Vollemaan vs problemen (electronisch?)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.485 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-10 00:04
Beste,

Ik draai al een tijdje mee in de storingsdienst en het valt me op dat er rond de volle maan periode veel meer storingen gemeld worden dan de rest van periode.

Zo was het media 5 december weer raak wat electronische problemen betreft.
Normaal heb ik 1 a 2 storingen tijden een week.
Nu heb ik 7 storingen gehad waarvan 3 op 5 december en de overige de dagen ervoor of erna.

Ik ben benieuwd of er meer mensen ervaringen hebben met de volle maan vs problemen en daarmee doel ik voornamelijk op electronische problemen (computertechnisch t/m electronica).

Laat even horen wat jou ervaringen zijn met de volle maan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met volle maan het ik het altijd druk inverband met weervolfachtige praktijken.
Nee ff serieus ik vind dit wel opmerkelijk. Ik heb wel eens wat anders gehoord dat vrouwen ten tijde van vollemaan vaak ongsteld worden. Dit was een keer in een programma dit zou komen door het trekken van de maan aan de aarde of het tegenovergestelde. Maar met vollemaan heb ik met mijn electronica geen problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
Geen ervaringen mee. Wel hebben we veel folklore dat honden meer bijten, meer kinderen worden verwekt en er meer moorden en inbraken gepleegd worden.

Dat laatste (inbraken) schijnt te kloppen, en is geheel te wijten aan meer licht om bij te 'werken' 's-nachts.

De rest is bijgeloof, en heeft net zoveel positieve als negatieve wetenschappelijke rapporten.

Je hebt gewoon botte pech volgens mij.

>Select * FROM users WHERE clue > 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

genesisfm schreef op woensdag 13 december 2006 @ 14:01:
Ik draai al een tijdje mee in de storingsdienst en het valt me op dat er rond de volle maan periode veel meer storingen gemeld worden dan de rest van periode.

Zo was het media 5 december weer raak wat electronische problemen betreft.
Normaal heb ik 1 a 2 storingen tijden een week.
Nu heb ik 7 storingen gehad waarvan 3 op 5 december en de overige de dagen ervoor of erna.
Kan je statistisch aantonen dat er rond volle manen meer technische storingen zijn of baseer je dit alleen op je eigen waarneming? Want door selectieve waarneming en de menselijke voorkeur voor bevestiging van bestaande ideeen kan je gauw van een idee overtuigt raken waarvan objectief werkelijk geen enkel bewijs is.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Er worden ook meer kindjes gemaakt met volle maan... Van kindjes maken word je scherper, en merk je dus een storing eerder op :) Heeft dus niets te maken met aantal storingen maar met aantal waarnemingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Dat van die ongestelde vrouwen kan onmogelijk samengaan met meer kinderen :+.

Het is dus ook beide gewoon (bewezen) onzin en gewoon een kwestie van selectief geheugen.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergelijk het met auto's, als jij een auto koopt van merk x en type y, dan zie je erineens heel veel rondrijden. (exclusieve modellen nagelaten natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2006 @ 16:10:
Vergelijk het met auto's, als jij een auto koopt van merk x en type y, dan zie je erineens heel veel rondrijden. (exclusieve modellen nagelaten natuurlijk)
Of dat het elke keer als je op de klok kijkt 13:37 is...
Natuurlijk, want waarom zou je onthouden dat je gisteren om 21:52 op je horloge keek?

Ha! Het is nu 16:17! Mooi man...

Stukje tekst: http://skepdic.com/fullmoon.html

[ Voor 5% gewijzigd door Rone op 13-12-2006 16:21 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-10 22:30
"Je zult je misschien afvragen waarom bv. vollemaanstijden nu op deze site te vinden zijn.
Veel chronisch zieken zijn "gevoelig" voor weersomstandigheden en voor de volle maan.
Met vollemaan houden bv.veel mensen veel vocht vast."

http://www.langziek.nl/maanstanden.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Mr_Atheist schreef op woensdag 13 december 2006 @ 16:06:
Dat van die ongestelde vrouwen kan onmogelijk samengaan met meer kinderen :+.

