Problemen met SilverStone ST65ZF 650 Watt PFC (PSU)

Pagina: 1
Acties:

• earithramir84
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-08-2025

earithramir84

Programming for life

Topicstarter
Hey allemaal,

Sinds een lange tijd heb ik problemen met mijn systeem,
het werd zo hopeloos dat ik mijn 2 en7800GTX top kaarten heb ingeruild voor nieuwere omdat deze gingen lagge en artifacts in windows vertonen.
Alle hardware is terug gestuurd en heb zonder problemen (gelukkig) alles vervange gekregen.
Afbeeldingslocatie: http://www.klen.nl/Downloads/speedfan.JPG
een screenshot van speed fan, let op de negatieve voltages.
Ik heb dit met twee tools gecontrolleerd en (smartGuardian en speedfan) en beiden geven het zelfde aan!
de positieve voltages blijven vreemd genoeg wel allemaal tussen 0% en +0.2% van het standaard voltage, ook bij logs tijdens een stress test van 3dmark06 op 1600*1200 alles high.
Heb niets overgeclockt of getweaked, en geen coldcathodes e.d. in de pc zitten, die dus verspringen.

systeem spec:
AMD Athlon 64 FX-60 Dual Core
ASUS A8N32-SLI Deluxe
Corsair TWINX 3500LL PRO 2048MB PC3500 2-3-2-6 1t
SLI - EVGA E-GeForce 8 8800GTX 768mb
RAID0: Seagate Barracuda 7200.10 400GB 7200Rpm 16MB S-ATA II
Seagate Barracuda 7200.10 320GB 7200Rpm 16MB E-IDE
NEC ND3550a
SilverStone ZEUS ST65ZF 650 Watt PFC

De voeding zou toch voldoende moeten zijn, deze voltages blijven het zelfde met een enkele kaart.

misschien dat iemand mijn rekensommetje kan verbeteren???

processor: 110watt
moederbord: 25watt ??
geheugen: [2x10watt] 20watt ??
muis(usb)+keyboard(usb): [2x5watt] 10watt
3case fans (80mm): [3x2watt] 6watt
vga: [2x180watt] 360watt
3xHDD: [3x15watt] 45watt
cpufan: 3watt

totaal: 110+25+20+10+6+360+45+3= 579watt !?
de voeding zou een gemiddeld moeten hebben van 650watt en een piek van 710 (volgens stikker)
alles zit rechtstreeks aangesloten , dus geen splitters, spanningen naar moederboard en vgas zijn afgezonderd van harddisks en dvdrom/fdd.
als de tweede vga aangesloten zit zit deze wel op enkele splitters, deze voeding is wel sli ready maar de vgas hebben bijden 2x spanning nodig!

iemand een idee?

I have no rivals, No man can be my equal!! http://tweakers.net/gallery/192408/sys

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:46
Hallo,

Probeer eens een Bios update.. meschien zijn je sensors brak.. als hij verder normaal doet tijdens gamen/3dmark etc.

ik denk dat je Vga iets meer slurpt dan 2x180 watt.. in IDLE mss.

Load zitten mss op de.. 220 watt(?).

maar, probeer eerst bios update :)

[ Voor 37% gewijzigd door NomadTitan op 12-12-2006 23:35 ]

Verwijderd

Heb je al geprobeerd om met 1 VGA of desnoods met een simpel PCI-E kaartje de config te testen?

Verwijderd

Gebruik je systeem eens met 1 GPU en ga testen.
Hoe zijn de waardes dan en heb je dan nog problemen?

Als de problemen hetzelfde blijven kan het ook zijn dat je voeding misschien niet helemaal fijn functioneerd.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

de negtieve waardes worden meestal verkeerd uitgelezen. niks om je zorgen over te maken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Wat McKaasmos zegt. Geen reden om je zorgen om te maken. Die negatieve voltages worden afaik alleen maar uitgelezen als die lijnen belast worden, die negatieve voltages zijn volgens mij nog iets uit het ISA tijdperk, of bij de aller oudste PCI kaartjes nodig.

