koeler op een 6800

Pagina: 1
Acties:

• Robvdberger
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2023
na t succesvol overklokken van mn 6800 agp wil ik eigenlijk een andere koeler gaan aanschaffen. ik heb op internet een heleboel gevonden, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
wat is nou een goeie koeler voor mijn kaart, en hoe is de prijs/prestatieverhouding van bijv. een zalman VF700 AlCu.

ik weet ook niet helemaal wat het verschil is tussen de AlCu en de gewone Cu, maakt dat gedeeltelijk aluminium echt veel verschil??
dus ik vraag raad voor een fatsoenlijke koeler

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Beide vragen worden beantwoord door de talloze reviews van deze koeler eens rustig door te nemen. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Ik zou voor de VF700 -Cu gaan, is 1 euro duurder maar koelt wel een stuk beter dan die aluminium/koper versie.

Een linkje voor je: [VF700 Cu/Alcu] Zalman's Actieve GPU Cooler II

Staat ook gelijk een mooi grafiekje van de geluidsproductie en het aantal graden celsius dat 'ie koelt. Zelf ben ik er iig heel tevreden over, na het installeren van een VF700 -Cu gingen de temps van mijn 7900gt ruim 20 graden omlaag.

(GPU core is nu in idle 33 graden C)

[ Voor 4% gewijzigd door Avalaxy op 12-12-2006 18:45 ]

• Robvdberger
oke, je hebt gelijk.. maar die paar graden lijken mij niet echt er toe te doen.. klopt dat?
en wat is nou een goeie koeler? en niet te duur natuurlijk.. :P

• Avalaxy
Robvdberger schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 18:45:
oke, je hebt gelijk.. maar die paar graden lijken mij niet echt er toe te doen.. klopt dat?
Zoek ook eens wat over de VF900, ook een goede volgens mij

• needforspeed
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-01 23:04
haha je vraagt naar een andere koeler voor je 6800 om hem wat koeler te krijgen!!

vervolgens vertelt iemand je dat zijn kaart 20 graden koeler draait wat gewoon tegek is!!!!!!!!!!!!!

en dan reageer jij met: voor die paar graden........... komop gooi dit topic op slot en ga reviews lezen ofzo..... als jij 20 graden niet de moeite waard vind vraag ik me af wat je op dit forum zoekt!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Robvdberger schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 18:45:
Blijkbaar vertik je het zelf om reviews te lezen 8)7 ...waarom zouden wij dat dan voor je doen?

• Robvdberger
sorry jongens.. ik reageerde voordat ik de refreshknop had ingedrukt.. excuses.. ben ze nu aant lezen.. en jullie hebben gelijk.. rustig aan..

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-01 12:04
Als je een goed koelblok wil, zowiezo niet een crap merk nemen als Zalman.

Koelt je GPU misschien goed, maar de warmte blijft in je kast en zal nadelig werken tov de rest van het systeem. Gezien de videokaart niet het enige componet is, zou ik de prestaties niet alleen bekijken van enkel de GPU. Leuk als je GPU een paar graden koeler blijft, minder als ineens de voeding en CPU warmer worden.

Een typisch voorbeeld van een egocentrisch koelblok.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• Avalaxy
needforspeed schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 18:48:
vervolgens vertelt iemand je dat zijn kaart 20 graden koeler draait wat gewoon tegek is!!!!!!!!!!!!!

en dan reageer jij met: voor die paar graden........... komop gooi dit topic op slot en ga reviews lezen ofzo..... als jij 20 graden niet de moeite waard vind vraag ik me af wat je op dit forum zoekt!
Als je zelf even goed had gekeken had je mischien begrepen dat het over het verschil tussen de AlCu en de Cu cooler ging qua verschil in temperatuur :P ;) .