Het is dus ook beide gewoon (bewezen) onzin en gewoon een kwestie van selectief geheugen.
Mijn schoonmoeder is verloskundige en heeft al eens aan een dergelijk onderzoek meegewerkt. En uit dat onderzoek (weet niet voor welke instelling/stichting/wetenschappenlijk instituut dit was) bleek dat er wel degelijk een verhoging zat in het aantal bevalling rond volle maan. Niet in extrema, maar als de maankalender werd gelegd naast de geboortedata bleek toch duidelijk een verhoging van het aantal bevallingen.

Verwijderd

Confusion schreef op woensdag 13 december 2006 @ 14:49:
[...]

Kan je statistisch aantonen dat er rond volle manen meer technische storingen zijn of baseer je dit alleen op je eigen waarneming? Want door selectieve waarneming en de menselijke voorkeur voor bevestiging van bestaande ideeen kan je gauw van een idee overtuigt raken waarvan objectief werkelijk geen enkel bewijs is.
Inderdaad, de kracht van suggestie kan soms best groot zijn. Een iets simpelere verklaring van deze gedachtengang is hierboven al met "13:37" op klokken uitgebeeld...

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-10 22:30
Confusion schreef op woensdag 13 december 2006 @ 22:31:
[...]

Die site heeft autoritaire waarde, omdat ... ?
http://www.ajc.com/servic...xtype=rss&cxsvc=7&cxcat=6

D. Dichev and Troy D. Janes in a research report.

"Specifically, returns in the 15 days around new moon dates are about double the returns in the 15 days around full moon dates. This pattern of returns is pervasive," they report.

They gathered data on major U.S. stock markets over the past 100 years, and on the markets of 24 other nations going back 30 years.

http://harvardbusinessonl...ral=null&_requestid=59369

[ Voor 25% gewijzigd door Mastermind op 14-12-2006 15:08 ]

• liledevil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

liledevil

DELL EVIL I

Misschien heel simpel, maar meten is weten.
Maak inderdaad een lijstje waarop je storingen bijhoud, vraag eventueel collega's hetzelfde te doen.
Het liefste laat je het je collega's doen zonder dat je ze de achterliggende gedachte verteld.
Houd dit een paar maanden vol en bekijken dan de ervaringen van je collega's met de maankalender.
Op deze manier is er objectief gemeten, je collega's wisten namelijk niet op basis waarvan ze de storingen moesten noteren, en heb je al dan niet een opzet wat aanleiding kan zijn tot verder onderzoek.
Je kunt ook nog gaan experimenteren met wanneer je ze herinneringen stuurt om ze aan het noteren van de storingen, maar maak hier vooraf een schema van wanneer je dit doet op willekeurige data welke verschillende maanstanden vertegenwoordigen.

if you pay peanuts, you get monkeys

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-10 17:54

Metro2002

Memento mori

apart om te lezen.

Dat de maan een flinke invloed op de aarde heeft kun je oa zien aan de getijden (eb en vloed).
Het zou goed kunnen dat apparaten ook anders functioneren of eerder stuk gaan.
Ook mensen hebben soms last van volle maan, slecht slapen (heb ik bv zelf ook) en onrustig gevoel.

In sommige religies (wicca, paganisme, hekserij ed) wordt de maan ook als krachtige energiebron gezien.

• 0rbit
Mirreke schreef op donderdag 14 december 2006 @ 09:37:
[...]

Mijn schoonmoeder is verloskundige en heeft al eens aan een dergelijk onderzoek meegewerkt. En uit dat onderzoek (weet niet voor welke instelling/stichting/wetenschappenlijk instituut dit was) bleek dat er wel degelijk een verhoging zat in het aantal bevalling rond volle maan. Niet in extrema, maar als de maankalender werd gelegd naast de geboortedata bleek toch duidelijk een verhoging van het aantal bevallingen.
En hoeveel geboorten werden daarvoor genomen?

Ik kan ook wel in een plaatselijk ziekenhuis gaan kijken en vaststellen dat er in een jaar bij volle maan 10 babies werden geboren in plaats van het gemiddelde van 7. Ergo, het is waar! Dat is echter niet de juiste manier om zoiets te onderzoeken. Er zijn ook dagen waarop 15 babies geboren worden, waar helemaal geen volle maan was, bijvoorbeeld.

Dus, kijk eens naar de verdeling van de andere dagen. Pas statistiek toe en kijk of het correleert, anders is het gewoon onwetenschappelijk.

