderdag 14 december 2006 @ 16:54:
[...]

En je model ziet niks meer omdat iemand met een grote spiegel de zon in haar gezicht staat te schijnen -> dichtgeknepen oogjes, moeilijke blikken.

Dan kun je beter de hoes van je scherm afhalen (kan bij veel schermen) en het scherm zelf als diffuser gebruiken. Dus de zon door je halfdoorzichtige scherm laten schijnen voor een mooie egaal licht en ook minder zon in de ogen van je model.
Wordt toch een rare strandfoto dan met het strand in vol zomer plezier en je model in diffuus 'overal wolken' licht. Tevens gaat jouw argument op voor alle foto's in volle zon, wat moet ik nu, nooit meer foto's in volle zon maken?
Er is zijn ruim situaties waar je een reflector in kan gebruiken, ze worden niet voor niets vaak gebruikt door fotografen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sabbi op 14-12-2006 17:26 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik gebruik vaak heel vaak reflectoren, ik zeg toch ook nergens dat er geen situaties zijn waar je ze kunt gebruiken?

Om even op je voorbeeld in te gaan: het beste kun je inderdaad geen foto's maken met zon recht van voren op je model, want dan zul je altijd geknepen ogen krijgen, wat eventueel nog verergerd wordt door een reflectiescherm.
Als je toch in het volle zonlicht moet fotograferen kun je het bijvoorbeeld oplossen door zo te gaan staan dat je tegenlicht hebt en dan te flitsen. Dan heb je geen geknepen oogjes en is toch alles goed uitgebalanceerd qua licht.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
@zoeff: Ja, uiteraard had ik ook gegoogled maar wat ik vond was veelal ingewikkelde studio setups.

@sabbi: bedankt, die foto zegt inderdaad een hoop.

Ik kwam eigenlijk op het idee toen ik laatst dit schoot:
Afbeeldingslocatie: http://static.flickr.com/131/319450512_6f3998de80.jpg

Was al avond licht dus vrij warm maar eigenlijk niet genoeg meer. Na enig gekloot met de SB600 kwam ik op het idee om 'm via een kartonnen doos te bouncen die toch buiten stond. Kreeg mooi genoeg licht en ik raakte de kleur van het avondlicht niet kwijt.

Lui, ik heb weer wat ideeen op gedaan, ga hier 's naar kijken en over nadenken, bedankt!

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Pagina: 1