Eens denken, ik heb de afgelopen jaren best veel aan overclock hardware gehad dus de kans is groot dat ik wat vergeet
Ik heb even een lijstje gemaakt met OC's een ongeveer chonologische volgorde:
Pentium 1 233 @ 266MHz. M'n eerste overclock toen ik een jaar of 14 was. CPU koeler was een gemodde s370 sink en de case had toen al een overbodig aantal blowholes.
Pentium 2 300 SL2W8 @ 495MHz. De eerste PC waarop ik een voltmod heb uitgevoerd. Toen nog door pinnen af te plakken met plakband dus eigenlijk geen echte

. Systeem liep heerlijk en dankzij de OC kon ik er net GTA3 op draaien.
Eind 2003 begon het A64 tijdperk. Als 1 van de eerste in NL ben ik begonnen met het martelen van deze machines.
Begonnen met een 3200+ s754 clawhammer die dmv. een Zalman CNPS7000-Cu op zo'n 2400MHz liep. Uiteindelijk heb ik zo'n 4 van die CPU's gehad waarvan de laatste uiteindelijk op 2600MHz liep met ijswater (PiFast stable

) Mobo's varieerde van een Asus K8V Dlx, naar een Gigabyte K8NNXP tot een Shuttle AN50-R
Hierna nog kort een 3000+ je gehad voor s754 die rond de 2300MHz deed op stock vcore. CPU is alleen vrij snel weer weggegaan dus nooit grondig kunnen testen.
Daarna toch weer een 3200+ gekocht icm. een Epox bord die onder m'n eerste sub-zero machine zou moeten belanden. De Prometeia Mach 1 deed zn intrede in mijn huis en werd hierop gemonteerd. Dit was helaas niet zo'n succes en uiteindelijk heb ik het hele AMD spul de deur uit gedaan omdat de prom niet goed paste.
Aangezien ik een orginele Mach 1 s478 kit had weten te bemachtigen heb ik op dat moment (september 2004) m'n eerste nieuwe Intel aangeschaft. De 2.4A cpu icm. een P4C800-E werd sub-zero gebracht en de 4GHz barriere werd vrij makkelijk doorbroken. Uiteindelijk was het hele spul me toch te langzaam waarna ik het na 2 maanden weer de deur uit gedaan heb.
Ondertussen was de Mach 1 wel vervangen door een hervulde (r507) Mach II dus qua koeling kon ik weer even vooruit.
Na die korte Intel periode m'n eerste s939 machine gekcoht (December 2004) Toen ook meteen de eeste Mach 2 ingezet om deze frisjes te houden. Om deze sub-zero AMD poging wel tot een succes te maken werd er een orignele A64 cpu kit aangeschaft en daar plukte ik later de vruchten van.
Het eerste set, 3000+ winchester met een MSI K8N Neo2, bleek toch niet de gouden combinatie te zijn aangezien het hele zaakje last had van de coldbug, een fenomeen waar tot dan toe niemand ooit van gehoord had.
De 3000+ werd retour gedaan en vervangen door de goede oude 3500+ newcastle. Dit CPU'tje voldeed wel aan de verwachtingen en uiteindelijk wist ik een PiFast run uit te draaien op 3020MHz, m'n eerste 3GHz AMD dus
Uiteindelijk kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan en ook deze 3500+ moest het veld ruimen. Hij werd vervangen door, jawel, een 3500+

. Die CPU bleek uiteindelijk zo'n 3100Mhz te kunnen draaien onder de Mach II maar dit was eigenlijk niet de moeite meer aangezien genoeg mensen op dat moment 3150 en hoger draaide met dezelfde CPU.
Op dat moment maar een bestelling geplaatst voor een cascade bij unknown_road om de snelheidsrace een beetje bij te kunen houden.
Ik heb het toen een jaartje wat rustig aan gedaan. 1 van de Mach's is de deur uit gegaan en vervangen door een custom single-stager (bij sommige bekend als de Promkiller) en een aantal maanden later is de Mach II ook verkocht.
Nog wel even de 2.4GHz Celeron van m'n vader gemarteld onder de promkiller en zelfs het WR met die CPU nog behaald (3850MHz iirc) Maar dat was het zo'n beetje voor de rest van 2005.
Eind 2005 weer langzaam aan begonen met wat OC werk toen ik in het bezit kwam van een Opteron 146. Deze CPU was ook een exemplaar uit 1 van de brakste batchen van dat moment dus veel plezier heb ik er niet aan beleeft. Uiteidenlijk met veel prutsen wist ik er iets meer dan 3100MHz uit te persen met de promkiller er op

niet echt de moeite waard dus.
Daarna weer zo'n 5 maanden niks gedaan. Halverwege 2006 is het Core 2 Duo tijdperk begonnen, de fun was back

(eindelijk geen coldbugs meer) afgelopen juli heb ik m'n eerste set gekocht en deze liep meteen niet verkeerd
Begonnen met een week 24 E6600 icm. een Asus P5B Dlx. Dit setje liep 3900MHz op air, 4350MHz onder de Promkiller en 4410MHz onder de cascade (die eindelijk geleverd werd

)
Natuurlijk was dit niet genoeg dus een E6700ES werd geimporteerd uit China. Deze CPU deed het iets beter maar nog steeds niet geweldig. 4GHz air en 4550MHz onder de cascade.
Ook dit set ging dus weer de deur uit. Op dat moment kreeg ik te horen dat Rol-co in het bezit was van 5x E6600 week 28B. De uber CPU van dat moment en ik kreeg de mogelijkheid om deze 1tje te proberen. Ondertussen was m'n Biostar TForce P965 Deluxe ook binnen gekomen wat dus een mooi setje vormde met de E6600.
Dit blijkt een gruwelijke cpu te zijn en het gaat opeens allemaal heerlijk

De lang gekoesterde 5GHz barriere wordt doorbroken
5180MHz SPi 1M (9.9s, U10 dus), 5300MHz max. screen en 5000MHz 3D stable, allemaal met de cascade.
Dat is toch wel de top van alles wat ik tot nu toe gepresteerd heb qua OC's