Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:53
Hallo :)

Ik volg momenteel een HBO opleiding in Enschede aan de Saxion Hogeschool in Enschede. IK ben nu 1,5 jaar bezig. Ik ben absoluut niet te spreken over deze opleiding. Laatst kregen we een tentamen WIndows Server beheer. We kregen 250 vragen met antwoorden. De toets was 50 vragen uit deze 250 vragen. Gewoon antwoorden leren dus. OOk heb ik het gevoel dat ik er niet echt wat leer.

Nu heb ik via mijn oude stagebedrijf, waar ik tijdens mijn MBO opleiding heb stage gelopen, een baan aangeboden gekregen. Ik kan via het bedrijf dan MCSA/MCSE cursussen gaan volgen.

Wat zal ik nu gaan doen. De HBO opleiding afmaken of gaan werken. Misschien heeft iemand hier ervaringen mee?

Thx :)

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Hoelang zou je nog moeten bij die HBO opleiding?

Money for nothin' and your chicks for free

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zelf ook gedaan maar meer omdat mijn opleiding aan de HHS totaal niet interessant was en/of aansloot bij de werkelijkheid. Toen in het tweede jaar alles laten vallen, helpdeskbaantje gezocht en zeer snel op zoek gegaan naar een beginnend beheerdersbaantje via een detacheerder.

Anyway, het heeft me geen windeieren gelegd en heb een zeer fijne baan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
Gewoon afmaken en rustig aan doen.

Werken kan altijd nog :)

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 10:45

MicroWhale

The problem is choice

afmaken of switchen van opleiding.

je merkt het nu nog niet, maar het zal je op de langere termijn een betere onderhandelingspositie opleveren bij het zoeken/krijgen van een baan en vervolgopleidingen.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Verwijderd

Meestal kun je met een HBO-diploma meer certificaten halen en banen krijgen dan zonder, ongeacht of de studie wel relevant is of niet.
Daarnaast, als je de studie niet ver genoeg vind gaan, wie belet jou om meer te leren dan nodig is? Als student heb je daar alle tijd voor. Als je werkt is het nog maar te zien of je nog tijd hebt om jezelf veel nieuwe dingen aan te leren.

Je kunt altijd nog overwegen om deeltijd verder te gaan, al vergt dat meer energie dan voltijd. Tenzij je potentiële werkgever ook deeltijd wil financiëren/begeleiden.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2006 15:27 ]

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-11 11:27
Ik heb er geen ervaring mee, maar is het misschien een mogelijkheid om je opleiding in deeltijd (werken en leren tegelijk) dus af te maken.
Als de opleiding in jou ogen niet echt uitdagend is kun je op die manier evengoed je diploma behalen, en vervolgens verder leren in MCSA en MCSE via het bedrijf wat je een baan aangeboden heeft. :)

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
heb je je al eens georienteerd op evt andere opleidingen, moet overigens zeggen dat ik na 1,5 jaar Hogere Informatica ook tot de conclusie kwam dat het niet echt was wat ik wilde, maar wel gewoon alles heb afgemaakt, even doorbijten, stage in het buitenland erbij pakken en ik heb nu wel een diploma, en ben nu bezig aan een universitaire master die meer in mijn richting ligt.

No worries m8

Verwijderd

descon schreef op woensdag 13 december 2006 @ 15:25:
Gewoon afmaken en rustig aan doen.

Werken kan altijd nog :)
Daar ben ik het helemaal mee eensch.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:53
Mja. Ik moet nu nog 2,5 jaar (met geluk 2 jaar als ik vrijstelling voor stage krijg!)

Ik begin echt te balen van deze school. En de baan klinkt interessant. Inclusief opleiding is natuurlijk altijd mooi :)

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Mijn ervaring is dat het verschilt van werkgever tot werkgever. De een wil graag een officieel papier en de ander ziet liever relevante werkervaring.

Voor allebei valt wat te zeggen.

Een HBO papiertje opent vooralsnog meer deuren dan ervaring en certificaten. Maar voor de meeste functies telt ervaring uiteindelijk meer dan dat papiertje.

Het gaat met name om het bewijs een bepaald werk en denk niveau te hebben. Vooral in de IT belangrijk aangezien certificaten binnen no-time geen fuck meer waard zijn. Maar ja, als je al jaren ervaring hebt in een soortgelijke functie bewijs je dat net zo goed.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

Verwijderd

Diabolical schreef op woensdag 13 december 2006 @ 15:38:
Mijn ervaring is dat het verschilt van werkgever tot werkgever. De een wil graag een officieel papier en de ander ziet liever relevante werkervaring.

Voor allebei valt wat te zeggen.

Een HBO papiertje opent vooralsnog meer deuren dan ervaring en certificaten. Maar voor de meeste functies telt ervaring uiteindelijk meer dan dat papiertje.

