Simpel backupprogramma voor thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 1.004 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-06 11:00
Buren van mij hebben naar aanleidin van een andere topic van mij een defecte hardeschijf waarvan de data moeilijk te herstellen is. Ik had ze al tijden gewaarschuwd om te zorgen voor een goede backup. Helaas weten ze daar niks vanaf.

Omdat ik weinig zin heb om elke week langs te komen om de boel op te slaan wil ik voor hun een backup programma aanschaffen.

De volgende opties zou ik graag willen zien:

- 1x backup van hun documenten (tekstbestanden foto's) en bepaalde leden bestanden (deze worden opgeslagen in de map program files en is niet aan te passen). Daarna alleen de backup aanvullen met alleen de nieuwe aangemaakte bestanden of de gewijzigde bestanden.
- moet op bepaald tijdstip de backup wegschrijven, mag ook meteen tijdens gebruik van windows (dit doe ik dan op een andere partitie

Ik wil een image gaan maken (schone XP installatie met Office pakket en de basisprogramma's en geconfigureerde internet verbinding) die ze terug kunnen zetten op het moment dat de pc niet meer wil booten o.i.d. Als dat gedaan is en de pc werkt weer dan wil ik d.m.v. de gemaakte backup alles weer terug kunnen zetten.
De image wil ik het liefst op een DVD+R wegschrijven die vervolgens bootable is.

Ik heb veel topics gelezen maar niet een topic die geldt voor een programma om een image te maken en een programma om hun tekstdocumenten etc op te slaan.

• Binnetie
Ik heb gisteren een stuk over Cobian Backup gelezen. Misschien als ik een image maak met Norton Ghost en deze op een DVD brand. Dan gebruik ik Cobian Backup om af op een bepaald tijdstip een backup te maken van hun documenten en instellingen.

Dat scheeld ook nog in kosten. Zijn er mensen die deze combinatie gebruiken? Of adviseren jullie een andere combinatie?

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:53

m0nk

16-09-2003 15.15

http://www.runtime.org/dixml.htm

Kreeg ik gisteren doorgestuurd van mijn collega. Hij was er zelf mee aan het spelen, schijnt erg goed te werken. Of het aansluit bij jou wensen weet ik niet, hoop dat het wat is voor je. Ga er zelf ook maar even mee spelen.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• jochie79
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-07 09:44
Ik weet niet of ze veel foto's hebben, maar misschien is Mozy wel iets voor ze, dat is namelijk een online backup. Dagelijks worden je nieuwe bestanden opgeslagen zonder dat je het echt merkt en volledig automatisch. Tot 2GB is het gratis, voor meer ruimte betaal je een paar dollar per maand.

• Binnetie
Ik ga beide opties eens bekijken.
Ze hebben veel foto's, maar nog lang geen 2 GB, misschien is dit een optie. En online is het meteen ook veilig gesteld. Heb je daar misschien een link van?

[ Voor 10% gewijzigd door Binnetie op 15-12-2006 10:25 ]

• jochie79
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-07 09:44
Binnetie schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 10:25:
Heb je daar misschien een link van?
Zie mijn onderschrift :)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:35

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Cobian backup heb ik een tijdje gebruikt. Op zich is het een aardige gratis tool wanneer je niet te veel wensen hebt. Let op dat Cobian geen enkele restore mogelijkheid biedt en ook geen integratie met bv databases etc. Restoren gaat door een archive uit te pakken en de files zelf weer met de hand op de goede plek te zetten. Erg onhandig imho, zeker bij incremental backups. Cobian bleek helaas niet altijd even betrouwbaar. Soms had de applicatie ineens problemen met backups sets, upgrades gingen niet altijd goed en de support valt tegen.

