[CRT Breedbeeld] Philips 28PW8505 geeft wit als blauw weer

Pagina: 1
Acties:

• DapperDen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-04-2025
Ik hoop dat ik dit hier mag vragen:

Ik heb momenteel de in de titel genoemde Philips breedbeeld TV (6 jaar oud). Sinds enkele dagen zie ik dat witte vlakken heel fel oplichten en ondertitels een haast blauwe gloed krijgen. De overige kleuren trekken ook vrij onnatuurlijk weg. Geen goed teken volgens mij..... 8)7

Dit fenomeen wisselt af met gewoon goed beeld, en is de ene dag vaker zichtbaar dan de andere.
Google leert mij wel dat er andere problemen zijn met dit model, maar wat ik hier heb kom ik niet tegen.

De lokale electronicazaak wilde me liever meteen een nieuwe TV verkopen (kom ik zojuist vandaan) maar ik vraag me af of hij niet toch nog te repareren is. 6 jaar vind ik nog wel betrekkelijk jong voor een TV, eigenlijk... :(

Ik weet dat het lastig is, maar hoop dat iemand hier (misschien uit eigen ervaring) iets zinnigs over kan zeggen wat het zou kunnen zijn.

Als hij echt kapot is en niet meer te repareren: so be it, maar ik vertrouwde het oordeel van de winkel eigenlijk niet helemaal. Ik ga morgen dan ook zeker meer navraag doen, maar als ik wat meer achtergrond info zou hebben, sta ik wat sterker.

Dus alle ideeën zijn welkom :)

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
ik denk ook dat hij aan een langzame dood zal sterven. maar kijk ff of je geen stralingsbronnen bij je apparaat hebt staan zoals draadloze apparatuur (wifi, dect telefoons gsms etc). die vern**ken die tv's behoorlijk snel

Verwijderd

Wat mij geleerd is op school (VU Amsterdam) is dat je garantie hebt op een product gedurende de economische levensduur. Dit omdat een apparaat zonder problemen moet functioneren totdat deze afgeschreven is.

Voor een TV is dat, als ik me niet vergis, 7 jaar.
Volgens het burgerlijk wetboek zou je dan nog recht op garantie hebben.

Misschien is opzoeken ?

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04-2025
Philips heeft in de periode 1998-2000 (ongeveer) een hele serie slechte beeldbuizen geproduceerd, die na een jaar of 5, 6 de geest geven. Heb het zelf ook meegemaakt met een Loewe tv met philips buis. Tot aan een jaar of vijf wil men soms nog wel eens soepel zijn, daarboven wordt het erg moeilijk.
Maar als ze al met een regeling komen, is dat afhankelijk van model en bouwjaar. Na 6 jaar zit je toch al gauw aan de 80-90% van de nieuwprijs van een buis, hetgeen inhoud dat je snel boven de 450 euro zit. Ga dan maar eens rekenen wat een nieuwe kost.

An 11 is a 10 that swallows

• DapperDen
Muttley schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 19:56:
Maar als ze al met een regeling komen, is dat afhankelijk van model en bouwjaar. Na 6 jaar zit je toch al gauw aan de 80-90% van de nieuwprijs van een buis, hetgeen inhoud dat je snel boven de 450 euro zit. Ga dan maar eens rekenen wat een nieuwe kost.
Dat had ik me inderdaad ook al bedacht, maar ik weet weinig van electronica op printplaatniveau dus ik denk: ik gooi es een balletje op, misschien weet iemand uit ervaring of het beeldbuis of electronica gerelateerd is.
Als het een beeldbuisprobleem is, dan ga ik bij dergelijke kosten zeker voor een nieuwe.

Ik denk dat ik die 25 euro onderzoekskosten er maar eens aan spendeer, en dan zien we wel wat eruit komt. Ik hoef me in elk geval niet bedonderd te voelen als de diagnose luidt: definitief overleden. Dat was wat ik graag wilde weten.

