Onstabiele PC

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Artikel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-05-2023
Ik heb een PC van 9mnd. oud en heb een probleem. Al vanaf ongeveer het begin dat ik de PC heb is hij vrij instabiel. Ik heb meerdere keren gehad dat hij geen HD meer kon vinden. Ik heb ook meerdere keren gehad dat hij oneindig lang bleef hangen in het Windows opstart scherm. Toen dat probleem eindelijk opgelost was, had ik nog wel vaak dattie zo'n 5-10min. deed over het laadscherm tijdens het opstarten. Ook heb ik gehad dat ik maar 1 account tegelijk open kon hebben, anders kreeg ik zwart scherm (met muis zichtbaar) en moest ik resetten.

Ik heb nu ongeveer 'mijn' 4e editie windows erop staan (MCE). Alles leek soepel, tot ik 2 dagen geleden een vastloper kreeg ('k was gewoon aan 't internetten) en toen ik resette kreeg ik hem niet meer opgestart. Ik kreeg een melding zoiets als: "Can't find HD - insert system disk". Ik mijn dvd speler nakijken of er een gekke cd in zit, en de BIOS opstart settings. Alles was OK. Na 3x opnieuw proberen gaf ik het op. Uurtje later dacht ik, laat ik weer proberen. En.. hij deed het. sindsdien niet weer gehad. En toch deze post...

Zoals ik al zei heb ik inmiddels zoveel gekke dingen gehad met een nog vrij nieuwe PC, dat ik er gek van word. Ik heb de PC zelf voor 70% samengesteld en laten bouwen door NorroD, zodat ik niks fout zou doen. Toch heb ik dus gekke problemen. NorroD heeft de voeding uitgekozen, geheugen en coolers enzo, dat maakt me niks uit. Ik vermoed toch dat daar ergens het probleem ligt.

Mijn specs:

• Asus A8N-SLI
• Athlon X2 4400+ (2,2 ghz)
• Maxtor 6L300S0 (7200 RPM 300GB 16mb cache)
• 1GB DDR SDRAM
• NVIDIA GeForce 660gt sil.
• 400W FORTRON voeding

Niks is overgeklokt

Omdat ik al heel veel checks heb gedaan, zoals HD check, memory check, nieuwste drivers geinstalleerd etc, dacht ik dat het misschien aan de temperatuur in mijn kast ligt, of aan slechte voeding (ik dacht dat dat soort dingen het systeem instabiel kunnen maken - correct me if I'm wrong).

Mijn temperatuur metingen, na 10 minuten F.E.A.R. spelen. (als ik niets aan 't doen ben liggen de temperaturen iets lager, en draait de cpu-cooler 1300 RPM minder maar 't scheelt niet zo veel):

Afbeeldingslocatie: http://img133.imageshack.us/img133/8226/temperatureyq3.jpg

Ik heb uitgerekend met zo'n PSU-check-ding-achtig-iets dat ik maar minimaal 300W nodig zou hebben voor mijn systeem. Zijn jullie het daar mee eens? :D

Als het niet temperatuur of voedingsproblemen zijn, kunnen jullie dan een andere verklaring geven?

P.S. sorry voor de lange post :P , maar dit probleem moet nu maar eens afgelopen zijn |:( , voor de garantie verloopt :'(

Acer Aspire 5930G-734G32MN

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
84 graden voor je GPU lijkt me een beetje aan de hoge kant. Kijk daar dus eens naar!

• Artikel
Het is idd wat hoog denk ik. Ik lees net over soortgelijke kaarten die 60 *C worden als ze het zwaarder krijgen.
Ik heb geen fan op m'n kaart maar zo'n silence rekje (weet ik veel hoe dat officieel heet:P) en ik heb weleens gehoord dat die niet zo warm zou moeten worden. In het ergste geval kan ik hem niet zo lang vasthouden, dan issie zo warm als een kop koffie. Moet hier simpelweg meer koeling in?

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Zo te horen heb je al 4 x je windows opnieuw geinstalleerd. Ging het elke keer om een helemaal verse install of heb je windows over je oude schijf heen geinstalleerd zonder te formatteren?
Als dat zo is kan het zijn dat er toch ergens iets fout zit in de instellingen. Dus even een verse installatie doen al dan niet op een andere schijf.
Waarom een andere schijf?
Je hebt een moederbord met de Nforce 4 chipset samen met een maxtor schijf. Nforce 4 en sata schijven van Maxtor willen nog wel eens problemen opleveren. Vaak is hier weinig tegen te doen behalve een andere harde schijf of moederbord halen. Dus als je de mogelijkheid hebt test het met een andere schijf.

