Toon posts:

Budget werk & game PC t.w.v. +- 600 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweaks,

Ik ben de laatste tijd behoorlijk actief m.b.t. PC's en onderdelen, al gaat dit deze aandacht dan ook specifiek naar de huidige Dual Core systemen aangezien ik er laatst zelf 1 aangeschaft heb.

Nu is een vriendin van me op zoek naar een allround computer en heeft ze mij gevraagd of ik voor haar wat leuks kon samenstellen. Ik ben dus maar 's reviews gaan snuffelen en veel vergelijkingen gedaan op Tom's Hardware.

Aangezien ik er geen avond vullend programma van wil maken heb ik een systeem samengesteld waarvan ik denk, ja ... lijkt me een ok systeem en past bij de vraag. Nu wil ik uiteraard van jullie, de echte tweaks, wat feedback horen. Zijn er betere alternatieven, opties of suggesties?

Waar wordt de PC voor gebruikt?
In 1e instantie als werk PC. Haar zoontje moet regelmatig wat voor school maken en dan hebben we het over programma's als Word e.d. Geen heftige programma's dus. Wel moet het allemaal lekker soepel en vlot lopen. Minimale wacht tijden. Acces time is dan ook wel een keyword. Belangrijker dan werkgeheugen aangezien de zwaardere programma's niet zo vaak zullen worden gebruikt. Ik denk dan aan het bekijken van high res foto's als zwaarste tool.
Secundair moet het wel mogelijk zijn om erop te kunnen gamen. Het hoeft allemaal niet high end te zijn, maar spellen als Half Life 2, Sims, Call of Duty e.d. moeten wel goed speelbaar zijn, zij het niet op 1680x1200 res uiteraard! Wel moet over een jaar een spelletje ook nog wel mogelijk zijn, maar heel heftig zoals Oblivion e.d. zal het niet zo snel zijn en hoeft dan ook niet high end speelbaar te zijn.

Ik heb het volgende samengesteld bij Azerty:

AMD Athlon 64 Venice, 3800+, Socket 939, Boxed € 108,62
Ik heb voornamelijk gekeken naar de Tom's Hardware vergelijkingen en dan met name de snelheid met het gebruik van Word als maatstaaf. Daar was deze CPU toch behoorlijk rap mee. Twijfel nog wel een beetje tussen deze en een kleiner broertje. Bijvoorbeeld de 3200+
Zijn er andere alternatieven? De Pentium D serie zijn volgens mij toch net weer een stapje duurder. Al is de D 820 voordeliger, maar presteert wel minder op het gebied van Word en dat soort zaken (acces time). Met games en multitasking scoort de D 820 dan weer beter. Ik vind het lastig om te bepalen wat ik beter kan kiezen?

Asus A8V-XE € 54,92
Geen idee. Alles zit erop en eraan als ik naar de specs kijk. Andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Corsair ValueSelect, 512 MB, DDR, PC3200, 400 MHz, 2 x € 64,08
Past bij de Mobo freq. en is dual. 1 GB lijkt me voor deze doeleinde wel ok. Suggesties?

Western Digital Caviar RE, 160 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 € 62,55
Betaalbare en betrouwbare HD, goedkoopste met 16 MB cache (voor wat het waard is?)

Club3D GeForce 7600GS, 256 MB, DDR2, PCI Express x16 € 100,88
Leek me een mooie prijs/prestatie verhouding. Begon met de X1300, maar das net te weinig schat ik zo en ben langzaam omhoog gaan werken. Bij dit bedrag had ik wel het idee dat het paste in het budget en er mee gegamed kan worden.

NEC AD-7173, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 31,73
Een brander. NEC = goeie rep, dus waarom niet? Ik heb hem zelf ook en vind hem wat lawaaierig, zijn er alternatieven die stiller en net zo degelijk zijn?

AOpen QF50D, 300W Voeding Zwart € 50,19
Tja, budget kast. Recensies zijn prima en voeding schijnt ook ok te zijn. Dus prijs/kwaliteit lijkt het me een ok keuze? Alternatieven (zeker als ze er mooi uitzien) zijn zeker welkom!

