Toon posts:

Nieuw multipurpose systeem (max €1100)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na 2,5 jaar vind ik het weer tijd voor een upgrade van mijn systeem.
Op dit moment heb ik de volgende configuratie:
- Asus K8v SE deluxe 754
- AMD 3200+
- Kingston 1024 mb pc3200
- Radeon 9800 Pro
- 2x HD 160 Gb Sata I
- 1x HD 300 GB Sata II
- Antec Sonata I
- Samsung 205Bw

Ik heb gekozen voor Salland wegens hun aanbod en prijs. Tevens wil ik niet elk onderdeel bij een andere winkel bestellen, ook niet handig qua verzendkosten.

Het volgende systeem had ik in gedachten:
1. Antec Sonata II (€110,-)
2. Asus p5b-E (€140,-)
3. OCZ Memory EL Platinum 2 Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 4, Kit Of 2 (€269,-)
4. Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, 1066 MHz, Boxed (€295,50)
5. Club3D VGA Radeon X1950 Pro 256 MB (€189,90)
Totaal prijs: € 1004,40

De bedoeling is dat ik van mijn oude systeem de 300 gb HD en het TFT-scherm ga gebruiken. Het oude systeem komt op een andere kamer te staan voor mijn vriendin (ik heb nog een oud tft-scherm).
Toetsenbord en muis heb ik nog liggen.

Het nieuwe systeem ga ik gebruiken voor office / internet / gamen / testen van software.
Met het laatste bedoel ik diverse Operating systemen en applicaties (hobby) Zowel virtueel als dual-boot.

Onderbouwing:
1. Ik heb nu de sonata I en ben hier erg over te spreken. Een stil systeem vind ik een groot pluspunt en hier zit de voeding bij. goeie prijs/kwaliteits wat mij betreft.
2. Goed moederbord met voldoende opties (SLI Crossfire ligt niet in de planning)
3. Dit is een van mijn vragen. Is dit het goede geheugen voor dit systeem? (ben geen die-hard OC-er)
4. Lijkt me duidelijk. Beste processor in zijn prijsklasse.
5. Dit is mijn 2e vraag. De bedoeling is dat ik over 3/4 tot 1 jaar overstap naar een DX10 kaart. Daarom wil ik nu niet teveel geld uitgeven.

Ik twijfel dus met name bij punt 3 en 5. Graag jullie input...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2006 14:53 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Als je geen die-hard overklokker bent kun je volstaan met PC5300 geheugen. Kun je ook wel mee overklokken, alleen wat minder ver. Scheelt weer de nodige euro's. De videokaart is prima. Goede prijs/kwaliteitverhouding. Ideale opstap naar een DX10 kaart in de toekomst.
Moederbord vind ik zelf erg duur. Als je die opties nodig hebt, ok. Maar ik zou toch even kijken of je zeker weet dat je niet met een goedkopere toe kan.

Verwijderd

Topicstarter
Na jouw opmerking Rod, ben ik nog even gaan browsen. Inderdaad is een de deluxe versie overkill. Ik heb nu gekozen voor de P5B-E. Scheelt ook weer 50€.
Kan iemand me uitleggen hoe dat zit met geheugen en mobo mzh. Ik zie dat het Mobo 800 ondersteund. Dan moet ik toch 6400 hebben, dat is 800 mhz namelijk. Of is dat dualchannel echt 2x800 mhz??
Nu heb ik sowieso 100€ over. Hier kan ik een duurdere videokaart voor nemen of een extra HD zodat ik Raid kan gaan draaien. Iemand suggesties?

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2006 @ 14:57:
Na jouw opmerking Rod, ben ik nog even gaan browsen. Inderdaad is een de deluxe versie overkill. Ik heb nu gekozen voor de P5B-E. Scheelt ook weer 50€.
Kan iemand me uitleggen hoe dat zit met geheugen en mobo mzh. Ik zie dat het Mobo 800 ondersteund. Dan moet ik toch 6400 hebben, dat is 800 mhz namelijk. Of is dat dualchannel echt 2x800 mhz??
Nu heb ik sowieso 100€ over. Hier kan ik een duurdere videokaart voor nemen of een extra HD zodat ik Raid kan gaan draaien. Iemand suggesties?
En waarom dan niet de gewone p5b? En dat geheugen kan je inderdaad beter pc 4200/pc 5300 geheugen van maken. Verder niks op aan te merken :) .

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-01 13:02
hello_moto schreef op woensdag 13 december 2006 @ 16:34:
[...]

En waarom dan niet de gewone p5b? En dat geheugen kan je inderdaad beter pc 4200/pc 5300 geheugen van maken. Verder niks op aan te merken :) .
Als je een extra harde schijf neemt om RAID te draaien, raad ik je de gewone P5B niet aan. Deze heeft namelijk de ICH8 controller, tegenover de ICH8R op de P5B-E.

De ICH8 schijnt, met meerdere harde schijven, slechte prestatie's te leveren. En RAID gaat niet werken. (de R in ICH8R staat voor RAID)

[ Voor 5% gewijzigd door deCube op 13-12-2006 17:52 ]

Work hard & be brave.

Verwijderd

Topicstarter
deCube schreef op woensdag 13 december 2006 @ 17:29:
[...]

Als je een extra harde schijf neemt om RAID te draaien, raad ik je de gewone P5B niet aan. Deze heeft namelijk de ICH8 controller, tegenover de ICH8R op de P5B-E.

De ICH8 schijnt, met meerdere harde schijven, slechte prestatie's te leveren. En RAID gaat niet werken. (de R in ICH8R staat voor RAID)
Precies. Daarom kies ook voor de p5b-e. Volgend jaar wil ik 2 nieuwe hd's kopen om in raid te draaien.

Verder nog een vraagje: Is die 1950Pro genoeg om de komende tijd op 1680x1050 te gamen?

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-01 13:02
Gezien het feit dat je over een jaar een DX10 kaart wilt kopen en dus niet meer wil uitgeven dan rond de €180,- vind ik dit een goede tussenoplossing, denk dat je er nog wel een tijdje mee door kunt. Verwacht echter geen supere hoge resultaten meer over een jaar.

Mocht je voor een nVidia kaart willen gaan, dan is de 7900GS de beste keuze.

Work hard & be brave.

Pagina: 1