Toon posts:

Maatregelen tegen RSI ..?

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik de laatste tijd nogal veel last heb van mijn rechterhand en ik heel veel achter de computer door breng, legde ik die twee maar eens in verband :)

Ik werk heel veel met xhtml in Dreamweaver en typ erg veel documenten in Word. Nu is me opgevallen dat ik de muis enkel gebruik wanneer ik iets moet selecteren om daar bijvoorbeeld een andere tekst neer te zetten.

Nu heb ik gekeken naar een mogelijke vervanger voor mijn muis.. Niet echt een vervanger, meer iets erbij wat wellicht handig is voor dit soort toepassingen.

In mijn zoektocht kwam ik op de PenPartner 2 van WACOM. Een soort tekentablet.

Ik vraag me echter af of dit apparaat ook gebruikt kan worden voor het selecteren van tekst etc ipv alleen tekenen in Photoshop en handgemaakte notites maken.

Iemand ervaring?

Verwijderd

Ik heb tijdenlang een tablet gebruikt als vervanger voor de muis, ook in verband met beginnende RSI klachten. Gewoon wat rondsnuffelen op internet, tekstverwerken en dat soort dingen gaan prima, als je eenmaal aan de pen gewend bent. In het begin is het even klote, maar het is net als met fietsen, zodra je het kunt verleer je het niet zo gauw.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ja hoor, werkt prima :) Is is wat Cheatah ook al zegt even wennen, maar daarna gaat het als een trein. Meegeleverde software wel installeren btw, dan kun je de drukknoppen zo indelen als jij het graag hebt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
wanneer ik beginnende RSI klachten krijg dan stap ik over op mijn trackball... dat gebruik ik dan weer een maand of twee en vervolgens heb ik voor een jaar ofzow nergens meer last van....
de bewegingen zijn zeker anders tussen deze twee invoer apparaten...

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-02 07:35
je bureaublad open zagen, daar een gat inmaken waar je toetsenbord in past, zodat ze bijna 100% gelijk ligt met je blad. Volgens mij scheelt dat al enorm voor de polsen.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor jullie antwoorden, jongens :)
Ik ben naar de winkel gegaan en heb een kleine tablet gekocht. Wie weet heb ik in de toekomst een grotere nodig, maar ik vond eentje van 50 euro wel even goed genoeg om te kijken of het me aan staat.
Hij werkt perfect.. Hopen dat ik iets minder last krijg van mijn pols nu ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een trackball is sowieso een goede optie. Verder zou ik nooit van die polssteunen gaan gebruiken, die zorgen er alleen maar voor dat je meer druk op je polsen zet wat niet echt bevordelijk is.
Ik gebruik hier op m'n stage een trackball en moet zeggen dat dat prima gaat (enige dat jammer is is dat het ding alleen rechtshandig te gebruiken is).

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02 22:50

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Toen ik net fulltime aan de slag ging begon ik na een maandje ook ietwat last te krijgen van mijn hand. Ik heb dit toen aangegeven bij mijn baas, en in overleg hebben we een trackball aangeschaft voor mij. Nu al weer 2 maanden verder, zijn al mijn klachten weg :)
Het is even wennen een trackball, en ze zijn zeker niet voor alle situaties geschikt maar ik ben er heel blij mee. Thuis werk ik overigens gewoon nog met een muis, maar dat staat in geen verhouding tot de hoeveelheid tijd die ik met mijn trackball door breng :P Thuis heb ik dus ook nergens meer last van, ook niet na een lange dag werk.

Dat neemt niet weg dat ik op mijn werk nog steeds het programma Workrave gebruik om mezelf eraan te herinneren dat ik af en toe even een break moet nemen. Maar wát voor apparaat je ook gebruikt, dat is sowieso aan te raden :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-02 08:39

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

bij mij helpt het om de sensitivity heel laag te zetten: dus feitelijk veel slepen ipv kleine bewegingen maken. Als ik mijn sensitivy hoger zet of achter den pc zit waar de sens hoger is (gmiddeld 2x zo hoog, dus ik gemiddeld 2 x zo laag = extreem laag?), krijg ik na 10 min werken meteen last. Ik kan niet tegen die kleine flutbewegingkjes van de muis omdat de sens hoog staat. Als ik in mijn ideale situatie werk dan kan ik hele dag muizen en bf2 spelen zonder last te krijgen omdat je dan met je hele arm wat doet en niet van die kleine zenuwachtige, vermoeiende (kost veel correctie van de kleine spiertes in handen en pols) bewegingen maak.

