Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Basiscursus Fotografie

Pagina: 1
Acties:
  • 3.385 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bokko!
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 04-01 20:56
Hallo iedereen,

Ik ben van plan om binnenkort een "basis" cursus fotografie te gaan volgen in omgeving Amsterdam.
Mijn voorkeur gaat uit naar praktijkdagen op zaterdag.
Nu heb ik gezien dat meerdere instanties deze cursus geven, maar dat er nogal wat prijsverschil in zit.
Het gaat mij voornamelijk om digitale fotografie.

Mijn vraag luidt: Welke cursus geeft het meeste "waar voor z'n geld" ?

Zelf zit ik te denken aan een basisopleiding van de Fotoacademie of Fotovakschool.
Heeft iemand hier ervaring mee.

Zie de links hieronder

Fotoacademie
* een cursusduur van twee of vier maanden
* 6 bijeenkomsten van 10.00 tot 16.00
* studiebelasting van 5 - 10 uur per week
* ook buiten de lessen hulp en begeleiding
* praktijklessen in groepen van maximaal 9 studenten
* inclusief de lesmap 'basisopleiding'
* inclusief alle fotomaterialen tijdens de praktijklessen
* certificaat 'basisopleiding' als aan alle eisen is voldaan geeft toegang tot de vakopleiding

Fotovakschool
* 3 a 4 startmomenten per jaar.
* 7 bijeenkomsten van 09.30 tot 16.30
* studiebelasting max 10 uur per week
* praktijklessen in groepen van maximaal 14 studenten
* inclusief het boek ' De Basis' van Frans Barten
* inclusief alle fotomaterialen tijdens de praktijklessen
* certificaat 'basisopleiding' als aan alle eisen is voldaan geeft toegang tot de vakopleiding (zie ik niet op de site staan maar ga er van uit dat je een certificaat krijgt)

Alle reacties en suggesties zijn meer dan welkom!

bokko! wijzigde deze reactie 14-12-2006 11:16 (77%)

• Wortelsoep
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Als je student bent kan je vrij goedkoop een Crea-cursus doen bij de UvA: http://www.crea.uva.nl/
Ik ga daar vanaf februari een basiscursus digitale fotografie doen, maar ze doen volgens mij ook analoge fotografie, met doka's en alles.

• Wijnands
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 26-06 11:53
Ik ga eind februari (andere zaten al vol) beginnen aan een basiscursus bij de plaatselijke toko die allerlei crea cursussen doet. Zal tegen die tijd ook wel wat laten horen.

Mijn advies sowiso, bel wat rond, neem meteen optie's als er wat vrij is, er is waanzinnig veel vraag naar.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• justice strike
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 00:53
de vu heeft in het cultureel centrum (de griffioen) ook een basiscursus, analoog of digitaal, portret cursus etc.. in het assortiment (best uitgebreid)

dat is zeker waar voor je geld. (fotopapier etc.. wordt er allemaal bij geleverd)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Aristos
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 26-06 10:13

Aristos

400D equiped

Of kijk op www.volksuniversiteit.nl. Dat zijn prima cursussen voor een zeer schappelijke prijs. Ik betaalde 140 Euro voor 8 lessen van 2,5 uur!

• stefimke
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:25

stefimke

Fire Walk With Me

Precies... ik heb ook eens bij een VU een fotografie cursus gedaan. 10 lessen van 1.5 uur voor 75 euri, dat was in Boxmeer, niet echt in de buurt voor de TS echter.

Erg leuke cursus, soms zit ik erover te denken om 'm nogmaals te gaan doen, gewoon om weer eens lekker actief bezig te zijn en door de opdrachten gestimuleerd te worden om wat te gaan experimenteren.

• fotojunk
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 01-05 16:36
quote:
Aristos schreef op woensdag 13 december 2006 @ 09:29:
Of kijk op www.volksuniversiteit.nl. Dat zijn prima cursussen voor een zeer schappelijke prijs. Ik betaalde 140 Euro voor 8 lessen van 2,5 uur!
Voor de mensen in de buurt van groningen, daar gaan ze in februari van start:
12 wekelijkse lessen op woensdag van 19.30-21.30 uur voor euro 125

Lijkt me toch een koopje.. :)

fotojunk wijzigde deze reactie 13-12-2006 10:28 (4%)

• marian84
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 09-06-2009
Weet iemand toevallig in de buurt van zwolle ook een goede fotocursus? Heb afgelopen jaar daar een cursus gevolgd via de muzerie maar dat was meer kunst gericht. Heb zelf sinds kort namelijk een canon 400d

• bokko!
edit:
post verplaatst naar startpost

bokko! wijzigde deze reactie 14-12-2006 11:18 (95%)

• marian84
ik heb daar ook naar gekeken maar die opleidingen zijn heel duur. Het is een particuliere school en je bent geloof ik ver in de honderden euro's kwijt. Wel een goede cursus denk ik.