Het gaat met name om het bewijs een bepaald werk en denk niveau te hebben. Vooral in de IT belangrijk aangezien certificaten binnen no-time geen fuck meer waard zijn. Maar ja, als je al jaren ervaring hebt in een soortgelijke functie bewijs je dat net zo goed.
Helemaal waar, maar je zult ongetwijfeld nog wel een paar keer van werkgever wisselen. Voordat ervaring van zich laat spreken ben je jaren verder. Dan had je al lang je HBO kunnen halen.

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2006 @ 15:40:
[...]

Helemaal waar, maar je zult ongetwijfeld nog wel een paar keer van werkgever wisselen. Voordat ervaring van zich laat spreken ben je jaren verder. Dan had je al lang je HBO kunnen halen.
True, true.. ik heb het "geluk" gehad te starten met IT in een tijd dat er nog geen IT opleidingen waren anders dan universitair. Ook handig bij sollicitaties... geen diploma, geen relevante opleiding... wel bergen ervaring ;)

Ik persoonlijk heb lang rond gelopen met het idee om 's avonds toch maar een hbo papiertje te halen.. maar ik zit nu goed en om met mijn 30+ terug te gaan naar de schoolbanken vind ik ook weer zo iets...

Wie weet.. de Open Universiteit biedt ook leuke opleidingen :)

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:16
Je moet doen waar je jezelf het beste bij voelt. Als je iets met echte (er is altijd wel iets niet leuk aan beide keuzes) tegenzin doet, gaat het je (op den duur) opbreken. Zoek uit wat jou sterktes en zwaktes zijn (persoonlijke SWOT analyse maken) en kijk daarna wat je wilt bereiken, en waar je je fijn bij voelt. En doe dit. :) Je zult zien dat je je goed voelt, en dat je de verwachte prestaties met meer voldoening en waarschijnlijk ook meer gemak neerzet.

Ik spreek uit ervaring. :)

(SWOT = Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats)

[ Voor 4% gewijzigd door Jumpman op 13-12-2006 15:47 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

Een bachelor is tegenwoordig het minimum in de IT wereld.
Ik zou je opleiding mooi afmaken.

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27
Opleiding afronden.. als het je makkelijk afgaat dan zou ik zelf tijdens de opleiding lekker op je gemakkie MCSA halen... examens zijn niet schreeuwend duur en leermateriaal is overal wel goed te vinden/kopen.

Of MBO en werken. Of HBO + MCSA en dan gaan werken :) Keuze zou voor mij makkelijk gemaakt zijn!

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2006 @ 15:50:
Een bachelor is tegenwoordig het minimum in de IT wereld.
Ik zou je opleiding mooi afmaken.
Precies, als je alleen met een middelbare school diploma bij ons voor de deur staat
ken je mooi meer naar huis.

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 14:57
Afmaken, heb ik zelf ook gedaan toen ik dacht wat moet ik hier en ben er blij om!! Tuurlijk zijn er legio voorbeelden van mensen die niet zijn gaan studeren/studie niet afgemaakt en via het bedrijfsleven hun carriere gemaakt hebben, maar bij veel IT advertenties wordt toch wel HBO gevraagd.

Verder kan je nog 2 jaar student zijn, echt zo'n relaxt leven ga je nooit weer krijgen (ik ken de IT afdeling in Enschede :P). Nu een baan en geld lijkt heel relaxed, maar ik weet wel dat ik als student niet gek veel minder in de maand te besteden had dan dat ik nu over houdt en daarbij veel meer vrije tijd had.

Maar het blijft natuurlijk iets wat je zelf het beste kan bepalen, ga je echt met veel tegenzin naar school en ben je heel praktisch en heb je een vlotte babbel dan kan de situatie heel anders zijn dan bij mij (ik ging niet met tegenzin naar school en moet het in eerste instantie van m'n papier hebben ipv vlotte praatjes). Succes in ieder geval!

btw, je moet nog afstuderen, dat scheelt je natuurlijk ook een half jaar "doelloos" zitten ...

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy op 13-12-2006 18:14 ]

Flickr | Lego collectie

• feca
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-07 09:25
In mijn ogen is het nogal zwart/wit om te stellen dat HBO een vereiste is en dat een MBO'er niets kan. Sommige opmerkingen hier doen vermoeden dat er blijkbaar zo gedacht wordt. Als je het mij vraagt is dat enerzijds een overschatting van HBO, anderzijds komt het nogal denigrerend over ten aanzien van MBO'ers.

