Toon posts:

Overhitte, crashende Toshiba Satellite.

Pagina: 1
Acties:
  • 755 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Na een jaar zelf prutsen toch maar een topic, gewijd aan mijn Toshiba Satellite SA60-120.
Vanaf het begin ben ik er eigenlijk al niet echt tevreden over, ik zal het verhaal hier vertellen in de hoop dat iemand me kan helpen.

Binnen een maand na aankoop maakte het ding gigantisch veel herrie, en als het warm was viel hij telkens uit. Soms kreeg ik een bluescreen, maar vaak was het gewoon van het één op het andere moment, dat hij uitviel (alsof je de stekker uit een desktop trekt). Daarbij werd hij dan zo heet dat ik bijna aan de laptop vastschroeide als ik probeerde aan de onderkant te voelen. Ik heb contact opgenomen met Toshiba, ze hebben hem toen 'gerepareerd', maar het probleem was hiermee helaas niet opgelost. Het duurde wel een maand voordat hij weer voor het eerst uit viel.

Toen heb ik de drivers voor de videokaart gedownload en geïnstalleerd. Als ik een bluescreen kreeg zei hij daar namelijk iets over. De videokaart die erin zit is een ATI MOBILITY RADEON 7000 IGP (64 MB). Dit hielp niet, ik hield hetzelfde probleem.

Ik heb laatst de Toshiba Recovery CD maar gedraaid en alles opnieuw geïnstalleerd. De laptop staat dus niet meer vol, de standaard drivers zijn weer geïnstalleerd. Intussen maakt het ding zoveel herrie, als hij opstart is hij een minuut stil en dan begint hij te blazen. Het is niet meer gezellig en komt zelfs boven de TV uit.

Ik heb even gesurfd en kwam het programma Everest tegen. Hier komen op dit moment de volgende temperaturen naar boven:
CPU 68 C (154 F)
FUJITSU MHT2040AT 42 C (108 F)

Hij is nu nog niet eens zo warm als ik er zo aan voel, ik werk nu ook bewust aan een glazen tafel, lekker koel }:O

Is er iemand die weet wat er aan de hand kan zijn?

Edit: Nog iets. Ondanks dat dat er een 2933 MHz processor in zit is hij retetraag.. ligt dit aan het RAMgeheugen? Info uit Everest:

Moederbord:
CPU Type Intel Celeron D 340, 2933 MHz (22 x 133)
Moederbordnaam TOSHIBA Satellite A60
Moederbord Chipset ATI Radeon 7000 IGP
Systeemgeheugen 192 MB (DDR SDRAM)
BIOS Type Insyde (02/16/04)
Communicatiepoort ECP-printerpoort (LPT1)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2006 18:05 ]

Verwijderd

Als je nog garantie hebt zou ik 'm weer terugbrengen. Zoniet, dan zelf openschroeven, en de ventilators en koelvinnen eens goed schoonmaken. Kijk ook eens of er meerdere fans inzitten, of ze allen werken, en of alle stekkers daarvan goed vast zitten. Je zou verder nieuwe koelpasta tussen je cpu en koelblok kunnen aanbrengen, of laten doen, als je daar zelf niet vertrouwd mee bent. Haal wel de adapter en de batterij los van de laptop voordat je gaat sleutelen. Er zal wel meer aan de hand zijn, gezien je klacht over traagheid? Hier ook zo'n topic:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=244949

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 16:57
256MB werkgeheugen waar 64MB voor je videokaart vanaf gaat is nu niet echt veel nee zeker niet met een 3Ghz pc is dat een enorme flessenekker...

edit: typefoutjes

[ Voor 8% gewijzigd door Cave_Boy op 12-12-2006 21:53 ]

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
ik weet niet of je er wat aan hebt, maar de pIII mobile 700Mhz van mij werd een flink stuk koeler na installatie van dit programma: meuktracker: SpeedswitchXP 1.4

eenmaal ingesteld klokt hij de cpu terug als je hem niet gebruikt. ideaal

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Traagheid, oorzaak: terugklokken van de processor door oververhitting. > zie oververhitting

Oververhitting, oorzaak: koelfannen vol met stof. >> schoonmaken, uitzuigen met stofzuiger.

Verwijderd

Cave_Boy schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:52:
256MB werkgeheugen waar 64MB voor je videokaart vanaf gaat is nu niet echt veel nee zeker niet met een 3Ghz pc is dat een enorme flessenekker...

edit: typefoutjes
Inderdaad, had ik overheen gelezen. Is ook erg weinig geheugen,

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik ben nu voor een nieuwe aan 't rondneuzen. Lijkt me slimmer en leuker dan laten schoonmaken. Bedankt! :*)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb inderdaad de stofzuiger erop gezet en er geheugen bijgezet, hij is nu wel wat sneller inderdaad. Helaas maakt hij nog steeds het geluid van een stofzuiger en wordt hij bloedjeheet! Maar ik wilde jullie nog even bedanken voor de tips.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:47

Theo

moederbord

Vergeet niet dat je een celeron cpu heb die je gewoonlijk in een desktoppc terugvind. De cpu kan zomaar 85 watt nodig hebben. Dit betekent enorm veel warmte en de kleine fannetjes moeten enorm hard draaien om deze hitte af te voeren. Als de cpu niets te doen heeft kan hij nog steeds 20 watt verbruiken.

Als je een "laptop cpu" had (een zuinige cpu) dan kon deze maar 20 watt verbruiken als hij druk was en maar 5 watt als hij niets te doen heeft. Ook gaat de cpu zelf over op een energiezuinige stand als hij neits hoeft te doen door zich gewoon terug te klokken. Dit betekend dus minder wearmte en minder heriie van de fans.. Ik heb in mijn laptop (msi s260) een Pentium -M zitten welke maximaal nog geen 20 watt verbruikt (undervolted). Idle blijft de fan zelfs gewoon uit, en onder zware load gaat hij maar aan op stand 1 van 4. Ik voel dat ook bijna geen warmte uit de laptop komen.
Wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat de enorme warmte bij jouw laptop ook logisch is, iets dat bij een betere laptop (ééntje met zuinige cpu, geen celeron) niet gebeurt.

Je kan bij de fan(s) in je laptop kijken of er een stoffilter opzit, en of deze misschien vol is. Verder kun je ook kijken welke fan zovel herrie maakt en deze proberen te vervangen.

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
Kijk dat vind ik duidelijke uitleg! Ik moet zeggen dat ik al blij ben dat ie wat sneller gaat. Een nieuwe CPU aanschaffen vind ik het niet meer waard. Ooit zal er een nieuwe komen..
In elk geval bedankt, ik zal regelmatig alle stof eruit halen, en bij de volgende laptop op andere dingen letten bij de aanschaf!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Tracht hem anders zo in te stellen in de bios dat hij altijd op laagste snelheid loopt(batterijmodus)Dan wordt hij minder warm, zuipt minder en minder kabaal maken. Sowieso is je ram bottleneck, die cpu is snel genoeg voor wat officewerk. Hoeveel ram heb je erbij gestoken?

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
skelleniels schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 15:48:
Tracht hem anders zo in te stellen in de bios dat hij altijd op laagste snelheid loopt(batterijmodus)Dan wordt hij minder warm, zuipt minder en minder kabaal maken. Sowieso is je ram bottleneck, die cpu is snel genoeg voor wat officewerk. Hoeveel ram heb je erbij gestoken?
Nog eens 256.. ik zal eens gaan rommelen in de bios, kijkenwatiedoet!
Pagina: 1