Azerty Montage + windows installatie 1 jaar garantie € 49,99
Zodat ik de schuld niet krijg als ik hem zelf in elkaar zet ;)

Totaal € 522,96

Dan ontbreekt er nog 1 onderdeel. Een monitor. Het budget laat niet zo gek veel meer toe, dus zijn er suggesties / ervaringen die kunnen helpen? Ik zie een Philips 170S7FG, 17" scherm voor 180,- euro. Ik heb zelf LG, ook phillips eigenlijk, en bevalt ook prima. CRT is misschien ook nog een optie. Maar de voorkeur gaat wel degelijk aan een "weinig ruimte innemende" oplossing.
Iemand nog tips?

Alvast bedankt voor de feedback!

Cheers,
Xs

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Niet mee eens.
Je kiest voor een 939-systeem, waar ook een beetje op gegamed gaat worden (dankzij t zoontje vermoed ik ;) ). Kies dan voor een AM2, wat net zo duur is.
Dan kan er altijd een betere processor in gezet worden.

Ik las gisteren dat iemand mailtjes naar webshops had gestuurd en niemand kon meer aan goede 939-processors komen, dus een 939-processor kan je niet meer upgraden.

Ik zou kiezen voor een 3500, 3800, of 3800x2. Varierend van 85 euro (pricewatch: AMD Athlon 64 3500+ (AM2, 2.2GHz, 512KB, 400MHz Bus, 62W, Boxed)) tot 126 euro (pricewatch: AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 65W, Boxed))
En daar dan het systeem omheen bouwen. Dat mag je zelf doen...
Plaats gerust het nieuwe voorstel :)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Eens. Je kunt beter voor een AM2 setup gaan. Kost weinig meer, maar heeft wel meer toekomst. Verder is die voeding wellicht wat krap. In essentie is het verder wel een redelijk systeem. Monitor kan wellicht wat goedkoper. Kijk eens rond in het 17" monitoren topic in VB.

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
7600GS is misschien ook wat krap.
Mocht je budget het toelaten kan je nog naar een 7600GT kijken, die is ~€30 duurder.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de replies :)

Hier komt dan m'n nieuwe setting:

Nieuwe/vervangen onderdelen:
AMD Athlon 64, 3800+, Socket AM2, Boxed € 93,97
Lijkt me prima. Al twijfel ik nog een beetje met de X2 variant. Is het de meerprijs waard?

GigaByte GA-M61PM-S2 € 64,38
Full featured. Ruimte voor uirbreiding. MSI en ASUS in deze prijs categorie hebben maar 2 geheugen slotjes. MSI stond op 2 Ghz FSB, maar op de MSI site staat er weer 1 Ghz. Dus maar ff op safe gespeeld. Goede keuze?

Dane-Elec DDR2 SDRAM, 512 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2 x € 57,04
Goedkoopste bij Azerty en lijkt me dus prima.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
AOpen QF50D, Zwart € 50,19

Totaal € 448,18

Nu zal uitbreiding niet echt aan de orde zijn denk ik, maar je weet het nooit. En het valt sowieso goedkoper uit.

En de voeding, tja ... zou 300W voldoen of niet. Ik kan ook kijken naar wat anders, maar dan gaat het budget wel weer omhoog natuurlijk. Ik zal nog 's rond snuffelen. Suggesties zijn ook welkom uiteraard :D Ook m.b.t de andere onderdelen ofcourse :D

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-01 15:26
Er zit normaal een 350Watter in die QF50D. Daar heb al ik al succesvol een vergelijkbaar systeem op aangesloten. A64 3500+, 7600GT, 1gb, 1 disk, 1 cd/dvd, sb live en een hoop usb apparatuur. Draait stabiel need for speed carbon, quake 4, etc... Dus dat moet allemaal wel lukken.
Full featured. Ruimte voor uirbreiding. MSI en ASUS in deze prijs categorie hebben maar 2 geheugen slotjes. MSI stond op 2 Ghz FSB, maar op de MSI site staat er weer 1 Ghz. Dus maar ff op safe gespeeld. Goede keuze?
Niets van aantrekken. Is gewoon de full duplex 1GHz HyperTransport link tussen cpu en chipset die soms als 2GHz wordt genoteerd.

[ Voor 39% gewijzigd door Noel op 12-12-2006 21:32 ]

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04-2025
Moet je windows er niet bij rekenen dan? Is toch weer ~€80 euro.
En kan jij het niet zelf assembleren + installeren? Scheelt weer 50 euro.
Het is wel voor iemand anders maar toch.