In mijn geval:
Na mijn MBO ICT-beheerder niveau 4 diploma te hebben behaald ben ik HBO Netwerk Infrastructuur Design gaan doen: wisselend niveau (half zitten slapen in de les omdat ik me verveelde: ik snapte alles wel en het ging me te langzaam, of juist het tempo niet bijhouden bij vakken als wiskunde en programmeren), zogenaamde "projecten" waarbij je wekelijks een paar uur praktisch bezig bent en de rest van de tijd besteed aan een flinke overhead aan onnodig papierwerk (bureaucratie), geen concrete relatie met het bedrijfsleven (als student) en veel beloftes die niet nagekomen worden. Ik heb het helemaal gehad!
Kortom: laat mij maar lekker werken en in de praktijk een hoop leren. Theoretische kennis kan ik mezelf prima aanleren en dan doe ik zelf wel een examen om die kennis d.m.v. certificering hard te maken.

Inmiddels ben ik in het 2e jaar gestopt en heb ik een baan gevonden. Ik wil de mogelijkheid open houden om na een aantal jaren werkervaring alsnog een hogere opleiding te volgen. Hetzij deeltijd, hetzij voltijd. Daar zet ik ook geld voor op een spaarrekening. Ik denk dat ik op latere leeftijd daar een betere keuze over kan maken.

Mijn advies: ga op je gevoel af. Als je met veel tegenzin naar school gaat: STOPPEN! Als het je redelijk goed afgaat: even doorbijten.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door feca op 13-12-2006 19:05 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-11 13:28

mutsje

Certified Prutser

Als ik jou was zou ik je HBO opleiding afmaken. Wil je dit gaan doen naast het werk wordt het opeens veel zwaarder. Ik zit erover te denken een HBO kopopleiding te gaan volgen en wil eerst zien hoeveel tijd het me gaat kosten naast een 40 uurige werkweek....

Verwijderd

Niemand heeft gezegd dat MBO compleet waardeloos is, of dat HBO een garantie is op succes (verre van). Maar als je enkel MBO hebt, of gewoon een paar certificaten, dalen je kansen op een "voorname" job met een leuk salaris enorm. Niet onmogelijk, maar toch bijna.

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:04
Welke opleiding is dit?
Ik ken geen HBO (informatica) opleiding waar je windows server beheer tentamens mag doen.

• demonite
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-11 14:11

demonite

the way is up

Hoewel ik het ermee eens ben dat iemand met een MBO diploma niet hoeft onder te doen voor iemand met een HBO of zelfs een WO opleiding, kan ik je wel vertellen dat er genoeg mensen zijn die dat wel vinden.

Ik ben van mening dat je het jezelf een stuk makkelijker maakt als je een HBO diploma hebt, deurtjes gaan gewoon makkelijker open... Zo'n diploma "garandeert" je werkgever aan dat je een bepaald werk/denk niveau hebt, een paar jaar werkervaring geeft doet dat niet.

Maar als je echt zo'n hekel aan je opleiding hebt / aan het ontwikkelen bent, switch of zorg dat hier wat aan verandert. Als je elke dag met een zuur gezicht naar school gaat zal dat je uiteindelijk ook opbreken (of langzaam in een sjaggo veranderen ofzo) Je wilt toch ook niet een baan waar je niet happy bent ? Waarom zou je dat dan wel accepteren van je opleiding ?

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:10
[b][message=27115061,noline][...] zogenaamde "projecten" waarbij je wekelijks een paar uur praktisch bezig bent en de rest van de tijd besteed aan een flinke overhead aan onnodig papierwerk (bureaucratie), geen concrete relatie met het bedrijfsleven (als student) en veel beloftes die niet nagekomen worden. Ik heb het helemaal gehad![...]
En hoe denk je dat de praktijk eruit ziet? Het schrijven van een PvA, testplannen, etc hoort gewoon bij je werk. Als HBO-er wordt er nu eenmaal verwacht dat je op een abstracter, theoretisch niveau kunt werken en niet alleen maar code kunt kloppen. Wil je dit wel dan kun je misschien beter bij je MBO-opleiding blijven.

* -RenE- heeft net weer zelf 2 dagen aan een plan van aanpak voor een groot project zitten werken.

• feca
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-07 09:25
-RenE- schreef op woensdag 13 december 2006 @ 23:07:
[...]

En hoe denk je dat de praktijk eruit ziet? Het schrijven van een PvA, testplannen, etc hoort gewoon bij je werk. Als HBO-er wordt er nu eenmaal verwacht dat je op een abstracter, theoretisch niveau kunt werken en niet alleen maar code kunt kloppen. Wil je dit wel dan kun je misschien beter bij je MBO-opleiding blijven.
Ik had deze opmerking uiteraard zien aankomen. Laat ik vooropstellen dat papierwerk er natuurlijk bij hoort en dat ik niet te beroerd ben om dit te doen. Maar zeg nou zelf: als je slechts enkele uren echt praktisch met een "project" bezig bent, zoals het configureren van een simpele RAS-verbinding, dan vind ik een "planning" en een "plan van aanpak" waarbij je praktisch iedere minuut en iedere muisklik moet verantwoorden lichtelijk overdreven. Zeker als dat alles een overhead van rond de 50% creeert. Sorry hoor, maar wat willen ze van ons maken? Bureaucraten? 8)7
Dit is gewoon niet wat ik van een HBO-opleiding had verwacht.
* -RenE- heeft net weer zelf 2 dagen aan een plan van aanpak voor een groot project zitten werken.
Zie je: een groot project. Dat is heel wat anders! Ik neem aan dat dat geen project is van enkele dagen? Je snapt mijn punt denk ik wel: een HBO-opleiding is vaak niet wat het hoort te zijn. In mijn ogen dus niet meer dan logisch dat je dan de motivatie kwijt kunt raken.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:54

