Toon posts:

the old mac vs pc topic... in een nieuw jasje

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een bedrijfje in het bedrukken van shirts, hierdoor werkt ik 10 uur per dag met Adobe Illustrator en het beantwoorden van emails. (de rest van de tijd gaat op aan de rest van adobe CS2 en de gebruikelijke zoekacties op internet naar fontjes/illustraties enz.).
Nu is het tijd voor een nieuw systeem.

betrouwbaarheid staat hoog op het lijstje (heb vorige maand harde schijf laten crashen en geen backup gemaakt van afgelopen jaar, oftewel boekhouding. ontwerpen. mailtjes, factures... alles weg)
na betaling van 1600 euro alles teruggekregen via recoverybedrijf maar toch..... maandje stilgestaan hier)

budget is een eurootje of 2500

Heb me laten informeren bij paradigit, hieruit kwam het volgende:

Microsoft® Windows® Media C. 2005 OEM NL
Intel Core 2 Duo E6600 2x 2,40 GHz 4 MB
2x 1024 MB Nanya Elixir DDR2/800 Dimm
MSI 965 NEO-F DDR2-667 PCI-Ex ATX
WD 250 GB S-ATA U150 7200RPM 16 MB
LG GSA-H12LRB DVD±R/RW DL LightScribe Zw
XFX GeForce 7600GS 256MB
Apacer 16:1 kaartlezer intern USB2.0 zw
Coolermaster Mystique 631 Midi Zwart
Coolermaster ATX 450W Voeding Active
Cyberlink PowerDVD XP
Garantie: 3 jaar Carry-In

2x Samsung 20" TFT 204B Zilver Pivot DVI (JA... TWEE!!!) _/-\o_

kosten komen hierbij uit op een eurootje of 2200

volgende optie is een iMac

iMac, 20-inch, Intel Core 2 Duo
Bestelnummer: Z0DH
250 GB Serial ATA-schijf 065-6528
Gelokaliseerde documentatie 065-6523
Built-in Display 065-6757
Toetsenbord (Nederlands) en Mighty Mouse + Mac OS X (Nederlands) 065-6524
2 GB 667 MHz DDR2 SDRAM - 2x1 GB 065-6637
ATI Radeon X1600 met 256 MB VRAM 065-6798
2,33-GHz Intel Core Duo 2 065-6777
SuperDrive 8x (DVD+R DL/DVD+RW/CD-RW) 065-6529

hier zou dan een 17 inch tft philips monitor naast komen, die ik nog heb staan (net zoals bij de pc; twee schermen, 1 voor de werkbalken en 1 voor het werkvlak)

kosten 2000 euro

onderbouwing:
zoals eerder vermeld is het puur voor grafisch werk (enkele keer een office excel functie maar dit zit tegenwoordig ook op mac)
heb ibook gehad; erg tevreden over besturingssysteem. Heb deze weer verkocht omdat pc en notebook niet goed samen gingen (fontjes uitwisselen/drivers, enz)

Huidige pc hangt vaak vast (systeem is 1,5 jaar oud en destijds redelijk zwaar) en lijkt 15+ open applicaties vaak niet aan te kunnen.(illustrator EN photoshop EN outlook EN word EN excel EN 20 firefox-pagina's ENzovoorts)

Mijn vraag is nu: welke van de twee is de beste keuze en waarom.
en: moet er bij dat uiteindelijke systeem dan nog iets worden aangepast?

bedankt voor jullie hulp!!

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hoewel je mij dit neit snel zal horen zeggen: als je het geld er voor over hebt ga dan voor de Mac.
Voor grafische programma's uit het Adobe segment natuurlijk het beste besturingssysteem dat je ervoor kan hebben, en doordat er amper virussen, exploits, ed voor Mac zijn, is het toch een stukje minder kwetsbaar (hoewel een normaal onderhouden pc in combinatie met een gebruiker die net boven het niveau van een gemiddelde woonwagenkampbewoner zit hetzelfde zal bewerkstelligen). Daarnaast blijft het toch een smaak: je vindt Windows fijner werken of je vindt OS X fijner werken.

Wat je ook doet, alle hardware kan kapot gaan dus gewoon aan het einde van de dag ff een complete backup maken op een externe HD en eigenlijk ook elke 2 weken een backup op een andere fysieke locatie wegleggen. Daarnaast kan je er ook aan denken om (naast bovenstaande maatregelen) met een RAID1 setup te gaan werken natuurlijk :)

• M2XzeeD
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04-2025
// offtopic: Voor ik begin, ik ben verkoper bij een apple centre ergens in het land dus misschien is mijn reactie niet geheel objectief maar ik doe mijn best

Ik zou persoonlijk voor de iMac gaan. Mijn ervaring met de nieuwe iMacs is dat ze nauwelijks stuk gaan tov de g5 modellen die nog wel eens problemen hadden in het verleden. Tevens zijn er tegenwoordig diverse mogelijkheden om windows te installeren (bootcamp, parallels) dus zelfs als OS X niet brengt wat je verwacht kun je terug naar windows.