• RoD
  • Niet online

RoD

De X2 is voor jou de meerprijs niet waard denk ik. Klein budget, en games maken geen gebruik van dual core. Gaan ze wel doen, maar het lijkt me hier niet aan de orde dat jij aankomende games op high ed wilt spelen. Met je relatief lage game-eisen voldoet deze processor prima.

• Noel
Dual-core is leuk, maar voor echte budget systeempjes zou ik het nog niet doen. Ik heb zelf nog geen dual core uitgeleverd, omdat de prijs te hoog wordt dan.

Ik zou ook overwegen om niet zo veel te investeren in die grafische kaart. En gewoon de 6100 onboard chip van het Gigabyte moederbord te gebruiken. Moest die dan later toch niet voldoende blijken, dan kan je nog altijd een graka bijkopen.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• Quacka
je bent overigens de harde schijf vergeten mee te kopieren (lastig als je met de pc wilt gaan werken :P )

Tja de 3800x2 is in mijn ogen zijn geld waard, maar anderzijds is het niet echt nodig gezien de eisen die gesteld worden.
Het prijsverschil is klein, dat moet je weer wel zo zien. (zou eerder nog de keuze maken tussen 3500 en 3800x2)

Verder heb ik niet veel aanmerkingen.
RoD schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:31:
De X2 is voor jou de meerprijs niet waard denk ik. Klein budget, en games maken geen gebruik van dual core. Gaan ze wel doen, maar het lijkt me hier niet aan de orde dat jij aankomende games op high ed wilt spelen. Met je relatief lage game-eisen voldoet deze processor prima.
nou... ik wil niet zeggen dat ze er geen gebruik van maken. Ik zie toch geregeld dat allebei mn cores gebruikt worden tijdens t draaien van spellen. (maar t kan een toevallig spel zijn dat er gebruik van maakt -> ik zit niet constant te kijken wat met processor doet in spellen)

[ Voor 53% gewijzigd door Quacka op 12-12-2006 21:39 ]

• FereiDON
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-01 18:30
Is 2GB RAM niet wat handiger? Als je over een jaar nog spellen wilt kunnen spelen is het zeker wel handig.

En @Noel: Ik zou die videokaart er gewoon bij doen, onboard doet het wel, maar een echte kaart is zovele malen beter :P :9

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Antec Nine Hundred

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:19:
Thanks voor de replies :)

Hier komt dan m'n nieuwe setting:

Nieuwe/vervangen onderdelen:
AMD Athlon 64, 3800+, Socket AM2, Boxed € 93,97
Lijkt me prima. Al twijfel ik nog een beetje met de X2 variant. Is het de meerprijs waard?

GigaByte GA-M61PM-S2 € 64,38

Dane-Elec DDR2 SDRAM, 512 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz, 2 x € 57,04
Goedkoopste bij Azerty en lijkt me dus prima.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
AOpen QF50D, Zwart € 50,19

Totaal € 448,18

Nu zal uitbreiding niet echt aan de orde zijn denk ik, maar je weet het nooit. En het valt sowieso goedkoper uit.

En de voeding, tja ... zou 300W voldoen of niet. Ik kan ook kijken naar wat anders, maar dan gaat het budget wel weer omhoog natuurlijk. Ik zal nog 's rond snuffelen. Suggesties zijn ook welkom uiteraard :D Ook m.b.t de andere onderdelen ofcourse :D
Hij valt misschien ook wat goedkoper uit omdat je je harddisk niet erbij genoemd hebt...ff nog die 160 gb schijf erbij en dan is die compleet...

• Quacka
Noel schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:34:
Ik zou ook overwegen om niet zo veel te investeren in die grafische kaart. En gewoon de 6100 onboard chip van het Gigabyte moederbord te gebruiken. Moest die dan later toch niet voldoende blijken, dan kan je nog altijd een graka bijkopen.
zie:
Secundair moet het wel mogelijk zijn om erop te kunnen gamen. Het hoeft allemaal niet high end te zijn, maar spellen als Half Life 2, Sims, Call of Duty e.d. moeten wel goed speelbaar zijn, zij het niet op 1680x1200 res uiteraard! Wel moet over een jaar een spelletje ook nog wel mogelijk zijn, maar heel heftig zoals Oblivion e.d. zal het niet zo snel zijn en hoeft dan ook niet high end speelbaar te zijn.
Dat wil je niet op een onboard.