Maar dat van die reviews ben ik wel met je eens ja, in die link die ik gaf ik mijn 1e post staat alles netjes vermeld, het verschil tussen coolers op 5v en 12v, de geluidsproductie, koeltemperatuur, vergelijkingen met andere coolers, etc. Ook staan er nog wat andere dingen in onder andere de reacties. Maar aangezien dit topic nogal oud is (geloof ik) en specifiek gaat over de VF700 zou ik ook nog maar even zoals ik in mijn 2e post vermeldde iets over de VF900 zoeken aangezien deze nieuwer is, maar ik niet uit me hoofd weet of deze beter presteerd of niet.
Hardware Junk schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 18:52:
Als je een goed koelblok wil, zowiezo niet een crap merk nemen als Zalman.

Koelt je GPU misschien goed, maar de warmte blijft in je kast en zal nadelig werken tov de rest van het systeem. Gezien de videokaart niet het enige componet is, zou ik de prestaties niet alleen bekijken van enkel de GPU. Leuk als je GPU een paar graden koeler blijft, minder als ineens de voeding en CPU warmer worden.

Een typisch voorbeeld van een egocentrisch koelblok.
:? ???

Zalman een crap merk?? Nou sorry hoor maar ik vind het toch wel een van de beste coolers, en dit baseer ik op eigen ervaring EN op reviews/grafieken. Ze coolen heel goed, en dat de warme lucht in je kast blijft is pure bs IMO. Ik heb mijn mobo (nForce 4 chipset, dus een echt heethoofd) passief gekoeld, en deze wordt stressed niet meer dan 38 graden, vooral dankzij die dikke vf700 er naast ;). Andere coolers werken precies hetzelfde maar hebben alleen een andere vorm... Het is echt niet zo dat de Artic coolers (waar ik overigens ook goede ervaringen mee heb, maar dan wel met de CPU coolers) iets heel anders doen en de lucht juist UIT je kast blazen ofzo.

By the way: als je zorgt dat je een dikke intake fan heb (80+ mm) en ook een outtake fan dan gaat de warme lucht er sowieso al uit, dat is waar casefans voor bedoeld zijn ;).

[ Voor 37% gewijzigd door Avalaxy op 12-12-2006 20:53 ]

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Heb hier zelf ook een 6800 en heb hier een Arctic Accelero X1 op gemonteerd. Blijft prima koel en stil.

• Avalaxy
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 20:52:
Heb hier zelf ook een 6800 en heb hier een Arctic Accelero X1 op gemonteerd. Blijft prima koel en stil.
Maar gezien de vormgeving van deze coolers lijkt het mij alsof deze echt puur voor stilte gemaakt zijn, en niet om mee over te clocken? Kan best dat ik er naast zit hoor, geen ervaringen mee... Maar de TS wil iig ook nog overclocken volgens mij.

• Hardware Junk
Ik koel dan zelf ook op de efficientste manier. Met een 30dB hoogtoerige outtake van 120mm naast de videokaart, is Zalman best te behappen.

Schets je het in de totale cyclus af tegen de prestaties per dB, kom je bij Artic uit. Ik hoef geen 70W afgevoerde warmte via de videokaart over de 2x 55W Opterons te hebben. Dat weer deels over een 600W voeding wordt geblazen. Die 70W ben ik liever rechtstreeks kwijt uit de kast, aangedreven door een zeer grote ventilator die extreem stil zijn werk doet, gekoppeld aan een geforceerde duct.

In mijn cyclus hoef ik boven de videokaart niet extra warmte af te voeren, blijft de voeding stiller en kan ik de Opterons wel semi-passief draaien. Anders heb ik evenveel stille ventilatoren waarbij de jongens tegen de Opterons toch beter hun best moeten doen.

Het extra voordeel bij Artic is dat ze in de meeste gevallen goed het geheugen koelen.

