[PS] Masks en photoshop?

Pagina: 1
Acties:

• KeaveXL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Hoi,

Ik ben nu aan het werk met photoshop cs2. Vroeger maakte ik altijd gebruik van fireworks maar photoshop is toch ook wel leuk. Ik heb al een heleboel tutorials opgezocht maar wat ik nu wil doen krijg ik echt niet voor mekaar.

Ik heb een schil getekend in illustrator en deze geinporteerd in PS, het zijn alleen de countouren van het schild een dikke witte lijn.

Ik heb ook een starburst effect gemaakt.

Nu wil ik het starbursteffect in het schild stoppen. Als het ware het schild inkleuren met een starburst effect.

In Fireworks kon ik altijd een afbeelding selecteren , knippen en dan rechtermuis op het object waar ik het in wou plaatsen klikken om vervolgens "paste inside" te kiezen.

Nu heb ik me helemaal kapot gezocht naar mask tutorials maar ik kom er echt niet uit, wie kan mij helpen?

PSN: KeaveXL

Verwijderd

KeaveXL schreef op woensdag 13 december 2006 @ 17:36:
Nu heb ik me helemaal kapot gezocht naar mask tutorials maar ik kom er echt niet uit, wie kan mij helpen?
Mag ik dan even weten wat er mis is met deze zoekresultaten?
Resultaten 1 - 10 van circa 961.000 voor photoshop mask tutorial:
http://www.google.nl/sear...oshop+mask+tutorial&meta=

En als je er dan nog niet uitkomt, koop de laatste Computer Arts, daar staat een geweldig duidelijk stuk en tutorial in over masks.

• KeaveXL
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2006 @ 20:47:
[...]

Mag ik dan even weten wat er mis is met deze zoekresultaten?
Resultaten 1 - 10 van circa 961.000 voor photoshop mask tutorial:
http://www.google.nl/sear...oshop+mask+tutorial&meta=

En als je er dan nog niet uitkomt, koop de laatste Computer Arts, daar staat een geweldig duidelijk stuk en tutorial in over masks.
Bedankt, ik had daar ook al naar gezocht maar kwam er daar dus niet mee uit.

Ik heb dus in layer 1 een omtrek van een schild en wil die opvullen met een andere afbeelding.

Ik heb het nu wel voor maar in mijn ogen een ingewikkelde manier. Ik heb namelijk de afbeelding opgevuld. Deze toen over layer geplaatst die gevuld was met een kleur en toen heb ik daaruit het schild kunnen knippen (masken whatever) toen heb ik de laag eronder die starburst geplaatst. Nu zit ik alleen met het probleem dat de omtrek van het figuur een klein beetje de kleuren van de achtergrond heeft overgenomen. Kan dit door de antialias komen?

Verwijderd

wordt allemaal een beetje onduidelijk met je uitleg, plaats eens een screenshot van je afbeelding in PS, met ook je lagen erop

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:18

BaRF

bijna kerst

boven je maskerlaag de afbeelding zetten die je in het masker wil plakken en dan alt-klik op het lijntje tussen die lagen :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

KeaveXL schreef op woensdag 13 december 2006 @ 17:36:
In Fireworks kon ik altijd een afbeelding selecteren , knippen en dan rechtermuis op het object waar ik het in wou plaatsen klikken om vervolgens "paste inside" te kiezen.
Als ik goed begrijp wat je bedoelt werkt dat in PS hetzelfde, alleen heet het daar "paste into". Er wordt dan automatisch een layer mask aangemaakt.

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-01 13:02

hbsJR

All rounder

ok, je heb in photoshop enkele trucjes.. ze werken niet allemaal en ik zal proberen het duidelijk uitteleggen.

Mocht je na dit saaie babbeltje screenshots of een video tutorial nodig hebben moet je maar schreeuwen. Mask is een magische tool die ik extreem veel gebruik.
met je zwarte Brush/Penseel "verberg" je.. met de witte kleur haal je het weer terug. Theoretisch is het mogelijk om met een zwarte brushes de buitenkant te beschilderen, en viola je heb een omtrek.

Mogelijkheid 2 is gebruik van selectietools
Boven in .. naast de toverstaf heb je een lassotool.. daarmee is het mogelijk om een selectie te om jouw object en daarna met de brush aan de gang. Alles wat buiten valt zal hij niet brushen, omdat alles in de selectie hij alles mee neemt
*btw, ctrl + d is deselecteren*

Voor expert mogelijkheden is een combinatie van masken en de pentool gebruiken zeer boeiend.
Last but not least is er nog een mogelijkheid.. die werkt soms.. en kan je soms tijd schelen. vooral als je een deadline moet halen.

In de layer palette naast opacity zie je een tekst Normal staan. Dat is een blending mode.. hiermee kan je soms het gewenste effect krijgen met overlay.

Ik hoop dat je het nog begrijpt ;)

• KeaveXL
Oke bedankt voor de reactie's alvast. Ik ga hier z.s.m mee aan de slag heb er vanavond geen tijd voor. Als het niet gaat lukken zal ik nog voor de duidelijkheid een screenshot posten. En anders zien jullie de resultaten wel in het 'show je 2d stuff maar weer' topic tegen komen :)

Pagina: 1