• RoD
  • Niet online

RoD

Quacka schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:36:

nou... ik wil niet zeggen dat ze er geen gebruik van maken. Ik zie toch geregeld dat allebei mn cores gebruikt worden tijdens t draaien van spellen. (maar t kan een toevallig spel zijn dat er gebruik van maakt -> ik zit niet constant te kijken wat met processor doet in spellen)
Hmm zou kunnen. Ik dacht dat games met dual core support er nog niet waren. Maar ik denk dat de games die de TS speelt geen dual core gebruiken.
Lord Bossink schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:38:
Is 2GB RAM niet wat handiger? Als je over een jaar nog spellen wilt kunnen spelen is het zeker wel handig.
Kijk even naar de eisen en het budget... Mocht het ooit in de toekomst nog nodig zijn kan het bijgezet worden.

• Noel
Quacka schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:42:
[...]

zie:

[...]

Dat wil je niet op een onboard.
Jij niet, ik ook zeker niet, maar 90% van de mensen heeft helemaal geen weet van anti aliasing, anisotrophic filtering en andere outerspace videokaart termen. Hebben ze dan een 7600GS oid nodig? Meestal niet...

The Sims draait gewoon netjes op een 6150. HL2, Oblivion is idd iets anders, maar zoals ik zei, moest het later niet voldoende blijken, kan je nog altijd investeren...

Want je zit nog altijd met een budget, een 7600 van 100 euro is in dit geval gewoon 16.6% van je budget erdoor jagen... Dat kan al tellen...

[ Voor 11% gewijzigd door Noel op 12-12-2006 21:48 ]

• Quacka
Noel schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:47:
[...]

Jij niet, ik ook zeker niet, maar 90% van de mensen heeft helemaal geen weet van anti aliasing, anisotrophic filtering en andere outerspace videokaart termen. Hebben ze dan een 7600GS oid nodig? Meestal niet...

The Sims draait gewoon netjes op een 6150. HL2, Oblivion is idd iets anders, maar zoals ik zei, moest het later niet voldoende blijken, kan je nog altijd investeren...

Want je zit nog altijd met een budget, een 7600 van 100 euro is in dit geval gewoon 16.6% van je budget erdoor jagen... Dat kan al tellen...
Ik neem aan dat TS gewoon Sims 2 bedoeld. En als het toch Sims is, dan is de kans zeer groot dat ook Sims 2 binnenkort gespeeld zal gaan worden.
Net zoals Call of duty. Als deel 1 gespeeld wordt, dan is de kans groot dat deel 2 en 3 ook erbij komen.
Halflife 2 spelen op een onbaord kaart levert alleen maar ergernis op. Dan krijgt de TS te horen: wat heb je ons nu weer geadviseerd. Wat een waardeloos ding zeg, ik kan er niet eens een spelletje op spelen.
En 100euro is misschien wel veel geld, maar iemand kan beter eerlijk verteld worden dat het gewoon niet goed kan voor dat budget, dus dat er geld bij moet, dan dat het een teleurstelling wordt.

En het kan zo'n beetje binnen het budget.... Dus wat is het probleem?

(ik heb zelf 1700 uitgegeven met een kaar van 450 euro. (of was het nu 400 euro), dat was dus 25% van het budget dat op ging aan de videokaart. Ja dat is appels met peren vergelijken, maar 16% is niet zo extreem. Een 1950pro in dit systeem proppen: dat is pas extreem)

[ Voor 19% gewijzigd door Quacka op 12-12-2006 22:01 ]

Verwijderd

idd heb ook zelf een systeempje samengesteld met ongeveer dezelfde bedoelingen,

zelfde Aopen kast maar dan met 350w voeding was 55 euro geloof ik dus is wel aan te raden
amd 3800 x2 AM2
MSI mobo met onboard gforce 6100 gpu(128mb shared)
2x 512mb dual channel kit twinmos 533mhz

draaide perfect, zou dus wel voor die 350 w voeding gaan voor de meerprijs van 5 euro...

en opzich is het goed te spelen met onboard als je maar die 128 shared van je werkgeheugen, als ze daarna een grafische kaart willen krijgen ze een dubbele upgrade, meer geheugen omdat er nix meer geshared word en een betere videokaart.

leg de mensen dit voorstel zelf eens voor, ookal hebben ze er geen verstand van gewoon ff duidelijk vertellen wat de verschillen zijn

• DeArmeStudent
Noel schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:47:
[...]