Maar het allerbelangrijkste is volgens mij TCO, wat kost zo'n machine jou de komende 3 jaar. Dan heb ik het over stroomverbruik, en additionele software (zoals virusscanners die je elk jaar weer opnieuw moet kopen). De iMac zal iig zuiniger zijn dan de pc die je op je lijst heb staan. Verder zijn er tot op heden geen virussen voor OS X maar niemand kan in de toekomst kijken dus hou er rekening mee dat je uiteindelijk ook zoiets voor je mac zal moeten aanschaffen.

Verder komt Apple straks met Leopard, 10.5 . Deze bevat ondermeer een automatisch backup functie naar een extern hd (time machine). Kan erg handig zijn voor jou omdat je op die manier altijd een backup van alles hebt. Mijn ervaring met OS X is dat het efficienter omgaat met geheugen dan Win xp maar wellicht dat vista daar verbeteringen in aanbrengt.
Voorbeeld. Mijn 2 jaar oude powerbook 17 staat rustig 2 weken aan zonder herstarten en dan heb ik Maya 7, photoshop, flash, safari thunderbird word etc. open staan zonder dat de boel merkbaar trager wordt.

Verder is het natuurlijk belangrijk hoe je met je software licenties zit. Je huidige adobe software zal waarschijnlijk voor windows zijn. Nu kun je via adobe een crossupgrade bestellen (win cd's opsturen mac cd's terug) maar houdt er rekening mee dat cs2 momenteel nog niet geschik is gemaakt voor intel macs en dus in een emulatie omgeving werkt (rosetta). Het is zeker werkbaar maar wel trager dan dat je pc nu is. en het vreet geheugen 2GB is een must. CS3 komt 1e helft 2007 uit maar wanneer precies is nog niet bekend. Wel komt er binnenkort een public beta van cs3 uit, vraag is of je op een beta je productie wilt gaan draaien.
Verder denk aan andere software, office mac (prijzig) font management etc.
Als dit verhaal je te ingewikkeld wordt, blijf dan bij windows, het is naar mijn mening zonde om een mac te kopen en er vervolgens windows op te zetten middels bootcamp. De ondersteuning van bootcamp is ook matig trouwens het werkt maar daar is volgens mij dan alles wel mee gezegt.

Tot slot, mijn bedrijfje draait geheel op mac. Wij doen grafisch vormgeving, webdevelopment en 3d (Maya). Het grote voordeel van Apple is puur het feit dat je zeer weinig tijd kwijt bent aan systeemonderhoud. Defragmenteren, spyware, virussen etc. en de uitwisseling met pc gebruikers is tegenwoordig vlekkeloos dus ook daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Mocht je kiezen voor de iMac neem dan zowieso Apple Care dan heb je 3 jaar lang onsite garantie, na die 3 jaar is de computer afgeschreven dus dan maakt dat niet meer uit. Verget verder niet je mini dvi naar vga of dvi verloop voor de 2e monitor. En mijn laatste tip. Koop als het even kan bij een premium reseller (apple centre), prijzen zijn bijna altijd gelijk ana die van de Apple store en je kan ergens terecht voor service. Zelfde geld voor je pc, terug sturen of rma afhandelingen bij webshops duren altijd langer, en ook dat kost uiteindelijk geld.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Misschien moet je een RAID 1 Array nemen als dan 1 HDD crasht heb je tenminste alle data nog op de andere HDD staan,

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dutch_Razor schreef op donderdag 14 december 2006 @ 17:21:
Misschien moet je een RAID 1 Array nemen als dan 1 HDD crasht heb je tenminste alle data nog op de andere HDD staan,
Boeie hij heeft gewoon een goeie backup nodig :)

Kun je trouwens Adobe licenties op de mac en de pc gebruiken? Dus als je een photoshop licentie hebt, mag je die dan OF op de pc OF op de mac draaien?

specs

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11-2025
Als je scherm puur voor grafisch werk is... dan moet je wel goed kijken naar welk scherm je neemt, niet ieder scherm is even kleurecht.

En dan doel ik natuurlijk op die samsung schermpjes... Die pc die je in elkaar gezet hebt is leuk.. maar die schermen :|

Dan kan ik hier nog een heel verhaal gaan L*llen over mac vs pc.. maar daar ga ik nu liever niet op in. Het zal allebei z'n voordelen hebben.

• M2XzeeD
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04-2025
gladiool schreef op donderdag 14 december 2006 @ 17:34:
[...]

Boeie hij heeft gewoon een goeie backup nodig :)

Kun je trouwens Adobe licenties op de mac en de pc gebruiken? Dus als je een photoshop licentie hebt, mag je die dan OF op de pc OF op de mac draaien?
Nee, adobe levert ook geen hybride software en voorzover ik weet zijn serienummers ook niet uitwisselbaar van beide pakketen. Middels de crossupgrade van adobe worden je cd's (+serienummer?) omgeruild voor mac licenties en vice versa.
Lacie levert trouwens bij haar harde schijven goede backup software (Mac en PC) wellicht is dat een betere optie dan een raid systeem. Als je computer wordt gestolen heb je iig de backup nog. (mits ze de backup schijf niet meenemen uiteraard)
Pagina: 1