• gjkamstra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:22
Mijn ouders hebben ooit eens iets soortgelijks gehad, echter werd bij hun het beeld geel. Het blauwe kanon werkte niet echt meer lekker. Er zat waarschijnlijk ergens iets los, want als we de antenne stekker wat op en neer bewogen, kregen we een blauwe flits, en was het beeld weer goed. Misschien ook eens proberen?

PS Een klap op de TV geven wil ook nog wel eens helpen :P

Hier had een grappige signature moeten staan, maar helaas: geen inspiratie

• DapperDen
Vandaag ben ik bij Expert geweest, de vestiging had zelf geen reparatiedienst maar doet zaken met een reparatiebedrijf. De verkoper bij Expert was zo vriendelijk dit bedrijf voor mij te bellen en het probleem voor te leggen. Zonder dat ik al teveel details had gegeven wist het reparatiebedrijf mij te vertellen dat het waarschijnlijk om een toestel uit de 28PW..... serie ging (dat klopt) en dat het 2 dingen konden zijn:

1) de beeldbuis (dik 500 euro, dan is het voor mij einde verhaal)
2) de RGB/painter IC is kapot (te repareren voor 120 euro incl. halen en brengen).

Met optie 2 zou ik nog wel kunnen leven, dus ik laat dat bedrijf hem maar eens ophalen.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Houd er wel rekening mee dat als het toch de buis blijkt te zijn, je waarschijnlijk wel onderzoekskosten moet betalen. Maar ik had net als jij hetzelfde gedaan, een nieuwe tv kopen is ook zoiets, wat moet je met die platte dingen zolang er nog geen OLED/SED op de markt is 8)7
Voor een TV is dat, als ik me niet vergis, 7 jaar.
Nergens is genormeerd hoe lang iets mee moet gaan, er zijn enkel uitspraken gedaan door de rechter en daar leunt het consumentenrecht eigenlijk op. Als je het naadje van de kous wilt weten moet je eens kijken op www.trosradar.nl, het forum aldaar staat bol van dergelijke vragen.

Al met al ligt de te verwachten levensduur van een Philips TV echt niet hoger dan 8 jaar, waarmee je sowieso al 75% van de reparatie moet vergoeden - ALS je al iets van een coulanceregeling kan afdwingen, want hier gaat doorgaans een hele briefwisseling en dreigen met advocaten aan vooraf.

[ Voor 53% gewijzigd door Captain Pervert op 15-12-2006 17:12 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Qris
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-02 22:06

Qris

Captain Obvious

DapperDen schreef op donderdag 14 december 2006 @ 21:52:
1) de beeldbuis (dik 500 euro, dan is het voor mij einde verhaal)
2) de RGB/painter IC is kapot (te repareren voor 120 euro incl. halen en brengen).

Met optie 2 zou ik nog wel kunnen leven, dus ik laat dat bedrijf hem maar eens ophalen.
check deze site

of visit radiobbb.nl

Deze ruimte is te huur

• DapperDen
Ik heb de TV laten onderzoeken (50 euro). De monteur kwam tot de gevreesde conclusie: storing/los contact in de beeldbuis en volgens hem niet meer te repareren (hoewel ik inderdaad via de link van Qris wel beeldbuizen kan vinden. Maar moet je die dan zelf gaan inbouwen? Dat gaat mijn pet te boven in elk geval).

Hij kon dit demonstreren door voorzichtig achter op de beeldbuis te tikken waarbij je direct zag dat de blauwkleuring werd beinvloed (overige kleuren bleven normaal).

Hij adviseerde ons rustig naar een mooie aanbieding te kijken voor een nieuwe TV, en voor deze kon hij geen schatting geven hoe lang hij nog zal leven. Wel het verdere verloop: uiteindelijk zal het toestel regelmatig gaan uitvallen tot hij er helemaal mee op houdt.

Inmiddels is het probleem ook verergerd: het beeld gaat ook als een stroboscoop knipperen bij die blauwverkleuring. Best wel irritant.

Het wordt dus een nieuwe TV. Niet dat ik dat nou zo erg vind, maar ik had er nog niet op gerekend.
Pagina: 1