Toon posts:

TFT monitor voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er niet meer uit...

Al een poosje zoek ik naar een enigzins betaalbare (ongeveer 250-350 euro) TFT monitor. Deze wil ik o.a. gaan gebruiken voor fotobewerking. Dus kleurechtheid is belangrijk. Nu hoorde ik in de winkel dat de contrastverhouding dan is waar je op moet letten. 1:1000 zou een prima verhouding zijn...
Op internet las ik dat er een verschil is tussen TN en PVA panelen. (?) En dat je voor fotobewerking geen TN paneel moet hebben, omdat de kleuren dan niet 'rustig' en mooi overkomen. Bij specificaties zie ik vaak niet staan of het een TN paneel betreft.

Verder zou ik graag een breedbeeld willen van 20-22". De responsietijd vind ik niet zo belangrijk, daar ik geen games speel. Wel moeten muisbewegingen er een beetje vloeien uitzien.

Als videokaart heb ik nog een Geforce 2 Ti, als het nodig is ga ik deze vervangen. Ik mis namelijk een DVI aansluiting. En dat zou belangrijk zijn voor de kwaliteit.

Wie zou mij hulp kunnen bieden bij het zoeken naar een geschikte monitor (en evt videokaart)?

Bedankt!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-06 09:55
Op deze site kun je wel zien wat voor type scherm erin zit. :) (een soort monitor database)
Qua videokaart heb je aan een kaart als deze voldoende. (ongeveer de goedkoopste AGP kaart met nog een beetje prestaties voor dat geld)

Voor 20" breedbeeldschermen zijn heel veel review te vinden waar vaak ook de kleuren beoordeeld worden.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:10

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Vaak moet je in de uitgebreide specs (pdf'je ofzo) wel kunnen zien wat voor paneel er in zit.

Contrastverhouding, soort paneel en merk zijn absoluut factoren die je moet meenemen. Naar mijn mening zal je toch een afweging moeten maken gezien je budget: hogere kwaliteit scherm qua kleuren (je doel, fotobewerking) is mogelijk, maar 22" breedbeeld voor 350 euro....ligt eraan hoe ver je de kwaliteit zoekt voor je fotobewerking.

Ik zou zelf eens kijken naar Eizo's. Duur, dat zeker, maar qua kwaliteit kan je niet veel beter zitten als bij Eizo :)

Verwijderd

Topicstarter
Ah bedankt, PRAD.de is verdomd handig...

Weet nu dat ik een MVA/PVA scherm moet hebben, met een redelijke contrastverhouding... Volgens mij gaat die 350 euro er niet inzitten. Ook niet voor een 20" scherm.

Heb twee schermen uitgezocht bij 4Launch... Weten jullie nog iets te zeggen over de merken ViewSonic en Belinea?

ViewSonic VX2025wm
Belinea 102035W

Eizo is toch iets teveel van het goede ben ik bang. Ik ben maar een hobbyist.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik kan je aanraden om eens in \[20" TFT en groter] De Ultieme TFT - Deel 14 te kijken. Beide topics schermen staan daar namelijk in de TS.

[ Voor 5% gewijzigd door RoD op 13-12-2006 15:25 . Reden: het was laat :+ ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:10

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2006 @ 01:40:
Eizo is toch iets teveel van het goede ben ik bang. Ik ben maar een hobbyist.
Okee prima, dat kon ik niet opmaken uit de TS. Dan is Eizo overkill gezien je budget. Pak dan inderdaad het 19/20" TFT topic eens door waar al gelinkt naar wordt en kijk dan inderdaad naar de schermen met goede kleurspecs en voornamelijk reviews. Op papier zijn specs mooi, maar reviews testen de praktijk

Succes :)
Pagina: 1