• 0rbit
Metro2002 schreef op donderdag 14 december 2006 @ 16:49:
Bewijs? Hoe zou dit dan in zijn werk gaan?
Ook mensen hebben soms last van volle maan, slecht slapen (heb ik bv zelf ook) en onrustig gevoel.
Selectief geheugen en/of psychosomatisch. Heb je er wel eens een blind onderzoek naar gedaan?

Bij mij is het op maandag altijd volle maan; Dan voel ik me echt kut en op zondag slaap ik altijd slecht. Goh, dan begint de werkweek :+

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-10 17:54

Metro2002

Memento mori

Mr_Atheist schreef op donderdag 14 december 2006 @ 16:54:
[...]

Bewijs? Hoe zou dit dan in zijn werk gaan?

[...]

Selectief geheugen en/of psychosomatisch. Heb je er wel eens een blind onderzoek naar gedaan?

Bij mij is het op maandag altijd volle maan; Dan voel ik me echt kut en op zondag slaap ik altijd slecht. Goh, dan begint de werkweek :+
Ik zeg dat ik het mogelijk acht, ik heb daar geen bewijs voor, ik hoop dat de TS dat kan leveren eigenlijk :P

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:25

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Say what? Waar haal je dat ineens vandaan?
Dit heeft te maken met dat er dan meer licht is 's nachts, waardoor men slechter slaapt, het onrustige gevoel dat je hebt komt door je slaapdeprivatie :)

Als ik zo een beetje door de bibliotheek blader kom ik aardig wat artikelen tegen die het vermeende 'volle maan effect' behandelen, maar stuk voor stuk wordt er geen enkel verband gevonden (van meer epileptische aanvallen, tot meer geboortes, enz). Alleen in eentje waar gekeken wordt naar of een stapeltje psychiatrische patiënten meer onhandelbaar wordt tijdens volle maan. Uiteindelijk blijkt dit ook te wijten aan dat men slechter slaapt, wegens lichtere nachten.

[ Voor 31% gewijzigd door Mad Marty op 14-12-2006 17:15 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
Ik heb de history terug gekeken en van de 3 van de 4 volle maan standen afgelopen jaar heb ik meer storingen gehad dan in een andere periode.

Verder hoop ik dat er meer mensen die een storingsdienst functie bekleden hier eens naar kunnen kijken.

Meer info over maantijden:

http://www.geocities.com/walvissen/maantijden.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Volle maan heeft toch niks te maken met de afstand van de maan tot de aarde? En als dat waar is, dan heeft het dus ook niks te maken met de aantrekkingskracht van de maan.

Mother, will they like this song?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-10 14:31

EnnaN

Toys in the attic

uit de skepter, jaargang 05, editie 4, pagina 22/23:
Bij de groep van 29.085
patiënten traden tijdens
volle maan iets minder (24
i.p.v. 25 procent) ongevallen
op dan tijdens andere maanfases. (Fig. 2) Het
aantal ernstig gewonde patiënten was gelijk verdeeld
over de vier maanfases.
en
In de Verenigde Staten zijn diverse onderzoeken
naar de ongevalsincidentie bij volle maan verricht.
( 7 ) Een studie in 1989 vond geen correlatie bij een
groep van 1444 patiënten over een periode van één
jaar. ( 8 ) Dat de overtuiging dat er meer ongevallen
bij volle maan optreden blijft voortbestaan, verklaren
de auteurs als recallbias: Een ongeval bij volle
maan maakt kennelijk meer indruk dan een ongeval
op andere dagen.
met als referenties:
3. Visser GJP, Doornbusch KJ, Jonker JE, Fokkema D, Schraa J. Ongevalspraeventie en geïntegreerde gegevensverwerking
van ongevalspatiënten. Proceedings Medische Informatica Congres Rotterdam 1980:105-9.

7. Rotton J, Kelly IW, Frey J. Geophysical variables and behavior: X. Detecting lunar periodicities: Something
old, new, borrowed, and true. Psychological reports 1983;52:lll-6.
8. Coates W, Jehle D, Cottington E. Trauma and the Full Moon: A waning theory. Ann Emerg Med
1989;18:763-5.
@genesisfm: kun je "meer" ook onderbouwen?