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Flappie schreef op woensdag 13 december 2006 @ 15:34:
Mja. Ik moet nu nog 2,5 jaar (met geluk 2 jaar als ik vrijstelling voor stage krijg!)

Ik begin echt te balen van deze school. En de baan klinkt interessant. Inclusief opleiding is natuurlijk altijd mooi :)
Om nog even hier op terug te komen. Ik snap niet waarom je nu een vrijstelling voor je stage zou willen hebben. De stage is juist dé mogelijkheid om relevante werkervaring op te doen en - al weet ik niet precies hoe dat in de ict tegenwoordig zit - veel werkgevers vragen naast minstens een HBO-diploma ook enige relevante werkervaring. Als je geen stage doet, geeft je dit alleen maar een slechtere onderhandelingspositie ten opzichte van je klasgenoten die wél een stage hebben gedaan. Bovendien geef je zelf aan dat je graag aan de slag wilt, dus dat kun je ook mooi met je stage doen.
Overigens raad ik je zeker aan je HBO af te gaan maken, simpelweg omdat voor de interessante functies dat tegenwoordig gewoon gevraagd wordt en je met een MBO-diploma op je cv linea recta in de prullenbak verdwijnt.

Rail Away!

Verwijderd

Onafgemaakte opleidingen staan slecht op je CV. Ik zou de opleiding zeker afmaken, desnoods in de avonduren als je werkt.

Nu lijkt werken interessant, maar papieren zijn wel degelijk belangrijk.

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Persoonlijk zou ik er zeker ook voor kiezen de opleiding af te maken, ik heb in het 2e jaar van mijn HBO opleiding ook de keuze gekregen om te gaan werken en dat vond ik op dat moment ook uiterst aantrekkelijk. Achteraf toch heel blij dat ik nog een paar jaartjes heb genoten van mijn opleiding en het vrije leventje als student, heb nu een ontzettend leuke baan bij een van de grotere gemeenten van Nederland en dat bevalt me prima, ik weet voor 99% zeker dat ik het niet zo ver had geschopt op deze leeftijd (ben pas 23) als ik echt gestopt was geweest met mijn opleiding.
Ik verdien nu het dubbele van wat toen mijn brutoloon geweest zou zijn.. Dus dat heb ik inmiddels ook al terugverdiend :)
Ik denk dat Tweaker ook de spijker op zijn kop slaat, ik heb in mijn avonduren ook nog wat cursusjes er bij gedaan, want laten we eerlijk zijn tis niet altijd zo dat je 40uur per week met je studie bezig bent :)

Verwijderd

Mirreke schreef op donderdag 14 december 2006 @ 09:06:
Ik denk dat Tweaker ook de spijker op zijn kop slaat, ik heb in mijn avonduren ook nog wat cursusjes er bij gedaan, want laten we eerlijk zijn tis niet altijd zo dat je 40uur per week met je studie bezig bent :)
Dat hangt er van af, bij ons op het laatste jaar universiteit zijn we toch makkelijk 50u per week druk bezig, buiten de examenperiode.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 11:22:
[...]

Dat hangt er van af, bij ons op het laatste jaar universiteit zijn we toch makkelijk 50u per week druk bezig, buiten de examenperiode.
in 95% van de gevallen ben je echt met 25 uur per week al makkelijk klaar, las laatst nog dat een onderzoek naar hoeveel uren per week studenten daadwerkelijk met hun studie bezig zijn rond de 28 ligt oid. Uiteraard zijn er opleidingen waarvoor je veel meer bezig bent, maar dat zijn imo de uitzonderingen.

Verder ben ik het met de meerderheid hier eens dat het verstandiger is je HBO papiertje te halen. True, HBO opleidingen stellen echt niet al teveel voor over het algemeen, kwaliteit van veel opleidingen is helaas om te huilen. Maar op het moment dat je daadwerkelijk aan de slag gaat scheelt het je meteen al een boel qua salaris en qua opleidingsmogelijkheden. Vergeet niet dat veel MBO opleidingen ook niet als fatsoenlijk te boek staan, wanorde en chaos is op de meeste ROC's volstrekt normaal, dus om nou te zeggen dat die MBO opleiding zoveel toegevoegde waarde heeft vraag ik me dan ook af.