Bij mij gaan die precisie bewegingen irriteren. Een trackball heb ik geen ervaring bij, maar de meeste rsi gedupeerden zweren bij zo'n ding.

T60P Widescreen

• Yodah
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-02 16:47
RSI klachten zijn van persoon tot persoon verschillend, en belangrijker nog de oorzaken zijn nog veel varierender. De beste tip die ik kan geven is, laat je door je huisarts doorverwijzen naar een cesar therapeut, vaak is het houding gerelateerd. Zelfs als je (nog) niet veel last hebt is dit aan te raden, zij hebben ervoor geleerd en wanneer je echt nergens iets voelt werk je stukken prettiger.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen, spierspanning is heel belangrijk, zoals Seesar ook al aangaf. Bij het maken van korte kleine bewegingen ben je vaak veel meer ingespannen bezig dan bij wat grovere bewegingen. Verder is het bij last van de polsen heel belangrijk om je toetsenbord zo plat mogelijk te leggen zodat je handen niet te veel de lucht in wijzen, want dat zit je vaak veel te krampachtig. Dit was bij mij de belangrijkste oorzaak van mijn klachten omdat ik de hele dag in VI aan het programmeren ben, en eigenlijk geen muis aanraak.

• Otherside
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-01-2024
Wat Yodah zegt.

Het verschilt per persoon en de oplossing ligt vaak in een (voor jou) goede houding.

Zelf computeerde ik lang geleden aan een bureau, op een normale bureaustoel zonder armleuningen. De muis lag vrijwel aan het begin van het bureau, zodat er vanaf mijn pols tot mijn elleboog geen ondersteuning was. Toen kreeg ik inderdaad steeds verergerende RSI-klachten, het trok steeds verder omhoog langs mijn bovenarm, schouders en nek.

De oplossing voor mij was: bureaustoel met armleuning, die net 0,4 cm hoger zijn afgesteld dan het bureaublad. Zo is mijn onderarm+elleboog ondersteund, en is mijn pols vrij om de muis te bewegen. De armleuningen zelf moeten qwa hoogte ten opzichte van het zitvlak van de stoel, natuurlijk zo goed zijn ingesteld, dat je als het ware dus niet met je schouders in je nek zit, maar je schouders moeten in een normale positie zijn. Omdat mijn bureau niet omlaag kan, heeft dit voor mij tot gevolg dat ik een krukje onder mijn voeten moet zetten :$ 't Is niet anders, maar ik heb geen klachten meer.

Ik ben dus gewoon een muis blijven gebruiken. Wel een debiel grote, ik kan er niet tegen als er niks in de muis van m'n hand zit, als die als het ware zweeft. Dat veroorzaakt voor mij ook klachten.
Anyway ik heb nooit mijn muis willen vervangen voor een tablet mede omdat ik het idee heb dat ook het constant knijpen in een pen niet goed is.

[ Voor 14% gewijzigd door Otherside op 14-12-2006 23:35 ]

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
owh jah,
en een vertikale muis is ook een oplossing... heb nu zon Anir besteld, aangezien dat de enig is waar daadwerkelijke een langlopenden onderzoek (3 jaar) bij is gedaan... het is duur speelgoed maar van de andere kant is het ook een investering...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
zwemmen!

specs

• Resistance_NL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik lees die reactie en ik denk; een idiote one-liner.

Echter, het is wel degelijk goed advies. Zwemmen, fitnessen en andere sporten helpen mee om de doorbloeding in de armen te verbeteren, tevens levert dit meer soeplheid/ontspanning in de schouders op. Effectief om RSI tegen te gaan.

Zelf doe ik ook kickboksen, wat mij betreft eveneens lekker na een dag achter een bureau.
Pagina: 1