Storing op tuner HDD/DVD-recorder

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiHiDa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-03-2023
Vorig jaar heb ik een LG RH-7500 HDD/DVD-recorder gekocht. Al vrij snel viel me op dat er af en toe behoorlijke storing (strepen over het beeld, knetterend geluid) op de tuner binnenkomt. Omdat de recorder toen aan een slechte (en lange) kabel hing, schonk ik er niet echt veel aandacht aan. Maar toen ik de recorder op een andere plaats in het huis zette en aan een andere kabel hing, bleven de storingen. Daarna heb ik de recorder ingeleverd bij de winkel waar ik het gekocht heb. Ze hebben hem daar enkele dagen laten draaien, maar nooit één storing zien voorbijkomen. Op mijn aandringen hebben ze het apparaat toch naar LG gestuurd, maar ook daar deden de storingen zich niet voor, dus is het onveranderd teruggestuurd naar de winkel. Nadat ik de recorder weer had opgehaald, heb ik hem in twee andere woningen gezet. Wederom deden de storingen zich daar niet voor.

Nu staat de recorder weer bij mij in huis en heb gisteren alweer de storingen zien voorbijkomen. Het vreemde is dat de tuners van de TV's en videorecorders bij mij in huis geen enkele storing laten zien, ook al hang ik ze aan dezelfde kabel als de LG. Sterker nog, ik heb mijn "maincoax" aangesloten op de LG en daarnaast een coax van de LG naar de TV. Je zou dan zeggen dat het signaal wat de TV binnenkrijgt gelijk maar waarschijnlijk slechter is dan wat de LG binnenkrijgt. Terwijl de LG vrolijk zit te storen en ik dan snel overschakel naar het tunerbeeld van de TV, zie ik dat er met dat beeld geen probleem is.

Het probleem doet zich alleen voor als ik naar de tuner kijk, zowel bij "live kijken" als via de hard disk (timeshift of een opgenomen title). Als ik via de hard disk kijk, zit de storing ook steeds op hetzelfde moment. Als ik een DVD kijk, zie ik nooit de storingen voorbijkomen.

Het lijkt er op dat de tuner van de recorder op de een of andere manier gevoelig is voor bepaalde storingen in het signaal. De tuner zelf is waarschijnlijk niet echt kapot, want in de winkel en in andere woningen doen de storingen zich niet voor. Het ligt ook niet alleen aan het signaal, want de tuners van de TV's en videorecorders geven geen problemen. Ik heb al andere kabels geprobeerd, kabels verlegd, splitters vervangen, alle splitters weggehaald, etcetera.

Soms gaat het ook uren goed zonder enige storing te zien, dan is het tien minutenlang weer raak. Als ik dan van kanaal wissel, blijven de storingen. De storingen lijken ondertussen al op elk kanaal voorbij te zijn gekomen.

Ik heb een stukje online gezet waar te zien is wat de storing precies inhoudt:
---

Hopelijk komt iemand mijn probleem bekend voor en weet hij of zij een oplossing. Anders vrees ik dat ik op zoek moet naar een andere recorder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiHiDa
kickje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:07

arnova

weet veel, maar niet alles

Lijkt mij dat het 1 van de volgende dingen moet zijn:
- slecht contact RF coax connector. Probeer deze eens te bewegen en kijk of het erger/minder erg wordt.
- Probeer hem anders ook eens zo dicht mogelijk bij je hoofdaansluit punt aan te sluiten zonder andere TV's of VCR's etc. eraan
- Er zit storing op je electriciteitsnet (230V). Dit laatste is wat lastiger te testen voor een leek.

Ik hoop dat je er wat mee verder komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiHiDa
master_artech schreef op zondag 17 december 2006 @ 12:06:
Lijkt mij dat het 1 van de volgende dingen moet zijn:
- slecht contact RF coax connector. Probeer deze eens te bewegen en kijk of het erger/minder erg wordt.
- Probeer hem anders ook eens zo dicht mogelijk bij je hoofdaansluit punt aan te sluiten zonder andere TV's of VCR's etc. eraan
- Er zit storing op je electriciteitsnet (230V). Dit laatste is wat lastiger te testen voor een leek.

