[xp-win2k3]juiste configuratie voor 2 pc's en 2 printers

Pagina: 1
Acties:

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-07 13:38
Hallo. ik heb een probleem met printen.
de situatie is als volgt:

2 *XP pc's in een kamer, een win2k3 server op zolder. domeintje, zwevende profielen.

imn de kamer met pc's staan ook nog een laserprinter (usb of lpt) en een fax die ook kan printen (lpt1)

een plaatje van hoe het is aangesloten:

switch
| | |______Server
| |________PC1_______Laserprinter
|__________PC2

de laserprinter wordt gedeeld als \\PC1\Laserprinter

dit werkt. de windows printerdriver wordt gebruikt voor al het windows werk.

de problemen ontstaan door de zwevende profielen en wel de volgende 2:

1.
gaat nu de gebruiker die achter PC2 zit, en de share als deafult heeft achter de PC1
zitten dan en vervolgens weer achter PC2 dan is de default printer niet meer juist en wordt er de microsoft image nog wat gebruyikt die een printerfile wil opslaan.

dit is zeer hinderlijk uiteraard.
------

2.
het tweede probleem is dat ik nog een dosprograam gebruik dat naar lpt1 print.

op de PC2 werkt dat niet, want die heeft geen printer op lpt1 dus gebruik ik daar net use lpt1 //PC1//Laserprinter. dit wordt blijkbaar ook in het zwevende profiel opgeslagen, want als de gebruiker dan achter PC1 gaat zitten dan worden zijn opdrachten voor lpt1 naar de share gestuurd, en die share stuurt het naar de printer op... lpt1, maar die werd immers doorgestuurd naar de share...

de spooler raakt complet overstuur en er kan niks worden geprint.
dat wordt dan handmatig opgelost dmv net use lpt1 /delete
als de gebruiker dan weer achter PC2 gaat zitten kan er wederom niet met het dos programma worden geprint.
-------

hoe kan ik deze beide problemen het beste oplossen?
ik weet niet hoe ik deze instellingen buiten de zwevende profielen kan houden.

ik zou in de startup folder van PC1 kunnen zetten dat de omleiding van lpt1 naar de share elke keer gedelete wordt. maar heb geen idee of dat afdoende is.
op PC 2 zet ik dan in de startp folder een net use lpt1 //PC1/Laserprinter. maar wederom weet ik niet of dit afdoende is en een complete oplossing biedt voor als er nog mee rgebruikers gebruik gaan maken van deze pc's, en wat er gebeurt als men wel weer afloft, maar niet weer aanlogt.

het dis probleem zou ik kunnen oplossen door de laserprinter op de usb poort te zetten, dan moet op beide pc's lpt naar dezelfde share verwezen worden en blijft dit hopelijk gewoon goed werken.

het liefst had ik natuurlijk een oplossing die gewoon buiten de profieln om zou werken omdat de locatie van de pc in feite bepaald welke pc de standaard printer moet zijn.

dan blijft over hoe ik met een batchfile of scriptje in de startup folder van de pc de standaard printer kan instellen.
is er geen soort van batchfile te maken die gewoon aan de hand van de naam van de pc een en ander dan instelt?

nou ik hoop dat iedereen snapt wat het probleem is, en misschien een handig idee heeft over hoe dit op te lossen is...

alvast bedankt voor het meedenken

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
engelbertus schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:23:

dan blijft over hoe ik met een batchfile of scriptje in de startup folder van de pc de standaard printer kan instellen.
is er geen soort van batchfile te maken die gewoon aan de hand van de naam van de pc een en ander dan instelt?
if "%computername%"=="pc1" ...

Daarmee kan je al een hoop doen in een batchfile. Ik gebruik zelf vaak deze site als ik er met het batch-scripten niet uit kom. :)

• engelbertus
ja, dat kan, maar mijn probleem is dat ik niet weet wanneer de dingen uit het zwevende p[rofiel worden geladen, als dat weer na de startup foilder omt. dan heeft geen enkele zin daar iets te zetten :S
ook weet ik niet hoe ik een printer als default kan instellen in een batchfile vbscrip of wsh-script.

ook wordt het hog lastig als er meerdere pc komen en er af en toe iets verandert aan de printers, dan kan ik al die pc's elke keer voorzien van een nieuwe batchfile, en moet de batchfile elke keer aanpassen aan de computernamen.

is er geen manier te bedenken dat ik iets doe met ruimtenummers? maar ja.. hioe zorg je dan dat een pc weet in welke ruimte die staat ?

[ Voor 37% gewijzigd door engelbertus op 13-12-2006 23:25 ]

• Kyoshi
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 11:26
Waarom verbind je de printer niet met de server? Of gebruik een printservertje....

[ Voor 26% gewijzigd door Kyoshi op 14-12-2006 16:27 ]

• engelbertus
de server stat op zolder, de pc's natuurlijk niet;-) sprinterserver is handig.
netwerkkabels trekken is ook niet een optie, anders hadik wel zoiets gedaan..