Toon posts:

lilo verwijzen naar hidden partition

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs Mandriva 2007 geinstalleerd op sda7 en swap op sda8

Op sda1 staan XP media center en XP Pro (hidden) met bootmagic als bootloader.

Linux start perfect op maar XP Pro wordt niet meer gevonden.

Hoe kan ik vanuit lilo verwijzen naar de verborgen partitie? Lilo blijft nl verwijzen naar de actieve partitie van windows.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat staat er in lilo.conf? En wat gebeurt er als je daar dingen aanpast (andere partitie kiezen)?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen heb ik de verborgen partitie nodig gehad, dus terug moeten werken met bootmagic. Hierdoor startte Linux evenwel niet meer op.

Met de CD opgestart, gekozen voor rescue systeem, mount under /mnt
Daarna in de console chroot /mnt
Blijkbaar was dit de enige manier om lilo te bekijken.

Inhoud lilo (bij installatie in MBR gezet)

default="linux"
boot=/dev/sda

map=/boot/map

keytable=/boot/us-intl.klt

menu-scheme=wb:bw:wb:bw

prompt

nowarn

timeout=100

message=/boot/message

image=/boot/vmlinuz

label="linux"

root=/dev/sda7

initrd=/boot/initrd.img

append=" resume=/dev/sda8 splash=silent"

vga=788
image=/boot/vmlinuz

label="linux-nonfb"

root=/dev/sda7

initrd=/boot/initrd.img

append=" resume=/dev/sda8"

image=/boot/vmlinuz

label="failsafe"

root=/dev/sda7

initrd=/boot/initrd.img

append=" failsafe resume=/dev/sda8"

other=/dev/sda1

label="windows"

table=/dev/sda
other=/dev/sda2

label="windows"

table=/dev/sda

Ik heb niets aangepast, omdat ik niet weet hoe ik moet verwijzen naar die verborgen partitie.

Wanneer ik kies voor Windows1, start nog altijd die op van sda1 en niet die van sda2. Loopt ook vast.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb niets aangepast, omdat ik niet weet hoe ik moet verwijzen naar die verborgen partitie.

Wanneer ik kies voor Windows1, start nog altijd die op van sda1 en niet die van sda2. Loopt ook vast.
2 dingen:

1) dat na gebruik van die hidden partition Linux niet meer wil starten is vrij logisch - die hidden partition weet niet van het bestaan van Linux en Lilo af en doet er dus niets mee. Sterker nog, het is mogelijk dat het de hele schijf opnieuw gepartitioneerd heeft en daarbij je Linux-partitie dus verwijderd heeft (vandaar dat het niet meer wil starten) :o

2) of dat zo is, en bovendien welke partities ueberhaupt aanwezig zijn, kun je vrij eenvoudig achterhalen door (evt vanaf bootcd) als root fdisk -l in te voeren. Dan krijg je een lijst van aanwezige schijven en partities. Vind je dan je Linux-partities terug (te herkennen aan het "System" gedeelte helemaal rechts bij fdisk output), dan is het vrij eenvoudig: draai simpelweg lilo om Lilo weer te installeren. Bovendien kun je dan ook gelijk de Hidden Partition in lilo.conf toevoegen.

Mochten de Linuxpartities weg zijn, dan is een ding duidelijk: die verborgen partitie wil niet samenwerken met een ander OS (of met name met een andere partitionering). Sowieso zijn dat soort recovery-partities slecht te combineren met een eigen indeling van je systemen. IMHO zou je (ook al gebruikte je geen Linux) beter af zijn om dat ding te verwijderen en zelf te zorgen voor recovery media (Windows CD, benodigde programmatuur). Komt bij dat je dan ook cross-platform apps kunt kiezen die zowel onder Windows als Linux te gebruiken zijn :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt!