[*.PDF] Geavanceerde interactive forms

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-07 19:34

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Van mijn stagebedrijf hebben ze mij gevraagd om eens uit te zoeken hoe interactive PDF files werken. dus ik ben nu al een tijdje aan het proberen enzo en dat gaat prima. Mijn stagebedrijf wil de PDF files gaan gebruiken voor online inschrijfformulieren en dergelijke gaan gebruiken.

Nu is een simpele interactieve PDF file maken geen probleem. Een PDF met next/previous knop, kale tekstvelden, etc.. is eenvoudig te maken.
Maar ik wil, nou ja, mijn stagebedrijf wil dat de PDF ook gegevens uit databases online/offline kunnen halen om de formulieren wat meer dynamischer te maken.

Zoals ik al zei was een simpele PDF maken geen probleem, mede omdat ik enkele tutorials heb gedaan om het te begrijpen.
Maar dan informatie hoe ik kan instellen dat bepaalde forms/fields gegevens uit de database halen en/of gegevens naar de database toe sturen enzo is echter wel een probleem.
Dus ik zoeken bij Google naar wat de mogelijkheden waren, maar er is erg weinig informatie over te vinden (of ik zoek niet goed :S ). Bijna alle tutorials die ik vind gaan over simpele interactive forms zoals pagina navigatie enzo, maar dat heb ik dus niet nodig.

De enige zinvolle informatie die tot nu gevonden heb is dit PDF-bestand en deze url. Maar ik zou graag nog meer informatie willen. Met name over interactive PDF in combinatie met SQL en dat soort dingen.

Dus ik hoopte eigenlijk dat jullie nog wat informatiebronnen weten waar meer informatie over dit onderwerp te vinden is.

Dus: PDF + database control

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Adobe LifeCycle / Forms kan inderdaad zo te zien alles dat je wilt, inclusief naar DB schrijven en aan prefill doen. Het is een zeer sterke oplossing, maar in de volle uitvoering niet goedkoop of eenvoudig. Vraag: waarom als PDF? Er zijn vele web intake systemen / e-formulier omgevingen die dit (meer dan) prima doen in de browser. Sommigen hiervan kunnen als resultaat naast SQL ook PDF output genereren.

Dus kernwoorden: webintake / WIS, e-formulier, prefill.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Als er een webintake systeem/e-formulieromgeving weer extra wordt toegevoegd zou dat alleen meer nog meer onderhoud en dergelijke zijn naast de bestaande systemen. Aangezien dat dus niet echt gewenst is, is het dus een erg grote wens om alles zoveel mogelijk op het bestaande systeem te baseren.

edit:
Ik zie dat op Adobe devnet nog meer handige documenten te vinden zijn betreft dit verhaal. O.a Sample PDF'jes enzo. :)
En ik heb ook inmiddels door dat als je script wilt gebruiken in PDF dat je dan javascript moet gebruiken. Dat gaat nog enigzins een probleem opleveren.

[ Voor 33% gewijzigd door Zerora op 14-12-2006 16:17 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Niemand die nog een bron heeft met informatie over het maken van een geavanceerde interactive PDF document??
(database contact etc..)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Heb je nu al uitgebreid gekeken naar LifeCycle Forms (plus Manager plus Reader Extentions plus etc.)? Installeer het en bekijk de documenten. Of wat gebruik je anders? Hoe dan ook is Adobe.com behoorlijk vol van documenten hierover.

Adobe kent iirc trouwens naast JavaScript ook het eigen taaltje FormCalc. Ik zou toch echt voor JavaScript gaan (wat is daar mis mee?)

offtopic:
Baseren op bestaande systemen; die snap ik niet helemaal. Je richt al een DB in. En de eisen die forms stelt aan je client zijn veel hoger dan die een WIS stelt.
Maar goed, dat is natuurlijk een keuze die je kunt maken en PDF is helemaal geen verkeerde.

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 15-12-2006 10:27 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben bezig met het kijken/uitzoeken van LifeCycle Forms. Heb de handleiding van deze pagina gedownload en die houd ik ernaast tijdens het uitzoeken.

