Toon posts:

Nieuw Systeem: Alleskunner (€ 2000,- a € 2200,-)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Introductie
Waarom dit topic; Ik ben al ruim 3/4 jaar op verschillende sites informatie in de gaten aan het houden, sinds m'n laptop defect is geraakt en ik noodgedwongen op een Pentium 3 - 750Mhz met 256 MB geheugen en 15" monitor moet werken. Momenteel kan ik nog wel vooruit met dit oude beestje, maar op de planning staat om binnen nu en 1 a 2 maanden een compleet nieuw systeem te kopen. Vandaar dit topic en hoop daarbij enkele twijfels die ik heb weg te kunnen nemen en hoop dat jullie mij daarbij meningen/adviezen kunnen geven.

Verlanglijst
Wanneer ik iets koop, dan koop ik altijd iets waarmee ik helemaal tevreden kan zijn, oftewel ik koop iets waarmee ik een tijd vooruit kan en wat ik koop moet goed spul zijn. Daarbij let ik wel op de kosten, maar als iets beter is dan maakt een paar centen meer of minder niet uit.
Het systeem moet een alleskunner worden, oftewel games, internet, foto- / videobewerking, programmeren, films bekijken....
Qua max. kosten kom ik uit op een systeem van rond de € 2100,- a 2200,- maar als het minder kan is dat natuurlijk altijd prettiger.
Het ziet er naar uit dat ik het geheel wil gaan bestellen bij 4Launch, omdat deze in de shopsurvey hoog scoort en ik het systeem daar ook af zou kunnen halen.

Systeemonderdelen
Behuizing:
Welke:Coolermaster Centurion 5 (Zwart/Zilver)
Waarom:Wil geen kast met deur en vind dit een mooie kast. Daarnaast zag ik tijdens de HCC dagen dat er (redelijk) genoeg ruimte in is, want er stond er één met een 8800GTX.
Opmerkingen:Geen
Verwijzingen:Coolermaster Centurion 5
Voeding:
Welke:Corsair CMPSU-620HXEU - 620 Watt
Waarom:Eerst had ik op m'n lijst de Seasonic M12 staan, maar toen ik zag dat Corsair met een PSU kwam die gemaakt is door Seasonic, heb ik gekozen voor deze vanwege de stabiliteit en lage geluidsproductie.
Ik kies voor een 620 W, omdat ik zoiets denk van: Beter teveel dan te weinig en het lijkt me toekomstgerichter.
Verwijzingen:Corsair CMPSU-620HXEU
Moederbord:
Welke:Asus P5B Deluxe of evt. Asus P5B-E Plus
Waarom:P5B Deluxe heeft veel goede ervaringen, komt goed uit reviews, uitgebreid, goede kwaliteit
Opmerkingen:De P5B-E Plus lijkt me ook een goed bord, alleen denk ik dat die extra features van de Deluxe wel handig/beter zijn, zoals 8 phase power, betere heatsink.
Verwijzingen:Asus P5B Deluxe
Asus P5B-E Plus
Processor
Welke:Intel Core 2 Duo - E6600
Waarom:Gewoon een hele goede processor, waarmee ik voorlopig wel weer een tijdje mee vooruit zou moeten kunnen.
Verwijzingen:Intel Core 2 Duo
Geheugen
Welke:Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 TwinX
Waarom:Dit geheugen is compatible met het moederbord. Corsair vanwege de kwaliteit en ik kies voor PC6400 niet omdat ik direct ga overklokken, maar dit later evt. nog wel een optie kan zijn, of als ik later bijv. de Core 2 Duo vervang voor een Quad Core.
Opmerkingen:Tekst
Verwijzingen:Corsair TWIN2X2048-6400C4
Harddisk:
Welke:Samsung 400GB SATA300 16MB FDB, HD401LJ
Waarom:Ik zit/zat te twijfelen tussen de Seagate 7200.10 reeks of deze Samsung reeks, maar na het lezen van enkele negatieve ervaringen m.b.t. de Seagate wat betreft lawaai en crashes ga ik maar voor de Samsung die niet zo duur is en toch snel en stil is.
Opmerkingen:Iets als Raid opstellingen hoeft voor mij op dit moment nog niet. Dat zou later altijd evt. nog kunnen.
Verwijzingen:Samsung 400GB HD401LJ
Videokaart
Welke:Asus, BFG of XFX Geforce 8800GTS of ATI 1950 Pro
Waarom:Het liefst neem ik meteen een goede videokaart, oftewel zo'n 8800GTS, maar aan de andere kant is nog helemaal niet bekend of deze kaart wel goed zal werken met DirectX10. Daarom is het wellicht beter om eerst nog even gebruik te maken van een goedkopere videokaart zoals de ATI 1950 Pro.
Opmerkingen:Hierover blijf ik twijfelen. Die 8800GTS lijkt me een topkaart, maar ik wil wel zekerheid hebben en als blijkt dat straks de kaart toch onder DX10 tegenvalt, dan is het eigenlijk zonde van het geld geweest.
Verwijzingen:Asus GeForce 8800GTS
BFG GeForce 8800GTS
XFX GeForce 8800GTS
Asus 1950Pro
Geluidskaart:
Welke:Creative X-Fi Xtreme Music OEM of Creative X-FI Xtreme Gmr Fatality Pro 7
Waarom:Goede reacties over gelezen en beste ondersteuning bij applicaties en games.
Opmerkingen:Ik heb gelezen dat de Fatality pro een nieuwere chip heeft dan de Xtreme Music en daarnaast heeft de pro X-Ram. Is het echter de meerprijs waard of is de Xtreme Music ruim voldoende.
Verwijzingen:X-Fi XtremeMusic
X-Fi Xtreme Gamer - Fatal1ty Professional
DVD-Brander:
Welke:Samsung SH-S183A 18x/18x/8x DL (SATA)
Waarom:Komt goed uit reviews, SATA aansluiting en is niet duur.
Verwijzingen:Samsung SH-S183A
Casefan:
Welke:Zalman Casefan ZM-F3 120mm
Waarom:4Launch levert de Centurion 5 met één front casefan, dus moet ik er achter ook nog één hebben.
Opmerkingen:Ik zat ook te denken aan de Papst F/2GLL, maar die is meteen een stuk duurder, maar is die evt. zoveel beter dan een Zalman of hebben jullie een voorkeur.
Verwijzingen:Zalman ZM-F3
Card-Reader:
Welke:Apacer Card Reader ER161 16 in 1 Intern 3,5" USB2.0 (zilver)
Waarom:Ehm... handig.
Verwijzingen:Apacer AE161