• earithramir84

earithramir84

Programming for life

Topicstarter
Bios is up to date.
Waardes maken geen verschil ook met een x800xt pe exact het zelfde.
En of er nu een kaart of twee kaarten in zitten maakt geen verschil.
btw de 180watt is het maximale dat ie trekt, volgens de sites waarop hij getest is.
rede dat ik vraag of er iets mis kan zijn is omdat mijn vorrige SLI systeem de kaarten twee keer heb terug moeten brengen (7800gtx top van asus)
Negatieve lijnen worden deze niet gebruikt op mobo dan ?
heb eigenlijk geen flauw idee wat die doen.
heb al een PSU tester besteld online om te kijken of er iets mis is..
ik zal wel kijken of het systeem nu stabiel blijft, misschien dat die asus kaarten niet super waren, en dat ik gewoon 2 x achter elkaar pech had (of ik voorgelogen was en de RMA niet nieuwe kaarten waren maar gewoon een reparatie of iets dergelijks)
Het vreemde is dat de benchmarks wel gigantisch gaan maar bijv bij unreal tournament in het begin van het rondje de fps rond de 400 ligt en na enkele minuten testen (tegen 32botjes) deze zakt naar 200

I have no rivals, No man can be my equal!! http://tweakers.net/gallery/192408/sys

• SuB-ZeuZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-01 15:33
earithramir84 schreef op woensdag 13 december 2006 @ 14:46:
.....
Het vreemde is dat de benchmarks wel gigantisch gaan maar bijv bij unreal tournament in het begin van het rondje de fps rond de 400 ligt en na enkele minuten testen (tegen 32botjes) deze zakt naar 200
Als jij tegen 32bots gaat spelen in UT, heeft je processor nogal wat te berekenen, want met een FPS van rond de 200 is je CPU de bottleneck. Logisch dus dat ie in het begin even heel snel gaat (hoeft nog niet zoveel te doen voor die bots), maar even daarna zakt ie in omdat ie alle bots moet berekenen.

Test eens gewoon zonder bots, volgens mij zakt ie dan niet in.

• earithramir84

earithramir84

Programming for life

Topicstarter
mja, valt wel beetje tegen van die proc..
had liever een core2duo gehad ipv een amd fx60 maar this will do!
overclocken met stock koeler gaat btw perfect, de unlocked multiplier werkt perfect.
draaid nu op 3500mhz 17.5*200 @1.575v
natuurlijk heb ik wel wat meer fans aan staan nu en zonder deze blijft hij niet draaien.
met 3 air-ducts werkt het perfect zit rond de 40graden stress en 35 idle
een duct naar van fan buitenkant rechtstreeks op stock cooler-fan, en een van buitenkant naar voorkant koelribben/heatpipes + andere kant naar fan die naar buiten blaast.
als ik verder overclock start pc wel op maar krijg ik een foutmelding als windows xp pro opstart dat de computer problemen heeft en dus de licentie niet geverifieerd kan worden :S
deze klok helpt iets i.v.m. de fps in games.. maar volgens mij draaien de kaarten nog neit 100% en ik denk dat dat pas gaat gebeuren als ik een nieuwe proc aanschaf..
ik ondervind trouwens geen probs meer met de nieuwe vgas..

@sub-zeuz:
dat het de cpu is dacht ik wel al,
maar wat ik bedoelde is kan dit komen doordat deze dan te weinig power krijgt,
en valt dat op te lossen met een nieuwe PSU ?

Verwijderd

Ik heb een losse sli voeding die 2x12volt levert
zal een de link opzoeken en bij plaatsen

http://www.thermaltake.co...PurePower/w0099/w0099.asp
Dan kan je ouwe voeding blijfen gebruiken

Zelf gebruik ik een coolermaster 430watt en deze 250watt (300wattpiek) sli voeding

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2006 01:13 ]

• earithramir84

earithramir84

Programming for life

Topicstarter
@suijkerbuijk:
easy solution :)
maar ga eerst even kijken of er ergens een 8800gtx getest is op dat ding
misschien wat krap aan, mijn kaart vereist 23A die PSU is 21A met een 25A max load.
moet wel zeggen dat het een koele oplossing is, hier had ik nog nie naar gekeken
en 40 euro is eigenlijk niets en misschien betere oplossing dan twee van die bijgeleverde splitters te gebruiken.
ow op de vraag waarom ik E-VGA heb, simpel, de E-VGA lag als eerste in de winkels, ik wou eigenlijk een ASUS maar de E-VGA was 30 euro gekoper en bovendien veel eerder in de winkels.
wou dit keer niet online bestellen omdat ik met de vorrige kaarten zo veel problemen had en geen zin had om allemaal geld uit te geven aan alle verzend kosten (het heen en weer sturen van VGAs)
maar tot nu toe geen probs

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:44
650watt is de maximale output. Je mag blij wezen dat deze voeding een efficientie heeft van 75 a 80%.
0.8 * 650 = 520watt over alle lijnen. Maar vaak is het heel belangrijk dat je +12v wel voldoende leverd en zeker met je 8800 GTX kaarten welke lekker van je +12v snoepen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1