Zie deze topicstart: een onboard 6150 is echt onvoldoende...Je kunt misschien wel de sims of andere games zoals MOHAA draaien, maar zelfs met alle in-game instellingen op het allerlaagste en een beeldresolutie van (800x600), dan alsnog zal op drukke momenten het spel schokken op het beeldscherm.

Wat ik aan zou raden? Zie hier:

512MB PC6400 DDR2 CL5 (Merkloos) € 45,78 2x = € 91,56
Antec NSK4400 (ATX, 380W, Zilver/Zwart) € 67,88
Asus P5LD2-VM, 945G (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, VGA) € 69,95
Hitachi Deskstar 7K160, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB) € 44,87
Intel Core 2 Duo E6300 (S775, 2x1.86GHz, 2MB, 1066MHz FSB, Boxed) € 166,-
Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) 11095-01-20R € 172,-

Totaal € 612 euro.

Dan heb je voor 600 euro een pc waar je zeker van bent dat zowel je vriendin, als het opgroeiende zoontje jarenlang plezier van zullen beleven, omdat hij met zijn dual-core voorbereidt is op de toekomst, omdat hij met zijn goede videokaart komende 3 a 4 jaar alle games soepel zal kunnen draaien. Hij is veel sneller dan de aangegeven 3800+, en is maar 12 euro duurder dan je budget... O-)

[ Voor 16% gewijzigd door DeArmeStudent op 12-12-2006 22:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iets te enthousiast zitten deleten inderdaad. HD erbij is de totaalprijs:

€ 62,55 +
€ 448,18 =
------------------
510,68

Trouwens, die Aopen kast staat met 300W bij Azery vermeld. Op de Aopen site staat dat ie in 300/350W uitvoering te vinden is. Dus dit is de 300W versie.

Even over assemblage. Dat heeft 3 voordelen.
1. Ik hoef het niet te doen.
2. Krijg geen gezeik als er wat aan mankeert
3. zit een jaar volledige garantie op

Ze zat al te kijken naar Dell units van 900 euro en dan heb je nog minder dan dit. Dus die assemblage pakt ze er maar gewoon bij ;)

Anyway, ik zal morgen de opties wel even aan haar uitleggen. Waar ze meer waarde aan hecht, iets meer performance met het oog op de toekomst of meer focused op budget.

Haar zoon speelt ook al redelijk op Consoles dus die verwacht echt wel anti-aliasing etc ;) Ik denk dat het een acceptabele investering is. Misschien kan ik er nog wat op bezuinigen, maar ik overleg het eerst wel even. Onboard lijkt me iig geen optie. Das wel erg crappy!

@ de Arme Student (snap niet hoe, want dat is een knap systeempje voor weinig geld ;)):
Ik zal de optie zeker even meenemen. De PC6400 lijkt me wat overdreven aangezien overclocken niet snel zal gebeuren. Dus daar is ook nog wat op te bezuinigen. Verder inderdaad zeer interessant.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2006 22:09 ]

• Quacka
DeArmeStudent schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:01:
[...]

Zie deze topicstart: een onboard 6150 is echt onvoldoende...Je kunt misschien wel de sims of andere games zoals MOHAA draaien, maar zelfs met alle in-game instellingen op het allerlaagste en een beeldresolutie van (800x600), dan alsnog zal op drukke momenten het spel schokken op het beeldscherm.

Totaal € 612 euro.

Dan heb je voor 600 euro een pc waar je zeker van bent dat zowel je vriendin, als het opgroeiende zoontje jarenlang plezier van zullen beleven, omdat hij met zijn dual-core voorbereidt is op de toekomst, omdat hij met zijn goede videokaart komende 3 a 4 jaar alle games soepel zal kunnen draaien. Hij is veel sneller dan de aangegeven 3800+, en is maar 50 euro duurder...
brander+syssteembouw+monitor van 150 euro. Kom je uit op 842 euro. Is 40% boven budget.
Met zn eigen systeem zit ie op 660, is 10% boven budget. (besparing met een 3500-processor en hij zal t vrijwel halen)
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:03:
@ de Arme Student (snap niet hoe, want dat is een knap systeempje voor weinig geld ;)):
Ik zal de optie zeker even meenemen. De PC6400 lijkt me wat overdreven aangezien overclocken niet snel zal gebeuren. Dus daar is ook nog wat op te bezuinigen. Verder inderdaad zeer interessant.
Hij vergat brander, laten bouwen en monitor.
Maar haal die 1950pro weg en dan een 7600GS en het verschil is zo groot niet. Prestatie is wel stukken beter, dan met amd.

