systeem crasht bij hoge load 6600

Pagina: 1
Acties:

• Thesulac
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08-2024
goedendag tweakers,

ik heb met de search ook al gezocht, maar nergens een thread welke op mijn kaart betrekking had.
en zeker niet met zulke hoge temps.
ik heb een week of 2 geleden een nieuw systeempje aangeschaft, en hierbij heb ik een tijdelijke grafische kaart gekocht, aangezien de kaart welke ik op dat moment wilde nog niet uit was (1950pro).
ik heb toen een Aeolus 6600-DV128LP gekocht, welke passief gekoeld is.
nu weet ik dat passieve videokaarten niet goed zijn voor games etc, maar elke keer als ik een game opstartte (maakt niet uit welke) dan crasht mijn systeem. Eerst blijft het beeld hangen, en daarna start hij automatisch opnieuw op. geen BSOD of iets dergelijks. De enige game die wel blijft draaien overigens is Counter-Strike 1.6. Ik dacht zelf dat dat kwam omdat CS geen direct3d software gebruikt, maar OpenGL.
Toen ben ik een beetje verder gaan kijken, en heb even aan het koelblok op mijn kaart gevoeld, en deze werd toch wel behoorlijk heet. Ik heb toen Everest gedownload, en laten runnen, deze gaf echter schrikbarende results. deze heb ik hier even neergezet. voor de duidelijkheid, deze temps zijn Idle temps!!!
Als ik mijn systeem stress (dat wil zeggen een game opstart) wordt mijn kaart 160 graden celcius. Hierna start mijn systeem opnieuw op (wat ik ook niet zo gek vindt natuurlijk).
klikje

Hierna heb ik een tafelventilator in mijn kast gericht, op zijn hoogste stand, en dit hielp een beetje.
De Idle temps werden ineens 20 graden lager, maar stressed schoot hij nog altijd naar de 160 graden.

hierna ben ik een beetje rond gaan zoeken op het internet, om te kijken of andere mensen nog problemen hadden met deze kaart, maar ik heb nergens iemand gezien die ook problemen had met deze kaart. Op de Frontpage hebben ze deze zelfde kaart ook gebruikt in een test, en daar zeggen ze ook niks over een te warme kaart. klik
Ik heb (denk ik) een goede airflow in mijn kast, welke ik hier even schematisch heb weergegeven:
Afbeeldingslocatie: http://img80.imageshack.us/img80/3659/airflowsg8.th.jpg
de fans zijn overigens allemaal 80mm

verder bedraagt mijn systeem:

AMD Athlon 64 3500+ AM2
MSI K9N Neo mobo
512 MB RAM (Twinmos)
430 Watt Coolermaster voeding
NEC DVD writer
Aopen DVD reader
Maxtor HD 160 GB sata2 16 mb cache
Maxtor HD 120 GB sata2 16 mb cache
Maxtor HD 80 GB sata2 8 mb cache

Heeft iemand misschien een ideetje hoe ik mijn kaart koeler kan krijgen?
ik weet dat het geen gamekaart is maar ik moet hier toch wel een beetje mee kunnen spelen?
ik bedoel een game als World of Warcraft, welke toch niet zo heel zwaar is?
en ik wil ook niet dat mijn hardware beschadigt raakt, wat volgens mij best zou kunnen met zulke temperaturen van een grafische kaart...

Alvast bedankt voor de reply's,

Verwijderd

Gewoon terugbrengen die kaart

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:10
Ja RMA, 160 graden celsius damn.
Kan je wel met je hand voelen of die passieve koeling ook echt zo warm wordt?
Dan zou het misschien nog kunnen zijn dat die er verkeerd op zit, of foute koelpasta ofzo.

" Aeolus 6600-DV Core Slowdown Threshold 127 C." "GPU Core Temp +/- 45 C." "Ambient Temp. +/- 34 C." "Notify when GPU Core temp. exceeds threshold".

Dat betekent zoiets als wanneer je kaart 160 C wordt dat ie dan niet meer zou moeten werken.

- knip -

• Thesulac
klopt, als hij de 160 raakt stopt mijn pc ermee, en start het zichzelf weer opnieuw op.
en ik heb net even de heatsink aan geprobeerd te draaien, maar dit maakt voor de temperatuur niet uit.
ook als ik de heatsink aanraak als mijn pc aanstaat zou je niet zeggen dat hij 160 graden is. hij is zeker wel heet, maar 160 zal wel niet.

dan zou het dus een onnauwkeurige sensor kunnen zijn, maar waar komen dan die crashes vandaan?
ik heb net ook mijn memory clock speed under geclockt, naar 405 mhz (ipv 700) maar dit mocht ook niet baten. de core clock staat nog steeds op 300 mhz (ik ga zometeen even proberen of ik deze omlaag kan krijgen).

Verwijderd

Bespaar je zelf de moeite ;) Die temp-sensor is brak, en zoiets maak je niet ff (lees: onmogelijk), gewoon terug brengen die kaart, zoals ik al eerder heb gezegd.

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:10
Ik had een sapphire X1600pro, die kaartjes worden standaard te warm.
Maar dat was dan ook goed te voelen.
Als de core 80 C was, dan voelde de sink aan als lauw warm water.
Bij 100 C voelde die aan als de centrale verwarming.

Ik zou hem gewoon terugsturen ipv proberen te underclocken.

- knip -

• Thesulac
dankjewel voor alle reply's.
ik ga morgen terug naar de winkel ermee, hopen dat ze deze dan terug sturen naar de fabrikant.

en die heatsink voelt inderdaad aan als lauw/heet water, maar toch raar dat mijn systeem dan niet een waarschuwing gaf dat de kaart te heet werd..

Verwijderd

Heb net precies dezelfde kaart gekocht, met precies hetzelfde euvel! (Aebolus PCX6600-DV128LP)

Dingetje werd 120 graadjes in 3Dmark en toen stopte het hele systeen halverwege de test (temp uitgelezen direct na de herstart). Kaartje was niet meer vast te pakken zo heet!

Heb er direct mijn passieve Zalman tostie-ijzer op gezet (ZM80C-HP). Dat helpt: 70 graden stressed, 60 graden idle. (ook goed warm aan de handjes overgens, kan er evt nog een fannetje op zetten)

Wel een mooi kaartje overgens: zit 2ns GDDR3 geheugen op! :9~

Herkennen meer mensen dit? Wat zijn eigenlijk "normale" waarden voor de 6600?

Mijn inziens is de koeler veel te klein, want hij zat wel goed bevestigd met overal pasta. In een kleine media-pc (waar dit ding voor bedoelt is) houdt dit graka-tje het niet lang vol!

Michiel

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Het allergrootste probleem voor passief gekoelde videokaarten is bij veel PC's het gebrek aan airflow. Ik adviseer mensen bij mij in de winkel ook altijd dat goed te controleren. In mijn eigen Stacker geen probleem, da's een en al fans, maar de gemiddelde PC heeft dit toch een stuk minder. Gevolg, de warmte komt niet bij de kaart weg. De gemiddelde HTPC die bij ons de deur uit gaat, lever ik dan ook liever met een actief gekoelde videokaart uit als mensen wat meer grafische power willen dan een X300SE, bijv. door de kaart te laten koelen door een Arctic koeler.
Pagina: 1