Ik zou zo lang als t kan en zin heeft doorstuderen en daarna lekker aan de slag gaan op HBO niveau, want blijkbaar kan je dat aan, als je nu stopt en een baan accepteert op MBO niveau ben je daar in eerste instantie tevreden mee, maar op een gegeven moment wil je wellicht meer, maar loop je dan tegen een ontbrekend HBO papiertje aan...

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

25u per week makkelijk klaar klopt voor bachelor opleidingen aan de hogeschool, idd.
Maar een masteropleiding waar je 25u per week er mee denkt te komen, vergeet het maar.
Misschien met IQ=150 en een fotografisch geheugen :D
Het niveauverschil tussen hogeschool en universiteit is enorm.

Verwijderd

Technische opleidingen vragen op het HBO over het algemeen ook wat meer inzet dan gemiddeld. Maar het verschilt onderling tussen de scholen ook, net zoals kwaliteit onderling ook verschilt, al wordt kwaliteit soms weer vrij dubieus gemeten.

Bij HBO-TI in Breda was het iig ondenkbaar om het met 25 uur af te kunnen. Niet omdat het nou zo moeilijk was, maar wel omdat je gewoon aan het werk gehouden werd.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2006 13:48 ]

Verwijderd

Ik snap 100% wat je bedoeld. Mijn MBO opleiding is echt heel erg slecht, ik leer er echt niets van, en ik heb hier op me stage een baan aangeboden gekregen. Maar toch ga ik maar door met de opleiding.
Wat ze al zeiden, werken kan altijd nog. En school maak je gewoon leuk met vrienden. :)

Stel je gaat laat door, tot 25 jaar. Dan moet je nog 40 jaar werken tot je 65 bent. Dat is heel lang, ik zou nog lekker van je school levendje genieten! :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 14:49:
Ik snap 100% wat je bedoeld. Mijn MBO opleiding is echt heel erg slecht, ik leer er echt niets van, en ik heb hier op me stage een baan aangeboden gekregen. Maar toch ga ik maar door met de opleiding.
Wat ze al zeiden, werken kan altijd nog. En school maak je gewoon leuk met vrienden. :)

Stel je gaat laat door, tot 25 jaar. Dan moet je nog 40 jaar werken tot je 65 bent. Dat is heel lang, ik zou nog lekker van je school levendje genieten! :)
Inderdaad MBO is helemaal bagger, over de 4 jaar die ik er gezeten heb kan ik niet zeggen dat ik veel geleerd heb. Op mijn stages heb ik gelukkig veel kennis oogestoken en ik zal zeker verder gaan met een HBO. Lekker veel vrije tijd is ook wel lekker, dat verschil merk je goed als je net een lange stage achter de rug hebt.

Ik zou ook zeker je HBO afmaken! Werken komt over 2 jaartjes wel, die cursussen ook. :)

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:19

Metro2002

Memento mori

Flappie schreef op woensdag 13 december 2006 @ 15:23:
Hallo :)

Ik volg momenteel een HBO opleiding in Enschede aan de Saxion Hogeschool in Enschede. IK ben nu 1,5 jaar bezig. Ik ben absoluut niet te spreken over deze opleiding. Laatst kregen we een tentamen WIndows Server beheer. We kregen 250 vragen met antwoorden. De toets was 50 vragen uit deze 250 vragen. Gewoon antwoorden leren dus. OOk heb ik het gevoel dat ik er niet echt wat leer.

Nu heb ik via mijn oude stagebedrijf, waar ik tijdens mijn MBO opleiding heb stage gelopen, een baan aangeboden gekregen. Ik kan via het bedrijf dan MCSA/MCSE cursussen gaan volgen.

Wat zal ik nu gaan doen. De HBO opleiding afmaken of gaan werken. Misschien heeft iemand hier ervaringen mee?

Thx :)
Ik heb er ervaring mee, heb namelijk in exact dezelfde situatie gezeten.

2 jaar lang HBO bedrijfsinformatica gedaan en daarna 1 jaar HBO hogere informatica gedaan.
Beide opleidingen waren dermate saai en nietszeggend dat ik ermee gestopt ben. Ik kon toen makkelijk een baan vinden dus de keuze was snel gemaakt.

Allemaal leuk en aardig maar op een gegeven moment wil je meer, je gaat op zoek naar een andere baan en verrek. Bijna elk bedrijf vraagt wel een afgeronde opleiding (zelfs voor schoonmaakwerk vragen ze nog een diploma :/ )

Je kunt echt zonder diploma moeilijker een baan vinden en je zult echt harder moeten werken om jezelf te bewijzen voor het bedrijf, bovendien heb je een slechte onderhandelingspositie als je in een sollicitatieronde zit , want je hebt geen diploma.

