Toon posts:

Graag wat hulp over S-ATA & RAID in een systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is een tijd geleden dat ik me (echt) verdiept heb in pc's en dat is te merken ook...

Het hele S-ATA en RAID gebeuren blijft toch lastig voor me. Nu ben ik echter voor ene pc aan het oriënteren en kom ik er niet onderuit (wat ik eigenlijk ook niet wil :D)

Het volgende is het geval:

Ik heb een ACER systeem (E380) gezien. Volgens de beschrijving heeft de pc 500GB (2x 250GB SATA). Bij een overzicht van de specs staat het volgende:

Controller voor opslag:
Aantal kanalen 1e controller: 4
Interfacetype 1e controller: Serial ATA-300
RAID-niveau 1e controller: RAID 0 ▪ RAID 1 ▪ RAID 5 ▪ RAID 10
Type 1e opslagcontroller: 1 x Serial ATA - geïntegreerd

Controller voor opslag (2e):
Type 2e opslagcontroller: 1 x IDE - geïntegreerd

Opslag:
Harde schijf: 2 x 250 GB - standaard - Serial ATA-150

Mijn vraag is nu eigenlijk wat ik precies in dit systeem vind. Kan iemand mij even (beknopt) uitleggen wat hierboven nou precies verteld wordt?

Zoals ik het lees zit er op het moederbord 4 (?) S-ATA aansluitingen waar ik dus 4 S-ATA apparaten op aan kan sluiten en 1 IDE aansluiting waar ik dus 2 IDE apparaten op aan kan sluiten (master/slave)??

Er zitten 2 hardeschijven in van 250 GB per stuk. Maar heb ik dan echt 500 GB totaal te gebruiken ivm de RAID....

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja en nee.

Je kan 4 SATA-schijven aansluiten op je RAID-controller.

Dat kan in de vormen:

RAID0: 2x 250GB => 500GB zonder enige vorm van veiligheid/backup
RAID1: 2x 250GB => 250GB aangezien de data steeds wordt gemirrord van A naar B.
RAID5: 3 of 4x 250GB => 500 of 750GB te beschikking ivm omzetten/bijhouden van parity enzo.
etc... etc...

Er is een RAID-FAQ op GoT; wat snap je daar niet aan?

*edit*
RAID FAQ

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 12-12-2006 22:33 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik begin het steeds beter te begrijpen.. Ik zit die RAID FAQ nog een keer door te lezen.

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-02 13:51
Toch ook eens vermelden dat het in de meeste gevallen (toch de on board voorzieningen en goedkope controllers) gaat over software raid. Staat ook in de FAQ hierboven gepost vermeld.