Alles is stiller hierdoor. Draai je dit om, het koelt efficiënter. Ofwel, bij dezelfde geluidsdruk kan je meer warmte afvoeren. Doe je een stap verder, je kan wellicht een CPU 50% OC-en, je VGA 30% OC-en, maar niet 18V door de ventilatoren gooien.

edit:
Op de post boven mij. Ik had indertijd wel snelheids behoefte. Geluid stond net bovenaan. Ik ben toen voor de Artic gegaan vanwege de stilte. Hij bleek niet alleen extreem stil, maar daarbij ook dermate te koelen voor een zeer ruime OC. Tegenwoordig doe ik niet meer aan OC gezien de behoefte hetzelfde is gebleven, alles sneller is geworden, energiezuiniger etc. Ben geen gamer ^^

[ Voor 14% gewijzigd door Hardware Junk op 13-12-2006 00:19 ]

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 16:18
Voor TS ik heb een 6800GT en heb met deze koelers gedraait:
-Stock koeler
-Arctic nv silencer 5
-Zalman v700al/cu
-Waterkoeling

De onderste vind ik best maarja dat is voor jou geen oplossing.
De Arctic en Zalman waren kwa prestatie's ongeveer gelijk, kwa stilte vond ik de arctic net wat beter.
Ook was het handig dat de arctic de warme lucht naar buiten blaast.
Nadelen van de arctic: kwaliteit koper/plastic/montage minder als bij de zalman en de arctic is bijna niet schoon te krijgen de zalman daarin tegen is simpel schoon te krijgen door de stofzuiger erop te zetten of te blazen.
Al met al vond ik de zalman de betere.

• Hardware Junk
DJ-Promo schreef op woensdag 13 december 2006 @ 11:20:
Voor TS ik heb een 6800GT en heb met deze koelers gedraait:
-Stock koeler
-Arctic nv silencer 5
-Zalman v700al/cu
-Waterkoeling

De onderste vind ik best maarja dat is voor jou geen oplossing.
De Arctic en Zalman waren kwa prestatie's ongeveer gelijk, kwa stilte vond ik de arctic net wat beter.
Ook was het handig dat de arctic de warme lucht naar buiten blaast.
Nadelen van de arctic: kwaliteit koper/plastic/montage minder als bij de zalman en de arctic is bijna niet schoon te krijgen de zalman daarin tegen is simpel schoon te krijgen door de stofzuiger erop te zetten of te blazen.
Al met al vond ik de zalman de betere.
Ik heb alle Zalman al/cu stuf weggegooit. Zoals gezegt koelen ze redelijk, heatpipemodel goed, maar de warmte blijft in de kast. Wist niet dat er serieus nog mensen waren die dat juist wilden, anders had ik ze bewaard en weggegeven. Dit is helaas niet terug te draaien :'(
Heatpipe transporteerd warme naar een mogelijk groter koeloppervlak. Dat doet water ook. Men heeft het wel over waterkoeling, warmte transporteer je echter alleen naar eveneens een mogelijk groter te koelen oppervlak. Je kan ook de warmte direct afvoeren.
Ik heb nog nooit problemen gehad met het schoon maken van een Artic. Ik heb één keer geen stoffilter gebruikt, kwestie van kaart er even uit en schoon blazen.
Montage van de Zalman passieve heatpipe oplossing zat na 1 uur er scheef op, als de Artic past is de montage hiervan maximaal 3 minuten. Druk me voorzichtig uit, ik heb helaas eens mogen ervaren dat het niet pastte. Maar goed, generaliseren is ook een vak. De 700 en Artic laten zich wel evenmakkelijk monteren. Te monteren volume niet zien als cm³/min :)

Ik zie steeds vaker mensen die zweren bij waterkoeling. Vooral voor CPU's. Heatpipes werken bij transport efficiënter (veel sneller). Met een Scythe Ninja zou je dezelfde OC moeten halen als met een flinke 120mm Rad. Maar dat is dan op CPU gebied. Goedkoper en minder risico.

Voor GPU koeling, de allerbeste ligt niet in de winkel. Mooiste zou zijn, de basisplaat principe van de Artic. Het duct principe van de Artic. Maar een koelblok als de Sytrin KuFormula VF1.

Pagina: 1