Eigen fanless voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-01 12:59
Ik heb laatst een systeem samengesteld met een Tagan U-15 480watt voeding erin.

Verdere specs:
Antec P180B
Asus P5W DH Deluxe
E6300
1GB Kingston
WD Raptor 36GB ADFD
WD 250GB 7200rpm
NEC DVD-RW Drive
Geforce 7300GS met fan :/

Het probleem
Ik had verwacht dat dit een heel stil systeem zou zijn, mede door de stille antec fans en de behuizing met speciale demping etc. Tot mijn grote verbazing maakt het toch best veel herrie. Het is in ieder geval niet stil te noemen.
Heb als eerst de stock CPU koeler vervangen door een Arctic Freezer. CPU fan is in ieder geval niet meer te horen!
Wat ik daarna het meest hoorde was de kutkleine fan van de VGA. Ik ga daar een 0db zalman op schroeven.
Ik heb toen de fankabel van de vga-koeler van de connector gehaald, om te kijken wat daarna het meeste geluid maakt.
Tot mijn grote verbazing bleek het de Tagan voeding te zijn, terwijl ik hier juist zoveel van had verwacht. Ook de verkoper raadde mij deze voeding aan omdat deze juist zo stil zou moeten zijn.

Nou had ik gelezen dat er een temp sensor in zit, waardoor de temp bepaalt hoe snel de fan draait. Maar mijn kast is niet zo warm, en verder zit er direct achter de voeding nog een antec fan van de behuizing zelf(dus de temp zou niet zo hoog moeten zijn. De lucht die de voeding wordt uitgeblazen is gewoon koele lucht.

Vergelijking antec case fan en tagan psu fan
Ik heb de voeding half uit de kast gehaald, fanguard eraf geschroefd. Toen heb ik de antec fan en de psu fan naast elkaar laten draaien. Om en om de fans met mijn duim stilgezet. Groot verschil, de antec is amper te horen.

Mogelijke oplossing
Zoals ik hierboven heb beschreven, zit er direct achter de voeding een fan aangesloten. Het idee is dan om de de kap en de fan van de voeding eruit/eraf te halen en vervolgens die antec fan erover heen laten blazen. Zou die alsnog warmteproblemen geven.

Afbeeldingslocatie: http://img174.imageshack.us/img174/2280/voedingzonderfanpz1.jpg

M.a.w. gaat dit lukken? Andere ideeen zijn ook welkom..

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10-2025
Als je zelf grotere heatsinks maakt en plaatst moet het te doen zijn. Nu is het gewoon nodig om die koeler te laten zitten.

• The Mystic
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Je kunt de voeding openmaken. De fan eruit halen en een stille fan erin doen. Ik heb dat laatst gedaan met een oude aopen voeding. Gewoon opengemaakt, nieuwe fannetje erin, kabel eruit tussen de bestaande kabel opening gewringt, klaar, te simpel. Hoef je je geen zorgen meer te maken over de voeding. Denk er wel aan dat je garantie dan weg is en laat jezelf niet elektrokuteren als je zoiets doet :P .

• MintyDoerak
Voeding vervangen is ook een optie, maar ik vind het eng om met een soldeerbout in mn voeding te gaan zitten. Of is dat helemaal niet nodig. En verder zit er aan de antec voeding een molex connector, hoe moet ik dat dan precies connecten??

Verwijderd

Dat is wel een gigantische koeler voor je 7300GS.

• TheZeroorez
  • Niet online
Wa The Mystic zegt inderdaad.

Ik denk dat je beter die fannetjes kunt vervangen door Papst gevallen, die zijn minstens stil te noemen ;) Verder zou je nog onder en naast je voeding dempingsmatten aan kunnen brengen.

Ikzelf heb trouwens op m'n moederbord een aantsluiting, waarop ik de PSU-fans aan kan sluiten. Er hangt aan m'n voeding één kabeltje, wat de fans erin kan regelen.. :)

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-01 21:33
Als je zo iets doet, hou er dan ook rekening mee dat de nieuwe fan wel een (ongeveer) evengrote hoeveelheid lucht moet verplaatsen dan de standaard fan ;)

Anders blaas je je voeding alsnog op ...

