[High-res TFT] Geen HDCP een gemis?

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik zit me erop te orriënteren een nieuwe monitor te kopen, en dan niet bepaald de kleinste.
De Iiyama 22" E2200WSV-B1 spreekt mij bijzonder aan (is wel behoorlijk wat commentaar over, maar voordat ik deze koop test ik hem eerst bij mij op de zaak ff goed uit ofdat ik er wel tevreden over ben), en dan voornamelijk vanwege de prijs (€335,00 @ TWP) in combinatie met een 22" beeldoppervlakte met een resolutie van 1680x1050.

Nu is het zo dat deze monitor niet over HDCP beschikt, de beveiliging die het helemaal moet worden. Oftewel: met HDCP beveiligd materiaal kan ik straks alleen in gelimiteerde, lage resolutie afspelen. Echter: ga ik dat wel gebruiken (en hoe laag wordt deze resolutie dan) ?

Natuurlijk wil ik er films op afspelen, maar het enige HD materiaal dat ik tot nu toe afspeel zijn Lost en Prison Break en dat materiaal word toch ergens vandaan gehaald waar beveiliging er niet op zit ;)
Echter: hoe future-proof is deze monitor, want ik denk dat over een jaartje alle nieuwe monitoren dit zullen hebben. Deze heb je nu ook, Samsung heeft bv ook een mooie 22", alleen vertoont deze wat andere mankementen en is toch weer een stukkie duurder.

Jullie mening hierover: hoeveel spijt ga ik later krijgen met het ontbreken van HDCP ondersteuning op een TFT met hoge resolutie?

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:56
Ik denk eerlijk gezegd dat je voorlopig geen spijt zult krijgen. Ik heb zelf ook een HDCP-loze LCD monitor van 22" (acer AL2216W). Volgens mij zullen de voorlopige films nog geen HDCP ondersteunen. De komende jaren zelfs niet eens volgens mij...

• Neok_
  • Niet online
masser120 schreef op woensdag 13 december 2006 @ 16:20:
Ik denk eerlijk gezegd dat je voorlopig geen spijt zult krijgen. Ik heb zelf ook een HDCP-loze LCD monitor van 22" (acer AL2216W). Volgens mij zullen de voorlopige films nog geen HDCP ondersteunen. De komende jaren zelfs niet eens volgens mij...
Waarom zouden ze dat niet snel invoeren? Alle tft's en plasma's die je tegenwoordig in de Mediamarkt folder ziet zijn voorzien van HDMI aansluitingen, er komen steeds meer videokaarten met HDCP ondersteuning, en een blueray of hd-dvd speler zul je vanzelfsprekend ook niet zonder HDMI aansluiting vinden.
Oftewel alle middelen zijn er, dus waarom zouden ze het dan niet snel gaan gebruiken?

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Omdat het gros van de mensen met een 'HD Ready' scherm geen HDMI hebben misschien? Als de filmindustrie nu massaal de HDMI restricties gaat invoeren dan zal geen hond een BR of HD-DVD film aan gaan schaffen en blijft iedereen bij gewoon DVD. Je gaat niet elke 3~4 jaar een nieuwe TV kopen dus voorlopig geen restricties via HDMI.

Verwijderd

Het is best wel simpel, als je niet van plan bent om HD-DVD of Blue ray film's op Vista te kijken heb je geen HDCP nodig, wil je het wel dan moet je echt een HDCP monitor kopen!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik denk persoonlijk dat er wel workarounds komen. En anders maar geen HD-DVD's of Blue Ray schijfjes kopen, waarschijnlijk zijn ze me toch te duur :) Bovendien moet je videokaart dan ook HDCP zijn en ik ben niet van plan te gaan upgraden. Dus, ik mis het persoonlijk niet.

Verwijderd

Ik heb een Pioneer DV-868AVi DVD speler die via zijn HDMI uitgang kan scalen naar 720P en 1080i, het betreft dan wel een scherm voor je PC dus het is niet van toepassing op jou, echter die speler is al wat ouder en dat is mijn punt, waarom zou je niet voor HDCP gaan het kan er maar inzitten en is het zoveel duurder? erg lullig als je tegen de spreekwoordelijke boom aan loopt

• Neok_
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2006 @ 23:09:
..waarom zou je niet voor HDCP gaan het kan er maar inzitten en is het zoveel duurder? erg lullig als je tegen de spreekwoordelijke boom aan loopt
Zoals ik al zei: ik heb niet al het geld van de wereld en ja, een monitor met HDCP is gewoon een stuk duurder.