:) ik zou zeggen: maak in vredesnaam je opleiding af!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 13:44:
25u per week makkelijk klaar klopt voor bachelor opleidingen aan de hogeschool, idd.
Maar een masteropleiding waar je 25u per week er mee denkt te komen, vergeet het maar.
Misschien met IQ=150 en een fotografisch geheugen :D
Het niveauverschil tussen hogeschool en universiteit is enorm.
Kijk dat zijn nu opmerkingen waar ik echt eens diep van moet zuchten... Ik zal niet met je twisten om het feit dat er een verschil is, logisch, anders was er maar één instelling. Maar het niveauverschil altijd zo maar opblazen en vergroten vind ik wat kras. We leven in 2006 en in België zijn we hard op weg om de opleidingsniveaus gelijk te trekken. Ik volg Journalistiek op een hogeschool en dat kost me minstens 25 uur per week, als ik alles netjes wil bijhouden/taken voorbereiden/actua op de voet volgen etc. Dat een student Geneeskunde ofzo meer moet doen kan ik niet ontkennen, maar laten we wel wezen: we volgen allemaal een voortgezette opleiding. Laten we elkaar anders allemaal in vakjes stoppen :/

En voor de TS:

ik kan begrijpen dat je het meer dan moe bent als je er zo simpel doorspartelt. Heb het vorig jaar meegemaakt, verandering van richting deed wonderen voor mij... Kijk waar je je het beste bij voelt. Doe je het nog redelijk graag zou ik je wel aanraden van toch maar de opleiding verder te zetten, of zeker te wachten tot na je stage. Je zal in een sterk verschillende situatie terechtkomen, kan je dat nu aan? Het gevoel van zelf je potje te verdienen kan nu wel machtig lijken, maar bezint eer ge begint!

Verwijderd

Arandill: ik kan enkel spreken over mijn eigen ervaring: informatica op hogeschool niveau is in België lachwekkend makkelijk ten opzichte van informatica op de universiteit.
Dag en nacht verschil.
Er is wel degelijk een groot verschil tussen bachelor en master, zo is het nu eenmaal, en zo hoort het ook.
Ga maar eens solliciteren bij een grote instelling (KBC, Axa, ING, Fortis, ...) daar is de eerste vraag: bachelor of master? En naargelang het antwoord, steken ze je in een vakje.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:54

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

offtopic:
Ik hou ook zeker niet van in hokjes stoppen en zou willen dat ik anders kon zeggen, maar ik ken veel mensen, zowel op HBO en universiteit. Feit is dat de mensen op de universiteit over het algemeen +25 uur hiermee bezig zijn en degenen op het HBO een paar lessen in de week volgen, misschien rond de 20 uur hiermee bezig zijn en voor de rest buiten de tijd op school niet veel bezig zijn (enkele uitzonderingen daargelaten). Ik heb regelmatig HBO'ers een universitaire studie zien starten na het behalen van hun HBO-diploma, maar allemaal zijn ze na maximaal één jaar gestopt (één uitzondering daargelaten).

[ Voor 2% gewijzigd door Mad Marty op 14-12-2006 17:40 . Reden: Offtopic tags ;) ]

Rail Away!

Verwijderd

Mad Marty schreef op donderdag 14 december 2006 @ 17:37:
offtopic:
Ik heb regelmatig HBO'ers een universitaire studie zien starten na het behalen van hun HBO-diploma, maar allemaal zijn ze na maximaal één jaar gestopt (één uitzondering daargelaten).
offtopic:
Kan ik over meespreken: in ons schakelprogramma (bachelor->master) zijn 36 personen gestart, waar er uiteindelijk 6 nog van overgebleven zijn (en van die 6 zijn er 3 die op alle vakken geslaagd zijn).

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:07
Ik als praktijkman stoor me meer aan het gebrek aan inzicht van diverse schoolverlaters. Dat is niet iets wat je vanuit de schoolbanken meekrijgt.

Verwijderd

merauder schreef op donderdag 14 december 2006 @ 19:06:
Ik als praktijkman stoor me meer aan het gebrek aan inzicht van diverse schoolverlaters. Dat is niet iets wat je vanuit de schoolbanken meekrijgt.
Dan heb je op de verkeerde schoolbank gezeten.
Ik kan eerlijk zeggen dat ik door mijn opleiding enorm veel bijgeleerd heb en bovendien een veel dieper inzicht heb gekregen in vele takken van informatica, algoritmes en wiskunde.
Je IQ gaat niet stijgen dankzij een school, maar het kan toch echt helpen met het verwerven van een goed inzicht.

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 14:57
feca schreef op woensdag 13 december 2006 @ 23:54:
[...]