Wat is er overigens mis met het gratis in windows beschikbare backup? Die gebruik ik nu ook.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Binnetie
Bor de Wollef schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 10:32:
Cobian backup heb ik een tijdje gebruikt. Op zich is het een aardige gratis tool wanneer je niet te veel wensen hebt. Let op dat Cobian geen enkele restore mogelijkheid biedt en ook geen integratie met bv databases etc. Restoren gaat door een archive uit te pakken en de files zelf weer met de hand op de goede plek te zetten. Erg onhandig imho, zeker bij incremental backups. Cobian bleek helaas niet altijd even betrouwbaar. Soms had de applicatie ineens problemen met backups sets, upgrades gingen niet altijd goed en de support valt tegen.

Wat is er overigens mis met het gratis in windows beschikbare backup? Die gebruik ik nu ook.
Daar heb ik ook aangedacht! Ik weet zo snel niet of deze op vaste stippen een backup kan gaan maken.
Hoe zit het met de programma's die bijvoorbeeld meteen de backup bijwerken.
Ik heb bijvoorbeeld een tekstdocument gemaakt en opgeslagen in Mijn Documenten, dathet programma meteen (of met interval) dit document ook in de backup plaatst. Zo wordt het altijd bijgewerkt en krijg ik geen vragen van hoe of wat zodat ik weer langs moet komen om dingen uit te leggen...

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-07 21:11
In dat geval kun je natuurlijk ook gewoon naast de gebruiker gaan zitten en het steeds voor hem doen.

Iedere gebruiker zal zich wat moeten verdiepen in waar hij mee bezig is.
Dat is zo met autorijden, maar zeer zeker met computers.

Backup's kun je schedulen met de ingebouwde taakplanner van windows.

Verder nog een toepasselijke opmerking :
"You can try to make it foolproof, but you'll never can make it damnfoolproof."

Daarvoor blijft de foutmelding error 1349 bestaan (incompetent user detected)

Abort, Retry, Quake ???

• Binnetie
aZuL2001 schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 11:56:
In dat geval kun je natuurlijk ook gewoon naast de gebruiker gaan zitten en het steeds voor hem doen.

Iedere gebruiker zal zich wat moeten verdiepen in waar hij mee bezig is.
Dat is zo met autorijden, maar zeer zeker met computers.

Backup's kun je schedulen met de ingebouwde taakplanner van windows.

Verder nog een toepasselijke opmerking :
"You can try to make it foolproof, but you'll never can make it damnfoolproof."

Daarvoor blijft de foutmelding error 1349 bestaan (incompetent user detected)
Haha dat is ook weer zo. Ik kom er net achter dat ik ook remote via Logmein op de pc kan inloggen. Dan is het weer een stuk makkelijker.
Cobian backup valt dan denk ik af. Ik wel namelijk een incredimentele backup maken, eerste keer alle documenten en mappen die ik wil en daarna alleen de nieuwe files laten toegvoegen. Mocht er dan wat misgaan dan kan ik alles weer terug zetten naar de oorspronkelijke locatie.

• jota
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Probeer SyncBackSE of de gratis versie Syncback op http://www.2brightsparks.com/

Backup op CD,DVD

• Binnetie
Hier heb ik veel overgelezen ik ga denk ik deze maar eens testen. Wat is eigenlijk het verschil tussen de betaalde en de gratis versie van Synkback? Betaald zal wel support hebben, maar zijn er nog meer verschillen?

edit: voor zover ik weet heeft de gratis versie ook geen mogelijkheid tot het toepassen van compressie.

[ Voor 9% gewijzigd door Binnetie op 15-12-2006 13:26 ]

Verwijderd

Ik maak zelf gebruik van Norton Ghost 2003 in combinatie met Memeo AutoBackup (1).

Na een versie installatie van Windows XP, installeer ik Microsoft Office, Memeo AutoBackup en alle overige software waarvan ik wil dat deze aanwezig is wanneer het Ghost-bestand teruggezet moet worden. In het geval van Microsoft Office geldt ook nog eens dat ik de software dan niet opnieuw hoef te activeren, wat natuurlijk mooi meegenomen is.