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• The Mystic
MintyDoerak schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 14:53:
Voeding vervangen is ook een optie, maar ik vind het eng om met een soldeerbout in mn voeding te gaan zitten. Of is dat helemaal niet nodig. En verder zit er aan de antec voeding een molex connector, hoe moet ik dat dan precies connecten??
Ik heb niet hoeven te solderen. Wat ik gedaan heb is de fan van de voeding gewoon aangesloten op het moederbord. De kabel via de kabel opening naar buiten laten laten en dus niet knutselen met de voeding. Werkt gewoon en is simpel.

• TheZeroorez
  • Niet online
The Mystic schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 14:59:
[...]

Ik heb niet hoeven te solderen. Wat ik gedaan heb is de fan van de voeding gewoon aangesloten op het moederbord. De kabel via de kabel opening naar buiten laten laten en dus niet knutselen met de voeding. Werkt gewoon en is simpel.
Nahh, doe hem dan maar op een molex. Waarom?
• Dat zit dichterbij, heb je geen last van kabels
• Dan heb je niet het risico dat het 'per ongeluk' langzamer gaat draaien door SpeedFan oid ;)

Maargoed, solderen is niets. Dat originele ding zit ook met 'n flinke klodder soldeer vast, even de bout erop, draadjes eraf, nieuwe erop, bout erop, klaar :)

[ Voor 12% gewijzigd door TheZeroorez op 12-12-2006 15:04 ]

• MintyDoerak
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 14:53:
Dat is wel een gigantische koeler voor je 7300GS.
Hehe, dit is een foto van iemand anders van GoT. Heb em gewoon als voorbeeld genomen omdat ik zelf geen cam heb. ;)

Als ik het verder goed heb begrepen kan ik de nieuwe fan die ik in mijn voeding ga zetten gewoon op een molex aansluiting. Ik hoef dus niet de connector in de voeding te gebruiken?

Kan iem. aub een concrete uitleg geven, hoe ik mijn antec casefan als psufan kan gebruiken. Deze antec heeft dus een molex aansluiting en geen 2 of 3 pin gedoe..
Is er dan verder niets in de voeding die controleert of er een voeding zit aangesloten op de fanconnector in de voeding zelf(als beveiliging)??

Is mijn oorspronkelijke idee trouwens dus niet goed of niet beter??

[ Voor 50% gewijzigd door MintyDoerak op 12-12-2006 15:18 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
MintyDoerak schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 15:12:
Kan iem. aub een concrete uitleg geven, hoe ik mijn antec casefan als psufan kan gebruiken. Deze antec heeft dus een molex aansluiting en geen 2 of 3 pin gedoe..
Gewoon je voeding open schroeven, de fan los schroeven en loshalen (stukjes draad die uitsteken wegbinden, mogen niets aanraken), de antec fan erin schroeven, zodat hij de goede kant op blaast, de molexdraad eruit, en aansluiten op 'n molex.
Is er dan verder niets in de voeding die controleert of er een voeding zit aangesloten op de fanconnector in de voeding zelf(als beveiliging)??
Lijkt me sterk. Als dit zo is zul je het snel genoeg merken ;)
Is mijn oorspronkelijke idee trouwens dus niet goed of niet beter??
Zeker niet.

Verwijderd

oh, als het een foto van een ander is moet je even bij je eigen pc letten op je lucht inlaat, dit kan nogal wat roet in het eten gooien. Je fans kunnen gaan loeien omdat de boel wordt vacuumgezogen.

Met 4 uitlaat fans heb ik zelf de voorkant van de kast 1 cm open moeten zetten en nu is er een echte airflow ;)

Verwijderd

je kan ook gewoon een fanless voeding kopen..

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 22:42
Ben ik nou gek of heb jij er een enermax voeding in zitten?

DOH! 8)7 Maar wat beter lezen volgende keer.

[ Voor 29% gewijzigd door Zjosh op 12-12-2006 17:54 ]

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:04

4VAlien

Intarweb!

Je hebt verder geen geluid van resonantie van je kast en harde schijven? Probeer eens iets zwaars op de behuizing te leggen om te kijken of dat invloed heeft. Mijn server is zonder 1500 pagina's Java en 2 cdrom spelers on top aan het resoneren, en dat is vele malen irritanter dan de fans.

