Toon posts:

Compaq Deskpro EN PIII

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort heb ik de kans om een Pentium III op de kop te tikken voor 40 EURO. Dit pc(tje is zonder scherm en eigenlijk heb ik maar even om hem te testen voor ik hem mee naar huis neem.

(er worden een heel deel verkocht...en kan daar niet teveel complimenten maken denk ik)

Wat ik dacht te doen is een memmory test via bootfloppy...en liefst een soort knoppix linuxje laten booten vanop cd.

Maar zijn er nog wat interessant zaken waar ik best om moet letten.

Ik ga hooguit een kwartiertje de tijd hebben om het systeem te testen denk ik.

Dus waar ik concreet aan dacht.

Memtest
Knoppix linux

Het systeem moet als server bakje worden gebruikt..dus er moet een NIC bij in komen. Ik hoop maar dat er iets te veranderen valt inwendig aan de pc. (daar het niet echt om een clone gaat?)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:21
Tja, zijn wel 2 goeie denk ik. Zo kan je ook direct testen of de floppy en cd-drive nog werken. :-P

Kwa aanpassingen aan die bak... het moederbord en de voeding zijn volgens mij geen standaard atx-form, maar als de rest zou geen probleem mogen zijn. Schijven, memory, cpu, ... kunnen gewoon vervangen worden.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb twee van dat soort bakken staan. Zijn wel goed uit te breiden, alleen >120 Gb harde schijven is moeizaam, en ze pakken niet zomaar alle SDRAM.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
In 15 minutjes heeft het weinig nut om memtest te draaien, of het geheugen moet echt heel slecht zijn. Ik zou gewoon even alle basis functies proberen.

Kijken of er geen pinnetjes krom zijn.
IDE poorten testen.
Pci sloten even testen.
etc

15 minutjes is wel erg kort om een beetje te testen, maar voor die €40 maakt het ook niet veel uit.

Ik zit nu tijdelijk ook achter zo'n ding, deze komt nieuw uit 2001 en doet het nog steeds goed. Alleen het inbouw systeem zuigt.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
gambieter schreef op woensdag 13 december 2006 @ 15:04:
Ik heb twee van dat soort bakken staan. Zijn wel goed uit te breiden, alleen >120 Gb harde schijven is moeizaam, en ze pakken niet zomaar alle SDRAM.
Ik heb er nu een 250GB schijf op draaien, geen problemen mee gehad, wel herkent de bios em al 117GB. Maar in windows doet ie het gewoon.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

bassie_ schreef op woensdag 13 december 2006 @ 15:08:
[...]
Ik heb er nu een 250GB schijf op draaien, geen problemen mee gehad, wel herkent de bios em al 117GB. Maar in windows doet ie het gewoon.
Klopt. Ik heb ook nog een HP Vectra PIII staan, die pakte zelfs na BIOS upgrade de schijf maar als 129 Gb (geloof ik), maar samen met de software van de fabrikant lukte het verder wel om de schijf volledig herkend te laten worden. Het kan dus wel :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nog contact gehad met iemand die aanwezig gaat zijn bij de verkoop op het werk. Momenteel zijn de cases nog gesloten met een elektrisch slot (zo achteraan...diefstal beveiliging qua inboedel in behuizing....niet dat er veel soeps inzit denk ik:)

Maar er zou blijkbaar 256MB RAM inzitten. Hoewel sommige beweren dat het op 192 MB gaat.

HD geen info
GRAKA geen info

Bedoeling gaat zijn om een iets sneller router bakje te hebben....maar het moet performant zijn.
Ik heb ook geen flauw idee van type processor. Naar verluidt zou het om een type van iets meer dan 500Mhz gaan....

Zal het paneel dan zeker even open doen. Indien het me niet aanstaat mag ik het dan weigeren. Vandaar dat ik zoveel mogelijk belangrijke info probeer op te doen op dit forum.

Ben blij met de vermelding dat 40 EURO "niet gek teveel is voor dit bakje?".

blijkbaar zijn er de laatste jaren veel HDD's verwisseld in deze systemen. Een betrouwbaar type moet ik dan ff opzoeken.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Voor 40 euro? Nee, dan kan je niet veel eisen....

Er zal een belabberde graka in zitten, en het is niet snel. Maar inderdaad goede servertjes.

Pagina: 1