Daarna installeer ik alle belangrijke updates voor de software, de benodigde stuurprogramma's en dergelijke, gevolgd door het aanpassen van de instellingen van het besturingssysteem en de reeds geïnstalleerde software. Als alles zover is, maak ik hiervan een image-bestand en brand deze naar een bootable dvd-schijf (2), zodat ik bij een eventuele herstelprocedure alleen maar de pc hoef te herstarten met het schijfje erin.

Memeo AutoBackup gebruik ik om alle documenten, foto's en dergelijke op te slaan op een externe harde schijf. Hierbij kun je enkele bestanden of hele mappen selecteren, dus ook bestanden in de Program Files-map kun je kiezen.

Vooralsnog heb ik *gelukkig* geen gebruik hoeven maken van het image-bestand, maar in geval van nood is het een kwestie van Ghost-schijf erin, rebooten en daarna Memeo AutoBackup de opdracht geven om alle bestanden die op de externe harde schijf staan terug te zetten naar de oorspronkelijke locatie op de 'systeemschijf'.

(1) http://www.memeo.com/memeo.htm
(2) http://ghost.radified.com/bootable_cd_dvd.htm

//edit

Overigens biedt dit geen 100% zekerheid, want als er brand uitbreekt dan ben ik alsnog alles kwijt. Vandaar dat ik maar eens op zoek ga naar een 2,5"-schijf met voldoende opslagcapaciteit. Deze kan ik dan op een andere locatie bewaren. Memeo AutoBackup houdt bij welke bestanden toegevoegd en/of gewijzigd zijn, en werkt dit automatisch bij wanneer ik de schijf weer aansluit.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2006 13:42 ]

• Mickey68
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05-2021
Acronis had laatst een actie waarbij je zonder kosten (na registratieop hun site) een volledige versie 7 van acronis true backup kon downloaden, deze voldoet mijns inziens goed aangezien je hiermee ook bv naar usb2.0 drives kunt backuppen en opstarten vanaf CD. Ik zoek ff een linkje op voor je.

Verwijderd

@ Mickey68

http://www.acronis.com/mag/vnu-ati7

Acronis vind ik v.w.b. de nieuwere versies fijner dan Norton Ghost, maar ik ben er nog niet uit of het mij ook in staat stelt om zelf een bootable-DVD te branden. Zo ja, dan is de keuze voor Acronis True Image snel gemaakt -- hoewel ik vermoed dat versie 7 deze mogelijkheid niet biedt. :(

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2006 13:50 ]

• Binnetie
Heel erg bedankt voor je repley aa_koch!
Zelf had ik dit plan ook bedacht, alles installeren image (ook backup programma), image maken en bijv Syncbackup bepaalde mappen backuppen op gezette tijden (op andere partitie of op andere hardeschijf). Mocht er dan wat gebeuren met Ghost de backup terug zetten (die op schijfje staat) en dan met het backup programma de laatste bestanden naar dezelfde locatie terugkopieren.

Ik ga jou linkjes eens bekijken.

• Mickey68

• Mickey68
too slow !

• Bor

Bor

Een sync maakt geen backup.

• Binnetie
Je kan hiermee een backup maken of bestanden syncen, eerst een backup maken en dan dezelfde taak aanmaken om bestanden te syncen zo houd je alle bestanden up tot date.

Ik ga vanavond Nemeo proberen. Ik twijfel nog even tussen Norton Ghost 10 en Acronis True Image. Ik wil graag de image op een bootable DVD hebben staan (iets wat met Ghost wel voor elkaar te krijgen is).

• Bor

Bor

Binnetie schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 14:59:
[...]

Je kan hiermee een backup maken of bestanden syncen, eerst een backup maken en dan dezelfde taak aanmaken om bestanden te syncen zo houd je alle bestanden up tot date.
I know maar een sync is per definitie gewoon niet hetzelfde als een backup. Een corruptie op een van de plekken waar de data staat zal namelijk netjes worden doorgevoerd op de plekken waar de data nog wel goed is.