Het kan ook zijn dat je voeding niet krachtig genoeg is. Ik ken het merk Foxtronn verder niet en kan dus ook niet zeggen of het Q-tec kwaliteit is ofniet. Als je daar de mogelijkheid toe hebt test het dan eens met een voeding van een goed merk.

De temperaturen in je systeem zijn redelijk hoog te noemen. Vooral die van je videokaart. Heb je ook een of meerdere casefans of enkel de koelers op je CPU en videokaart (en eventueel chipset)
Om uit te sluiten dat het een warmte probleem is kun je de kast open laten en er eventueel een tafelventilator op laten blazen.
Hoewel de temperaturen van jouw redelijk hoog zijn zou ik het hier niet direct zoeken maar eerder bij een compatibiliteitsprobleem van je harde schijf en je chipset of een te zwakke voeding. Toch zou ik geen genoegen nemen met de temperaturen. Een extra casefan doet wonderen en het kost vrij weinig terwijl het wel heel goed is voor de levensduur van je computer.

Succes ermee :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ernie op 12-12-2006 20:36 ]

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-02 13:17

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Ik heb geen fan op m'n kaart maar zo'n silence rekje
Met een temperatuur van 80+ graden op de GPU zou ik toch ook eens een stevige ventilator daarlangs laten blazen met de kast open om te testen of dat niet het probleem is. Kost niks en met een uurtje weet je een stuk meer. Zoals anderen al zeiden, een 6600GT moet op of onder de 60 graden blijven.
Met passieve koeling op een videokaart heb je altijd een flinke luchtstroom nodig in je kast, als alle ventilatoren lage toeren draaien kan daar best nog het probleem zitten.

[ Voor 29% gewijzigd door OruBLMsFrl op 12-12-2006 20:42 ]

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• Artikel
bedankt voor de reacties! Ik zet nú een ventilator naast mun open PC, ik zal hiervan 'verslag uitbrengen'.

@ Arno E:
Ik heb de harde schijf de laatste keer volledig geformateerd om het maar een keer écht schoon te krijgen - dus daar ligt het niet aan. Ik zal eens kijken of het te maken met de m/b chipset.

• Artikel
5 minuten ventilator erop, IDLE temperatuur van GPU gedaald met 18 graden naar 50 *C en dalende!

• Artikel
53/54/55 graden na even lang fear spelen. ik maak 30 *C winst! Wat raden jullie aan? Meer koeling? naar NorroD en klagen dat ik een imba build heb gekregen?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Artikel schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:12:
53/54/55 graden na even lang fear spelen. ik maak 30 *C winst! Wat raden jullie aan? Meer koeling? naar NorroD en klagen dat ik een imba build heb gekregen?
Overleg met Norrod wat jullie samen aan de koeling kunnen doen... Misschien willen ze alles vergoeden/verhelpen maar na 9 maanden lijkt me dat niet meer realistisch...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ernie
Als er iets kapot is moet je gewoon teruggaan en garantie claimen. Na 9 maanden heb je dat sowieso nog. Mijn ervaring is dat NorroD best coulant is als het aankomt op garantie claims. Ze zullen waarschijnlijk niet gratis extra koeling geven. Je kunt het beste 1 of 2 casefans in je kast inbouwen en als de temperatuur van je videokaart nog te hoog is kun je een PCI-slot koeler proberen. fan's zijn over het algemeen niet zo duur als je geen speciale eisen hebt.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
fftjes snel het topic doorgelezen, maar er zijn een aantal dingen waar je op moet letten.

1 - Als je Geil Ram hebt, mag de spanning daarvan wel hoger, er zijn daar veel problemen mee (heb ik hier ook)
2 - GEEN ide drivers oid instaleren van de nforce 4 chip, zorgt voor crashes (heb ik ook gehad)

One World Concepts

• Artikel
2 - GEEN ide drivers oid instaleren van de nforce 4 chip, zorgt voor crashes (heb ik ook gehad)

Wat houdt dat precies in? Bij mij in apparaatbeheer staat onder: "IDE ATA/ATAPI-Controllers" wel [NVIDIA Nforce4 Serial Ata Controller] (mijn HD) met stuurprogramma. Die moet ik toch niet deinstalleren?

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
ide sw driver wordt wordt wordt tijdens de install naar gevraagd als je deze nog wilt installeren.
mij zijn verder met die driver en mobo geen combi probleem bekend.
alleen maxtor nvforce4 probleem wel.
draai anders eens memtest 86 voor je geheugen te testen.
en trouwens fortron 400 zijn goeie voedingen trekt zelfs nog wel 7900 gx2.

veel succes bij het vinden van het probleem

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:42
Maxtor met NForce 4 is ook geen hele goede combinatie.... sommige doen het goed maar vaak is het beroerd. Ook gezien het feit dat de HD vaak al niet herkent wordt in post en er dus helemaal geen driver aan te pas komt.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• B_FORCE
  • Niet online
Artikel schreef op woensdag 13 december 2006 @ 07:24:

Wat houdt dat precies in? Bij mij in apparaatbeheer staat onder: "IDE ATA/ATAPI-Controllers" wel [NVIDIA Nforce4 Serial Ata Controller] (mijn HD) met stuurprogramma. Die moet ik toch niet deinstalleren?
Als het goed is heb je een aantal drivers moeten installeren voor je asus a8n.
(oa netwerk kaart, geluid etc)
Daarbij stond ook een optie om ide drivers te installeren,
niet doen dus.
Probeer die te deinstalleren.