Ik hoop dat je er wat mee verder komt..
Bedankt voor je antwoord! :)

Het eerste punt had ik zelf (vrijwel als eerste ding toen de storingen opkwamen) al gedaan. Bewegen van de coax brengt geen verandering te weeg.
Je tweede punt heb ik afgelopen weekend al gedaan. Ik heb alleen mijn recorder aangesloten op het hoofdaansluitpunt via een erg goede kabel. Ik heb voor de zekerheid geen coax tussen de TV en de recorder gezet. Helaas geen resultaat...
Tja, dat derde punt zou kunnen... Maar alle andere apparaten (en tuners in die apparaten) op het net geven geen problemen, maar dat hoeft, denk ik, niets te zeggen. Ik vrees dat ik een leek ben op dat gebied, dus ik kan het niet zelf testen... Zou een elektricien dit kunnen? Heb jij zo een idee wat voor storing op het net het dan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:07

arnova

weet veel, maar niet alles

SiHiDa schreef op maandag 18 december 2006 @ 12:16:
[...]

Bedankt voor je antwoord! :)

Het eerste punt had ik zelf (vrijwel als eerste ding toen de storingen opkwamen) al gedaan. Bewegen van de coax brengt geen verandering te weeg.
Je tweede punt heb ik afgelopen weekend al gedaan. Ik heb alleen mijn recorder aangesloten op het hoofdaansluitpunt via een erg goede kabel. Ik heb voor de zekerheid geen coax tussen de TV en de recorder gezet. Helaas geen resultaat...
Tja, dat derde punt zou kunnen... Maar alle andere apparaten (en tuners in die apparaten) op het net geven geen problemen, maar dat hoeft, denk ik, niets te zeggen. Ik vrees dat ik een leek ben op dat gebied, dus ik kan het niet zelf testen... Zou een elektricien dit kunnen? Heb jij zo een idee wat voor storing op het net het dan is?
Een electricien zou dat met een oscilloscope moeten kunnen zien. Maar probleem is dat je dan al een handheld oscilloscope (op accu's) moet hebben (technisch verhaal, kan iig niet met een gewone).

Je zou ook nog even kunnen checken of het probleem wellicht in je scart kabel zit (maar misschien heb je dat al gesjekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiHiDa
master_artech schreef op maandag 18 december 2006 @ 17:20:
[...]

Een electricien zou dat met een oscilloscope moeten kunnen zien. Maar probleem is dat je dan al een handheld oscilloscope (op accu's) moet hebben (technisch verhaal, kan iig niet met een gewone).

Je zou ook nog even kunnen checken of het probleem wellicht in je scart kabel zit (maar misschien heb je dat al gesjekt?
Ja, ik heb dat al bekeken. Ik heb al verschillende SCART-kabels geprobeerd en in plaats van de SCART-aansluiting de video-out (composiet) gebruikt om de recorder aan te sluiten op m'n TV. De storingen blijven. :(

Misschien schakel ik maar over naar de Sony RDR HX520 (199 euro bij MM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad_Karma
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11-2023
Als ik het hele verhaal zo lees, dan denk ik ook dat er een storing in je elektriciteitsnet zit. Je kunt wel een nieuw apparaat kopen, maar dan heb je kans dat je hetzelfde probleem krijgt.

Misschien kun je het eens testen door de recorder aan jouw tvkabel te hangen, en met een lang verlengsnoer op het lichtnet van de buren aan te sluiten.

Als je dan geen storing krijgt, dan zou ik de elektricien eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiHiDa
Bad_Karma schreef op woensdag 20 december 2006 @ 09:51:
Als ik het hele verhaal zo lees, dan denk ik ook dat er een storing in je elektriciteitsnet zit. Je kunt wel een nieuw apparaat kopen, maar dan heb je kans dat je hetzelfde probleem krijgt.

Misschien kun je het eens testen door de recorder aan jouw tvkabel te hangen, en met een lang verlengsnoer op het lichtnet van de buren aan te sluiten.

Als je dan geen storing krijgt, dan zou ik de elektricien eens bellen.
Tja de kans bestaat dat ik hetzelfde probleem krijg. Maar alle andere apparaten (met tuner zoals TV's, videorecorders, maar ook zonder tuner, zoals DVD-spelers, etc) werken wel goed... Dus ik denk dat ik eerst maar eens die Sony recorder ga proberen, als het fout gaat, kan ik hem zo weer bij de MM terugbrengen. :)
Pagina: 1