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-01 07:36

DesertShooter

Afgekickt

Zjosh schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 15:46:
Ben ik nou gek of heb jij er een enermax voeding in zitten?
MintyDoerak schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 15:12:
Hehe, dit is een foto van iemand anders van GoT. Heb em gewoon als voorbeeld genomen omdat ik zelf geen cam heb. ;)
;)

[ Voor 27% gewijzigd door DesertShooter op 12-12-2006 15:52 ]

• MintyDoerak
4VAlien schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 15:52:
Je hebt verder geen geluid van resonantie van je kast en harde schijven? Probeer eens iets zwaars op de behuizing te leggen om te kijken of dat invloed heeft. Mijn server is zonder 1500 pagina's Java en 2 cdrom spelers on top aan het resoneren, en dat is vele malen irritanter dan de fans.
Nee het is puur de koeler zelf die herrie maakt, heb het geluid vergeleken met de antec casefan en de psufan maakte duidelijk meer lawaai. Wil hem dus sowieso niet meer in mijn kast!
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 15:32:
je kan ook gewoon een fanless voeding kopen..
is wel een beetje zonde aangezien mijn eigen voeding pas 2 weken oud is.

Ga trouwens vanavond aan de slag, ben nu niet thuis namelijk.
Zitten er verder trouwens gevaren aan gebonden ivm elektriciteit. Alleen reageren als je het zeker weet, aangezien er een leven op het spel zit >:)

[ Voor 39% gewijzigd door MintyDoerak op 12-12-2006 17:13 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
MintyDoerak schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 17:11:
Zitten er verder trouwens gevaren aan gebonden ivm elektriciteit. Alleen reageren als je het zeker weet, aangezien er een leven op het spel zit >:)
Trek als je thuis komt de stekker eruit, en schroef de PSU los. Leg deze weg, en ga eten enzo. Als je na een uurtje ofzo gaat frotten moet het goed zijn.

Let wel op: Zorg dat je geen schoenen aan hebt, geen wol of syntetische kleding draagt, en je niet op een goedkoop tapijt werkt. Pak ook eventjes, voordat je de voeding open schroeft, de rand van de voeding beet (op het ijzer), en met je andere hand gelijktijdig een verwarmingsbuis. Op deze manier zorg je ervoor dat je eenzelfde lading hebt als de voeding :)

• The Mystic
Je hoeft helemaal nergens aan te zitten. Dus niet aan de voeding frommelen. Gewoon de fan eruit schroeven en een nieuwe er in.

• TheZeroorez
  • Niet online
Dan moet hij toch open, en dat wil je niet doen als je voeding hoog statisch is ;)

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:04
Ik heb de Tagan 530 u15 en ik heb daar een nexus fan in gesoldeerd, het blijft een lawaaige PSU.
Dit komt volgens mij door dat in de voeding geribbelde koelplaatjes zitten waar de vinnen lekker langs draaien.
Succes
edit
P.S. de artic freezer draait bij mij op 5 volt

[ Voor 11% gewijzigd door pinojo123 op 12-12-2006 21:52 ]

• MintyDoerak
Heb het net afgehandeld. Ging makkelijker dan ik had gedacht. Ik maakte wel bijna de fout om de nieuwe fan als outtake te monteren terwijl het dus intake moest zijn. Ik kwam erachter omdat het ergens tegen aankwam, toen ik het als intake had gemonteerd. Bij nadere inspectie bleek dus dat ik hem moest omkeren. Lekker stil, ik hoop alleen niet dat de voeding het nu te warm krijgt, iemand enig idee hoe ik dit kan controleren trouwens?

Zoals ik al zei, het is een hoop stiller geworden. Alleen hoor ik nu de 2 hardeschijven, terwijl ik ze eerst helemaal niet hoorde. Een goed teken opzich.
Echter, het is verslavend, wil het nu allemaal NOG stiller hebben. De grote boosdoener is nu de WD van 250GB. Deze hd is dus al mbv siliconen rubbertjes opgehangen, dus aan resonatie ligt het niet. Het is gewoon de noodzakelijke herrie die het ding moet maken om te werken denk ik.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mace

Sapere Aude

MintyDoerak schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:54:
Zoals ik al zei, het is een hoop stiller geworden. Alleen hoor ik nu de 2 hardeschijven, terwijl ik ze eerst helemaal niet hoorde. Een goed teken opzich.
Echter, het is verslavend, wil het nu allemaal NOG stiller hebben. De grote boosdoener is nu de WD van 250GB. Deze hd is dus al mbv siliconen rubbertjes opgehangen, dus aan resonatie ligt het niet. Het is gewoon de noodzakelijke herrie die het ding moet maken om te werken denk ik.
Ik ken het verslavende verschijnsel ;)

WD's zijn nou eenmaal niet de stilste, daarvoor had je een spinpoint voor moeten kopen oid...
Je kan die schijven isoleren met schuim ofzo, maar pas op, ze worden heet! En de levensduur van die schijven gaat rap acheruit als ze lang heet draaien.

