Toon posts:

Uitbreiden RAID GDA / 6 volume van een MSA500

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Two-node DL380 cluster with MSA500 G2 waarin 6x een 146GB U320 hdd. Deze zitten samen in een raid6 volume. (HP noemt dit raid gda) Aan dit raid6 volume wil ik een aantal disks toevoegen.

- hoe moet dit
- kan dit vanuit w2k3 of moet ik een opstartoptie kiezen bij starten van w2k3
- kan dit zonder complete backup - uitbreid - restore operatie
- kan ik in w2k3 de nieuwe ruimte toevoegen aan bestaande partities of moet dit met bv partition magic

Bvd

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Raid is geen backup dus je zou sowieso een backup moeten hebben, en bij dit soort acties helemaal.
Als het goed is moet er software zijn om dit vanuit windows te regelen.
"online capacity expansion" heet dit vaak.

Maar ik blijkbaar weet je hier niet zo veel van, zeker weten dat je dit zelf wilt doen? ;)

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb t niet eerder gedaan dat is alles. En je kunt manuals lezen wat je wilt maar een keer in het echt zien of iemand horen die het in het echt heeft gedaan beats every manual.

Ik heb een backup maar voor een complete restore moet ik 3 uur extra plannen en dan ga ik het niet op een avond doen :-)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Nou restoren is als het goed is niet nodig, dat is het mooie :)

Iig gaat het bij lsi 320-2e scsi controller zo:

-Je plaatst de schijf bij
-Je start in windows de console voor RAID beheer, bij LSI Power console.
-Je voegt de schijf toe aan een bestaand raid volume, met "online expansion" oid
-Je bevestigd, en de compu wordt een tijd heel traag :) terwijl de controller de schijf er in op neemt.
-Je bidt dat alles goed gaat.

Daarna kon ik in windows via disk beheer de partitie "extenden" (dacht ik)

specs

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
uitbreiden is simpel, steek de nieuwe disks er 1 voor 1 in, wacht telkens wel half minuut ertussen en dan start je ACU = Array Configuration Utility.

als je server goed geinstalleerd is staat ACU er ook op, is een GUI via de browser. Dat ding wijst zijn eigen uit.
en het is ADG (Advanced Data Guarding) oftewel Raid 6 ipv GDA

[ Voor 10% gewijzigd door anglico op 14-12-2006 13:16 ]

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758