Verwijderd

Neok_ schreef op woensdag 13 december 2006 @ 14:36:
Ik zit me erop te orriënteren een nieuwe monitor te kopen, en dan niet bepaald de kleinste.
De Iiyama 22" E2200WSV-B1 spreekt mij bijzonder aan (is wel behoorlijk wat commentaar over, maar voordat ik deze koop test ik hem eerst bij mij op de zaak ff goed uit ofdat ik er wel tevreden over ben), en dan voornamelijk vanwege de prijs (€335,00 @ TWP) in combinatie met een 22" beeldoppervlakte met een resolutie van 1680x1050.

Nu is het zo dat deze monitor niet over HDCP beschikt, de beveiliging die het helemaal moet worden. Oftewel: met HDCP beveiligd materiaal kan ik straks alleen in gelimiteerde, lage resolutie afspelen. Echter: ga ik dat wel gebruiken (en hoe laag wordt deze resolutie dan) ?

Natuurlijk wil ik er films op afspelen, maar het enige HD materiaal dat ik tot nu toe afspeel zijn Lost en Prison Break en dat materiaal word toch ergens vandaan gehaald waar beveiliging er niet op zit ;)
Echter: hoe future-proof is deze monitor, want ik denk dat over een jaartje alle nieuwe monitoren dit zullen hebben. Deze heb je nu ook, Samsung heeft bv ook een mooie 22", alleen vertoont deze wat andere mankementen en is toch weer een stukkie duurder.

Jullie mening hierover: hoeveel spijt ga ik later krijgen met het ontbreken van HDCP ondersteuning op een TFT met hoge resolutie?
Ik heb m zelf ook gekocht, met t zelfde idee. Enige HD content die ik erop afspeel komt van usenet af, en de komende jaren zal dat nog wel zo doorgaan. Het zou natuurlijk wel jammer zijn als t zo beveiligd is dat je over 3-4 jaar geen HD meer kan doorsturen naar je scherm, maar goed tegen die tijd heb je weer een nieuw scherm. :P
Wat betreft t scherm: contrast is wel goed te noemen, dus t ziet er prachtig uit, en natuurlijk mooi scherp. Verder robuust design, en een donkere rand (wat ik zelf wel prettig vind). Enige nadeel is backlight leakage, die overigens wel redelijk uniform is.

• masser120
En bovendien voor de mensen die geen HDCP monitor hebben met een behoorlijke grootte (22" o.i.d.): wacht maar totdat de code gekraakt wordt, dan kan je je monitor ook gebruiken met blu-ray films.

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 08:45
masser120 schreef op donderdag 14 december 2006 @ 12:11:
En bovendien voor de mensen die geen HDCP monitor hebben met een behoorlijke grootte (22" o.i.d.): wacht maar totdat de code gekraakt wordt, dan kan je je monitor ook gebruiken met blu-ray films.
Jij hebt dus duidelijk geen idee wat HDCP inhoudt.... het is een hardwarematige beveiliging waarbij je dus niet simpelweg een code/encryptie kan kraken zoals dat bij de CSS beveiliging op DVD's was.

Verwijderd

Waarom niet gewoon een Samsung 205bw?
Zelfde resolutie, betere beeldkwaliteit, in hoogte verstelbaar, DVI en HDCP en is 40 euro goedkoper.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
Ik zou toch voor met HDCP gaan omdat dit beeldscherm waarschijnlijk langer in gebruikt blijft dan de computer waar je hem nu bij koopt, je mag toch wel verwachten dat zo'n mooi beeldscherm toch wel 5jr mee gaat voordat er mankementen gaan komen. En persoonlijk denk ik zelf dat je er over 3jr last van gaat hebben met HD content.

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

Wel nee de code word pas actief in 2016 (was op de front pagina er over)
Omdat te veel mensen geen hdcp aan sluiting hebben terwijl ze wel een tft tv hebben.
Duur 5jaar voordat het scherm kapot is en dan nog 5jaar voor het ingeburgert is.
Dus een goeie 8@10jaar kan je wel aan houden.
Als dan jouw hdtv tft zonder hdcp nog leeft is het een wonder.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 13:29:
Omdat te veel mensen geen hdcp aan sluiting hebben terwijl ze wel een tft tv hebben.
Duur 5jaar voordat het scherm kapot is en dan nog 5jaar voor het ingeburgert is.
2016 ???? Heb je daar een linkje van ??

