Toon posts:

van 64MB naar 128MB en toch staat er 64MB ???

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
LS,

Het volgende is er aan de hand;
Ik heb mijn Compaq van 64MB naar 128MB uitgebouwd, alleen geeft win95 alleen maar 64MB aan :( . (wanneer je op system klikt in de config)
Ook lijkt het wel of de computer er helemaal niet sneller van is geworden. Hoe kan ik er nu achter komen of win95 die extra 64MB ook gebruikt. De memory check bij het booten geeft netjes 128MB aan zonder fouten.
Ik heb mijn swapfile ingesteld op 192-192MB.
Voor de rest heb ik in de sytem.ini een regeltje onder Enh386 ConservativeSwapfileUsage=1 ingevuld.

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Ik kan me uit die gouwe ouwe tijd voor de geest halen, dat Win95 in sommige gevallen op 64MB op zijn best was en dat meer geheugen op een gegeven moment zelfs performance verlagend werkt :?
Echter had ik nooit gehoord over het feit, dat Win95 (in tegenstelling tot de BIOS) alleen maar 64MB kon laten zien bij de system properties :?

Welke Windows95 release heb je?

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

Topicstarter
Win95 4.00.950 B :9~

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05-2025
Dan heb je OSR2, die kan bij mij ook gewoon 256mb ram aan hoor. Geeft hij dan ook gewoon aan in "System". Ik denk dat je nieuwe geheugen niet Compaq compatible is. In Compaq's zit vaak "eigen" Compaq geheugen.

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op vrijdag 02 februari 2001 08:34 schreef Tefflar het volgende:
Dan heb je OSR2, die kan bij mij ook gewoon 256mb ram aan hoor. Geeft hij dan ook gewoon aan in "System". Ik denk dat je nieuwe geheugen niet Compaq compatible is. In Compaq's zit vaak "eigen" Compaq geheugen.
Dit klinkt heel aannemelijk, maar mijn Krompaq Deskpro EP werkt met OSR 2.1 en 128 klonenbak geheugen. Deze doet het als een trein. Overigens werkt op deze machine 2K nog wel het beste ;)
Mare ruk het originele geheugen uit de machine en kijk hoe windows daar op reageert. Verder lijkt een upgrade van je OS ook geen slecht idee.

Heal the internet ...

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:42
Op vrijdag 02 februari 2001 08:34 schreef Tefflar het volgende:
Klopt, staat heel vaak in de computer beschijving wat voor geheugen je nodig hebt.
Mijn oude Deskpro had ook moeite met kloon mem., upgrade naar kloon mem. met CPQ spec's werkt wel goed.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Verwijderd

Topicstarter
Beide geheugen reepjes zijn van het zelfde soort/merk/type (2x64MB). Er zitten twee banken in :o . De originele Compaqs (2x32MB)heb ik eruit gesloopt. Als het niet compatible zou zijn dan had ik toch 0 MB moeten hebben :?

Verwijderd

Wat voor machine is het precies (processor e.d.).

Bij oudere types (P166 en lager) kan het zijn dat het moderne 'enkelzijdige' geheugen niet goed werkt, deze worden maar voor de helft gezien. Die verwachten reepjes met aan beide kanten geheugenchips.

(Ik heb hier hetzelfde probleem met een aantal klonen. Zijn Pentium I 133MHz. Moederplank ondersteunt al wel DIMM, maar PC100 of PC133 'enkelzijdig' wordt maar voor de helft gezien. Nog ouwe 'dubbelzijdige' weten te vinden, die werkten wel)

Verwijderd

Topicstarter
De reepjes die ik heb verwijderd zijn enkel zijdig (PC66 denk ik) en de nieuwen zijn ook enkel zijdig PC100.
Het is een Compaq deskpro EP6266/3.2

Toen ik het er net had ingebouwd kreeg ik een melding van de Compaq waakhond dat mijn hardware config is gewijzigd sinds mijn laatste sessie. Deze gaf ook netjes een upgrade aan van 64MB naar 128MB alleen gaf die voor het serie nummer alleen maar s/n 000000 :?

• FoolZero

FoolZero

Freedom of speech...

Op vrijdag 02 februari 2001 09:31 schreef Slashhead het volgende:
De reepjes die ik heb verwijderd zijn enkel zijdig (PC66 denk ik) en de nieuwen zijn ook enkel zijdig PC100.
Het is een Compaq deskpro EP6266/3.2

Toen ik het er net had ingebouwd kreeg ik een melding van de Compaq waakhond dat mijn hardware config is gewijzigd sinds mijn laatste sessie. Deze gaf ook netjes een upgrade aan van 64MB naar 128MB alleen gaf die voor het serie nummer alleen maar s/n 000000 :?
Hmmmm ik heb de DeskPro EP met de C266 (is dat dezelfde als, die van jou? Iig heb ik meteen de Compaq installatie van Windows d'r afgebept en mijn eigen Win98/ME/2K d'r op gezet. Tot dusver geen problemen met de OS-sen. :)

Heal the internet ...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de oude mems maar weer terug gezet. Die f*cking Compaq was inderdaad niet compatible. (Compaq - Compatible :( )
Ik heb nu eens goed naar de waakhond gekeken en zag tot mijn verbazing dat ie 2x 128MB detecteerde i.p.v. 2x 64MB. Ook programma's als photoshop met eigen mem beheer werden onstabiel.
Helaas dus geen goedkope cloon voor mij. 128MB Compaq geheugen kost nog steeds 375,- :( . Volgens mij leven die gasten op een andere planeet.

Verwijderd

Een vriend van mij heeft ook een kutbak (het zij hem vergeven daar die bak gratiz was) en heeft hetzelfde probleem maar het ding toch aan de praat.
Hoe? Nou hij moet ff booten, dan ziet hij de helft van het gebeugen... Dan rebooten en dan ziet bij beide DIMM's
Ja het stlaat nergens op maar ach...... het werkt!

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je voor safe wilt gaan dan neem je in de deskpro's gewoon Kingston geheugen (compaq geheugen = kingston geheugen + grote marge).
Voor de prof. workstations Kingston ECC geheugen.
Pagina: 1