Ik heb btw zelf een TG 480 U01, vrij oude versie, en die is dus wel vrijwel onhoorbaar!

edit:
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:59:
staat AAC van die WDC wel aan? (Automatic Acoustic Management) te controleren met een tooltje van Hitachi.
Van hitachi? :?
Niet van WD? ;)

Helpt trouwens weinig op de idle geluidsdruk, alleen tegen het pruttelen zeg maar, en je schijf wordt er ook langzamer van.

[ Voor 109% gewijzigd door mace op 12-12-2006 23:03 ]

Verwijderd

staat AAC van die WDC wel aan? (Automatic Acoustic Management) te controleren met een tooltje van Hitachi.

• MintyDoerak
Haha wat nog klote is dat de hdd een irritante geluid maakt.. zoiets als zoemmm. Die tagan herrie was wel beter:S Vind het tog wel klote zo, iemand een idee verder??

• The Mystic
http://www.mnm-computers....=124_205&products_id=5724

Jij hebt zo'n ding nodig. Ik weet niet of hij de zoem kan tegenhouden maar denk het wel. Heb er voord de rest geen ervaring mee en dat ding is onwijs duur |:( .

• MintyDoerak
hmm interesting.. tis idd wel erg duur.. Voor 50 euro kan je al een moderne hdd kopen:S Als ik er twee zou nemen zit ik al op 90 euro(incl verzending). Heb ik toch liever de Logitech DiNovo Edge. Is heel wat anders, maar momenteel ben ik voor dat aan t sparen:p Achjah dan maar een beetje geluid.. tis niet anders.

Hoeveel stiller is een spinpoint trouwens vergeleken met een WD? Kan hem namelijk misschien nog omruilen oid. Maarjah heb daarnaast nog een raptortje dus of het uiteindelijk veel uitmaakt is ook nog maar de vraag..

[ Voor 10% gewijzigd door MintyDoerak op 13-12-2006 00:47 ]

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
Probeer eerst een zoiets, om te kijken of het je probleem verhelpt. Kost geen drol maar werkt echt!

Afbeeldingslocatie: http://empc.nl/ProductPlaatjes/All/18725.jpg
klik

Verwijderd

Hallo allemaal,
Heeft iemand ooit weleens gehoord van de mogelijkheid tot het aansluiten van een ander apparaat (lampje van 12V/ of een beeldschermpje van 12V/4A)?
Is dit mogelijk? (als je 2 voedingrails heb van 12 V en dan op rail 1 de pc en op rail 2 eventueel andere zake?) 8)7 :+

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Het kan. Een schermpje of lampje maakt niet zoveel uit maar ga er geen 12V koelkast aan hangen oid :X Ze hebben beperkingen natuurlijk. Maar als je een goede A-merk voeding hebt zul je zeker een eind komen :) Je kan ook een voeding buiten de PC gebruiken door op de ATX-stekker de groene draad met een zwarte omliggende kort te sluiten. Hierdoor gaat de voeding aan. Hang er wel wat aan wat draaien zonder belasting doen ze niet lang ;)

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-01 21:19
Eigenlijk had je de voedingfan helemaal niet hoeven vervangen :)
Ik heb precies dezelfde kast en voeding , en mijn hele systeem is geruisloos op ~50cm afstand
Ik dacht laatst zelfs dat hij uitstond terwijl hij eigenlijk aanstond :D

Ik heb mijn harde schijf onderuit gehaald , en in de bovenste hdd kooi gedaan, dit alleen zorgt al dat je voeding een stuk koeler blijft = Stiller , hierdoor kun je de onderste fan zelfs helemaal verwijderen.

Verder alle non-voedings fans op 5volt (fancontroller) en vastgemaakt met rubberen dingetjes.
Enigste nadeel is dat de kast resoneerd in mijn houten kast , tenzij ik er een gewicht van ~2KG op leg..

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

Pagina: 1