Sun Ultra5 geheugentest?

Pagina: 1
Acties:

• Parlor_Inventor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01-2023

Parlor_Inventor

I doubt, therefore I might be

Topicstarter
Ik heb laatst een Sun Ultra5 gekocht, daar zat toen 128MB in. Ik begin het ding steeds beter door te krijgen, kan redelijk overweg met OpenBoot, ken de beginselen van Forth, krijg Linux, Solaris en FreeBSD geïnstalleerd en heb al redelijk wat hardware- en software-documentatie ervoor doorgespit, dus een 100% newbie zou ik mezelf niet meer willen noemen.

Nu heb ik laatst 512MB geheugen (4*128MB) voor het beestje gekocht. Meteen er in gezet, maar je raadt het al: hij werd instabiel. Na een tijdje heb ik de bankjes er uit gehaald, goed schoongeblazen, een stickertje die gedeeltelijk op de printplaat zat verwijderd en de bankjes er in andere volgorde ingezet.

Daarna heb ik FreeBSD 6.1 zo kaal mogelijk geïnstalleerd en inmiddels heb ik al een redelijke rits ports geïnstalleerd, dus het compileren (en ook uren achter elkaar) gaat gewoon prima.

Toch vertrouw ik het zaakje nog niet helemaal, maar ik kan helemaal nergens een geheugentest tool a la memtest86+ vinden. Zijn hier boot-cd's of Forth (OpenBoot)-scripts voor? Dus die het hele geheugen testen dmv patterns en dergelijke? De enige test die in OpenBoot zit is een eenvoudige test die kijkt of de bankjes aanwezig zijn.

...And the world goes on racing, like the world always will...

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Ik heb geen idee wat voor ding het is, maar kun je niet gewoon de bankjes in een andere pc stoppen (er vanuit gaande dat het standaard SD-RAM of iets dergelijks is)?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:21
Ik gebruikte altijd SunVTS om de hardware (ook memory) te stressen.

Laat de messagesfile ook nog wat zien?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

Topicstarter
Abbadon schreef op donderdag 14 december 2006 @ 19:19:
Ik gebruikte altijd SunVTS om de hardware (ook memory) te stressen.
Die had ik nog niet gevonden, bedankt! Alleen jammer dat hij alleen onder Solaris draait, moet ik die weer helemaal gaan installeren (gelukkig heb ik nog een andere hdd liggen). Eens kijken of ik daar tijd voor kan vinden.
Laat de messagesfile ook nog wat zien?
Ik draai FreeBSD en /var/log/messages hield er gewoon op een bepaald moment mee op. Geen panics, geen errors, helemaal niets.

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

Topicstarter
The__Virus schreef op donderdag 14 december 2006 @ 16:56:
Ik heb geen idee wat voor ding het is, maar kun je niet gewoon de bankjes in een andere pc stoppen (er vanuit gaande dat het standaard SD-RAM of iets dergelijks is)?
Het is een Sun UltraSparc systeem, niet compatibel met PC's, alhoewel dit een low-budget model is en wel PCI, VGA en IDE heeft. De rest is propriëtair.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ach, proprietair is een groot woord...

Het geheugen is vrij standaad 3.3V buffered EDO met ECC. Enig punt is dat het 10/11-bit column addressing gebruikt ipv de 8/9 bits standaard die je bij de meeste systemen met buffered EDO aantreft (sommige PA-RISC systemen gebruiken dit echter ook). Als je geheugen wel 3.3V buffered EDO is maar niet berekend is op dit soort addressering wordt geheugengrootte verkeerd gerapporteerd: ofwel heb je maar 3/4 ter beschikking (hinderlijk, maar wel stabiel), danwel wordt anderhalf keer zoveel getoond, waarbij je een onherroepelijke crash krijgt zodra geschreven wordt naar dat niet-bestaand geheugen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1