LEDs aansturen op XP via LPT1

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RutgerJan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-03-2022
Ik kom er niet uit, na lang zoeken (oa op GoT) en klooien, vandaar dat ik maar een vraag post...

Het gaat om het volgende: ik heb het in mijn hoofd gehaald om te gaan klooien met AVE: audio visual entrainment. Het idee ervan is dat je met geluid en licht de frequentie van je hersens kunt beinvloeden. Machtig interessant, dus tijd om er mee te gaan experimenteren.

Ik ben eerst eens bezig met alleen licht. Ik wil 8 LEDs via de LPT1 aansturen op een XP machine. Maar het lukt me zelfs al niet om een LED aan of uit te schakelen. Ik heb er nu een zitten op pin 2 en pin 18 (met een 100 ohm weerstandje) en deze brand continue.

Ik heb verschillende programma's geprobeerd en ook GoT uitgepluisd (oa de LPT FAQ).
Programma's die ik heb gebruikt:
AllowIO
LPTwrite
Port95NT

Daarnaast de specifieke AVE software:
Brainstr
Brainwav

Het aan en uitzetten van LPT1 in apparaatbeheer had geen enkel effekt op het LEDje: deze bleef gewoon branden.

Ik ben hier niet echt in thuis, maar dacht: met een soldeerbout en gezond verstand kom je een eind. Niet dus... Ik wil eerst maar eens het schemaatje gebruiken dat op de volgende pagina te vinden is: http://www.hackcanada.com...ware/brainwave/index.html. Ziet er niet al te moeilijk uit, en ingewikkelder kan altijd nog.

Wat doe ik verkeerd en hoe kan ik het wel voor mekaar krijgen? Ik hoop dat iemand me kan helpen...

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-07 21:09
zoek is op het programma parmon, dit is een parallele poort monitor, hiermee zou het moeten werken.

BTW zit je wel op het goede adres van de LPT poort?

En ik denk dat dit meer in elektronica thuishoort.

[ Voor 14% gewijzigd door Wolf87 op 12-12-2006 21:23 ]

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

Kuch kliklink kuch :P

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-12-2025

Reinstein

Half-Nul

het probleem met XP (en de andere NT based OSen) is dat je niet meer direct naat je LPT poort kan schrijven. Volgens mij is er we een driver voor zo dat het wel kan...

Open source modeltrein besturings software

• Wolf87
ja, als je zelf een programma gaat schrijven heb je dat wel degelijk nodig,

via java staat daar een leuke uitleg bij op de site van een leraar

http://htsa.ie.hva.nl/~jand/java-io/

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

die driver is/heet DLportIO en NTport , die moet je ook in je proggie zetten, weet ff niet meer hoe en wat, is al ff geleden ;)
die bijbehorende dll's enzo moet je aanroepen.

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• Wolf87
Tinus schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:30:
die driver is/heet DLportIO en NTport , die moet je ook in je proggie zetten, weet ff niet meer hoe en wat, is al ff geleden ;)
die bijbehorende dll's enzo moet je aanroepen.
Je hebt verschillende drivers die je kunt gebruiken, voor java staan er voorbeelden op de website die ik gaf, de dll's staan daar ook bij.

Er wordt daar gebruik gemaakt van de portio2.dll deze werkt zeer goed en is makkelijk aan te sturen vanuit je programma.

En volgens mij is hier redelijk wat over te vinden op GOT, bekijk dit draadje maar is: De Parallele Poort FAQ

• tombo_inc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-03 13:21

tombo_inc

uhuh

ik heb zelf een tijdje geleden een stuk hardware gemaakt die ik aan moest sturen via de printerpoort. daarom heb ik toen ook een test programmatje geschreven om de poort te testen. niet alle functies zitten erin maar de belangrijkste wel (lezen en schrijven). als je wilt kun je die hier downloaden.

verder is het belangrijk dat je niet zomaar een pin neemt van de lpt poort, aangezien bepaalde pinnen een bepaalde functie hebben.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
*O* DLPortIO *O*

• Wolf87
tombo_inc schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:49:
Verder is het belangrijk dat je niet zomaar een pin neemt van de lpt poort, aangezien bepaalde pinnen een bepaalde functie hebben.
Dat klopt ook niet helemaal.

Pin 2 t/m 9 kan je gebruiken als uitgang
pin 10 t/m 13 als ingang
pin 14, 16 en 17 als uitgang
en 18 t/m 25 is ground

Ik ben er alleen niet zeker van of pin 15 ook als ingang gebruikt kan worden.

• tombo_inc

tombo_inc

uhuh

wat klopt er dan niet? bepaalde pinnen zijn bedoelt voor een bepaalde functie, bijvoorbeeld om van te lezen. de status lijnen bijvoorbeeld kun je niet naar schrijven alleen lezen. het is dus weldegelijk van belang dat je niet een willekeurige ader neemt.
verder is het zo dat je met de controllijnen de bi-directionele optie aan kan zetten waardoor je de datalijnen (2 t/m 9) ook als input kan gebruiken.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition

• Wolf87
ja, maar zoals jij het zegt klinkt het net of sommige nog een andere functie hebben waardoor je ze niet kan gebruiken.

