Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD] Rekenmachine recyclage?

Pagina: 1
Acties:

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-11 22:08
Hey iedereen,

Ik dacht eraan om tijdens mn vakantie eens een LCD'tje te "maken", en aan mn main computer te hangen. Nu heb ik hier nog een defecte TI-83 Plus SE liggen, en zo'n LCD aan mn pc zou wel de max zijn.
Maar dit is nogal onmogelijk zeker? Ik heb daarjuist al enkele nummers die ik op de printplaat vond (29LV160TE-70PFTN en CY62128VLL-70), in google gesmeten, in de hoop dat het een alombekende controller zou zijn, maar geen geluk....
Iemand ervaring hiermee? Of kennen jullie andere huis-tuin-en-keuken apparaten waar wel een LCD uit te recupereren valt?

bedankt
maleadt

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
Je kan er in principe vanuit gaan dat de lcd's uit een product niet of nauwlijks aan te sturen zijn. Je kan zoeken op google of er wat over te vinden is maar ik geef je weinig kans. Die LCD's zijn custom made voor dat specifieke product, en de aansturing zit vaak in een blob (zo'n zwart druppeltje teer). Oftewel: in principe niets mee te beginnen!

Maar nooit geschoten is altijd mis, probeer google eens..

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Direct het LCD aansturen zal moeilijk worden idd, maar wat misschien wel kan is gewoon de rekenmachine zelf aansturen (er zal vast wel een programmaatje bestaan waarmee dit kan). Kwestie van je rekenmachine via zo'n stekker aan je computer hangen (of via usb, als ie dat heeft).

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik geloof dat de pinouts van dat soort rekenapparaten-LCDs wel bekend zijn. Je kan daar eens op zoeken, betekent echter wel dat je zelf hardware en sftware ervoor moet verzinnen; ik zou me eerst eens afvragen of dat wel iets is wat je kan/wil.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• maleadt
@JER00N:: had ik ook aan gedacht, jammer genoeg heeft de rekenmachine er de geest aan gegeven (het ram is beschadigd na verscheidene onzachte aanrakingen met de vloer :X )

@Sprite_tm: software verzinnen lijkt me wel te doen, de hardware is andere koek :+ Ik had gehoopt op een eenvoudig circuit, vb. de controller direct, of bijna direct op de paralelle poort (zoals ik al op vele andere lcd projectjes gezien heb)...

anders kijk ik wel uit voor een simpel karakter-lcd'tje om iets van te leren, suggesties?

thx, maleadt

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:59
MALEADt schreef op woensdag 13 december 2006 @ 16:36:
@JER00N:: had ik ook aan gedacht, jammer genoeg heeft de rekenmachine er de geest aan gegeven (het ram is beschadigd na verscheidene onzachte aanrakingen met de vloer :X )

@Sprite_tm: software verzinnen lijkt me wel te doen, de hardware is andere koek :+ Ik had gehoopt op een eenvoudig circuit, vb. de controller direct, of bijna direct op de paralelle poort (zoals ik al op vele andere lcd projectjes gezien heb)...

anders kijk ik wel uit voor een simpel karakter-lcd'tje om iets van te leren, suggesties?

thx, maleadt
Ja, worldled.com heeft goedkope LCD's :)

• maleadt
Ben ik dit nu of zie ik verdacht veel "sponsored links"?

EDIT: aha, www.world-led.com ziet er beter uit 8)7

maleadt

[ Voor 28% gewijzigd door maleadt op 13-12-2006 17:51 ]

Verwijderd

Gelukkig bestaat er ook nog Altavista

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
De 29LV160 is volgens mij een Flash-Rom.
En de CY62128 is een Ram IC. Als ik het goed inschat is dit een 16K chip.

Een display in zo'n machine kan van alles zijn.
Vaak zit er een IC in een rekenmachine dat speciaal voor die taken gemaakt is.
Al zou het me, gezien de Flash-rom niet verwonderen als er in deze een micro-controller in zit.

Guus Assmann

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Via hier ben ik bij deze pdf uitgekomen waar je misschien iets aan hebt.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• maleadt
jaa die pdf lijkt me best interessant, ga ik volgende week eens grondig doorlezen.
Op dat forum ook nog een paar posts uit 2005 gevonden van iemand met dezelfde plannen, eens zien of ik hem kan bereiken.

maar ik denk dat ik eerst es ga prutsen met een kleiner/gemakkelijker LCDtje. Op samenkopen.net loopt er net een actie, en mijn oog viel op deze twee schermpjes. Ze lijken mij OK, want ik had ergens gelezen dat HD44780 compatibele controllers heel gemakkelijk aan te sturen zijn (direct parallel, of mits enige potmeters voor de backlight).

maleadt

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Dat grafisch schermpje wordt normaal met een Z80 compatibele µC aangestuurd, je moet dacht ik de data parallel in het beestje schuiven, gewoon voor elk pixel een "0" (wit) of "1" (zwart) doorsturen. Ik heb het een tijdje geleden vluchtig bekeken, en het zag er me niet al te moeilijk uit.

Véél gemakkelijk er is natuurlijk zo'n standaard karakter (tekst dus, niet grafisch) LCD'tje met HD44780 controller, die kan je zo aan de parallele poort hangen, en ongeveer elke programmeertaal voor µP heeft een library voor die LCD's.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• maleadt
Ik heb net eens goed naar de binnenkant van mn rekenmachine gekeken, en ik kom tot de conclusie dat ik oftewel het hele project zal moeten laten varen, ofwel eens iets beter materiaal koop :p ik zit namelijk nog altijd met een (hier op het forum ongeloofelijk geprezen) 50w soldeerbout met vaste 2mm kop 8)7

Dus aangezien het toch bijna nieuwjaar is ben ik een beetje aan het rondkijken voor wat nieuw materiaal... En in plaats van daar een nieuw topic voor te openen post ik het hier maar (als dit toegelaten is natuurlijk).

Het is niet te bedoeling om professioneel materiaal aan te schaffen, maar met oog op mn hogere studies (mogelijk georienteerd in de elektronica-ict) is het wel de bedoeling dat het iets waard is :)

> Aangezien ik wel plan om eigen printplaatjes te maken, en dat uit ondervinding nogal moelijk gaat met een gewone boormachine, moet ik iets verticaal monteerbaars hebben:
• een kolomboor (FTB13: plaatje en specs) voor €75
of
• een dremel met statief, wat wel duurder uitvalt van €75...

> Eender welk soldeerboutje, mét vervangbare punt en laag wattage (ik inspireer me wel op de andere topic die nu actief is).

> Een multimeter heb ik al: een Dynatek 112. Leek mij een uitgebreid en handig toestel :)

Wat denken jullie, is hier nog iets aan toe te voegen?
bedankt voor alle professionele raad _/-\o_
Pagina: 1