Randapparatuur
Monitor:
Welke:Samsung 225BW
Waarom:1680x1050, in hoogte verstelbaar, goede ervaringen hier op het forum en positief in reviews.
Verwijzingen:Samsung 225BW (Zwart/Zilver)
Speakers 5.1
Welke:Logitech X-540
Waarom:Komt goed uit reviews, heeft een afstandsbediening.
Opmerkingen:Andere opties zou evt. zijn de creative 6100 set, maar die heeft geen afstandsbediening en dat lijkt me toch wel handig.
Verwijzingen:Logitech X-540
Toetsenbord
Welke:Logitech UltraX
Waarom:Eenvoudig toetsenbord, al die extra knopjes heb ik waarschijnlijk toch niet nodig en deze is klein en plat en past goed bij de rest van het systeem.
Verwijzingen:Geen
Muis
Welke:Logitech MX518
Waarom:Omdat ik deze al in m'n bezit heb en prima bevalt.
Verwijzingen:Geen

Vragen / Twijfelgevallen
1. Windows XP / Windows Vista
Waarschijnlijk de vraag der vragen, maar is het verstandiger om nog even te wachten tot eind januari / februari en het systeem samen met Windows Vista (Home Premium) OEM te kopen?
Aan de andere kant denk ik, dat als ik nu gewoon XP erbij koop dan kan ik later toch gratis upgraden en heb ik eigenlijk twee besturingssystemen voor de prijs van één.
2. Compatibiliteit
Stel ik koop het systeem in januari/februari, dan denk ik dat deze er in grote lijnen nog steeds hetzelfde uit zal zien, maar is eigenlijk alles wel compatible met Windows Vista, of komen fabrikanten net na Vista met nieuwe hardware speciaal gericht op Vista?
3. Wel/Geen 8800GTS & Wanneer MS DirectX 10
Het twijfelpunt van de videokaart. Raden jullie wel of geen 8800GTS aan? Ik weet eigenlijk helemaal niet wanneer Microsoft DirectX 10 uitkomt. Ik heb ergens gelezen, dat deze niet direct standaard in Vista zit, maar wanneer is die dan wel ongeveer beschikbaar?
4. Geheugen 6400C4 of 5400C4
In de lijst heb ik gekozen voor 6400C4 geheugen, niet omdat ik direct ga overklokken, maar meer omdat ik later evt. een Quad Core processor zou kunnen aanschaffen. De vraag is echter; is 5400C4 geheugen voor Quad Core ook voldoende of is 6400C4 dan een betere keuze?
5. Algemene adviezen/opmerkingen
Zoals in het begin gezegd geef ik (als dat moet) liever wat meer geld uit, zolang hetgene wat ik koop maar goed is, maar zijn er onderdelen die echt overkill zijn en voor minder geld nog steeds heel goed zijn. Oftewel, wat zouden jullie anders doen... Graag jullie algemene adviezen/opmerkingen.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
1. Bij sommige shops kun je als je Windows er bij besteld een Vista coupon krijgen, kijk daar eens naar.
2.Waarom zou het niet compatible zijn? Je hebt een topsysteem samengesteld, als dat al niet zou werken zou het voor MS niet winstgevend zijn om Vista op de markt te brengen.
3. Ik zou geen 8800GTS nemen, maar de X1950Pro. Die 8800GTS is imo veel te duur. Koop dan nu liever een kaart voor meer dan de helft minder en doe over een jaar, of over 2 jaar een upgrade. Dan lever je op dit moment weinig in op gamegebied (de X1950Pro trekt ook alle games op native resolutie) en zit je over een jaar/2 jaar met een betere videokaart dan wanneer je nu een dure 8800GTS zou kopen.
4.Zie puntje 3. Verder weet ik niet wat je voor die voeding betaald, maar als het veel scheelt met bijvoorbeeld een 500W voeding dan zou ik voor een 500W voeding gaan.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Mooie startpost!