[ Voor 16% gewijzigd door Quacka op 12-12-2006 22:11 ]

Verwijderd

DeArmeStudent schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:01:

Totaal € 612 euro.

Dan heb je voor 600 euro een pc waar je zeker van bent dat zowel je vriendin, als het opgroeiende zoontje jarenlang plezier van zullen beleven, omdat hij met zijn dual-core voorbereidt is op de toekomst, omdat hij met zijn goede videokaart komende 3 a 4 jaar alle games soepel zal kunnen draaien. Hij is veel sneller dan de aangegeven 3800+, en is maar 12 euro duurder dan je budget... O-)
heel goede config hoor! zou er idd over nadenken om zoiets te pakken, is een heel ander segment dan jou zelf samengestelde systeem!

Verwijderd

Topicstarter
Yup, halen zal ik het :P

Maarja, helemaal duidelijk is het budget niet hoor. Als ik zeg dat het 1200 euro kost dan accepteert ze het ook, ik weet alleen dat het zonde is gezien de eisen. Dus d8 dat 600 euro wel haalbaar moest zijn. Ik ga het morgen even overleggen iig met duidelijke uitleg wat de voordelen zijn. Met het oog op de toekomst is zo'n E6300 natuurlijk wel wat duurzamer.

• DeArmeStudent
Quacka schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:09:
[...]

brander+syssteembouw+monitor van 150 euro. Kom je uit op 842 euro. Is 40% boven budget.
Met zn eigen systeem zit ie op 660, is 10% boven budget. (besparing met een 3500-processor en hij zal t vrijwel halen)
Oh ja, brander, dat was ik vergeten (31 euries)....En als hij hardware bij elkaar kan zoeken op tweakers, zal hij ook wel zelf een systeem in elkaar kunnen zetten...Als monitor zou ik voorlopig gewoon een tweedehands 17 of 19" crt-tje nemen...De meeste kan je gratis ophalen en die gamen het best...

Feit is dat als je een pc voor een ander in elkaar vogelt, dat je dan beter een pc in elkaar kan zetten waarvan je weet dat ze er jarenlang plezier van zal hebben (desnoods met crt scherm) dan dat een pc bij aanschaf eigenlijk al deels verouderd is...Want later alsnog een plat beeldscherm erbij aanschaffen is veel simpeler voor haar dan het hele systeem upgraden...

[ Voor 22% gewijzigd door DeArmeStudent op 12-12-2006 22:27 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:11:
Yup, halen zal ik het :P

Maarja, helemaal duidelijk is het budget niet hoor. Als ik zeg dat het 1200 euro kost dan accepteert ze het ook, ik weet alleen dat het zonde is gezien de eisen. Dus d8 dat 600 euro wel haalbaar moest zijn. Ik ga het morgen even overleggen iig met duidelijke uitleg wat de voordelen zijn. Met het oog op de toekomst is zo'n E6300 natuurlijk wel wat duurzamer.
Met de huidige eisen voldoet het systeem. Maar een toekomstgericht systeem is natuurlijk nooit weg. Dus wellicht is het dan wél verstandig om voor een wat zwaardere config te gaan. Echter, het hangt er maar net vanaf wat die vriendin in de toekomst nog wil gaan doen. Als er ook nieuwere games gespeeld moeten worden is de setup met X1950Pro en E6300 de betere keus.

Verwijderd

Zou ook voor het systeem van DeArmeStudent gaan. Is helemaal niet veel geld voor de performance die je ervan terugkrijgt, en je hebt meteen wat marge. Als er volgend jaar een rotzwaar game uitkomt dat je neefje echt wil spelen zit je goed, met bvb. die 7600GS zou je je tanden stukbijten. Misschien wordt je neefje ook tweaker/gamer, in dat geval is dit systeem al helemaal de betere keuze :).
Pagina: 1