Verwijderd

Of je gaat even naar de pagina op snapfiles:
http://www.snapfiles.com/Freeware/system/fwbackup.html

Ik gebruik zelf Ultrabackup (frans) op al m'n pc's. Syncback werkt ook wel OK.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2006 16:02 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:35

Outerspace

Admin General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Binnetie schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 14:59:
[...]

Ik ga vanavond Nemeo proberen. Ik twijfel nog even tussen Norton Ghost 10 en Acronis True Image. Ik wil graag de image op een bootable DVD hebben staan (iets wat met Ghost wel voor elkaar te krijgen is).
Hou je in de gaten dat Ghost en RAID's niet goed samen gaan, True Image weer wel ;)

Wauw, een sig!

• Bor

Bor

Thanks! Erg handig om op cd te hebben en een erg leuk initiatief van de maker :)

• Binnetie
Outerspace schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:53:
[...]

Hou je in de gaten dat Ghost en RAID's niet goed samen gaan, True Image weer wel ;)
Ik maak geen gebruik van RAID's

• Binnetie
Ik heb vandaag eens getest met Nemeo Backup, het programma werkt erg handig en doet al het werk op de achtergrond. De backup die ik de eerste keer wegschreef was 2,3 gb groot. Daarna wat test files erheen gekopieerd en het programma ziet dat meteen en kopieerd ze naar de andere partitie.

Mijn vraag is alleen, wanneer de files meer dan 4,7 gb zijn en ik wil ze op een schijfje branden kent het programma dan ook splitting over meerdere schijven?

De complete image van de C schijf wil ik met Acronis True Backup gaan doen. Ik zag overigens ook dat Acronis True backup hetzelfde kan als Nemeo backup (alleen worden files dan in 1 bestand teruggezet.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Backup kan via DriveImageXML (gratis) of Ghost 2003 (niet gratis, nieuwere versies van Ghost zijn totaal anders en minder betrouwbaar). Ik laat mensen om de maand een backup maken met een brouwsel wat ik ooit eens gemaakt heb. Hoeven ze alleen op enter te rammen om een backup te maken of terug te zetten. Scheelde mij weer een hoop tijd :P.

Backups maken en terugzetten van losse data kan prima met SyncBack welke al eerder is genoemd. Daar gebruik ik het ook voor. Tis redelijk veelzijdig en gratis.
Outerspace schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 15:53:
[...]

:? Ghost 2003 werkt prima samen met alle raid controllers die ik tot nu toe geprobeerd heb (Promise, Highpoint, nVidia, Via), eventueel na het toevoegen van de -noide switch als je met sata raid werkt.

[ Voor 20% gewijzigd door dr snuggles op 16-12-2006 19:02 ]

• Binnetie
Ik ben nu wat aan het testen met Syncback, het programma werkt wel aardig.

Ik wil dat op een bepaald tijdstip (bijv 1x per week) dat de bestanden in mijn test map op de c schijf gekopieerd worden naar de test map op de d schijf. Dat is niet zo moeilijk in te stellen.

Maar ik wil dat er bijvoorbeeld elke dag gekeken wordt of er ook gewijzigde bestanden zijn in de test map op de c schijf zodat deze naar de d gekopieerd worden en overschreven met door de nieuwe versie. Moet hiervoor dan een nieuwe taak aangemaakt worden?

Stel ik neem het programma Syncback mee in de image file. De hardeschijf gaat kapot ik zet de image terug en wil mijn losse bestanden die door syncback worden beheerd weer terug gezet worden van de d naar de c schijf op dezelfde plek.
Moet hiervoor dan ook een nieuwe taak worden aangemaakt? Eentje die de bestanden die op de d schijf staan terug kopieerd naar de c schijf (moet natuurlijk niet als de pc nog werkt want anders ben ik bestanden kwijt).
Pagina: 1