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty

Mad Marty

genesisfm schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 10:43:
Ik heb de history terug gekeken en van de 3 van de 4 volle maan standen afgelopen jaar heb ik meer storingen gehad dan in een andere periode.

Verder hoop ik dat er meer mensen die een storingsdienst functie bekleden hier eens naar kunnen kijken.

Meer info over maantijden:

http://www.geocities.com/walvissen/maantijden.html
Als je nu even frequenties geeft van storingen tijdens elke week (oid, hoe lang duurt een maanfase? :P) dan kunnen we er een mooie ANOVA ofzo op loslaten :)

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-01-2024
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2006 @ 14:09:
Met volle maan het ik het altijd druk inverband met weervolfachtige praktijken.
Nee ff serieus ik vind dit wel opmerkelijk. Ik heb wel eens wat anders gehoord dat vrouwen ten tijde van vollemaan vaak ongsteld worden. Dit was een keer in een programma dit zou komen door het trekken van de maan aan de aarde of het tegenovergestelde. Maar met vollemaan heb ik met mijn electronica geen problemen
Het verhaal was, dat vrouwen juist hun ovulatie hebben rond volle maan ;) Logisch dan gaan al die mannen weerwolfachtig tekeer ;)

Zelf heb ik er met electronica geen ervaring mee.
Maar ik kijk nooit naar buiten als er 's avonds iets kapot gaat.
Wel kan het te verklaren zijn dmv magnetische krachten, die wellicht met de maan mee veranderen?
Als je in het verhaal rondom de Bermuda driehoek gelooft, dan weet je dat electronische apparatuur verandering van (sterkte van) het magnetisch veld niet leuk vindt.

[ Voor 8% gewijzigd door Otherside op 15-12-2006 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Otherside schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 22:47:
[...]
Als je in het verhaal rondom de Bermuda driehoek gelooft, dan weet je dat electronische apparatuur verandering van (sterkte van) het magnetisch veld niet leuk vindt.
Dat weet je ook als je de wetten van Maxwell kent. Sterker nog; ik weet het en dat hele Bermuda heb ik nog nooit van gehoord :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier ooit eens een ervaring mee gehad. Ik was een video (ja, die goeie ouwe tijd :p ) aan het bekijken en plots, out of the blue viel alle elektriciteit uit. Het was toen volle maan en ik had toen ook dit soort vermoeden. Toen ik de dag erna bij de buren vroeg of zij ook problemen hadden gehad met hun elektriciteit kwamen zij uit de lucht gevallen.

Dus, who knows, misschien is er wel een invloed ja. Maar de vraag is, waarom zo inconsequent, waarom alleen bij mij en niet bij de rest van de buurt? Een hoop gegevens en een anova'tje zouden idd uitsluitsel kunnen geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-01-2024
Mr_Atheist schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 15:58:
[...]

Dat weet je ook als je de wetten van Maxwell kent. Sterker nog; ik weet het en dat hele Bermuda heb ik nog nooit van gehoord :?
Er stond niet: "ALLEEN als je in het verhaal rondom de Bermuda driehoek gelooft, dan weet je..." ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:23

DJ Vincento

1422055

apart om te lezen.

Dat de maan een flinke invloed op de aarde heeft kun je oa zien aan de getijden (eb en vloed).

In sommige religies (wicca, paganisme, hekserij ed) wordt de maan ook als krachtige energiebron gezien.
Misschien kunnen wel stroom opwekken met die wisselende aantrekkarcht van de maan,maar dat zal wel weer zo'n dure ineffeciente methode zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 16:05:
Toen ik de dag erna bij de buren vroeg of zij ook problemen hadden gehad met hun elektriciteit kwamen zij uit de lucht gevallen.
Laat me 't verband ff raden: gaslucht in de kelder, 't licht aangedaan om te kijken? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty

Mad Marty

DJ Vincento schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 19:24:
[...]