• www.outer
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

www.outer

wachtend op WP

quote:
Aristos schreef op woensdag 13 december 2006 @ 09:29:
kan je wat meer vertellen over je ervaring mbt deze cursus?

- in welke stad heb je hem gevolgd
- waar gaan ze zoal op in?

Ik overweeg ook om een cursus te gaan doen, maar de info op de site is me te summier.

• Emp-Hasis
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 31-07-2009

Emp-Hasis

A State of Trance

quote:
marian84 schreef op woensdag 13 december 2006 @ 15:47:
Weet iemand toevallig in de buurt van zwolle ook een goede fotocursus? Heb afgelopen jaar daar een cursus gevolgd via de muzerie maar dat was meer kunst gericht. Heb zelf sinds kort namelijk een canon 400d
Zelf geen ervaring mee, maar via via gehoord (woon zelf ook in Zwolle) dat hier best aardige cursussen gegegeven worden (binnenstad Zwolle), misschien even het informeren waard: :)
http://www.stephanjansen.nl/cursussen.asp

C Ixus 860IS | C 350D | BG-E3 | C 10-22 | C 70-200 4.0 IS | C 430EX | Lowepro Slingshot 300 | Te Koop: Sigma 18-50 2.8 | Sigma 70-300 APO

• marian84
quote:
Emp-Hasis schreef op woensdag 13 december 2006 @ 23:21:
[...]

Zelf geen ervaring mee, maar via via gehoord (woon zelf ook in Zwolle) dat hier best aardige cursussen gegegeven worden (binnenstad Zwolle), misschien even het informeren waard: :)
Over hem hoor ik inderdaad veel goeds. Ik heb mij gelijk opgegeven voor de basiscursus die hij het voorjaar gaat geven. Hopelijk is er nog plek. Bedankt voor de informatie.

• bokko!
quote:
Emp-Hasis schreef op woensdag 13 december 2006 @ 23:21:
[...]

Dit ziet er idd wel goed uit.
Zoiets zou ik graag in Amsterdam willen volgen.

• avdl72
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 30-05 21:45
Is er iemand die weet of er in de regio Den Bosch ook soortgelijke cursussen gegeven worden ?

• Digi user
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2011
en weet iemand ook een cursus in de buurt van Enschede?

• Claudia
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 18-02-2010
Enschede: www.cultuur.utwente.nl voor studenten en medewerkers met een faciliteitenkaart (SUAC) maar 40 euro (niet alleen UT, ook HBO).

www.vuenschede.nl is de website van de volksuniversiteit, maar daar zie ik geen fotocursus staan - wel doen ze 'iets' met verzoeken, maar ik vind de website nogal onduidelijk (zoekfunctie zonder dan je een zoekterm kunt ingeven). Misschien binnenkort een fotocursus bij ze? Als je meer weet hoor ik het graag, ook ik zit in Enschede!

I may be small, but I can kick your butt!

• Digi user
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 17-06-2011
bij de laatste heb ik ook niks kunnen vinden en bij de utwente heb ik een probleem, ben geen student of leraar.
Toch bedankt voor je reactie.

• bokko!
Jammergenoeg heb ik nog geen antwoord op mijn vraag gekregen. -O-

Zijn er nog mensen die ervaring hebben met de Fotovakscool of Fotoacademie?

Of zijn er nog andere leuke alternatieven in omgeving Amsterdam?

Het liefst zou ik een cusus volgen met wat langere praktijkdagen, dus niet een avond van 2 uur.

Graag hoor ik jullie reactie.

offtopic:
heb in de tussentijd een leuk manfrotto144B statief met 141RC kop voor 5 tientjes op de kop getikt

bokko! wijzigde deze reactie 17-12-2006 15:24 (13%)

• Nitrohoss
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 10-05 13:10
Er waren toch ook een aantal basis beginner zaken op dit forum als tutorial gepost? De basiszaken als ISO Diafragma sluitertijden etc.. kan ze even niet vinden maar zou ze wel eens door willen spitten..