Maar op uitzondering van Adobe.com is er verder weinig informatie over interactive PDF te vinden op het internet. En ik, aangezien ik het ook moet gaan ontwikkelen, zou het dan ook erg op prijs stellen als ik daar wat meer informatie over kon lezen buiten de informatie die adobe.com te bieden heeft. Bijv. wat voorbeelddocumenten zou erg handig zijn.

offtopic:
Ik richt geen nieuwe database in, maar moet een bestaande database gebruiken. Even voor de duidelijkheid: Ik loop stage op de ICT afdeling van mn school, een grote ROC. Dus heb te maken met aardig wat inschrijvingen/uitschrijvingen etc..

[ Voor 17% gewijzigd door Zerora op 15-12-2006 10:45 ]

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Als je gebruik maakt van Java, kan je dit met de iText library oplossen. Deze laat het toe om interactieve formulieren aan te maken; vanuit de database op te vullen, e.d. meer... Er is zopas een boek rond verschenen waarin alle details uitgelegd worden.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Naar aanleiding van jou post, -FoX-, ben ik ook nog even op zoek gegaan naar iets vergelijkbaars. Omdat we hier niet met Java heb ik een ASP.net oplossing gevonden :)

http://www.colorpilot.com/pdfsample_aspnet.html

Eens kijken wat ik daarmee kan doen.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Kan je hier wel interactieve PDF mee genereren? Die PDF zelf zal hoe dan ook weer JS (of FormCalc?) moeten gebruiken want ik betwijfel dat Acrobat Reader (?) .Net en Java praat.

offtopic:
Ik snap het als je als stageloper weinig andes dan 'ja baas' kan roepen, maar ik blijf er bij dat je naar een serverside iets wilt. Zeker op een school waar het waarschijnlijker is dat de scholieren (en docenten) thuis een browser dan de juiste versie van Acrobat hebben.

Pas trouwens erg op om rechtstreeks naar een bestaande DB te schrijven; let goed op validaties, beveiliging, etc.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Het is nog niet zeker hoe en wat er gebruikt gaat worden voor de ontwikkeling van de interactive PDF. Daarvoor ben ik nu juist informatie aan het zoeken ;)

Verwijderd

Hallo, ik ben net terug van JavaPolis waar ik voor een volle cinemazaal zowel iText als mijn boek iText in Action heb voorgesteld. De voorraad boeken was helaas (voor de bezoekers) / gelukkig (voor mij) al uitverkocht vooraleer mijn talk begon, maar er is altijd nog Amazon...
Het onderwerp van mijn Conference presentatie was precies het publiceren van PDF vanuit een database, en dit op verschillende manieren: een statische PDF met tabellen, een PDF met een AcroForm (ofwel om gegevens te verzamelen, ofwel als template die ingevuld wordt met gegevens uit een database), en zo voort. Dit alles wordt uitvoerig uitgelegd in mijn boek: http://itext.ugent.be/itext-in-action/ maar je vindt ook al een paar code voorbeelden in de examples: http://itext.ugent.be/articles/
Je kan iText gebruiken vanuit Java, maar er is ook een .NET port in C#, getiteld iTextSharp.
Beide producten zijn gratis, maar dat betekent niet dat ze niet commercieel zijn.

Merk op dat je vooral producten zult vinden die AcroForms ondersteunen. Als je werkelijk al XFA wenst te gebruiken, dan zal je nog heel lang moeten wachten. iText ondersteunt momenteel al het invullen van statische XFA forms, maar daar houdt het op. Als je eenmaal naar Designer gaat, is er geen weg terug, zelfs niet naar Acrobat. Wat je wel kunt doen, is met iText de XML uit de PDF halen, bewerken, en de bewerkte XML met iText terugplaatsen. Hou me op de hoogte indien je hierop verder borduurt. We staan altijd open voor nieuwe ideeën.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2006 13:39 ]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Blowagie, bedankt voor reactie.
Ik zal maandag met mijn stagebedrijf eens overleggen wat de bedoeling verder is.

Pagina: 1