Ik had deze opmerking uiteraard zien aankomen. Laat ik vooropstellen dat papierwerk er natuurlijk bij hoort en dat ik niet te beroerd ben om dit te doen. Maar zeg nou zelf: als je slechts enkele uren echt praktisch met een "project" bezig bent, zoals het configureren van een simpele RAS-verbinding, dan vind ik een "planning" en een "plan van aanpak" waarbij je praktisch iedere minuut en iedere muisklik moet verantwoorden lichtelijk overdreven. Zeker als dat alles een overhead van rond de 50% creeert. Sorry hoor, maar wat willen ze van ons maken? Bureaucraten? 8)7
Dit is gewoon niet wat ik van een HBO-opleiding had verwacht.

[...]

Zie je: een groot project. Dat is heel wat anders! Ik neem aan dat dat geen project is van enkele dagen? Je snapt mijn punt denk ik wel: een HBO-opleiding is vaak niet wat het hoort te zijn. In mijn ogen dus niet meer dan logisch dat je dan de motivatie kwijt kunt raken.
Dat is juist wel wat je op een HBO opleiding verwacht, het praktijk gerichte doe je meer op het MBO, van de HBO-er wordt verwacht dat hij de mensen die die "simpele" RAS verbinding maken aanstuurt en de hele mikmak er om heen is dan erg belangrijk (jij bent straks simpelweg te duur om bv kabels te trekken en een pc in elkaar te drukken). Je kan in een schoolsemester geen groot project met alles er op en er aan opzetten is mijn ervaring (he je bent student of niet ;)), maar je krijgt wel inzicht in de standaarden en je leert er mee werken (een PVA kan je voor een project van 2 dagen op een a4tje kwijt en voor een langer project wordt het wat meer, maar de basis blijft gelijk).
En je motivatie kwijtraken ken ik idd, maar goed 2 jaar door rommelen en je bent er af moet je maar denken :Y)

Flickr | Lego collectie

• Nitrohoss
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-03-2024
Als je ontzettend baalt van de opleiding.. switch dan van opleiding....

Maar na 1,5 jaar heb je eik alleen je stage en je afstuderen voor de boeg... ga voor jezelf na wat deze specifieke opleiding voor waarde heeft in de branche. een HTS ***kunde uit groningen kan heel anders gewaardeerd worden dan een opleiding met exact dezelfde naam uit maastricht.. Als jij voor jezelf ziet dat de opleiding in Enschede minder is dan ergens anders.. in jouw ogen, om wat voor reden dan ook.. schrijf je dan alsjeblieft in voor de andere opleiding en zoek daar een kamer...

Uiteindelijk krijg je idd zoals al eerder gemeld een papiertje dat aangeeft dat jij bepaalde verbanden kan leggen omdat je een bepaald denknivo aantoonbaar hebt gemaakt.. werkervaring is mooi.. maar die is nog mooier als aanvulling op een diploma.. uiteindelijk bereik je namelijk sneller je (financiele) plafond zonder papieren.. of blijven deuren gesloten...

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:08
ik gaf vroeger ook nooit zoveel om school, en ben ook vroeg gaan werken.

Ik heb mezelf omhoog gewerkt tot een pracht functie + bijbehorend salaris.
Baas betaald alle opleidingen, zo heb ik m'n MCSE/MCSA + messaging + cisco + citrix etc. gehaald.

Maar toch vond ik dat ik iets miste, technisch overal genoeg kennis van, maar toch op management nivo te weinig kennis.

ik ben daarom afgelopen jaar gestart met een kopstudie van hogeschool NOVI in utrecht.
Dit bevalt mij uitstekend, en heb nu de helft erop zitten.

HBO is gewoon geen concrete stof, af en toe lekker wazig, en veel papier werk, maar zo werkt het in het bedrijfsleven nu ook eenmaal in de wat hogere functies.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Een technische HBO is anders een stuk concreter hoor :P

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:08
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 14:45:
Een technische HBO is anders een stuk concreter hoor :P
bij een kopstudie krijg je vrijstellingen op technische vakken omdat je deze al beheerst.

MCSE + een werkgevers verklaring geeft je vrijstelling op de technische vakken, waardoor je alleen de wat "wazigere vakken" hebt :P

Ik heb er erg veel aan momenteel.

sjek http://www.hogeschoolnovi...opmcse/leafletkopmcse.pdf voor meer info.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 15-12-2006 14:51 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Ik zit eigenlijk met eenzelfde dillema. Ben ooit begonnen met werktuigbouw (HBO) Ik bleef daar steken op wiskunde, de rest was niet echt een probleem. Vooral vanwege de wiskunde dus moeten stoppen met de opleiding en ben toen een 'van alles wat' studie gaan doen, ook HBO.