Persoonlijk zou ik gewoon de GTS nemen. Anders geef je nu ook 200 euro extra uit. En als hij niet goed werkt met Directx 10, wat me zeer onvoorstelbaar lijkt, dan zou je hem kunnen verkopen voor bijvoorbeeld 200 - 250 euro, en heb je voor dat geld toch een veel sterkere kaart in directx 9 ;) .

Verder zou ik ook een grotere(stillere) kast nemen zoals de Antec 180(P). Die heeft een goede airflow, en past aardig wat in. Ook heeft die wat meer ruimte voor upgrades.

Verder gewoon windows XP met Vista kopen vind ik. Als je MCE koopt, krijg je volgens mij een iets uitgebreiderde versie heb ik gehoord, dus zou ik daar voor gaan.

En misschien nog een Artic Freezer Pro 7 voor je processor en een goede koeler voor je videokaart?

Kleine opmerkingen:
Op welk bedrag zit je nu?
Misschien zou het handig zijn om de prijzen er bij te zetten.
Laat je het ook in elkaar zetten(in de prijs opnemen)

[ Voor 8% gewijzigd door hello_moto op 13-12-2006 19:23 ]

Verwijderd

Mooi systeem en post.

Persoonlijk zou ik ook die GTS niet nemen. Neem een 1950, wacht een jaartje en koop dan weer een kaart voor +- 200~250 euro zodat je weer optimaal mee kunt.

Qua kast zou ik ook iets "luxer" gaan. Die P180 is inderdaad fraai en zou bij zo'n monster machine als deze prima staan.

Ook zou ik idd een Artic FP7 CPU koeler erbij nemen, of een Zalman als je iets meer wilt uitgeven met betere (stillere) prestaties.

Qua Case fans. ik heb de laatste paar weken 4 soorten fans gehad. Namelijk de Papst, CoolerMaster UltraSilent, Antec TriCool en een Scythe S-Flex. Voor mij is er duidelijk een winnaar, namelijk de Scythe fan. Ik hoor hem echt niet, of ik hem nou laat loeien of wat rustig laat pruttelen.

Ook zou ik zelf voor 2x 250/320GB schijven gaan in RAID mode ipv 1 400GB schijf.

Geluidskaart, tja ... ik draai onboard en klinkt prima. Geen idee hoeveel verschil nu zo'n kaart geeft. Kan nooit veel verschil zijn, opties wel. Dus gebruik je die opties? Gebruik je 7.1 speaker set? Of gewoon stereo oid? Want dan lijkt he me zonde van de investering.

Verder geen aanmerkingen. Lijkt me een prima systeem! :)

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Zelf vind ik de 1950pro te krap in combi met gamen op 1680x1050
Tja, dan zijn er nog wel wat videokaarten tussen de 1950pro en de 8800gts. Maar ik weet wat wijsheid is. (wil binnenkort wel eens wat benchmarks tegenover elkaar zetten in combi met prijs)

Als je trouwens pas over 2 maanden gaat bestellen (je hebt het over 1 tot 2 maanden), dan kan er tegen die tijd wel weer flink wat veranderd zijn. Eigenlijk moet je net voor je gaat bestellen nog even kijken hoe de stand op dat moment is. Vooral qua prijzen en het uitbrengen van nieuwe videokaarten.
Welke spellen speel je graag (dus meer welke soort spellen)??