One World Concepts

• Artikel
Ik heb nooit voor de optie gekozen om die driver te installeren dus die zal er wel niet opstaan. Ik ga morgen (Donderdag) naar norrod om te vragen wat zij zeggen over die maxtor/nvidia compabiliteit en over de hitte in mijn kast. Ieg bedankt voor de hulp.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Interessant; want ik heb thuis een Asus A8N-SLI Deluxe en die draait, sinds het beschikbaar zijn van X2-3800 CPU's, volledig stabiel inclusief alle drivers voor elke component van het moederbord met uitzondering van ActiveArmor, inclusief meerdere Maxtor-schijven.

En eerlijk gezegd: de tips over deze of deze driver wel/niet installeren heeft imho geen klap te maken met een CPU/GPU die tientallen graden te hoog is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• B_FORCE
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 13 december 2006 @ 16:59:
En eerlijk gezegd: de tips over deze of deze driver wel/niet installeren heeft imho geen klap te maken met een CPU/GPU die tientallen graden te hoog is.
Dat is zeker waar, het zou kunnen dat de koeler oid niet goed gemonteerd zit.
Test een andere vga kaart zou ik dan zeggen :)

One World Concepts

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

oei :S ik heb hier een 6200TC zitten passief gekoeld en als ik game dan wordt die ook zo rond de 80°C.

maar aan zijn probleem te horen zou ik toch vermoeden dat je HDD ver de geest gaat geven, HDD die soms niet herkend word, traag laden van bestanden (natuurlijk hij probeert ze te lezen (wat niet meteen lukt)),...

mijn advies probeer eens een andere HDD

Ik heb ook eens een HDD met een eigen willetje gehad zie een andere topic, die HDD werd soms door bios herkent en soms weer niet, en als ze werkte liep heel mijn pc vast in het checken van de drives .

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 07:03
case fan plaatsen, kosten misch 20€
ben je klaar. idd ff bij de bouwer langs gaan. mischien dat je het vergoed krijgt. aangezien het eigelijk hun fout is (indien zij de machine gebouwd hebben natuurlijk)

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Ernie
Hij heeft sowieso nog garantie als de pc 9 maanden oud is. Dus als je HDD niet lekker is gewoon omruilen. Als het kan door een ander merk ivm met de Nforce 4 en Maxtor bug.

• Artikel
Ik ben vandaag naar de norrod geweest, ze vonden inderdaad de temperaturen (zeker van GPU) aan de (te) hoge kant, en ze erkenden dat maxtor/nforce4 niet altijd fijn gaat.
Ze zeiden dat ze alleen wat kunnen betekenen als ze zelf de PC zien/testen etc. (logisch)

veel mensen zeggen dus dat ze ook denken dat het kan liggen aan maxtor/nforce4 probleem, maar wat denken jullie wat redelijk is? NorroD betaald HD, ik betaal HD of we splitsen het? want eerlijk gezegd vind ik het echt hun fout en zou ik niet 2x moeten betalen voor 1 goede harde schijf, maar het lijkt me dat ze bij de winkel er anders over denken...

@ MAX340
Dat weten we denk ik :P maar ik heb meerdere problemen... :)

• Ernie
Het zou redelijk zijn als Norrod de HD terugneemt en vervangt door een Seagate of iets dergelijks.
Het is immers hun fout. Ze zeggen dat ze op de hoogte zijn van het compatibiliteitsprobleem Maxtor/Nforce4 en toch verkopen ze jouw een Maxtor onder het motto dat het goed werkt.
Als je geluk hebt bieden ze jouw een andere HD aan eventueel zul je het prijsverschil tussen deze 2 schijven zelf moet betalen. Als ze je dit aanbieden kun je ook meteen voorstellen om hem om te ruilen voor een groter exemplaar mocht je daar behoefte aan hebben. Dat moet je echter maar zelf beslissen.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Ik heb het zelfde probleem (instabiel systeem).

Dat is gekomen sinds ik een maxtor HD heb geplaatst met een losse SATA Controller.

Ik hoop dat het probleem is opgelost als de controller er tussen uit is...
Pagina: 1