Aanschaf budget Digi Camcorder

Pagina: 1
Acties:

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Ik wil een digitale Camcorder aanschaffen van +/- 300 euro.

Nu zag ik op nr. 2 van de meest gezochte Camcorders in pricewatch de Panasonic NV-GS180 staan (2.3 MP 10x zoom) Deze neemt op op MiniDV en kost € 422,- bij de goedkoopste aanbieder.

Weet iemand of deze cam serieuze concurrenten heeft die ik zeker moet meenemen in mijn besluit?

tnx

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:56

mr_petit

opperprutser

lees de review op camcorderinfo eens.
Het is natuurlijk wel een verschil of je een digicam van €300 zoekt of een van €422...
Qua kleurechtheid laat hij de concurrentie achter zich (in dat segment), maar qua uitrusting (met name een 4:3 schermpje ipv 16:9 schermpje) is ie wat kariger.
Concurrenten : canon MVX460 (ook wel elura 100) voor zover deze nog leverbaar is

"man is not truly one, but truly two,"

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-01 11:10
Gezien het feit dat je nog niet bekend bent met de verschillende eigenschappen van een videocamera neem ik aan dat het voor huis, tuin en keuken (of slaapkamer :*) ) opnamen is.

In dat geval gewoon voor de goedkopere camera's gaan. Kijk anders ff op marktplaats. Je wilt niet weten hoeveel mensen een videocamera als impuls kopen en er vervolgens niets mee doen

Camcorderinfo.com is een super site... lopen af en toe wat achter maar goed. Er is volgens mij geen betere camcorder review site.

ps. houdt er wel rekening mee dat met mini dv het een hels karwei is om de beelden in je computer te krijgen (en neem ook achterlijk veel schijfruimte in beslag). Misschien ff kijken naar een hd of dvd camcorder.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

[quote]ps. houdt er wel rekening mee dat met mini dv het een hels karwei is om de beelden in je computer te krijgen (en neem ook achterlijk veel schijfruimte in beslag). Misschien ff kijken naar een hd of dvd camcorder.[/qoute]
Volgens mij als je wilt editten is DV een stuk sneller, makkelijker en kwalitatief beter. Je moet daarna nog wel encoderen, maar dat kunnen video-editprogramma's wel.
Overzetten duurt idd lang en kost veel schijfruimte

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 13-12-2006 21:30 ]

• kalechinees
[b][message=27115948,noline]mr_petit schreef op woensdag 13 december 2006 @
Volgens mij als je wilt editten is DV een stuk sneller, makkelijker en kwalitatief beter. Je moet daarna nog wel encoderen, maar dat kunnen video-editprogramma's wel.
Overzetten duurt idd lang en kost veel schijfruimte
Als een tape van 60 min hebt dan ben je sowieso 60 min bezig met het binnenhalen van het spul.
Vervolgens heb je een uncompressed avi van weetikhoeveel gb's :) Misschien een iets betere kwaliteit van mpeg 2 maar uiteindelijk blijft het toch k*t ;) Ik neem aan dat hij geen professionele camera aanschaft... en premiere pakt trouwens gewoon mpeg2 :)

Verwijderd

Als je inlaad dus geen uncompressed avi kiezen, maar gewoon DV. Premiere doet niet real-time MPEG-2

• kalechinees
Verwijderd schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 11:26:
Als je inlaad dus geen uncompressed avi kiezen, maar gewoon DV. Premiere doet niet real-time MPEG-2
sorry :P ik bedoel DV. Maar premiere kan wel degelijk mpeg2 (vob gerenamed naar mpg) inladen

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
De camera gaat gebruikt worden om korte toneelstukjes op te nemen en hier mogelijk eens een deeveedeetje van te maken als promo matriaal.

De DVD en HD cams zijn duurder.

is het nuttig om meer dan 0,8 Mega pixel te hebben als de beelden bedoeld zijn voor TV en mogelijk BEAMER ?

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dat kan nuttig zijn, maar een hoog pixelaantal is geen garantie voor goed beeld, scherp beeld of gedetaiileerd beeld.
Op camcorder.info en in mindere mate op dvspot (minder reviews) hebben ze shots en beeldmateriaal staan waarbij ze wat dieper ingaan op wat goed beeld is.
Ik kan me voorstellen dat bij toneelstukjes details en kleurechtheid in donkere omstandigheden belangrijk zijn. (ook toneellampen geven weinig licht (en heel lastig licht) vergeleken bij buitensituaties)
Zelf zou ik voor dv tapes kiezen (zorg altijd dat je hetzelfde merk tapes als de camera hebt; er bestaan tapes met verschillende smeermiddelen), aangezien dat een beproeft recept is wat altijd een betere kwaliteit geeft dan mpeg.
Ook moet je nagaan of de programmatuur waarmee je gaat editten mpeg aankan. (niet iedereen kan overweg met premiere, of heeft de pegels daarvoor, of wil de grote torrentmachine aanzwengelen. ook is premiere niet bepaalt licht te noemen).
DVD of HD is alleen handig als je heel snel een filmpje wilt verspreiden, of heel weinig hdd ruimte hebt. Qua performance (cpu) is het volgens mij lastiger (weet niet zeker).
Ook zou ik letten op firewire/usb.
USB (2.0) overdracht wordt minder goed ondersteund door editting programma's, en ligt wat kritischer qua dropped frames bij het overzetten, maar is wel weer op vrijwel elke pc/laptop aanwezig. (geldt natuurlijk alleen voor DV)

Pagina: 1