7.1 in slaapkamer

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GTACrime
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hey,

Aangezien ik mijn geluidsinstallatie flink wil verbeteren, ga ik binnenkort een Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic aanschaffen. Bij zo'n prachtkaart hoort natuurlijk ook een leuk speakersetje. Ik zit daarom een beetje te kijken wat ik het beste kan kopen.

M'n computer staat op mijn slaapkamer die ongeveer drie bij vier groot is, 12 m² dus. Ik zelf zat daarom te denken aan een mooi 5.1 setje, bijvoorbeeld een Creative GigaWorks G500 of een Logitech Z5500 Digital. Mijn oog viel echter ook op de Creative GigaWorks S750, een iets duurder maar erg goed presterend setje. Doordat het een 7.1 setje is, schijnt het dat het geluid veel mooier over komt.

Mijn vraag is echter: is een 7.1 setje geen overkill bij een slaapkamer van 12 m²? Levert dat wel een goede akoestiek op? Ik heb namelijk wel eens verhalen gehoord dat dergelijke setjes niet bepaald tot hun recht komen in de kleinere kamers. En als het wel goed wil, op welke hoogte moet ik de speakers dan ongeveer positioneren?

Alvast bedankt voor jullie tijd!

Verwijderd

Voor muziek kan je beter een receiver met 2 boxen kopen.

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-02 17:10

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

GTACrime schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:49:
op welke hoogte moet ik de speakers dan ongeveer positioneren?
Afbeeldingslocatie: http://img209.imageshack.us/img209/8862/pcboxenopstellingka5.jpg

Ik vind 7.1 wel erg overkill in zo een kleine kamer

[ Voor 5% gewijzigd door Abomination op 13-12-2006 09:29 ]

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-01 11:10
7.1 in een kleine kamer sloopt je akoustiek. Het geluid wordt alle kanten gebounced waardoor er niets meer klopt... tenzij je je hele kamer wil beplakken met isolatie spul :)

Koop voor dat geld gewoon een hele goede 2.1 (of 5.1) speakerset :)
Ik werk zelf met actieve studio monitoren via een mengpaneel. Voor de prijs van een S750 set kun je echt wel een mooi 2.1 monitor set samenstellen. Als je dat eenmaal hebt gehoord dan wil je nooit meer van die 'pc speakertjes'.

http://www.feedback.nl/?id=26&a=87

Heb zelf een volgende 2.1 opstelling.
code:
1
2
3
4
         [ tv ]
            ^
*L*                      *R*
         [  |  ]

Verwijderd

Zijn er al films of spellen die 7.1 goed ondersteunen?

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 09:52
Verwijderd schreef op woensdag 13 december 2006 @ 11:25:
Zijn er al films of spellen die 7.1 goed ondersteunen?
Ja :)

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
het schijnt dat je in zon klein hokje alleen maar meer lawaai hoor met een 7.1 setje, en struikel je per dag drie keer over een kabel.

het is maar wat je belangrijker vindt

immers hoe kleiner de ruimte hoe kleiner ook het gebied waarvoor de speakers op de goeie manier zijn gepositioneerd.

ga je een meter naar rechts dan klopt het al niet meer.

maar omgeen extra afwijkingen te krijgen zou ik er voor kiezen de speakers op oor hogte te plaatsen voor een zo direct en goed mogelijke luisterpositie.

maar het is ook denkbaar dat je ze aan het plafond gaat hangen, zover mogelijk van je oren dus.
dan is de afwijking als je niet in het centru van je speakers zit, minder groot.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:47
Ik heb een 7.1 opstelling gemaakt van een x-140 (2.0) en een x-530 (5.1) van Logitech, in een kamer van 3 bij 3,5. Wat kalechinees en engelbertus zeggen begrijp ik niet helemaal; was wel even een beetje klooien om het volume gelijk te krijgen, maar uiteindelijk klinkt het uitstekend.

Alleen de kabels zijn inderdaad wel wat lastig, maar daar vind ik nog wel iets op..

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• GTACrime
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Oké, bedankt voor de reacties.

Ik heb besloten om dan maar niet voor een 7.1 set te gaan, maar voor een 2.1 of een 5.1. Wat raden jullie mij aan? Is 5.1 wel mooi in een relatief kleine kamer? Of geeft dat wel een mooi effect? :)

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:46
Koop een degelijke (nieuw of tweedehands) losse versterker en ga dan rondkijken voor losse luidsprekers. Begin anders eens met luisteren naar de wharfedale diamond serie, betaalbaar en toch goed.

Een paar goede boekenplank luidsprekers in stereo (2.0) opstelling maken zo een waardeloze sub die satellietjes ondersteunt in het laag overbodig.

[ Voor 28% gewijzigd door PHiXioN op 13-12-2006 17:54 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:17

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

de Z-5500 doet het erg goed bij mij. Heb nu de plopvrije versie, wat anderhalf jaar ofzo geduurd heeft, maar nu is die helemaal goed. Komt fijne muziek uit en geweldig tijdens films e.d.
Puur voor muziek vind ik 4 boxen van een goed merk (B&W ofzo) beter klinken, maar de Z-5500 doet het goed hier :) Kamer is 3x6, waarvan ik een opstelling gemaakt heb van 1.5m bij 2 meter. Bij mijn computer dus. Heeerlijk geluid binnen de cirkel, redelijk goed geluid erbuiten.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1