[ Voor 5% gewijzigd door Quacka op 13-12-2006 19:37 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Topicstarter
De voeding(Corsair 620W) kost : € 150,50 en de Corsair 520W kost : € 110,50
Dus tja zoals ik al zei... Liever teveel dan te weinig, maar als 520W ook echt ruim voldoende is?

Het bedrag waar ik nu met dit systeem op zit is (incl. assemblage): € 2168.90.
Dit alles zoals aangegeven bij 4Launch.

Naar die Scythe S-Flex casefan zal ik eens kijken.

Geluidskaart kies ik omdat ik op forums gelezen heb, dat het geluid van de X-FI toch wel beter is dan het onboard geluid van de P5B. Ik neem geen 7.1 set, maar een 5.1 set zoals de Logitech X-540.

Prijzen en dergelijke hou ik zowieso zeker in de gaten. Ik doe de afgelopen maanden eigenlijk bijna niets anders :)
Maar wat voor spellen ik doe... Geen eigenlijk. M'n oude Pentium 3 750Mhz kan dat niet meer aan.
Als ik een nieuw systeem heb, moet ik dus heel veel inhalen en dat zijn dan spellen als FarCry, DTM Race Driver 3, Half-Life 2 maar straks ook Crysis die me echt super tof lijkt.

Verwijderd

Een 1950XT lijkt me een mooie "tussen" kaart.

Alleen ik zie dat m'n favo benchmark vergelijker (Tom's Hardware) plat ligt, dus ik kan even niet vergelijken (te lui om te googelen :P)

Een Geforce 7950GT is ook wel een mooi maatje lijkt me.

Ik vind het wel lastig om nu een systeem samen te stellen voor over 1 of 2 maanden, want dan kun je weer opnieuw beginnen tegen die tijd ;) Orienteren kan geen kwaad natuurlijk.

PS: vergeet in je inhaal slag spellen als COD2 (of 3 binnenkort) en Company Of Heroes niet te spelen. Men, je gaat het druk krijgen dan als je je nieuwe machine in huis hebt :D (World of Warcraft zou ik maar niet aan gaan beginnen, dat is echt het einde van je sociale leven, als je dat hebt)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2006 19:54 ]

Verwijderd

Toevallig wil ik ook over 1 a 2 mnden een nieuw systeem kopen, dit omdat ik toch even wil wachten op de Ati r600 & vista. Ook heb ik ergens gelezen dat intel de core 2 prijzen een tikkeltje verlaagd worden, dat is dus mooi meegenomen...

De r600 zal waarchijnlijk duurder of gelijk met de 8800 uitvallen dus ik weet niet of dat een optie voor je is? (als hij teminste sneller dan de 8800 weet te zijn 8) )

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2006 19:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Graag wil ik over de volgende dingen nog wat duidelijk.
  1. Ik lees hier op het forum dat als je niet overklokt, dat PC5300/PC5400 geheugen al voldoende is voor een C2D 6600 maar geldt dit ook voor een Quad-Core CPU van Intel of is dan PC6400 toch beter?
  2. Misschien is een +/- 500W voeding al ruim voldoende maar stel ik neem de 620W voeding van Corsair, kost zo'n 620W dan meer aan stroom t.o.v. de 520W in idle toestand?
  3. Ergens las ik dat er P965 moederborden zijn met C2 stepping. Heeft de Asus P5B Deluxe dit nu ook en waar kan ik dat anders evt. aan zien?
  4. Op de site van 4Launch zag ik de MSI Radeon X1950Pro CF 256MB 2xDVI/HDTV. (€ 175,00).
    Dit is de Crossfire versie maar die werkt toch ook gewoon zonder een tweede kaart?

• Quacka
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 22:16:
Graag wil ik over de volgende dingen nog wat duidelijk.

[list=1]
• Ik lees hier op het forum dat als je niet overklokt, dat PC5300/PC5400 geheugen al voldoende is voor een C2D 6600 maar geldt dit ook voor een Quad-Core CPU van Intel of is dan PC6400 toch beter?
Tja, hoe kunnen wij dat weten, zolang die processor niet uit is?
Ik denk dat het weinig uitmaakt, want in principe veranderd er weinig aan de opbouw van de processor, behalve 4 cores. Ik denk dat dus de hoeveelheid belangrijker is dan de snelheid.
• Misschien is een +/- 500W voeding al ruim voldoende maar stel ik neem de 620W voeding van Corsair, kost zo'n 620W dan meer aan stroom t.o.v. de 520W in idle toestand?
Stel dat allebei de voedingen net zo zuinig zijn, dan zou het niet uit mogen maken. Maar dat is theorie. Voor de praktijk zou je naar de specs kunnen kijken. Maar of je dit kan vinden..... Geen idee. Met zuinig doel ik trouwens op het principe dat een voeding zelf ook stroom verbruikt. Als de 500W zelf al 100W verbruikt en de 620W 150, dan kan je dus beter de 500W nemen. (ik weet overigens niet wat het gebruikelijke verbruik is van een goede voeding)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Of de voeding meer aan stroom kost is zo niet te zeggen. Je moet even naar het rendement kijken. Een voeding verbruikt niet persé meer omdat ie een hoger piekwattage aankan. Hij gebruikt slechts wat de hardware van em vraagt, gecorrigeerd naar het rendement.
En de X1950Pro werkt gewoon als single kaart ja.