• Aristos
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 26-06 10:13

Aristos

400D equiped

quote:
www.outer schreef op woensdag 13 december 2006 @ 22:27:
[...]

kan je wat meer vertellen over je ervaring mbt deze cursus?

- in welke stad heb je hem gevolgd
- waar gaan ze zoal op in?

Ik overweeg ook om een cursus te gaan doen, maar de info op de site is me te summier.
Ik heb deze cursus gevolgd in Den Haag. Was een prima cursus, duidelijke uitleg van ISO, diafragma, sluitertijd, flits, ouderwetse doka, beetje photoshop, compositie. Ik vond hem zeer de moeite waard, zeker door de opdrachten die je allemaal kreeg.

• spider
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19-12-2017
<promotie>
Voor de gene die in Rotterdam iets zoeken, dan is er maar 1 en dat is de skvr.
Ik doe er al 6 jaar cursuses, van beginnend analoog, tot gevorded analoog en ga nu basis digitaal doen.
Het is de grootste kunst stichting in europa en ze doen naast een hele scale aan fotografie ook nog de andere vormen (dans,schilder, beeldhouwen, enze enze)
Elke ochtend/middag/avond open, behalve zondag.
</promotie>

nope, werkt er niet. Maar een beetje promotie voor deze stichting is wel op zijn plaatst.

"Is your mother proud of you ?"

• Afterlife
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Als je dan toch wilt promoten, geef dan ook een linkje: Beeldfabriek ;)
Aanbod ziet er trouwens goed uit, en de kosten zijn ook acceptabel.

"Bonken op de muur helpt niet, een goedgericht nekschot wel" - Sjaak Bral

• yoy
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 14-11-2012
Ik kwam deze een keer tegen. Niet zo goed als een echte cursus, maar vol uitleg.

Basiscursus

• bokko!
Jammergenoeg heb ik niet echt een duidelijk antwoord gekregen in dit topic.

In de tussentijd heb ik mij opgegeven voor de basisopleiding aan de Fotovakschool in Amsterdam.
Hier had ik het beste gevoel bij.

wat mij betreft kan dit topic dicht

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22:30

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

topics gaan in principe niet dicht, maar verdwijnen in de dieptes van got, zodat je over een half jaar ofzo wanneer de cursus afgelopen is, hier kan posten om te vertellen hoe het was :)

martijnscholtens.nl

• Rob Z
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 22:15
quote:
DwarvenWarrior schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 09:53:
Enschede: www.cultuur.utwente.nl voor studenten en medewerkers met een faciliteitenkaart (SUAC) maar 40 euro (niet alleen UT, ook HBO).

www.vuenschede.nl is de website van de volksuniversiteit, maar daar zie ik geen fotocursus staan - wel doen ze 'iets' met verzoeken, maar ik vind de website nogal onduidelijk (zoekfunctie zonder dan je een zoekterm kunt ingeven). Misschien binnenkort een fotocursus bij ze? Als je meer weet hoor ik het graag, ook ik zit in Enschede!
Enschede/Hengelo zou voor mij ook handig zijn.

Deze van de VU is in Almelo (nabij station NS):
http://www.rocvantwente.n...ccesvol-fotograferen.html
Gezien de regel "Het bezit van een fotocamera is gewenst" lijkt me het een beginnerscursus.

Op dezelfde site staat ook deze in Nijverdal: http://www.rocvantwente.n...dingen/EC-Fotografie.html
maar die is al begonnen en zeker voor beginners.

Rob Z wijzigde deze reactie 20-02-2007 13:45 (3%)

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:48
Verder heb je ook nog deze topics:

Fotoacademie Amsterdam
Ervaringen met fotovakschool

met daarin redelijk veel links en ervaringen :).

• mithras
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Voor de Delftschen onder ons: het Sport&Cultuurcentrum biedt ook verscheidene fotografiecursussen aan: klik!

Oa:
• Dokatechnieken
• Fotografie (digitaal/analoog, eigenlijk algemeen)
• Fotografie digitaal
• Fotografie Kleur
• Portret & model

• bokko!
quote:
nomad85 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 10:17:
topics gaan in principe niet dicht, maar verdwijnen in de dieptes van got, zodat je over een half jaar ofzo wanneer de cursus afgelopen is, hier kan posten om te vertellen hoe het was :)
aahh ;) Zal ik zeker doen!