Het eerste jaar met twee vingers in mijn neus gehaald, het tweede jaar ook grotendeels. Nu gaat het allemaal erg langzaam. De motivatie is enorm gedaald, ik heb namelijk ook niet echt het idee dat ik iets leer. Wel kom ik veel dingen tegen waarvan ik denk: Nou, dat wil ik iig nooit weer doen. Het vervelende is alleen dat zo'n beetje alles wat ik nog te gaan heb uit dergelijke onderwerpen bestaat en dat is ook niet bepaald bevorderend voor mijn motivatie. Daarnaast is de werkgelegenheid voor mensen van die opleiding afkomen ook niet bepaald goed te noemen (denk aan 5%). M.a.w.: Motivatie is er amper, ook al kán ik over 1,5 jaar klaar zijn. Echter door gebrek aan motivatie wil het bepaald niet vlotten.
Ik ben dus ook goed om me heen aan het kijken, of er nog 'iets technisch' te vinden is. Ik weet dat er een te kort is aan technisch personeel, alleen zonder noemenswaardige werkervaring blijven bijna alle deuren gesloten, ook al vinden ze het prachtig dat ik goed overweg kan met ACAD, Inventor, Solid Edge, Solid Works, beetje kan programeren, best wel om kan gaan met de meest voorkomende sterkte/stijfheidsberekeningen, en nog veel andere basisvaardigheden beheers.

Mensen/bedrijven waar ik mee gepraat heb vinden over het algemeen wel dat een opleiding vooral belangrijk is als je ergens wil beginnen. Naarmate je meer werkervaring krijgt begint dat toch wel zwaarder te tellen, zeker omdat je toch het meeste leert als je eenmaal aan het werk bent. Het belangrijkste is gewoon dat je kun presteren en op het moment kan ik niet veel laten zien wbt mijn prestaties, gewoon omdat ik nog maar weinig heb gedaan.

*pijnst verder....*

• Nitrohoss
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-03-2024
Die opleiding is voornamelijk bedoeld om de manier van denken en het nivo van denken aan te kunnen tonen.. na de opleiding ga je ws iets doen waar je maar ongeveer 5% van je studie voor nodig hebt... het beste wat je leert op die opleidingen is logisch, geordend nadenken.. en uiteraard een hoop bagage om mee te kunnen werken.. je zal alleen een groot deel niet meer gebruiken.. als je het af kan maken.. doen.. al is het maar als sleutel voor die deuren... je bent er nu nog maar 1,5 jaar van verwijderd.. dat kan je de kop niet kosten...

[ Voor 17% gewijzigd door Nitrohoss op 19-12-2006 00:43 ]

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:07
Ik leer ook wat bij in de avonduren,maar mijn ervaring is dat als je pech hebt je verbannen wordt tot een tijdje productiehallen. In mijn geval kan een dag-opleiding niet meer (geldkwestie) en O O O wat heb ik een spijt dat ik destijds van mijn studie een zootje heb gemaakt.

Verwijderd

Heb zelf een ICT detacheringsbureau, en ik zou zeggen.....altijd afmaken. Zeker wanneer je in de detachering zou willen gaan werken, is dit een zeer belangrijk criterium voor opdrachtgevers. Los van het feit of je het al dan niet eens bent met het (voor)oordeel dat velen hebben over het verschil MBO/HBO: heb zelf zowel MBO-ers als HBO-ers in dienst, en neem van mij aan, de mensen die een HBO opleiding hebben afgemaakt zijn net ff een stapje verder. Natuurlijk.....uitzonderingen daargelaten, maar ik heb er nogal wat gesproken het afgelopen jaar en met een aantal werk ik dus zeer regelmatig samen. Voor pure beheerders, als dat is wat je de komende jaren wilt gaan doen, kom je nog wel een eind met MBO. Wil je echter meer richting engineering, dan zou ik zeker je HBO afmaken.

Overigens, gratis tip: specialiseer je, en wel zsam: Vmware, Citrix...maakt eigenlijk niet zo heel veel uit, maar kies ergens voor. Met alleen MS kom je tegenwoordig niet zo heel ver, of je moet idd binnen MS een specialisme hebben gekozen (exhange, IIS, SBS etc). Combinatie met Unix/Linux is overigens altijd goed.

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Volgens mij is het nog niet gezegt en ik weet ook niet of het mogelijk is met jouw opleiding. Hoe denk je over deeltijd? Je kunt dat al werken en daarnaast volg je toch nog een studie. Het is wel zwaar omdat je naast je werk ook nog een aantal uur per week aan je studie moet werken en je vaak ook in het weekend naar school moet.

Niet gaan stage lopen lijkt me geen optie. Praktijk ervaring opdoen is naast ontzettend belangrijk ook een welkome afwisseling op het hele dagen op school zitten. Je weet zo ook of dit nou echt is wat je wilt. Als je stage loopt in een richting waar je in wilt werken weet je ook weet waarom je deze opleiding doet. Misschien ook weer een motivatie.
Pagina: 1