Nieuwe pc voor mij

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tigos
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-11-2023
Hey

Ik heb al veel geleerd van tweakers.net en natuurlijk van de posters die hier berichten nalaten.

Nu vond ik het toch wel tijd om mij een pc aan te schaffen die hopelijk een paar jaar kan meedraaien. Natuurlijk heb ik als mijn processor een core 2 duo genomen.
Ik zou voornamelijk internetten, chatten, films downloaden en uitpakken, games spelen en films verkleinen om op een dvd'tje te branden via een decodeer programma.

hier mijn lijstje voor mijn computer:

Behuizing:
€122

Antec sonata 2 450 watt.
Wordt/werd veel gebruikt in de best buy edities. Het is een stille kast en genoeg watt voor mijn onderdelen, ook met vista in het oog.

Moederbord
€110

MSI P965 Neo F.
Ook gebruikt in de best buy edities november. Ik wil niet overclocken dus is volgens mij dit moederbordje wel goed genoeg

Processor
€306

Intel Core 2 Duo E6600.
Lijkt mij wel logisch. Geen verdere uitleg nodig,denk ik.

Geheugen
€207

Gskill DDRII 2 x 1GB PC4200 CL4-4-4-12 (F2-4200PHU2-2GBNT)
Ik wil niet overclocken dus heb ik maar gekozen voor pc 4200. Nu ben ik wel aan het twijfelen om geen pc 5300 te nemen. Volgens mensen is het ram- geheugen verduurderd maar hier lijk ik niet veel van te merken.

Harde schijf
€75

Seagate 200GB ST3200827AS barracuda 7200.9 SATA-II 3.5LP 8.5MS 7200RPM 8MB 3GB/S
Goed merk. Met 200gb zal ik wel genoeg hebben want ik heb nog een externe harde schijf.

Videokaart
€194

Sapphire X1950 PRO 256mb DDR3 PCI-express.
Vind het wel een goede kaart voor die prijs. Later er een dx 10 kaart insteken.

DVD-schrijver
€34,50

NEC AD 5170 BLACK DVDRW 18x Dual Layer Zwart.
Nec is een goed merk dus denk ik dat dit ook wel goed zal zijn.

Assemblage kosten

€35 voor het assembleren, testen en windows instaleren.
vind dit wel een zeer goede prijs aangezien ik al duurdere gezien heb.

Ik vind dit een goed systeem. Ik dacht dat er wel een paar klachten waren van dit moederbord op dit forum maar aangezien de best buy editie van november dit moeder bord neemt, denk ik niet dat het een groot probleem zal opleveren. De prijzen zijn goedkoop vergeleken met andere computerwinkels in belgie.

Hier een paar positieve commentaren van de winkel waar ik zou willen bestellen.
http://tweakers.net/shopsurvey/7067

Alle positieve en negatieve commentaren zijn welkom, anders zou ik niet naar jullie meningen vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door tigos op 12-12-2006 19:42 ]

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
tja, de voeding in de sonata 2 in combi met een dx10-kaart, uitgaande van de 8800-serie.
Ik vraag me af of die voeding dit aan kan.
Ook weet ik niet of 8800 fysiek past in de sonata-kast. (tis een nogal lange kaart)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• tigos
ik weet dat de 8800 kaarten lang zijn en dat je daarvoor waarschijnlijk een grotere kast nodig hebt. Ik zal zeker nog wachten tot de tweede generatie dx 10 kaarten. Ze zullen dan misschien ook kleiner zijn tegen die tijd.

• Sunnie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-01 21:17
Ik zou voor je hardeschijf geen 7200.9 nemen maar een 7200.10 die zijn aanzienlijk sneller.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik heb er eigenlijk heel weinig op aan te merken. Goede onderdelen, goede prijs/kwaliteitverhouding. Ik mis eigenlijk nog je budget. Maar gekeken naar prijs/kwaliteit is dit een erg goede setup.
Je zou die 35 euro van het assembleren nog kunnen besparen door het zelf te doen. Het is echt niet moeilijk.

• tigos
Sunnie schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 20:18:
Ik zou voor je hardeschijf geen 7200.9 nemen maar een 7200.10 die zijn aanzienlijk sneller.
OK. Dan is het wel een 250gb hardeschijf maar die kost maar €3 meer.

• RoD
  • Niet online

RoD

Sowieso kon je dan beter die 250GB schijf nemen als die maar 3 euro meer kost :)

• tigos
RoD schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 20:20:
Ik heb er eigenlijk heel weinig op aan te merken. Goede onderdelen, goede prijs/kwaliteitverhouding. Ik mis eigenlijk nog je budget. Maar gekeken naar prijs/kwaliteit is dit een erg goede setup.
Je zou die 35 euro van het assembleren nog kunnen besparen door het zelf te doen. Het is echt niet moeilijk.
Budget ligt rond de 1500 met toetsenbord, muis, etc...
Ik heb nog overwogen om de assemblage zelf te doen maar nader bekeken vind ik het toch gemakkelijker om het te laten doen en dan nog van de garantie te genieten.

Bedankt voor de snelle antwoorden. Ik heb al 1 onderdeel aangepast. Als er nog suggesties zijn,zijn die altijd welkom. :)

• tigos
RoD schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 20:29:
Sowieso kon je dan beter die 250GB schijf nemen als die maar 3 euro meer kost :)
Ik heb wel 2 verschillende keuzes tussen de harde schijven nl.
Seagate 250Gb SATAII 3.0 Gb/S 7200.10 8mb

EN
Seagate 250Gb SATAII 3.0 Gb/S 7200.10 16mb(€85)

• Quacka
tigos schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 20:30:
[...]