Misschien kunnen wel stroom opwekken met die wisselende aantrekkarcht van de maan,maar dat zal wel weer zo'n dure ineffeciente methode zijn.
Dat doen we al met getijdencentrales ;)

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
Een stukje info:
Het wordt helemaal erg, als deze situatie nog eens wordt versterkt door een volle maan. Want ook de maan beïnvloedt de ionisatie van de lucht. Uit studies gedaan naar de invloed van positieve ionen bleek dat 75% van de populatie wordt beïnvloed door de aanwezigheid van relatief veel positieve ionen, terwijl negatieve ionen op dezelfde groep mensen een kalmerende invloed bleek te hebben. Een analyse van 2000 basisscholen liet zien dat kinderen drukker en agressiever werden vlak voor een storm.
Ref: http://www.openbaringen.nl/ionisatie.html

Als de maan invloed heeft op de ionisatie van de lucht wat zal dat betekenen voor electronische aparatuur?
Een ding is wel zeker dat electronica gevoelig is voor ionisatie.
Vooral als de appartuur niet in speciaal omgeving is geinstalleerd.

Meer info over ionisatie: http://www.basan.nl/nl/producten/ionisatie/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het volgende staat los van elektronica maar wel een toepasselijk stukje:

Eb en vloed
Dat volle maan uitwerkingen heeft op ons gestel is voor de mensen achter de site www.astrologie.ws

geen vraag maar een weet. ‘Mensen bestaan voor het grootste deel uit water. Ten tijde van volle maan zijn we allemaal wat opgeblazener en gespannen’, is een deel van het antwoord dat een vrouw krijgt die wil weten waarom haar man en zoontje van vier zo chagrijnig en verveeld reageren kort voor en tijdens volle maan.

Niet alleen de mens, maar ook het aardoppervlak bestaat voor het grootste deel uit water. Eb en vloed is het gevolg van de aantrekkingskracht van de maan op dat water. Hoewel ook de zon aantrekkingskracht uitoefent, is deze nog niet half zo sterk als die van de maan. Liggen zon, maan en aarde op één lijn dan versterkt de zon wel de getijdenbeweging die normaal gesproken ook wordt veroorzaakt door de wisselwerking tussen zon en maan. Er is dan sprake van springvloed, een verschijnsel dat zich eens per twee weken aandient. Bij volle maan, maar ook bij bij nieuwe maan.

Uit dit artikel:
http://www.zibb.nl/horeca...p/artnr/536943/index.html

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2006 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 15:30:
geen vraag maar een weet. ‘Mensen bestaan voor het grootste deel uit water. Ten tijde van volle maan zijn we allemaal wat opgeblazener en gespannen’, is een deel van het antwoord dat een vrouw krijgt die wil weten waarom haar man en zoontje van vier zo chagrijnig en verveeld reageren kort voor en tijdens volle maan.
Als dit zo was, dan nog zie ik geen enkel verband tussen meer vocht vasthouden en chagerijnig zijn.
Redelijk offtopic denk ik.

[ Voor 16% gewijzigd door 0rbit op 22-12-2006 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op maandag 18 december 2006 @ 15:30:
ff wachten, betekend dit dat mijn voeten ook eb en vloed ondergaan?

Die eerste weet (mensen bestaan uit water) onderken ik, dat tweede mag je wel wat beter onderbouwen, want dat opgeblazenere enzo dat geloof ik simpelweg niet. Dat zou betekenen dat iemand in een gevangenis toch een bepaald idee van maanden kan krijgen en dat is vooralsnog niet waargenomen.
DJ Vincento schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 19:24:
[...]Misschien kunnen wel stroom opwekken met die wisselende aantrekkarcht van de maan,maar dat zal wel weer zo'n dure ineffeciente methode zijn.
Die staat er al:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rance_tidal_power_plant

[ Voor 16% gewijzigd door Delerium op 22-12-2006 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky Luke 008
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05-2024
Dat er met volle maan meer:
-Storingen voorkomen
-Kinderen worden geboren
-Wat dan ook
is heel erg logisch. Als je storingen/aantal geboorten/watdanook uit gaat zetten over dagen dan is het gelijk verdeeld.
Maar als je kijkt naar de maan, dan zie je dat de periode waarin deze "vol" is (dwz, de geheel verlichte kant is naar de aarde gekeerd) veel langer duurt dan de andere maanfasen.

Dus is er ook meer tijd waarin al die storingen/geboorten etc. plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
ja hoor eens: we hebben het over een dag met precies volle maan toch?
ik zeg: overdag gaan er meer apparaten kapot dan 'snachts, want dan hebben we meer meldingen. :o

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Pagina: 1