HDCP zit gewoon al op VISTA en VISTA is nu. Blue ray en HD DVD zijn er ook al. Alle Samsung monitoren zijn al voorzien van HDCP en de concurentie zal over 3 a 4 maanden ook alles met HDCP verkopen. Je moet je zelf gewoon afvragen of je HD content af wilt spelen, als je zeker weet dat dat niet zo is koop je gewoon een model zonder. Mocht je twijfelen koop er dan 1 met!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Als dat van 2016 waar is zou dat wel mooi zijn natuurlijk :) Ergens ook wel logisch. Al die onwetende consumenten die "een platte televisie" kopen die HD kan afspelen zullen niet allemaal van het bestaan van HDCP afweten. Dan zou er ook weinig HD-DVD of Blue Ray materiaal verkocht worden.

Verwijderd

Nou ik heb ff gezocht en alle tv's die als HD ready verkocht worden (en dat zijn toch wel de meeste) moeten voldoen aan het volgende:

Minimale verticale resolutie van 720 pixels.
Verplichte HD-ingangen:
Analoog component video (YPbPr)
Digitaal HDMI of DVI
Deze ingangen moeten overweg kunnen met de volgende breedbeeldformaten
720p: 1280x720 bij zowel 50 Hz als 60 Hz progressive scan
1080i: 1920x1080 bij zowel 50 Hz als 60 Hz interlaced
De DVI of HDMI ingang ondersteunt HDCP-beveiliging. Dat is een nieuwe vorm van kopieerbeveiliging die ervoor zorgt dat digitale signalen niet afgetapt of gekopieerd kunnen worden.

Je kan dus wel zeggen dat 85% van alle tv's die sinds 2005 verkocht worden, al over HDCP beschikken.

• masser120
lammert schreef op donderdag 14 december 2006 @ 12:25:
[...]

Jij hebt dus duidelijk geen idee wat HDCP inhoudt.... het is een hardwarematige beveiliging waarbij je dus niet simpelweg een code/encryptie kan kraken zoals dat bij de CSS beveiliging op DVD's was.
Grapje :p. Nee echt: ik dacht dat het gewoon met encryptie te maken had.

Verwijderd

het is dan ook gewoon encryptie? Alleen hebben ze het rechtsreeks in de kabel ingebakken.
Tenzij ze quantumencryptie effectief kunnen toepassen is dit allemaal vrij zinloos, het zal ZEER snel mogelijk zijn om het digitaal signaal gewoon af te tappen via een omweg waardoor hun dure technologie zinloos is

Sony WEET dit, maar ondertussen kunnen ze dan toch weer lekker licenties verkopen aan monitor- en videokaartfabrikanten ;)

• Neok_
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 12:42:
Waarom niet gewoon een Samsung 205bw?
Zelfde resolutie, betere beeldkwaliteit, in hoogte verstelbaar, DVI en HDCP en is 40 euro goedkoper.
..en 2" kleiner ;)
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 15:01:
Sony WEET dit, maar ondertussen kunnen ze dan toch weer lekker licenties verkopen aan monitor- en videokaartfabrikanten ;)
Sony....en jij ;)
Verwijderd schreef op donderdag 14 december 2006 @ 13:29:
Link? Lijkt mij wel erg onwaarschijnlijk, gezien -zoals iemand anders al op merkte- alle technologie er al is en bij elk nieuw apparaat tegenwoordig wel ingebakken wordt.

• PHOEN1X
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-07 19:53
Ik dacht dat de code al in 2010 actief zou worden. Maar er zijn ook al kastjes die zich voordoen als hdcp monitor en vervolgens het signaal zonder hdcp aan de echte monitor doorgeeft.

Verwijderd

Als ik dit topic ff mag kicken,

Ik zoek momenteel ook een tft en hdcp interesseert me werkelijk waar dan ook helemaal niets. Waarom een duurder monitor kopen omdat een friggin' filmmaatschappij wil dat er een één of andere dure chip in wordt gestopt. :/

Stel, je favoriete film komt binnenkort op hdcp-content uit, en je kan hem niet afspelen omdat je monitor/videokaart/hd-speler niet hdcp ondersteund, dan download je hem toch lekker in een mooie hd-rip? Scheelt je meteen weer 'unskippable' filmpjes en andere ongein :/
PHOEN1X schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 11:07:
Ik dacht dat de code al in 2010 actief zou worden. Maar er zijn ook al kastjes die zich voordoen als hdcp monitor en vervolgens het signaal zonder hdcp aan de echte monitor doorgeeft.
Die kastjes zijn er idd. Ze worden verkocht als 'dvi-versterker'.

Zorgwekkender vind ik persoonlijk het feit dat nieuwe hdcp-media - al dan niet door schijfjes/tv-kabel - vervolgens er voor kan zorgen dat deze apparaten geblacklist worden...
Pagina: 1