Budget ligt rond de 1500 met toetsenbord, muis, etc...
Ik heb nog overwogen om de assemblage zelf te doen maar nader bekeken vind ik het toch gemakkelijker om het te laten doen en dan nog van de garantie te genieten.

Bedankt voor de snelle antwoorden. Ik heb al 1 onderdeel aangepast. Als er nog suggesties zijn,zijn die altijd welkom. :)
het is overigens niet alleen die 35 euro kosten. Dat zou ik een beetje foute bezuiniging vinden.
Maar als je zelf bouwt, dan kan je onderdelen bij de goedkoopste adressen kopen. Dat voordeel kan flink oplopen. In elk geval meer dan die 35 euro aan assemblagekn.

• RoD
  • Niet online

RoD

Meer cache is natuurlijk altijd beter. Ik zou de 16MB versie nemen, zoveel kost het niet extra.
Edit: * RoD is het eens met ^^

[ Voor 13% gewijzigd door RoD op 12-12-2006 20:40 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
tigos schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 20:36:
[...]

Ik heb wel 2 verschillende keuzes tussen de harde schijven nl.
Seagate 250Gb SATAII 3.0 Gb/S 7200.10 8mb

EN
Seagate 250Gb SATAII 3.0 Gb/S 7200.10 16mb(€85)
Hoeveel scheelt het in prijs? Als het verschil minimaal is zou ik voor de schijf met 16mb buffer/cache gaan, dat levert wel performance winst op.

• tigos
het is overigens niet alleen die 35 euro kosten. Dat zou ik een beetje foute bezuiniging vinden.
Maar als je zelf bouwt, dan kan je onderdelen bij de goedkoopste adressen kopen. Dat voordeel kan flink oplopen. In elk geval meer dan die 35 euro aan assemblagekn.
Het is een van de goedkoopste winkels. Momenteel heb ik nog geen goedkopere gezien in belgie.
Ik was eerst van plan om bij een andere te gaan maar die bleek gemiddeld 5 euro per onderdeel duurder te zijn,dan heb ik het nog niet over de videokaart waar hij €400 voor vroeg.

Verwijderd

Ken de shop niet, maar recensies zijn ok.

Cool-prices.nl en Azery.nl heb ik goede ervaringen mee. C-P.nl is erg voordelig, miss ook de moeite van het kijken waard.

Verder weinig op te merken aan je PC.

Bij meerder shops bestellen kan goedkoper uitpakken, maar als je de verzendkosten meerekend ben je soms zelfs duurder uit, dus zoveel mogelijk bij 1 shop halen is toch wel wat handiger. Je kunt voor sommige onderdelen weleens neuzelen of dat toch net ff wat goedkoper uitvalt. Bedenk ook dat als er iets mis gaat je iig weet bij welke shop je moet zijn ;)

Zelf bouwen is behalve kosten besparend ook nog eens leerzaam en geeft mij altijd nog wel een iets specialer gevoel als ik het zelf doe. Dan heb ik meer het gevoel dat het mijn PC is en ik precies weet hoe en wat er in zit. Assembleren is natuurlijk a hell of a lot makkelijker en i.v.m. de garantie ook gunstig natuurlijk.

• RoD
  • Niet online

RoD

We hebben het hier wel over België hè? Ik weet niet wat de verzendkosten bij de Nederlandse goedkope shops zijn, maar ik ben bang dat het prijsvoordeel daar wel een beetje door verminderd wordt.

• Quacka
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 20:53:
Bij meerder shops bestellen kan goedkoper uitpakken, maar als je de verzendkosten meerekend ben je soms zelfs duurder uit, dus zoveel mogelijk bij 1 shop halen is toch wel wat handiger.
T is gewoon duurder. Je bent veel goedkoper als je voor 2 of 3 shops kiest. Ikzelf had laatste keer voor 2 shops gekozen en 1 shop bij mij in de buurt. Dat was 100% een stuk goedkoper dan alles bij 1 shop kopen.
Ik geloof er niets van dat in belgie 1 shop in alles het goedkoopst is. Dat kan ik echt niet geloven.

Tis een beetje spelen met de rekenmachine wat uiteindelijk het voordeligst is, maar dat is ook wel weer leuk en snel verdiend.
Zelf bouwen is behalve kosten besparend ook nog eens leerzaam en geeft mij altijd nog wel een iets specialer gevoel als ik het zelf doe. Dan heb ik meer het gevoel dat het mijn PC is en ik precies weet hoe en wat er in zit. Assembleren is natuurlijk a hell of a lot makkelijker en i.v.m. de garantie ook gunstig natuurlijk.
Je hebt gelijk dat het ook veel leerzamer is.
Tja, garantie zit ook wel op de onderdelen. Vaak verschilt het dan dus niet zo veel.
Maar het voordeel is wel dat die shop ervoor moet zorgen dat alles werkt. Als 2 onderdelen conflict krijgen/hebben met elkaar, dan zal de shop een oplossing moeten verzinnen.
Als je het zelf doet, kan je dan in de problemen komen. Zeker als die 2 onderdelen van verschillende shops komen. Maar als je goed zoekt of de duurste onderdelen goed samen gaan werken, dan kan er weinig mis gaan.
Overigens wil ik je niet de zelfbouw kant op sturen hoor. Tis gewoon makkelijker om het te laten doen.

Pagina: 1