Ik doelde meer op dat je bijna alle pinnen als in of uitgang kan gebruiken!

• RutgerJan
@ Tinus: wow.... dat ziet er heftig uit... Mijn ideeen zijn toch echt wat simpeler :) Gewoon 8 ledjes op LPT1 en die aan kunnen sturen...

@ tombo_inc: thanx. Ik had daar al een progje voor, KSI8 van Kemo Electronic, het deed alleen niks. Maar toch bedankt.

@ iedereen: bedankt voor het meedenken. Een hoop van de suggesties was ik al tegengekomen, maar op de een of andere manier lukte het me toch niet helemaal. Inmiddels ben ik zo ver dat ik ze wel allemaal aan kan sturen! Het lukt me met de progjes Brain Wave Machine.vi, een programma dat gemaakt is in LabView (???) en met het al genoemde KSI8.

Ik heb een oud DOS progje (Brain Star v2.0) dat licht en geluid zou moeten maken op een bepaalde frequentie. Hoe zou ik het voor mekaar kunnen krijgen dat dit progje onder XP dit kan doen (dus het aansturen van LEDs op LPT1)? Ik krijg het niet voor mekaar.
Verder: waarin zou ik zelf eenvoudig kunnen programmeren zodat ik die LEDjes aan kan sturen? Ik heb eigenlijk geen tools, maar kan die uiteraard wel installeren. Het moet iig zo makkelijk mogelijk, en een fancy interface is niet nodig. Iemand suggesties? Ik wil een bepaalde periode (zeg 30 minuten) de LEDs laten knipperen op een bepaalde frequentie (tussen 1 en 40 hz) en ik wil die frequentie in de periode laten varieren (oplopen, stabiel blijven, weer oplopen etc.).

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-04 12:36
Dat is wel erg specifiek, dan kom je idd al snel aan zelf iets programmeren ;)

Ik weet of je enige ervaring hebt met programmeren, maar met inpout32.dll i.c.m. C++ moet dat wel te doen zijn.

• RutgerJan
Ervaring met programmeren: ooit Delphi, heeeeeeel vroeger BASIC, nu VBA in Excel, verder PHP, html met js. Maar met alles wel vrij weinig hoor.
Ik heb ergens een voorbeeld Qbasic progje gezien, en daar zou ik zelf wel verder mee kunnen komen, dat is niet zo'n punt. Ik vraag me alleen af of ik met zoiets op XP bij de LPT1 kan. Daar heb ik echt geen ervaring mee, en hoe dat zou moeten met die dll die je noemt: geen idee....

[ Voor 7% gewijzigd door RutgerJan op 13-12-2006 15:24 ]

• tombo_inc

tombo_inc

uhuh

ik heb mijn programmaatje in delphi geschreven, maar in principe kun je het maken in elke programmeertaal/omgeving die overweg kan met (driver)dll's.
het idee is in ieder geval dat je met je applicatie communiceert met de dll, die dan op zijn beurt communiceert met de lpt poort. dus lees en schrijf operaties geschieden via de driver dll. voor mijn applicatie heb ik ook inpout32.dll gebruikt als driver, die vind ik erg fijn. hij is betrekkelijk eenvoudig, je hebt een functie om te lezen van de lpt poort, en je hebt een functie om te schrijven. meer heb je denk ik niet nodig.

• RutgerJan
Mijn voorkeur gaat uit naar een programmeer omgeving die ik gratis kan downloaden en waarmee ik die poort kan aansturen. Delphi is helaas niet gratis... :( Iemand suggesties? Is het mogelijk om vanuit een vorm van BASIC onder XP via zo'n driver die poort aan te sturen?

• RutgerJan
Mmm, ik zie dat MS Express versies heeft van programmeer talen (wist ik niet, maar wel helemaal prima _/-\o_ ). Ik denk dat ik in de kerst maar eens Visual Basic ga dl-en en installeren. Ik ga er van uit dat ik daarin gebruik kan maken van de hier (en elders) genoemde .dll-etjes, klopt dat?

[ Voor 9% gewijzigd door RutgerJan op 14-12-2006 22:17 ]

• tombo_inc

tombo_inc

uhuh

je kan bij mijn weten inderdaad in VB gebruik maken van dll's etc. ik heb zelf geen ervaring met Visual Basic, maar ik heb wel her en der voorbeeld programmaatjes in VB gezien die gebruik maken van dll's. dus dat moet wel goed komen :) .

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-04 12:36
RutgerJan schreef op donderdag 14 december 2006 @ 20:58:
Mijn voorkeur gaat uit naar een programmeer omgeving die ik gratis kan downloaden en waarmee ik die poort kan aansturen. Delphi is helaas niet gratis... :( Iemand suggesties? Is het mogelijk om vanuit een vorm van BASIC onder XP via zo'n driver die poort aan te sturen?
Delphi is niet gratis? http://www.turboexplorer.com/delphi :)

• RutgerJan
Helemaal voor mekaar! inpout32.dll is idd erg makkelijk en Visual Basic Express heeft ook alle mogelijkheden die ik nodig heb. Ik kan de LEDs dus nu aansturen. Volgende onderwerp: aansturing met een precisie van 1 ms.
Tnx iig iedereen.
Pagina: 1