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-01 10:52
Quacka schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 23:16:
Stel dat allebei de voedingen net zo zuinig zijn, dan zou het niet uit mogen maken. Maar dat is theorie. Voor de praktijk zou je naar de specs kunnen kijken. Maar of je dit kan vinden..... Geen idee. Met zuinig doel ik trouwens op het principe dat een voeding zelf ook stroom verbruikt. Als de 500W zelf al 100W verbruikt en de 620W 150, dan kan je dus beter de 500W nemen. (ik weet overigens niet wat het gebruikelijke verbruik is van een goede voeding)
In de volksmond ook wel Rendement genoemd. Voedingen met een rendement boven de 80% zijn al vrij aardig te noemen.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• Quacka
kemphaas schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 23:24:
[...]

In de volksmond ook wel Rendement genoemd. Voedingen met een rendement boven de 80% zijn al vrij aardig te noemen.
inderdaad: maar ik heb wel eens dat ik niet op de juiste termen kom. Zolang TS maar snapt dat het wattage weinig uitmaakt

Verwijderd

Topicstarter
Tja, hoe kunnen wij dat weten, zolang die processor niet uit is?
Ik denk dat het weinig uitmaakt, want in principe veranderd er weinig aan de opbouw van de processor, behalve 4 cores. Ik denk dat dus de hoeveelheid belangrijker is dan de snelheid.
Sorry ik dacht namelijk dat de Quad-Core er al was (november dit jaar). Namelijk de Core 2 Extreme QX6700.

o.a. deze link

Die heeft net als een C2D ook een bussnelheid van 1066Mhz en dan zou het qua snelheid wellicht inderdaad niet uitmaken.

En nog wat betreft het moederbord, weet iemand hoe het zit met dat C2 Stepping verhaal van o.a. de P965 moederborden.
Eigenlijk had ik verwacht dat er nog wel nieuwe P965 moederborden zouden komen, maar degene die er al vanaf Aug./Sept. zijn, blijken nog steeds het populairst.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2006 08:57 ]

• peeweeherman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2025

peeweeherman

energieleverend.nl

Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 08:53:
[...]

Eigenlijk had ik verwacht dat er nog wel nieuwe P965 moederborden zouden komen, maar degene die er al vanaf Aug./Sept. zijn, blijken nog steeds het populairst.
Er komt ergens in januari nog een nieuwe met P965, de asus commando.
Gericht op overclocken, vergelijkbare opties met striker, die 680i chipset heeft.

Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

De Core 2 Extreme QX6700 processor heeft een bussnelheid van 1333 mhz,
Omdat deze nog quadpumped is,
Het geheugen, PC5300 is 667 mhz geheugen, zet je deze in dual channel en je komt uit op 1333 mhz.
Dus ja, met PC5300 kan je een core 2 extreme QX6700 aan.

En over de videokaart, als ik jou was, zou ik wachten.
Ik heb gehoord dat ati in januari ook komt met DirectX10, dus misschien zijn die wel goedkoper.
En aangezien je toch nog een maand of 1 a 2 wilde wachten, heb je daar alle tijd voor om over te beslissen.
Dus daar valt eigenlijk (nou) nog niet veel over te zeggen.

www.koopeendroom.nl

• Bakkertjuhh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-03-2024
Leuk systeem!! Bijna overal aandacht aan besteed. Alleen die logitech speakers... In mijn ogen zijn dat echt niet zulke leuke speakers.

Dan zou ik gaan voor een surroundset op versterker. Heb je ongetwijfeld veel meer plezier van!
Con, t is wel ietsje duurder(denk aan een 800 euro)

Voor de rest als het aan mij ligt, alles wat je koopt is goed. Wat dat betreft is het jammer dat je niet meer van je achtergrond/gebruik beschrijft! Vista is leuk, maar een OS is een OS. Het gaat erom wat je binnen dat OS doet.
Pagina: 1