• bokko!
Tijdje geleden dat er hier iets is gepost... ;)

Ik ben nu bijna aan het einde van de opleiding aan de fotovakschool en moet heel eerlijk zeggen dat het een klein beetje tegenvalt. De stof die behandeld wordt is vrij basic. Als je al wat verder bent met fotografie kom je dus een heleboel bekende stof tegen.
Tsja.... je moet alleen het papiertje hebben om aan een vakopleiding te kunnen deelnemen.

Het leuke aan de opleiding zijn de praktijkdagen en de foto-opdrachten. Je hebt in totaal 7 praktijkdagen verdeeld over ongeveer 3 maanden. Tijdens de praktijkdagen leer je natuurlijk wel je klasgenoten kennen, waar ik volgens mij wel weer een paar vrienden aan heb overgehouden.

Tijdens de praktijkdagen wordt er, naar mijn mening, iets teveel tijd gestoken in het beoordelen van elkaars foto. In mijn geval soms tot verveling aan toe... Aan de andere kant kon dit toch ook wel weer leerzaam zijn.
Verder ga je regelmatig aan de slag met Adobe Photoshop. Ondanks dat ik al veel met dit programma heb gewerkt heb ik toch weer een aantal dingen bijgeleerd.

Kortom: Het is een leuke opleiding, maar qua stof vrij basic.
Als je niet echt op een diploma uit bent, dan raad ik aan om gewoon hier en daar wat workshops te volgen, daar leer je volgens mij net zoveel mee.

• ierieq
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 12-12-2011
quote:
marian84 schreef op donderdag 14 december 2006 @ 14:55:
[...]

Over hem hoor ik inderdaad veel goeds. Ik heb mij gelijk opgegeven voor de basiscursus die hij het voorjaar gaat geven. Hopelijk is er nog plek. Bedankt voor de informatie.
Beste marian84
En, hoe was deze cursus.
Ik sta zelf op het punt om de basis cursus bij Stephan Jansen te gaan volgen.
Ik weet een beetje wat te vertellen over sluitertijd/diafragma instellingen (zelfstudie).
Is deze cursus dan overdone? of geeft Stephan wat meer gevorderde uitleg?
Hoever gaat hij in op Flitstechnieken en belichting etc.

Ierieq

ierieq wijzigde deze reactie 16-06-2008 13:03 (4%)

• NeoMe
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22-06 20:24

NeoMe

#Addict

Zomaar even tussendoor, zag bij de Action twee boeken liggen over Digitale Fotografie In De Praktijk. Meteen gekocht want ze waren maar 3,99 per stuk. Boek één is Basis en boek twee is gevorderd.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• ierieq
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 12-12-2011
quote:
NeoMe schreef op maandag 16 juni 2008 @ 13:06:
Zomaar even tussendoor, zag bij de Action twee boeken liggen over Digitale Fotografie In De Praktijk. Meteen gekocht want ze waren maar 3,99 per stuk. Boek één is Basis en boek twee is gevorderd.
Ik heb een stapeltje boeken over fotografie.
Daar staat e.e.a. over de basis ook uitgelegd.
Scherptediepte...diafragma.. etc etc, alle basistermen komen aan de orde.

Daarom vraag ik met ook sterk af of ik de basis cursus wel wil doen of de meer gerichte portret/groeps fotografie (vervolg cursus). Indien Stephan Jansen meer ingaat op de mogelijkheden van diafragma i.p.v. de uitleg wat het is dan wil ik de basiscursus wel volgen.
Anders ben ik bang dat ik al voldoende 'basis' kennis heb en niet veel meer bij leer behalve de gezelligheid en beoordeling van je opdrachten.. het kost toch weer 200€..

• jeroenzelle
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20-06 07:41
Je kan ook een cursus gaan volgen bij Blinkfotografie in Amsterdam. Duidelijke lessen, max 6 cursisten en niet te duur.

Heb de basiscursus afgerond en ben nu bezig met de gevorderden cursus. Basis is de camera goed onder de knie krijgen en goed instellen. Gevorderden is lichtmeten, portretten en studiofotografie.

Website: www.blinkfotografie.nl

http://www.fotoshootoplocatie.nl || Camera: Leica SL + 90-280 f2.8-f4 lens

• JanvD
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19:33

JanvD

Portretfotograaf

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True